Nightmarket - Burial >> sample gestolen of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Luxman

Ancient Member Sr. (René)
Via een discussie op de website Reddit kwam ik het volgende tegen.

Op mijn Youtube kanaal https://www.youtube.com/user/renevanderwouden staat een video van mij waarin ik de geluiden van de Roland V-synth demonstreer. Bedoeld als op dat moment te laten zien hoe deze geweldige synth klinkt.

Nu heeft de Britse artiest Burial een stukje eruit gehaald, gesampled, bewerkt en toegepast in de track Nightmarket. Echter zonder mij even te informeren en te vragen enzo. Had wel zo netjes geweest.

Dit is het betreffende stukje: https://youtu.be/udAtD-EhH10?t=1m28s

en dit is de track waar het in terecht is gekomen:

Om nou een legal case in GB te starten is niet echt de bedoeling want dat kost klauwen vol met geld. Maar blij ben ik er ook niet mee.

Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt en wat deed je toen?

Poeh, lastige kwestie, jouw demo is gaaf! Wat hij er mee doet ook. Ik zou open kaart spelen. Ontkennen is lastig voor hem met de velocity gelijkheden en timing. Benieuwd hoe het opgelost wordt. Eer van je werk moet je wel krijgen!

Een sample halen uit een stukje demo op een synth op youtube lijkt me nu niet meteen een gigantische inbreuk op copyright.
Maar een kleine melding van Burial naar jouw source is toch wel op zn plaats denk ik.

Ik zou trots zijn. En verder niks.
Ieder mag me plat samplen.
Maar dat ben ik natuurlijk.
Met muziek verkopen verdient men toch niks meer

als hij een stuk had gesampled van een song, dan begrijp ik dat men kwaad wordt, maar je hebt hier een demonstratie gepost met geimproviseerde stukjes, op een publiek kanaal. Tevens heb je geen voorbehoud gemaakt voor eventuele auteursrechten in de videopost.

Persoonlijk zou ik ge"eerd zijn als iemand een stukje van mijn stukjes muziek zou gebruiken, maar ik heb dan ook geen enkele financiele ambities.

Take care

EF

Tevens heb je geen voorbehoud gemaakt voor eventuele auteursrechten in de videopost.

Dat hoeft niet hé? Het auteursrecht is een automatisch recht. En daar doe je geen afstand van door het 'op een publiek kanaal' te zetten. Dan zou alles op bijvoorbeeld 3FM ook vogelvrij zijn. Daar zit ook niet voor elk nummer een claim op de rechten en het is een publiek kanaal.

@TS:

Wat hoop je hiermee te bereiken en heb je de beste man zelf al gecontacteerd?
In je eerste post heb je het al over een legal case, ik heb het gevoel dat je nu geld wilt?

correct me if im wrong

dit komt wel vaker voor, van mij zijn er ook delen uit youtube synthdemos gebruikt door derden onder filmpjes, maar in dit geval hebben ze het wel van te voren gevraagd.

Ik zou me er niet druk om maken, het zou netjes geweest zijn als die het gevraagd was maar het zijn een paar simpele arpeggios, sowieso vind ik het een waardeloze plaat die die ermee gemaakt heeft :D, wat noise, paar film sampletjes en een paar gejatte melodietjes, en hoppa weer een release. De muziekscene ontwikkelt zich echt prachtig moet ik zeggen :D

Als artiest die zelf ook graag sampled, maar dan vaker disco dan demo, vindt ik dit juist echt erg tof en origineel. Sample goed gebruikt, originele bron, en ben absoluut fan van veel van Burial dus kan het resultaat zeker waarderen. Het zal altijd een discussie blijven, maar binnen de regels van de artiesten die samples gebruiken is dit een ongetwijfeld geval van goed gedaan zeg.

Juridisch is samplen een behoorlijk gedetailleerde tak van sport geworden, met bijbehorende tak van advocatuur, lengte, clearen, noem maar op, maar sympathiek kan ik het allemaal niet noemen. Maar ach, het is een keus, en als je een hekel hebt aan muziek met samples valt er vast wat voor te zeggen :)

Voordat ik hier op dit forum een topic plaatste heb ik eerst geprobeerd via Burial's bandcamp page een bericht te sturen. Geen reactie. Vervolgens ben ik naar zijn label gestapt en heb hen ook een email gestuurd. Ook geen reactie.

Waar het mij om gaat is dat als je iets leent, je dit gewoon effe vraagt. Het is een rampzalig gespeeld stukje, want de velocity en de timing kunnen velen malen beter. Als ie een beetje smaak had gehad, dan had hij wat anders uitgekozen dan dit stukje.

Meerdere mensen reageren van dat ik trots zou mogen zijn. Ok, ik snap dat gevoel wel. Maar ik heb dat niet zo. Ik kende die gast totaal niet voor dit voorval. En waarom mag de ene muzikant wel iets pikken van de ander en de andere niet. Ik zit nu echt op deze manier te wachten op wat erkenning.

Het gaat er mij enkel om dat je effe aan elkaar vraagt of overlegt wanneer je iets van een ander overneemt. Kwestie van goed fatsoen. En stel dat ik het goed zou vinden, wat is zijn volgende stap dan. Ik heb zelf albums uitgebracht op Bandcamp. Straks gaat ie daarmee aan de haal. Moet ik dat dan zo maar goed vinden omdat het iemand is dat naam en faam heeft gemaakt binnen het genre.

Ik ben niet boos, maar wel wat teleurgesteld als iemand zo'n instelling van willekeur heeft. Iemand dit geheimzinnig doet en tegelijkertijd van anderen wat pikt. Zo gaan we niet met elkaar om.

Ik denk dat van alle platen die ik hier heb die samples gebruiken, enkel het kleine deel dat bij een major label zit en een leger advocaten heeft dat vooraf heeft gevraagd, de rest heeft gewoon gesampled en het uitgebracht. Dat is een beetje hoe het gaat vrees ik, niet enkel naar jou maar algemeen. Dat is ook waarom men het meestal niet vooraf vraagt, dat levert meestal eisen op die niet redelijk zijn financieel gezien.

Denk ook dat de meesten niet zullen reageren omdat het eigenlijk altijd op hetzelfde uitdraait, geld. En dan is het beter afwachten tot een advocaat mailt. Het is met dat soort mailtjes doorgaans als bij het onverwacht overgaan van de vaste lijn vroeger. Daar kan weinig goeds van komen...

Dus in het kort: Burial is niet perse een lul en hyperdub geen kut-label maar dit is hoe het spel is in de wereld der sampling. Don't hate the player, hate the game :)

Het is daarnaast ook wel een beetje als graffiti. Supertof, mooie beelden uit grote verre steden, maar godverdomme blijf van mn schutting!

Er moet toch duidelijk een onderscheid gemaakt worden met je platen op bandcamp, die wel auteursrechtelijk beschermd zijn enerzijds, en de stukken improvisatie nav. een DEMONSTRATIE van een keyboard/synth, anderzijds.

Een voorbeeld: zouden Bert smorenburg, musictrackjp, jexus, retrosynth, pluginguru en wellicht honderden andere demonstrators, auteursrecht claimen op de improvisaties tijdens het bespreken van het instrument in kwestie?

Bij een demonstratie ligt de aandacht op het instrument, bij een song op bandcamp ligt de nadruk op de componist.

Wel heb je uiteraard groot gelijk dat men minstens zo beleefd is te zeggen dat men het gaat gebruiken. Maar dan zijn wij aan het spreken over de natuur van de mens.

Take care

EF

Nogmaals, NIEMAND vraagt dit vooraf TENZIJ een major label de sample kan clearen en dit kan betalen, juridisch en richting originele artiest. Dit verwachten zou het einde betekenen van alle muziek met samples buiten de akelige wereld der grote jongens en produktieteams.

En uiteraard is er een verschil tussen een heel nummer rippen en gewoon goed samplen en dan is het weer discutabel. Ik vind dit erg goed gedaan, de timing en spel zijn juist erg mooi los en vallen perfect bij de rest van de track. Complimenten dus!(aan beide)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back