Na lang overwegen nieuwe track geplaatst

Robi

Hega
Heb lang overwogen of ik deze track moest gaan plaatsen en ik heb het er toch maar op gewaagd.

Het is een soort van soundscape(ambient)-achtige track, die ik heb opgedragen aan mijn opa (hij had een rederij).
Heb er ondermeer scheepsgeluiden in verwerkt (vond ik wel erg toepasselijk).
Ben nog niet helemaal tevreden en ook de lead kan nog wel wat aanpassing gebruiken.
Toch ben ik blij dat ik deze track (The shipowner) heb gemaakt.

Attachments

• The shipowner (Grandfather II) - langere versie - 2 (ondermeer samples en lead gewijzigd).mp3
    5,7 MB · Bekeken: 100
Laatst gewijzigd:
mooi hoor, die samples passen er goed bij.. Je opa zou trots geweest zijn. Hier en daar wel nog een off-tune nootje, maar daar stoor ik me niet aan. Blijven posten Robi, en hartstikke bedankt voor je like op mijn nieuwe track ! Cheers bud :)

Ja, af en toe zijn het wat spannende notencombinaties.. Maar ik kreeg wel mooie beelden bij het beluisteren.
Idd, blijven posten!

Off-tune noten geven een stuk meestal wat meer karakter, dan strak gespeelde....;)

Dat is ergens ook wel weer zo.
Toch zou ik het wel graag willen gaan verbeteren.
Hoor natuurlijk ook wel dat sommige noten off-tune zijn, maar vind het toch nog best wel lastig om dit aan te passen oid.
Krijg er soms moeilijk de vinger achter en ik vraag mij af of er een 'manier' (programma's oid?) is om dit te kunnen gaan oplossen.
Vind dit soort missers toch best wel vervelend en soms zelfs wat pijnlijk.

Krijg er soms moeilijk de vinger achter en ik vraag mij af of er een 'manier' (programma's oid?) is om dit te kunnen gaan oplossen.
Vind dit soort missers toch best wel vervelend en soms zelfs wat pijnlijk.

Zelf kreeg ik ooit van mijn pianoleraar o.a. toonladders en harmonieleer, met lesboekjes erbij. Al is het wel zo dat ik tegenwoordig eigenlijk alles op gehoor doe.

Ook is het soms best leuk de grenzen op te zoeken van wat nog wel of niet klinkt. Regels zijn er ook soms om doorbroken te worden.

Maar ik denk dat ik met mijn muzieklessen wel een soort basis heb gelegd.

Als je wat googlet en energie hebt je erin te verdiepen, dan staan er talloze tutorials op het net.

Er is inderdaad ook software die automatisch akkoorden genererert. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Zelf kreeg ik ooit van mijn pianoleraar harmonieleer, met lesboekjes erbij. Al is het wel zo dat ik tegenwoordig eigenlijk alles op gehoor doe.

Ook is het soms best leuk de grenzen op te zoeken van wat nog wel of niet klinkt. Regels zijn er ook soms om doorbroken te worden.

Maar ik denk dat ik met mijn muzieklessen wel een soort basis heb gelegd.

Als je wat googlet en energie hebt je erin te verdiepen, dan staan er talloze tutorials op het net.

Er is inderdaad ook software die automatisch akkoorden genererert. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Bedankt voor je reactie.
Zelf heb ik trouwens het gevoel dat het probleem vooral in de lead-partijen zit, alhoewel ik soms met baslijnen en akkoorden ook weleens in de problemen kan komen :o:
Doe te veel op gevoel en op 'rationeel vlak' laat ik nog weleens steken vallen (zoals met toonhoogtes etc).

Zelf heb ik trouwens het gevoel dat het probleem vooral in de lead-partijen zit, alhoewel ik soms met baslijnen en akkoorden ook weleens in de problemen kan komen :o:

Ik was nog niet helemaal klaar met typen voordat je me citeerde.. :-)

Bij bepaalde akkoorden passen bepaalde andere noten. Daar zijn theorieƫn voor, maar lang niet iedereen baseert zich daarop.

Het kan ook op gehoor. Je kunt leren te horen wanneer het “goed“ klinkt. Maar ook zijn er componisten die hun eigen weg daarin gaan. Wat voor d“een "vals" klinkt kan door een ander weer "spannend" gevonden worden.. :)

Het spannendste stuk dat ik van mijn klassieke pianoleraar leerde spelen was toch wel:

Mijn moeder werd er gek van. Die vond het vals... :-D

(ik kan dit tegenwoordig niet meer goed spelen, heb mijn klassieke pianolessen erg verwaarloosd...)

Laatst gewijzigd:
Goed gedaan, ik vind het je beste track tot nu toe, deze stijl ligt je goed:okdan:

Zit een lekkere flow in
Ook de FX geluiden zijn heel mooi passend

Alleen ik vind dat de beat te snel er bij komt, of te abrupt
Eerst de melodie hoor je dan gelijk later ook in een keer de beat

je zou er een opbouw bij in kunnen maken bijv dat je kleine stukjes percussie uit de beat af en toe hoort voorbij komen tot wanneer hij op 2.07 los gaat

Zit een lekkere flow in
Ook de FX geluiden zijn heel mooi passend

Alleen ik vind dat de beat te snel er bij komt, of te abrupt
Eerst de melodie hoor je dan gelijk later ook in een keer de beat

je zou er een opbouw bij in kunnen maken bijv dat je kleine stukjes percussie uit de beat af en toe hoort voorbij komen tot wanneer hij op 2.07 los gaat

Bedankt voor je reactie en advies.
Zal er nog goed naar gaan kijken, luisteren etc en ik zal ook jouw punten goed gaan doornemen.

Wat een mooi idee, een track voor je opa...wat vond hij ervan? Of leeft hij niet meer? Geweldig dat je zo je muziek kunt gebruiken.

De strings vind ik erg mooi en de beat+bass zijn lekker.

De soundscape loopt af en toe wat dicht (bijv. vanaf 1:00). Ik vermoed dat je veel delay op de gebruikte scheepvaart samples hebt geplaatst. Zou wat minder kunnen. De scheepstoeter vanaf 3:05 zou ik nog op de goede hoogte stemmen (halve toon hoger). Maar dat zijn kleine dingen ;)

Wat een mooi idee, een track voor je opa...wat vond hij ervan? Of leeft hij niet meer? Geweldig dat je zo je muziek kunt gebruiken.

De strings vind ik erg mooi en de beat+bass zijn lekker.

De soundscape loopt af en toe wat dicht (bijv. vanaf 1:00). Ik vermoed dat je veel delay op de gebruikte scheepvaart samples hebt geplaatst. Zou wat minder kunnen. De scheepstoeter vanaf 3:05 zou ik nog op de goede hoogte stemmen (halve toon hoger). Maar dat zijn kleine dingen ;)

Bedankt voor je reactie.
Mijn opa is trouwens in 1992 al overleden, maar hij is zeker een inspiratiebron voor mij geweest en zeker ook voor deze track.

Ben weer met de track aan de slag geweest.
Heb ondermeer het tempo verhoogd, de delays verminderd bij de schhepsgeluiden, bij 3.05 nog de goede toonhoogte gebruikt voor de scheepstoeter en een soort van intro voor de drums gebruikt (zodat de drumbeats niet te plotseling erin komen) etc.

Attachments

• The shipman (hoger tempo, minder delay etc) met intro drum-2.mp3
    5,6 MB · Bekeken: 90
Back