Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Haha.

ok. Dan stellen we het als volgt.

Jij moet een stuk muziek maken wat :

Alleen de accoorden C Dmin B7 en A bevat
Er mogen alleen rap invloeden in zitten
Het nummer moet 2.13min lang zijn
Maximaal 4 verwchillende geluiden
Geen effecten

Dan, de rest, mag doen wat ie wil! :-)

Dan moeten we alleen nog een inspiratiemeter hebben, volgens mij heeft Bass er een. :W

lol!

Maar goed, ik doel meer op het effect van 'dit apparaat kan maar weinig, maar wil toch iets origineels neerzetten'. Dan komen er leuke geïnspireerde dingen naar voren. En vergelijk dit dan met de enorme trukendoos die ze nu ter beschikking hebben en nog komt er bagger op de radio..

lol!

Maar goed, ik doel meer op het effect van 'dit apparaat kan maar weinig, maar wil toch iets origineels neerzetten'. Dan komen er leuke geïnspireerde dingen naar voren. En vergelijk dit dan met de enorme trukendoos die ze nu ter beschikking hebben en nog komt er bagger op de radio..

maar dat is geen wet. zo zwart wit is het niet ,lijkt me.

je kan ook 'bagger' maken met een heel simpel apparaat.
en er is ook een grens: een apparaat moet nog kunnen stimuleren/ inspireren !

en je kan met een enorme trukendoos juist heel veel bewerkstellligen. het zou je zelfs kunnen
stimuleren/ inspireren ! tot hele bijzondere dingen

Jullie verwarren naar mijn gevoel inspiratie te veel met serendipiteit. (serendipiteit: het zoeken naar een speld in een hooiberg, en eruit rollen met een boerenmeid. Zie Wiki). Als ik gooi met twee dobbelstenen, gooi ik ook wel eens 12. Als ik de hele dag op mijn gitaar zit te pielen, rolt er eens om de zoveel tijd een heel cool stukje uit (als je mij niet gelooft, vraag het Keith "Gimme Shelter" Richards) dat kennen we toch allemaal? Dat is een pure random generator. Dat weet natuurlijk ook topic starter; de vraag: "waar halen jullie je inspiratie vandaan???" is een eeuwenoude, echte muzikanten-beroepsvraag; het "gewoon pielen"-antwoord is het triviale amateurs-antwoord. Waarom? Omdat een beroepsmuzikant, die brood op de plank wil, simpelweg niet altijd tijd heeft om te wachten tot die boerenmeid uit de hooiberg rolt of tot de dobbelstenen weer 12 opleveren. Bestaat er geen mogelijkheid, zo vraagt de profi zich al af sinds de Middeleeuwen, om dat toeval een handje te helpen? Et voila, daar hebben we de vraag naar de compositie-algoritmiek, de muzikaal-inhoudelijke, concrete ideeën, de potentiële goudmijnen, de inspiratiebronnen.

Ben het toch op een aantal punten niet met je eens.

Jij maakt er een 'waar zouden pro's hun inspiratie uit moeten halen' draadje van terwijl het draadje de sf leden vraagt waar zij de inspiratie vandaan halen.

Verder, je zegt eigenlijk ook dat improviseren en 'gewoon spelen' een soort random techniek is waarbij je af en toe raak schiet.

Ben ik het niet mee eens, er is geen random factor aanwezig, improviseren is van een andere orde dan at random iets met geluid doen.

Daarbij, ik heb niks tegen technieken en kennis die zaken naar een hoger niveau willen tillen, maar als je het toeval een handje wil helpen kan je ook de bruteforce methode gebruiken en 10x zoveel nummers schrijven.
Er is iemand op sf die dat doet en daar behoorlijk succesvol in is.

Jullie verwarren naar mijn gevoel inspiratie te veel met serendipiteit. (serendipiteit: het zoeken naar een speld in een hooiberg, en eruit rollen met een boerenmeid. Zie Wiki). Als ik gooi met twee dobbelstenen, gooi ik ook wel eens 12. Als ik de hele dag op mijn gitaar zit te pielen, rolt er eens om de zoveel tijd een heel cool stukje uit (als je mij niet gelooft, vraag het Keith "Gimme Shelter" Richards) dat kennen we toch allemaal? Dat is een pure random generator. Dat weet natuurlijk ook topic starter; de vraag: "waar halen jullie je inspiratie vandaan???" is een eeuwenoude, echte muzikanten-beroepsvraag; het "gewoon pielen"-antwoord is het triviale amateurs-antwoord. Waarom? Omdat een beroepsmuzikant, die brood op de plank wil, simpelweg niet altijd tijd heeft om te wachten tot die boerenmeid uit de hooiberg rolt of tot de dobbelstenen weer 12 opleveren. Bestaat er geen mogelijkheid, zo vraagt de profi zich al af sinds de Middeleeuwen, om dat toeval een handje te helpen? Et voila, daar hebben we de vraag naar de compositie-algoritmiek, de muzikaal-inhoudelijke, concrete ideeën, de potentiële goudmijnen, de inspiratiebronnen.

Jij zegt dat inspiratie een bron is die buiten de mens bestaat. Ik geloof daar helemaal niks van. Iets inspireert niet. De mens raak erdoor geinspireerd. De mens neemt die inspiratie waar, doordat de mens zelf de catalysator is die deze inspiratie genereert. Ik geloof dat muziek een vorm is van uiting van alles wat jou maakt als persoon. Je herinneringen, milieu, opvoeding, emoties, karakter, etc. Instrumenten zijn ontworpen om die expressiviteit te verhogen, niet om gewoon geniaal te kunnen zijn.

worden twee dingen niet steeds door elkaar gebruikt?

inspiratiebron en inspiratie?

als je ergens inspiratie vandaan haalt..zoals de titel van het topic zegt....
dan gaat het eigenlijk over een inspiratiebron lijkt me.

en een bron kan van alles zijn en inderdaad ook een idee..concept...ruwe schets/schema..
en zo maar wachten totdat je een waanzinnig idee binnenvalt doet niemand..en kan ook bij niet. zeker niet op afroep.
dus een bron, uitgangspunt kiezen is vrij normaal. iedereen doet dat.

inspiratie is weer wat anders. dat is een creatieve stroom. fantasie..gevoel...en de een heeft dat meer dan de ander:

http://tips-voor-plazilla.plazilla.com/tips-inspiratie-om-te-schrijven

Je kan jezelf trainen in vaker 12 gooien en met de boerenmeid uit de hooiberg komen.
Creativiteit is niet iets ontastbaars, waar je maar moet hopen dichtbij te komen.
Creativiteit is n lichaam wat je kan trainen, verzorgen, voeren en ook uitputten.
As je profie muziek maakt, dan maak je meestal muziek voor iets. Bv een film oid. Mij valt op dat je dan juist heel snel beslissingen maakt en heel snel weet of iets goed is of niet. Vanwege deadlines ga je vaak voor de 7 of 8 ipv de 10 die je graag zou willen maken. Overigens is dat werk zeer stimulerend voor al je muzikale technieken. Je werkt steeds in een ander, meestal vrij duidelijk kader. Ik denk overigens dat een gebrek aan inspiratie meestal verward wordt met n gebrek aan motivatie.

ik denk dat in opdracht muziek maken toch vaak een stuk moeilijker is dan vrij iets maken.

ik weet niet of je wel eens met een reclamefilmpje voor je neus hebt gezeten met wat saaie
opa's en oma's erin over verzekeringen....maar op dat moment kan je een ongelofelijke black-out krijgen en lijkt muziek in je vingers en hoofd niet meer te bestaan. en de deadline dreunt door op de achtergrond!

juist dan kan het probleem van inspiratie en controle boven komen drijven. als het filmpje te saai is voor woorden...

In dat geval zou je je kunnen laten inspireren door enkele andere saaie reclames uit de zelfde branche.

Ik heb wel eens een muziekje voor de Postbank gemaakt, is uiteindelijk nooit gebruikt, maar het was wel een grappig muziekje waar ik zelf nooit 1-2-3 zou zijn opgekomen om te maken. Ook die was op een of andere manier wel soortgelijkig aan andere muziekjes voor vergelijkbare doeleinden, dat sluipt er in, maar is niet erg en mogelijk juist toch effectief.

op muziektechnologie hadden we een keer een gastdocent. een ex-psycholoog die in de reclamemuziek terecht kwam en het goed deed in Nederland..

hij benadrukte vooral ook de angst waar hij elke keer weer door heen moest als hij een nieuw filmpje voor zich zag..
de stress van opdrachtmuziek vanwege het op commando geïnspireerd raken heb ik nog heel vaak bij vele mensen gezien. ook bij me zelf..ik kan daar echt helemaal niet mee dealen. :-)

inspiratie weg...blanco..leeg muziekhoofd.

Mijn oplossing in dat geval, gewoon beginnen.

Over 2,5 uur is het klaar.

Tijd gaat nu in. Tik tak tik tak. :okdan:

sommige zijn er voor geboren.. ik duidelijk niet!

ik kan wel snel een muziekje in elkaar flansen maar als dat ook nog eens een reclame of speelfilm moet versterken..en dat is niet zo maar iets en geen kattenpies....dan krijg ik een muzikale blackout.

over 2,5 uur klaar maar niet met liefde en trots.

Inspiratie...
Het klinkt heel raar, maar door fouten te ontdekken in andermans muziek. Niet zozeer muzikaal, maar door te horen hoe muziek is afgemixt door een producer. Na te denken over de keuzes die gemaakt zijn en dat dan te projecteren op mijn eigen muziek. Dus eigenlijk haal ik mijn inspiratie uit… nah ja, gewoon luisteren en na te denken over (de) muziek.

ik denk dat in opdracht muziek maken toch vaak een stuk moeilijker is dan vrij iets maken.

ik weet niet of je wel eens met een reclamefilmpje voor je neus hebt gezeten met wat saaie
opa's en oma's erin over verzekeringen....maar op dat moment kan je een ongelofelijke black-out krijgen en lijkt muziek in je vingers en hoofd niet meer te bestaan. en de deadline dreunt door op de achtergrond!

juist dan kan het probleem van inspiratie en controle boven komen drijven. als het filmpje te saai is voor woorden...

Ik heb heel erg vaak met een commercial voor mn neus gezeten ja. :)
Van saai tot heel gaaf. (Als t saai is is t t makkelijkst eigenlijk, maar goed...)
En juist dan merk ik, omdat je een heel duidelijk doel hebt met de muziek, stem en fx..
Dat je heel goed voelt wanneer iets goed is en je door kan.
Meestal maak je dan 2-3 schetsen, waarvan je de winnaar fijn slijpt.
Natuurlijk is t soms ook wel lastig, maar je werkt veel meer naar een punt toe dan wanneer je vrij aan t klooien bent.

Back