Waar halen julie je inspiratie vandaan????

... wat natuurlijk niet betekent dat er niet 'n paar heueueueuel rare dingen zijn gezegd, zoals:

Je kan jezelf trainen in vaker 12 gooien en met de boerenmeid uit de hooiberg komen.

Gooien met twee dobbelstenen is een kansexperiment waarvan de kansverdeling eenvoudig is te berekenen (de convolutie van de twee (uniforme) kansverdelingen van de afzonderlijke dobbelstenen). Daar komt uit dat de kans op 12 ogen gelijk is aan 1/36.
Natuurlijk is iedereen veel meer geïnteresseerd in de training om meer kans te maken om met een boerenmeid uit de de hooiberg te rollen, maar dat ligt helaas buiten 't bereik van de statistiek. Maar gelukkig hebben we fjoesz en die schijnt 't te weten...

Ik zie nog steeds de overeenkomst niet tussen dobbelstenen gooien en muziek maken.

Voor het gooien van dobbelstenen is niet veel kennis nodig en iedereen heeft evenveel kans om 12 te gooien.

Voor het maken van muziek is enige kennis wel gewenst, en niet iedereen heeft even veel kans om een goed stuk muziek te maken.

Ik zie nog steeds de overeenkomst niet tussen dobbelstenen gooien en muziek maken.

Voor het gooien van dobbelstenen is niet veel kennis nodig en iedereen heeft evenveel kans om 12 te gooien.

Voor het maken van muziek is enige kennis wel gewenst, en niet iedereen heeft even veel kans om een goed stuk muziek te maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aleatorische_muziek.

Mijn eigen gezichtspunt in #291

Laatst gewijzigd:
... wat natuurlijk niet betekent dat er niet 'n paar heueueueuel rare dingen zijn gezegd, zoals:

Gooien met twee dobbelstenen is een kansexperiment waarvan de kansverdeling eenvoudig is te berekenen (de convolutie van de twee (uniforme) kansverdelingen van de afzonderlijke dobbelstenen). Daar komt uit dat de kans op 12 ogen gelijk is aan 1/36.
Natuurlijk is iedereen veel meer geïnteresseerd in de training om meer kans te maken om met een boerenmeid uit de de hooiberg te rollen, maar dat ligt helaas buiten 't bereik van de statistiek. Maar gelukkig hebben we fjoesz en die schijnt 't te weten...

Gast, natuutrljk kan je niet trainen vaker 12 te gooien. Het was beeldspraak..
Je creativiteit kan je trainen..
Als je dat niet uit mijn post kon halen heeft al die wetenschap je nog geen zak opgeleverd vind je wel? :)

Als je dat niet uit mijn post kon halen heeft al die wetenschap je nog geen zak opgeleverd vind je wel? :)

gast, het zou je gesierd hebben als je een foutje zou kunnen toegeven, in plaats van het beeldspraak noemen.
En creativiteit trainen, is ook al heueueueul raar.

Nee dat is niet raar...
Dat je 1/36 kans hebt op twaalf gooien is wetenschap die niet alleen toegankelijk is voor waveguiders hoor:D
Misschien wil jij wel toegeven dat je mn post niet begreep?

Maar goed
Creativiteit is dus wel te trainen :)

welles / nietes is een van de minst effectieve spelletjes.

Nietes..

Maar goed, dit draadje heeft me helaas verdomd weinig inspiratie opgeleverd!

Ik denk dat ik een dartboard ga gebruiken voor mijn volgende compositie.

Hehe
Er zijn zat methoden vindbaar om je creativiteit te vergroten
Oefeningen om blokkades weg te halen
Maar ook om het leggen van nieuwe verbanden te cultiveren
Je hebt zo'n leuk boekje ook, hoe heet t.. Breinkrakers?
Het is echt niet onverstandig om je als muzikant/componist ook bezig te houden met de geestelijke gastvrijheid voor creativiteit

Fjoez heeft helemaal gelijk, iedereen begint met 0 zelfs de grootste muzikale genieën trainen en trainen vanaf 0, zelfs zigeuners zonder vingers die geen muziektheorie kennen die trainen ook KEIHARD...natuurlijk is er altijd een randbediel die maar wat doet en iets magisch creëert maar daarna moet die ook KEIHARD trainen, of hij raakt in de vergetelheid (behalve dan dat ene goeie nummer wat die heeft gemaakt) Zelfs als je dobbelstenen of Fractals gebruikt moet je jezelf nog trainen om dat in goede banen te leiden

Nee dat is niet raar...
Dat je 1/36 kans hebt op twaalf gooien is wetenschap die niet alleen toegankelijk is voor waveguiders hoor:D
Misschien wil jij wel toegeven dat je mn post niet begreep?

Maar goed
Creativiteit is dus wel te trainen :)

Ik heb je post drommels goed begrepen. Kijk maar, ik zal 't even helder samenvatten. Je schreef eerst: "Je kan jezelf trainen in vaker 12 gooien", werd vervolgens furieus op jezelf omdat jij, die nooit te beroerd bent om anderen fijntjes te wijzen op 'n spelfoutje, uitgerekend jij je had laten betrappen op een uitspraak die elk schoolkindje naar 't voorhoofd doet wijzen (en nee, niemand zegt dat je daar waveguider voor moet zijn - heeft iemand dat beweerd? ik niet.). Dan maakte je het nog erger door de ene ongerijmdheid te motiveren als beeldspraak voor een andere, nl. dat creativiteit te trainen is!! Ik moet het toegeven: "though this be madness, yet there is method in it,", om het met Shakespeare te zeggen. Ten slotte, zo kenmerkend voor mensen die zich in het nauw gedreven voelen, die flukse overgang van "ad rem" naar "ad hominem" waarin je probeerde de suggestie te wekken dat IK hier de halve zool ben die JOU niet snapt.
Gast, ga vooral jezelf een potje zitten modereren. Daar heb je je handen vol aan.

En wat die traineerbaarheid van creativiteit betreft, toevallig een paar dagen geleden op België een rapportage waarin een onderzoeker vertelde dat autisme tegenwoordig al in de foetus kan worden vastgesteld en daarmee door abortus kan worden voorkomen, wat de presentator bracht op de vraag: "...waardoor ook de kans op genieën verwaarloosbaar wordt?" Dat moest de onderzoeker toegeven. Het gaat me niet om de ethische discussie daarover, maar om de brede concensus, gestaafd door empirisch onderzoek, dat sommige psychische eigenschappen toch echt "hard-wired" zijn en in het brein besloten liggen. Daarmee is een tweeduizend jaar oud vermoeden bevestigd, want de Romeinen zeiden het al: "poeta nascitur, orator fit."

Ik denk nog steeds dat je het niet helemaal begrepen hebt en je mag zelf uitmaken of je vindt dat ik een fout maakte of niet. Ik heb t zo bedoeld zoals ik heb gezegd. Aan je woordkeuze te zien zit vooral jou iets vrij hoog en t spijt me dat ik je daar aan heb herinnerd.:D
jammer dat je aan de inhoud van mijn bericht voorbij bent gegaan.
Ik blijf erbij dat creativiteit trainbaar is... en ik niet alleen.
Dat er winst te halen is in de toestand van de geest en in de werking van de geest.

Laatst gewijzigd:
ik denk dat je wel kan aanleren om creatief bezig te zijn en daar in te groeien
maar er is ook zo iets als creatief talent.

dat laatste daar mee wordt je wel of niet mee geboren en kan je niet leren of trainen.

denk dat creativiteit en het vermogen geinspireerd te worden inderdaad nogal " bouwafhankelijk" is .
ervaring/ waarmee je je hoofd vult en routines zijn meer beinvloedbaar.
vraag me qua overerfbaarheid en sociale invloeden wel eens af of muzikaliteit niet vaker een generatie overslaat?

genen en overdracht van gaven/talenten zullen misschien wel heel anders werken dan wij denken.

als we er over praten doen we alsof het een koffertje is gevuld met muzikaliteit of tekentalent wat we doorgeven. maar dat zijn menselijke begrippen. die bestaan alleen in ons hoog-ontwikkelde leven. de genen weten echt niet wat muziek of een schilderij is.
het zal allemaal vast meer te maken hebben met een combinatie van bepaalde hersenfuncties en lichamelijke kenmerken die samen er toe bijdragen dat de een zich aangetrokken voelt tot muziek en de ander tot schilderen. en zo ook met talent.

dus misschien worden er wel kenmerken genetisch doorgegeven maar dat hoeft dan niet meteen, een op een, tot weer een muzikaal talent te leiden

Laatst gewijzigd:
klinkt plausibel
mogelijk dat in dit kader overstimulatie en/ of een onbereikbaar streefniveau remmend werkt en verklaart waarom ( als) generaties overslaan.
zoiets van : zo goed als pappa worden we toch nooit

je kan ook heel creatief zijn in iets wat niet direct als een creatieve bezigheid wordt gezien..
je kan talent hebben om bv met een gitaar je gevoelens te uiten of om een handige database te maken.. een mooie tuin aanleggen.. een vervelende situatie terug in harmonie brengen. whatever
ga eens bij jezelf na wat creativiteit bij jezelf in de weg staat en of daar rek in zit.
je kan je ook trainen in associatief denken.. het cultiveren van buiten de gebaande paden denken.
creativiteit is een bron waar je op af kan stemmen, en daarin kan je jezelf trainen.

creativiteit is een vaardigheid/ een vermogen, iets binnen de persoon, niet een soort collectief bewustzijn, zoiets toch

Back