try out Oberheim Two Voice Pro

Status
Please reply by conversation.

SCD

Gearlust [on]
Schot in het duister: ik zou heel graag de TVP een keer aan de tand willen voelen.
Ik loop al heel lang te loeren naar het ding, maar vind het teveel geld om ongetest aan te schaffen. Daarom:
– weet iemand een winkel waar ie staat?
– of is iemand die het ding bezit bereid mij een keer een uurtje erachter te dulden?

Het gaat me dus echt om de nieuwe TVP, niet om een orginele two voice.

bij voorbaat dank!

bjgerkes@gmail.com

Als ik op die term zoek krijg ik resultaten voor het "je laatste drie aankopen" topic en een nieuws topic. Wellicht je vraag daar ook even uitzetten?

Als ik op die term zoek krijg ik resultaten voor het "je laatste drie aankopen" topic en een nieuws topic. Wellicht je vraag daar ook even uitzetten?

Slimme opmerking! bedankt.

Bij SchneidersLaden kost de Two Voice Pro €4.400 incl. 19% VAT. Bij Modularsquare (Frankrijk) echter €3.990 incl. VAT en bij KMR Audio (U.K.) £3.499 incl. VAT. [£3.499 = ca. €3.835] De TVP is er overigens ook in zwart. Het is onbekend of de Son Of 4Voice (zonder keys!) er nog gaat komen.

Ik zou zelf wel een SEM Pro of een SEM met Patchpanel willen hebben waarmee je met 4 units - i.c.m. de Kenton Pro 2000 MkII - tot een polyfone SEM met 4 voices kunt komen. Of misschien toch - de meest voordelig optie - een Nyborg-12 (van Analog Solutions) die een Oberheim SEM stijl filter heeft. Het is afhankelijk van je smaak maar het zou kunnen dat je die nog mooier vindt dan een TVP. En er schijnt ook qua sound verschil te zitten tussen een TVP en een SEM Pro.

De SEM's (one, two, four, eight voices) waren in de 70's al erg prijzig. Je moet weliswaar nooit appels met peren vergelijken, maar een 4-stemmige analoge Korg Minilogue koop je nu voor nog geen 600 euro. En de TVP heeft 2 voices, waarmee die dus ca. 14x duurder is dan een Minilogue. Daarmee kun je de TVP denk ik wel een zeer exclusieve synthesizer noemen. Het is een fraaie bak, maar ik had 'm zwaarder verwacht. Hij weegt slechts 8 kg.

OB-6 vind ik ook erg mooi. Die heeft wel iets SEM'ish, maar is qua klank toch wel een groot verschil met een SEM / TVP.

Een defecte Oberheim zal in veel gevallen voor reparatie naar de USA gestuurd moeten worden. En om die reden heb ik liever een desktop van een Oberheim dan een met toetsen.

Helaas heb ik geen TVP voor je staan om 'm een keer aan de tand te voelen. Maar misschien heb je wat aan mijn info.

http://www.modularsquare.com
http://www.kmraudio.com

KMR Audio kende ik nog niet.

@KatieMusic: bedankt voor de info. Ja, die bij modularsquare had ik ook al gezien. Iemand anders wees me ook nog op import vanuit de USA.

De SEM/SEM Pro met Kenton is ook een optie. Maar dan mis je wel de smakelijkheid van het schitterende "meubel", de twee sequencers en het toetsenbord (en ook de CV/gate outs op de achterzijde bijvoorbeeld. Ik heb modular die er prachtig achter past :-)). Ik ben erg gecharmeerd van alles in één wat dat betreft.

Twee losse SEM's is wel een goedkopere oplossing natuurlijk en wat je zegt, bij problemen is vervoer een stuk minder lastig.

Ik ken de originele four voice van een vriend. Waanzinnig mooie bak! De spinnen in zijn huis zijn nog steeds niet hersteld... Wat een geweld. :D
Minilogue, OB-6, Nyborg: allemaal leuk, maar geen optie voor me. Ze wijken allemaal teveel af. Er is iets aan de TVP waar ik heel erg op aansla, afgaande op de demos die ik tot nu toe heb gezien/gehoord. Maar het zou kunnen dat dat die mening verandert als ik hem in het echt kan horen, en daarom juist ook deze zoektocht naar een "test" model..

Maar, er ligt inmiddels een vriendelijke uitnodiging van een zuiderbuur, dus het uittesten is een stap dichterbij gekomen. Ik zal sowieso een goed verslag maken mocht het ervan komen!

Gr., Boele

Met een TVP heb je inderdaad alles mooi in één, mits je niet 2 voices van de vintage Four Voice gaat missen. En idd met zijn patchpaneel met CV/Gate-outs erg fijn om daarmee een modular aan te sturen. De 2x 16 step-sequencer is met de TVP uitgebreider geworden, maar uit beoordelingen zou blijken dat die niet intuïtief te bedienen zou zijn. En controle van beide SEM VCF's schijnt live via de sequencer niet mogelijk te zijn. Als je 'm gaat uittesten bij een zuiderbuur zou ik dus ook even naar de sequencer kijken. En de TVP heeft geen patch memory, maar dat zal je waarschijnlijk zelf ook al gezien hebben.

De interne PSU schijnt nu een range te hebben van 100V naar 240V. Altijd handig om even te checken als je iets in de USA besteld.

Het multimode VCF met zijn karakteristieke SEM sound en de power / het geweld daarvan maken dit instrument wat mij betreft tot een all-time klassieker.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen / verslag. En vooral m.n. of de TVP nog net zo goed is (of wellicht beter) dat de vintage bakken uit de 70's.

Groet, Katie

Ik ben benieuwd naar je bevindingen / verslag. En vooral m.n. of de TVP nog net zo goed is (of wellicht beter) dat de vintage bakken uit de 70's.

Groet, Katie

Ja, dat laatste is natuurlijk lastig: ik kan niet één op één vergelijken en geluid "onthouden" is vrijwel onmogelijk. Maar ik weet wel hoe een vintage Oberheim moet klinken dus als ie teveel af zou wijken dan merk ik dat wel.

Sequencer: yep, niet de meest intuïtieve maar evengoed wel erg leuk.

Hopelijk binnenkort meer over dit beest!

Er was wek iemand op forum die er een kocht alleen dat ding had gebreken en had hem terug gezonden. Op zich als ik zou moeten kiezen tussen een nieuwe Mini en zn Oberheim dan vind ik zn Oberheim vetter.

Gisteren met een vriend in de trein gestapt naar een alleraardigste zuiderbuur die een TVP heeft staan. En voor wie het leuk vindt hier een klein testverslag.
Allereerst de looks:
daar valt weinig op aan te merken. De synthesizer is relatief klein maar de ruimte tussen de knoppen is meer dan voldoende. Pots voelen stevig en draaien soepel, schakelaars zijn wat klein.
Dit was een witte versie en dat gebroken Oberheim wit doet het wel voor mij 8).
De sound
Daar kan ik kort over zijn: de SEMs in de TVP klinken *fantastisch* en zo te horen heeft Tom Oberheim weinig tot niets aan het design verandert: mooi vol vet laag, en dat filter... ahhh...
Overigens, ook in het hoog klinkt het ding superb. Alles krijgt een zijden randje door dat filter en geeft een totaal uniek klankenpallet.

Hiermee kom ik ook gelijk bij een minpuntje, afhankelijk van je verwachtingen: de "engine" is basic: Je krijgt twee oscillatoren met zaag of blokgolf. Geen sinus, geen triangle, geen traploze instelbare golfvormen, geen wave folding.
"Muzikale" FM zoals op een Minimoog/Voyager bereik je niet snel zonder sinussen/triangles. In de test heb ik een externe sinus golfvorm gebruikt om de FM van oscillator en filter te testen en dat werkt, maar gaf me niet het kippenvel dat ik regelmatig bij mijn Voyager ervaar.

Het is een bread & butter (vooral butter!) geluiden pallet wat dit ding produceert, maar dat is dan ook wel weer één grote sweat spot. Het ding kan gewoon niet lelijk klinken :D De vele patchpoints zijn ook een welkome aanvulling: je kunt in ieder geval flink experimenteren met modulatie daardoor als je wat externe modular meuk tot je beschikking hebt.

De sequencers zijn erg leuk: je kunt beide SEMs met een sequence bespelen, of eentje met sequencer, en eentje met de hand. Het programmeren van de stappen is niet de meest intuïtieve maar ik vermoed dat dat snel went.

De diverse voice allocation modes zijn geniaal en daarmee kom ik gelijk bij het unieke van dit ding: TWO voice.
Dat is, voor mij in ieder geval, dé aantrekkelijkheid van deze synthesizer: twee fanastische klinkende voices in een compleet UI pakketje: geniaal en, voorzover ik weet, uniek. Ik heb op de terugreis in de trein (bijna vier uur) met mijn reisgenoot geprobeerd een soortgelijke setup te bedenken die iets goedkoper zou zijn, maar we kwamen steeds weer tot de conclusie: dit ding is perfect. Bij iedere setup die we bedachten met eurorack, of desktop synths ontbrak iets: compactheid, voice allocation, bediening, sequencers en vaak was de optelsom van de kosten niet ver van de prijs van de TVP.

Het hebben van twee voices is zo ontzettend veel inspirerender dan 1 voice of (te)veel voices.
En dan bedoel ik inspirerend om melodische composities te maken: 1 voice voor grondtoon, de ander voor melodie, of 1 voice voor sequencer en 1 voor melodie. Of een 1 voice lijn met twee net iets anders ingestelde sounds, waarbij voices kunnen overlappen.
Ik heb in mijn eigen homestudio een two voice modular kast gebouwd en dat werkt, maar de TVP is zoveel meer hands-on... een schokkende ervaring.

Al met is mijn conclusie dat dit apparaat zijn geld toch dubbel en dwars waard is, ook al is het absoluut gezien belachelijk veel geld.

Hij klinkt als een klok, en de bediening is gewoon top.

Ik wil 'm niet! :D

Bedankt voor je testverslag! :)
Met de TVP krjg je idd slechts een (2-voice) BASIC synth in je studio. Voor ca. € 600 koop je al een 4-voice analoge synth (met meer features!) en met dat in gedachte is / lijkt een bedrag van ca. € 4.000 voor een TVP idd belachelijk veel geld. Het is ook veel geld, maar - wat je zelf ook schrijft - de SEM's in de TVP klinken *fantastisch* en mede door het unieke filter geeft dit de TVP ook een uniek klankenpallet. En 2-voices vind ik ook meer inspirerend dan 1-voice of (te) veel voices. Ik werk (nog) niet met externe modulair, maar de vele CV/Gate outs van de TVP kunnen idd een pluspunt zijn als je modulair spul hebt.

Een systeem met twee losse SEM Pro's is goedkoper dan een TVP, maar het verschil is niet heel erg groot. En met eurorack modules - hoewel ik daar niet erg in thuis ben - zal dit niet anders zijn. 2x een Nyborg-12 is wel een veel goedkopere optie, maar dat klinkt wel (iets) anders.

Voor reparatie een toetsen instrument (2x) de oceaan over laten sturen kan er toe leiden als je pech hebt dat je 'm - na maanden - defect terug krijgt. En buiten de garantie moet je rekenen op hoge transportkosten. Een synth met toetsen is in het algemeen bij transport toch wat gevoeliger voor mankementen dan een synth module. Vandaar dat ik zelf aan een systeem met SEM Pro's zit te denken. Desalniettemin is de TVP natuurlijk een veel mooiere (en exclusievere) oplossing waar je wel fors voor moet betalen. Spijt van een TVP zal je later (denk ik) niet gauw krijgen. Hij is momenteel in Frankrijk voor € 3.890 (verzending: gratis) te koop. Eigenlijk valt de prijs dan nog wel mee, want met een OB-6 / Prophet-6 scheelt dit 'slechts' ca. € 900.

Opmerkelijk dat je de TVP nog meer hands-on vindt dan je 2-voice modulair kast!

Mocht je besloten hebben de TVP te kopen, dan ben ik wel benieuwd bij welke (web)shop je besteld hebt. En of order afhandeling / aflevering daarna vlekkeloos verlopen is.

@ Katie: ik wil hem wel! :D

Alles wat je schrijft klopt. Dat de TVP meer "hands=on" is dan mijn two voice modular, komt gewoon door het feit dat je op je modular alles moet patchen met kabeltjes. En voor het doel waarvoor *ik* een TVP zou kopen: instant inspiratie voor compositie van "songs" is *alles* wat afleidt daarvan een minpunt. Zo bedoelde ik dat punt . De modular is fantastisch voor sounddesign en composities die minder leunen op akkoorden progressie/melodielijnen.

Die in Frankrijk is verkocht volgens mij? Ik begrijp ook niet zo goed waarom ie *zo*veel duurder moet zijn bij Schneidersladen...

Voor mij persoonlijk is de unieke (top) sound van de Oberheim ook een bijkomend voordeel. Ik heb een Moog en ik heb een behoorlijk east coast georiënteerde modular en dan zit zo'n TVP qua basisklank niet bepaald in de weg. 8~

reparatie is een punt ja. Maar door het kopen van een nieuw apparaat heb je in ieder geval garantie en je komt er binnen die garantie in ieder geval wel achter wat de algemene staat van het ding is. Het nadeel van "als ie kapot gaat wat dan?" is voor mij geen halszaak in ieder geval. Ik heb inmiddels veel gelezen op gearslutz en andere fora en de build quality van het ding lijkt goed.

Nu de euro's nog... :? Mocht het lukken/doorgaan dan zal ik het melden :{

Mocht je twijfelen over die Franse Ebay store: ik heb daar een weliswaar eenmalige, maar wel zeer goede ervaring mee gehad.
Enige tijd geleden heb ik daar een relatief duur apparaat gekocht en de afhandeling was zeer goed. Prima communicatie, goed verpakt, snel verzonden, etc. :okdan:

Succes met aanschaf van je TVS, hij gaat er vast komen :D

Status
Please reply by conversation.
Back