Gisteren met een vriend in de trein gestapt naar een alleraardigste zuiderbuur die een TVP heeft staan. En voor wie het leuk vindt hier een klein testverslag.
Allereerst de looks:
daar valt weinig op aan te merken. De synthesizer is relatief klein maar de ruimte tussen de knoppen is meer dan voldoende. Pots voelen stevig en draaien soepel, schakelaars zijn wat klein.
Dit was een witte versie en dat gebroken Oberheim wit doet het wel voor mij

.
De sound
Daar kan ik kort over zijn: de SEMs in de TVP klinken *fantastisch* en zo te horen heeft Tom Oberheim weinig tot niets aan het design verandert: mooi vol vet laag, en dat filter... ahhh...
Overigens, ook in het hoog klinkt het ding superb. Alles krijgt een zijden randje door dat filter en geeft een totaal uniek klankenpallet.
Hiermee kom ik ook gelijk bij een minpuntje, afhankelijk van je verwachtingen: de "engine" is basic: Je krijgt twee oscillatoren met zaag of blokgolf. Geen sinus, geen triangle, geen traploze instelbare golfvormen, geen wave folding.
"Muzikale" FM zoals op een Minimoog/Voyager bereik je niet snel zonder sinussen/triangles. In de test heb ik een externe sinus golfvorm gebruikt om de FM van oscillator en filter te testen en dat werkt, maar gaf me niet het kippenvel dat ik regelmatig bij mijn Voyager ervaar.
Het is een bread & butter (vooral butter!) geluiden pallet wat dit ding produceert, maar dat is dan ook wel weer één grote sweat spot. Het ding kan gewoon niet lelijk klinken

De vele patchpoints zijn ook een welkome aanvulling: je kunt in ieder geval flink experimenteren met modulatie daardoor als je wat externe modular meuk tot je beschikking hebt.
De sequencers zijn erg leuk: je kunt beide SEMs met een sequence bespelen, of eentje met sequencer, en eentje met de hand. Het programmeren van de stappen is niet de meest intuïtieve maar ik vermoed dat dat snel went.
De diverse voice allocation modes zijn geniaal en daarmee kom ik gelijk bij het unieke van dit ding: TWO voice.
Dat is, voor mij in ieder geval, dé aantrekkelijkheid van deze synthesizer: twee fanastische klinkende voices in een compleet UI pakketje: geniaal en, voorzover ik weet, uniek. Ik heb op de terugreis in de trein (bijna vier uur) met mijn reisgenoot geprobeerd een soortgelijke setup te bedenken die iets goedkoper zou zijn, maar we kwamen steeds weer tot de conclusie: dit ding is perfect. Bij iedere setup die we bedachten met eurorack, of desktop synths ontbrak iets: compactheid, voice allocation, bediening, sequencers en vaak was de optelsom van de kosten niet ver van de prijs van de TVP.
Het hebben van twee voices is zo ontzettend veel inspirerender dan 1 voice of (te)veel voices.
En dan bedoel ik inspirerend om melodische composities te maken: 1 voice voor grondtoon, de ander voor melodie, of 1 voice voor sequencer en 1 voor melodie. Of een 1 voice lijn met twee net iets anders ingestelde sounds, waarbij voices kunnen overlappen.
Ik heb in mijn eigen homestudio een two voice modular kast gebouwd en dat werkt, maar de TVP is zoveel meer hands-on... een schokkende ervaring.
Al met is mijn conclusie dat dit apparaat zijn geld toch dubbel en dwars waard is, ook al is het absoluut gezien belachelijk veel geld.
Hij klinkt als een klok, en de bediening is gewoon top.