Nightmarket - Burial >> sample gestolen of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Er moet toch duidelijk een onderscheid gemaakt worden met je platen op bandcamp, die wel auteursrechtelijk beschermd zijn enerzijds, en de stukken improvisatie nav. een DEMONSTRATIE van een keyboard/synth, anderzijds.

Een voorbeeld: zouden Bert smorenburg, musictrackjp, jexus, retrosynth, pluginguru en wellicht honderden andere demonstrators, auteursrecht claimen op de improvisaties tijdens het bespreken van het instrument in kwestie?

Bij een demonstratie ligt de aandacht op het instrument, bij een song op bandcamp ligt de nadruk op de componist.

Wel heb je uiteraard groot gelijk dat men minstens zo beleefd is te zeggen dat men het gaat gebruiken. Maar dan zijn wij aan het spreken over de natuur van de mens.

Take care

EF

Naast de Auteurswet is er ook de Wet op Naburige rechten waaronder dit valt, dus ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt. De demonstratie staat juridisch dan los van de geluidsopname en het videofragment.

Meer mijn eigen ervaring, ook als gesamplede artiest en als samplend(jezus hoe spel je dat) artiest. Ook van en door artiesten die ik goed ken.

En ik heb ook de andere kant meegemaakt waarbij er gewoon een nummer werd gejat dus ja er zijn twee kanten. Ik vind deze aan de samplen kant, jij wellicht aan de jat kant?

Artikel 5 lid 1 Wet op de naburige rechten

Hoofdstuk 2. Inhoud van de naburige rechten

Artikel 5 1. De uitvoerende kunstenaar heeft, zelfs nadat hij zijn in artikel 2 bedoelde recht heeft overgedragen: a. het recht zich te verzetten tegen de openbaarmaking van de uitvoering zonder vermelding van zijn naam of andere aanduiding als uitvoerende kunstenaar tenzij het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid; b. het recht zich te verzetten tegen de openbaarmaking van de uitvoering onder een andere naam dan de zijne, alsmede tegen het aanbrengen van enige wijziging in de wijze waarop hij is aangeduid, voorzover deze naam of aanduiding in verband met de uitvoering is vermeld of openbaar is gemaakt; c. het recht zich te verzetten tegen elke andere wijziging in de uitvoering, tenzij deze wijziging van zodanige aard is dat het verzet in strijd zou zijn met de redelijkheid; d. het recht zich te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere aantasting van de uitvoering, die nadeel zou kunnen toebrengen aan de eer of de naam van de uitvoerende kunstenaar of aan zijn waarde in deze hoedanigheid.

'Tell the truth, James Brown was old
'Til Eric and Rakim came out with "I Got Soul"
Rap brings back old R&B
And if we would not, people could've forgot'

Een stukje uit een hiphop plaat over sampling. Toen rappers op een gegeven moment werden aangeklaagd vanwege sampling werd vergeten dat zij oude artiesten door hun sampling weer in de spotlights zetten. Dus ook al zouden die artiesten geen royalties krijgen, toch profiteerden zij er van... Door de torenhoge royalties is eigenlijk de hiphop scene stuk gemaakt.. Alle dikke platen komen uit een tijd dat sampling nog gewoon kon..

Ik denk dat dat ook voor jouw geval geldt... Voor je stukje synth demo zou je geen geld hoeven krijgen, maar een vermelding of link naar je werk zou mooi zijn geweest....

Hiphop, zeker de soort waar je het hier over hebt(aanname :) ) is big budget en met een goeie zak geld om de samples te clearen.

Daarnaast zou het gewoon om de nieuwe muziek moeten gaan. Sampling is muziek maken, geen faam.

Nogmaals effe vragen en vermelden, dan had ik het prima gevonden. Ik kan mij er wel over opwinden dat ie totaal niet reageert. Ik kan er weinig bewondering voor hebben.

Als ik jou was zou ik nu gewoon een track maken met een sample van Burial. :D

En dan gewoon Puff Daddy style, de track in z'n geheel samplen met andere drums er onder en hoppa, klaar...

Vragen en vermelden gebeurt vrijwel nooit, zo gaan die dingen nou eenmaal.

Zolang een stuk niet is uitgebracht of iets dergelijks mag je toch gewoon samplen?

Ik dacht dat het pas illegaal was als er copyright op zit (al dan niet met een creative commons license)

Nee dat is niet waar want dan zou men aan de honden overgeleverd zijn. De auteurswet en de Wet op Naburige rechten zijn van toepassing zodra het gemaakt is. Publicatie versterkt dan weer de uitvoer ervan.

Gewoon even je ei kwijt. Nou, ondanks dat je eerder al aangaf dat je er niet veel mee kan, ik ben fucking trots op je. En dat meen ik. Heel vet. Dat dat de boel maar mag verzachten of zoiets. Boos erover worden heb je ook niets aan dus het is uiteindelijk allemaal enkel de softe waardes die tellen hier :)

Geen behoefte aan.

okay, dan doe je het niet :)

Een mooi voorbeeldje van sampling royalty crazyness is van Madonna die hiphopperts Young Black Teenagers aanklaagde wegens hun sampling van haar 'Justify my love'. Terwijl in die track weer een sample zat van hiphopperts Public Enemy..

Juist. Het gaat veel verder. Als er bezwaar is, is het het einde van dat soort gebruik van muziek met samplen.
Zou enorm zonde zijn. Als ik van iemand iets wil gebruiken vraag ik t en kreeg al elke keer toestemming.
Respect voor elkaar is inderdaad een mooie basis

Gewoon laten merken dat je weet dat hij het gesampled heeft. Tag em in twitter,facebook en alle andere social media met jouw filmpje ernaast.. Niet eens erbij zetten wat je ervan vindt of denkt.

Heb het zo ook een keertje gehad, naderhand nooit meer last van gehad. :D

Wat niet helpt is dat niemand weet of mag weten wie Burial is. Zal de communicatie ZEKER niet makkelijker maken.

Wat niet helpt is dat niemand weet of mag weten wie Burial is. Zal de communicatie ZEKER niet makkelijker maken.

William Bevan

Attachments

• burial-640x459.jpg
    burial-640x459.jpg
    52,8 KB · Bekeken: 118
Ja is het nu officieel? Nog nooit van gehoord. Het zou toch iemand zijn die om een reden anoniem wou blijven? Heeft ie wellicht nog alimentatie openstaan oid?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back