Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Ik maak elk nummer weer op een andere manier. Soms heb ik de melodie in me hoofd (gebeurt niet vaak), schrijf ik op (jaja in echte noten) en sequence 'm dan. Soms begin ik met een vet geluidje waardoor je allerlei andere geluiden gaat fantaseren zodat je weer even verder kan. En soms begin ik met een bassline van 4 maten waarop ik dan op me masterkeyboard net zolang plingel totdat er iets fatsoenlijks uit komt.
maar ik heb ook wel dat ik in me bed lig en dat ik zo'n heel nummer in me hoofd aan het maken ben met opbouw en melodie en al het slagwerk etc.. das best vet, maar ook wel weer frustrerend omdat je weet dat je na 5 minuten alles kwijt bent wat je bedacht/gefantaseerd had.

Origineel geplaatst door maxdox

HAha LOL; Johnny ik wil jouw gezongen 303-acid lijntje wel es live horen :)

Voor mijzelf geldt:
Ik ben nog in de expirimentele leer-fase. Veel muziek analyzeren; dan zie ik de seqencer ledjes gewoon voor me :)
Ik doe tot nu toe alles live, jammen dus.
Verder laat ik mij duidelijk leiden door de muziek, op een gegeven moment zit ik er helemaal "in", dan ben ik uren bezig, en achteraf klinkt het dan ook gewoon vet (vind ik zelf dan :). Het is dus pure therapie!

Hehe je vergeet de drie gouden elementen: Schultenbrau bier, Golden Power en dikke joints 8)

Jammer dat we meestal na een uur al weer te gaar zijn om iets fatsoenlijks te maken....

WTF is "golden power"? net zoiets als een golden shower? ;)

Olaf

Golden Power is geloof ik Red Bull maar dan van de ALDI.

Lekker cheap en het ruikt ook nog es een keer 3x zo chemisch...

Maar ja... inderdaad die naam... krijg ik altijd een beetje twijfels over wat ik nou aan het drinken ben.. Geef mij maar gewoon koffie.

Heeft iemand trouwens Monsters Inc gezien. Daar zit een shot in van hoe ik mn koffie probeer te krijgen. Ongeveer net zo dik als hazelnootpasta die in de koelkast heeft gestaan! Daar krijg je pas inpiratie van.
Pure cafeine schijnt trouwens een zwaardere drug te zijn dan coke :)

Origineel geplaatst door krz

Precies, gewoon werken op gevoel. Niet teveel nadenken, je moet je gevoel laten spreken. En dan in combi met geestverruimende middelen loopt het helemaal als een speer. :L

Daar ben ik het wel mee eens. Ik rook regelmatig een pijpje voordat ik met muziek ga klooien. Ik wil niet zeggen dat je dan betere muziek maakt, maar ik ben wat meer gemotiveerd om door te gaan (tot het uiterste).

Arv

Hmmm. bij mij werkt dat dus niet zo. Als ik stoned of aangeschoten muziek ga maken klinkt alles wat ik maak de volgende dag echt zwaar kut terwijl het toen ik er mee bezig was wel goed klonk. Bovendien kan ik dan van geen meter meer spelen dus ik kan nix inspelen.

Muziek gaat bij mij het beste als ik compleet nuchter ben eigenlijk ook qua inspiratie

Ik maak ook niet beter muziek door drugs. Ik heb wel van alles geprobeerd (let wel: van alles:)), ik ben dan toch niet helder genoeg om alle technische handelingen te verrichten enzo.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Golden Power is geloof ik Red Bull maar dan van de ALDI.

Lekker cheap en het ruikt ook nog es een keer 3x zo chemisch...

Inderdaad het is aldi redbull... Smaakt ongeveer hetzelfde, en dat voor 35 eurocent per blikje. Bij mij in huis (dr wonen 6 man) gaan er denk ik toch wel een treetje of 20 per week doorheen.

Raak je lekker opgefokt van, en als je er nog eens bij gaat blowen wordt je echt zo wazig als een os.

Gelukkig doe ik zelden iets opnemen van wat ik brouw, ik zou me doodschamen als ik het terughoor....

Inspiratie!?

Mmm, ik krijg ongelofelijke creatieve energie van dingen zoals megamix CD´s. Noem maar op namen als Oakenfold, Tiesto, Corsten, Scott Bond. Op zich natuurlijk niet politiek correct want je begint met een creatieve inspiratie die andere artiesten je dus geven. Ik begin dan vaak dat ik het na wil maken maar gelukkig ben ik daar heel slecht in en gaat het uiteindelijk toch een eigen leven en karakter krijgen. Maar in de lange mixen kom je dus de beste delen van de gebruikte platen tegen en dat geeft mij vaak nieuwe ideeën op gebied van arrangement en zo.
Nogmaals echt politek correct zal het misschien wel niet zijn. Maar als je er voor zorg draagt dat die geleende inspiratie een eigen creativiteit oplevert kun je volgens mij alles gebruiken en dat lees ik dus ook uit de voorgaande reacties.
En iedereen heeft toch zijn of haar favoriete bands/artiesten die ze als voorbeeld zien.

Ook zoals Sander en KRZ zeggen. Soms begin ik gewoon met een beat te construeren. Als je daar mee bezig bent krijg ik langzaam ideeën over een bass line. En dan ga je daar weer verder mee, etc. etc. Tot je opeens toch weer midden in een nummer zit!

Leuke thread is dit trouwens!

Eric

drugs

drugs

Origineel geplaatst door murphi

Hehe je vergeet de drie gouden elementen: Schultenbrau bier, Golden Power en dikke joints 8)

Jammer dat we meestal na een uur al weer te gaar zijn om iets fatsoenlijks te maken....

hehehe >:|

Ik kan niet echt zeggen dat deze 3 elementen, zoals wij ze consumeren, echt bijdragen aan inspirerende muziek! Maar dat ligt dan vooral aan de mate en vooral aan de alcohol.
Alcohol is de meest geestdodende drugs die er is; het klinkt allemaal wel leuk als je bezig bent, maar zodra je het (mits je niet gaar was om uberhaubt iets op te nemen) terug hoort, klinkt het werkelijk nergens naar.

Wiet, of beter: hasj, zijn volgens mij best inspirerend. Zolang je constructief blijft een niet doorblowt tot je helemaal appie bent, ben ik ervan overtuigd dat het bijdraagt aan een betere beleving van muziek (maken). Dit is logisch, want vooral je high bent, zijn je hersenen juist beter in creatieve dingen. Een beetje caffiene of euphedra ofzo zorgen ervoor dat je lang kan doorgaan.

Maar uiteindelijk zorg je zelf voor de flow, ook zonder geestveruimende/dodende middelen kan je tot diep in de nacht doorgaan en dan erachter komen dat je om 7:15 moet gaan werken.....
Muziek == drugs!

het schijnt dat als je high bent je beter kunt afmixen, omdat je geluid dan beter kan scheiden in verschillende frequentiegebieden..maar ik zou het niet weten aangezien ik niet rook ;)

Olaf

Drugs als XTC of een hoge dosis Ephedra Extract maken de muziek tastbaarder. Je bent één met de muziek, sterker nog: je bent de muziek. Zeg het tegen jezelf: "Ik BEN de muziek" ;)

Overigens zijn drugs niet noodzakelijk voor een goede track. Luister maar eens naar mijn* muziek :[> :[> :[>

* Ex-hard drugs gebruiker 8)

Tja, het verschilt bij mij... het ene moment krijg ik goeie ideeen bij een bepaalde sounds (eigenlijk heel fout, maar het werkt wel goed bij mij), het andere moment bedenk ik iets terwijl ik met m'n jazz/funk band aan het spelen ben (ik ben toetsenist).
Maar het komt ook regelmatig voor dat ik achter de piano ga zitten en gewoon een eind weg improviseer, en daarbij dan leuke akkoordenschema's bedenk. Uiteindelijk komen de eerste beginselen op de computer dan ook bijna altijd eerst met piano en strings te voorschijn...

Helaas heb ik de laatste tijd door drukte (afstuderen enzo) niet zoveel tijd om echt leuke dingen te doen met muziek.

Origineel geplaatst door Ralf T
Drugs als XTC of een hoge dosis Ephedra Extract maken de muziek tastbaarder. Je bent één met de muziek, sterker nog: je bent de muziek. Zeg het tegen jezelf: "Ik BEN de muziek" ;)

Overigens zijn drugs niet noodzakelijk voor een goede track. Luister maar eens naar mijn* muziek :[> :[> :[>

* Ex-hard drugs gebruiker 8)

ik loop niet echt te koop met mijn drugs verleden (verleden, ja vast) maar als ik onder invloed ben kan ik echt niks maken of zo.. ik heb meer de neiging om een te worden met mijn synths dan met mijn muziek.

daarin tegen kunnen voor de mensen die goed piano kunnen spelen spierverslapers helpen voor een hele mooie aanslag..
ik heb dit zelf ondervonden en was echt verbaasd over mijn aanslag, overigens ging dit wel ten koste van de snelheid waar ik doorgaans mee kan spelen;{

hmm.. lastige vraag

-alle (electronische) muziek van vroeger
-alle (electronische) muziek van nu
-Goeie SID's (C64 synth muziek)

's Avonds laat raak ik meestal in vorm, dan werk ik alvast wat compo's uit en daar werk ik net zo lang aan tot dat ik er genoeg van krijg. :)

Als ik het de volgende dag nog goed vind ga ik er mee door, en anders beland het in de prullenbak. Ik heb de laatste tijd weinig inspiratie btw, ik hoop dat het ooit nog terugkomt....

Ik val nu steeds meer in die stomme loopjes door het gekloot met dat perfectioneren van de instrumenten (het geluid), terwijl ik vroeger zo'n nummer in 1x uitwerkte (ik geef de schuld aan Reason, ik ga nog eens een triton halen ;) )

De volgende bands hebben mij enorm geholpen, Gong, Softmachine, Zorch, Tim Blake, Atoll, Pink Floyd, David Bowie, Camel, Gary Numan?, en Mothergong.

Verder veel wiet, veel natuur en vrouwelijk schoon en een zondag na een weekend heftig stappen kan ook wonderen doen ;)

Piano

Piano

daarin tegen kunnen voor de mensen die goed piano kunnen spelen spierverslapers helpen voor een hele mooie aanslag..

Hmm.. zoiets mafs heb ik nog nooit gehoord. Ik speel zelf al meer dan 20 jaar piano.. en zeker niet onverdienstelijk. Maar de enige manier om 'in vorm' te blijven is veel spelen. En daarbij de discipline hebben om 2 tot 3 uur per week Berens (Pflege der linken Hand) en Czerny (Schule der Geläufigkeit) er tussendoor te kletsen.

Nu speel ik jammer genoeg niet zoveel meer als een paar jaar geleden.. maar ik herinner me de dagen nog wel dat ik van de pijn geen pen meer kon vasthouden op school :)

Een goede aanslag heeft overigens veel met je houding te maken. Veel mensen 'leunen' op de piano.. terwijl je juist 'los' boven de toetsen moet zweven met je handen.

Inspirerend..

Inspirerend..

Ik werd vanmorgen overigens wakker met Jeff Buckley, Tom Waits en Galexico..

Da's ook inspirerend.. *D

Back