Nightmarket - Burial >> sample gestolen of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Afijn. Sampling is gewoon jatten. Altijd. Dat kan je tof vinden, citeren, creatief, of vervelend. Maar het is gewoon jatten, als je geluid als bezit ziet. Dat was toen zo, en zo is het nu.

Ik heb op mijn youtube kanaal een serie "how to make..." video's gezet (niet muziek gerelateerd). Daarna zag ik deze video's ergens op een andere site staan met een verhaal eromheen. Ik wilde eerst een mail sturen maar later realiseerde ik me dat dit wel perfecte reclame is voor je werk. Dus zo maar gelaten. :)

analogie..

Naast de Auteurswet is er ook de Wet op Naburige rechten waaronder dit valt, dus ik ben het niet helemaal eens met wat je zegt. De demonstratie staat juridisch dan los van de geluidsopname en het videofragment.

Als hier de wet op de naburige rechten van toepassing zouden zijn (improvisaties bij het demonstreren van een synthesizer), dan is het toch eenvoudig om contact op te nemen met het uitvoerend orgaan, gecreeerd nav. van deze wet, nl. SENA, die zorgt voor de incassering van de gelden voortkomend uit naburige rechten?

https://www.sena.nl/algemeen/over-sena

Zij zullen wel weten of je inderdaad beschermd wordt?

Zoals ik al zei, improvisaties nav. van een demonstratie van de mogelijkheden en geluiden van een synthesizer, zijn niet auteursrechtelijk beschermd, ook niet door de wet op de naburige rechten. Dit zou immers toekomstige muziek composities onmogelijk maken. En dat willen wij toch niet ? :)

Take care

EF

Neem een advocaat in de arm en sleep ze voor de rechter! Supersympathiek!

Burial is nou bij uitstek een artiest die collages van de halve wereld bij elkaar trekt om iets nieuws van te maken, beetje a la The Orb of FSOL of de hele D&B en jungle breakbeat-scene. Dat bestaat bij de gratie van niet vooraf vragen of mailen, want anders zou het nooit uitgebracht kunnen worden en zitten ze alleen nog maar heen en weer te mailen met jan en alleman en een grut advocaten.

Blij dat er mensen zijn die gewoon doen zeg. Net als bv Goldie, ook zo'n UK sample-gigant die extreem creatief overal alles vandaan trekt(trok). Die ging ook pas mailen toen er een major met een advocatenkantoor voor hem ging mailen.

En wat nou als Orlando Voorn gewoon NEE had gezegd! Dan hadden we gewoon Timeless niet gehad! Dat is echt horror!

En wat nou als Orlando Voorn gewoon NEE had gezegd! Dan hadden we gewoon Timeless niet gehad! Dat is echt horror!

Ah, nice record!
Inner city liiiffee

Trouwens, The Orb heeft in de begindagen ook een nederlaag geleden mbv copyright claims en de kosten.. Zijn gelukkig nooit gestopt (lx paterson dus), maar het samplen raakte wel op de achtergrond. En daarmee werd ook de muziek steeds minder leuk IMO.
Hoe FSOL hun samples weten te clearen, geen idee!

*edit,
pardon, derailed a bit..

Misschien heeft Burial gewoon zo'n V synth gekocht en het geluid nagemaakt ? :D
Of is dat onmogelijk ?

Was getekend, een trotse dief? Sample graag, veel, en liefst zo creatief als hier gebeurd is.

Die plaat van Burial is echt heel goed! Mede dankzij jou dus, heel erg bedankt daarvoor :halleluja

Burial weet ook wel echt hoe je samples bij elkaar zet. Geniale collages vol gevoel

eigenlijk is het wel heel cool dat hij een stukje van jou impro demo gebruikt
jammer dat jij dat niet zo kan ervaren

ik zou het heel vet gevonden hebben

natuurlijk wel mooi / netjes als je een vermelding zou krijgen

Het zou ook heel mooi zijn geweest als hij eerst effe contact met mij had gezocht. Dan had er waarschijnlijk helemaal niets aan de hand geweest.

dit is een beetje de ommekeer geweest van het samplen door rappers... Delasoul is kapot gesued toendertijd om deze track, daarna was de lol er een beetje vanaf om zomaar alles te samplen. Gaaf nummer by the way, kapot gedraaid op m'n Sony Sports walkman als tiener..

Die lol is er nog steeds hoor, als je het maar genoeg vervormd van t origineel... Succes met zoeken ghehe :D

Die lol is er nog steeds hoor, als je het maar genoeg vervormd van t origineel... Succes met zoeken ghehe :D

nou, ik bedoelde eigenlijk dat de lol er van af was bij hiphop producers vanwege de hoge royalties.. En daarom hoor je nu al die syntheszers en suffe geluiden uit die rom modules in de hiphop. Die orchestral sounds enzo...
Het is een beetje te vergelijken met de dikke sounds in roots reggae en de suf klinkende jaren 80 synthesizer reggae die daarna kwam..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back