Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Er is een leuk gegeven over talent en tekenen:

het schijnt dat als je mensen vraagt een mannetje te tekenen je in veel gevallen
kan zien aan de tekening daar waar ooit in hun kindertijd hun ontwikkeling stopte qua teken-inzicht.

sommige mensen zijn ver ontwikkeld ( dus misschien aangeboren talent ) en tekenen een heel realistisch mannetje met alles er op en er aan.
maar er zijn genoeg mensen die in een vroeg stadium zijn blijven steken en nooit verder ontwikkeld en die tekenen nog steeds (ook op 80 jarige leeftijd) zo'n poppetje met harken als armen en benen!

er zijn nu al vier termen in dit topic te vinden die allemaal met elkaar te maken hebben. interressant:

inspiratie
(online woordenboek: inblazing, ingeving; goddelijke ingeving; bezieling...verder: inademing, de onmiddellijke behoefte zich muzikaal of artistiek uit te willen drukken)
inspiratiebron
(wiki: een object, mens of gebeurtenis waaruit een kunstenaar inspiratie weet te putten)
creativiteit
(wiki: een vermogen om iets nieuws te scheppen.)
talent
((wiki: een bijzonder goed ontwikkelde eigenschap van een bepaald persoon. (meestal?) aangeboren))

Er is een leuk gegeven over talent en tekenen:

het schijnt dat als je mensen vraagt een mannetje te tekenen je in veel gevallen
kan zien aan de tekening daar waar ooit in hun kindertijd hun ontwikkeling stopte qua teken-inzicht.

sommige mensen zijn ver ontwikkeld ( dus misschien aangeboren talent ) en tekenen een heel realistisch mannetje met alles er op en er aan.
maar er zijn genoeg mensen die in een vroeg stadium zijn blijven steken en nooit verder ontwikkeld en die tekenen nog steeds (ook op 80 jarige leeftijd) zo'n poppetje met harken als armen en benen!

Toch ben ik ervan overtuigd dat je het moet leren. Daarna komen de talenten om de hoek kijken. Maar de basis is altijd aan te leren. Zo is het ook met muziek. Als jij goed kunt leren en onthouden maar je hebt geen ruk talent, dan nog kan je redelijk aardige muziek weten te produceren (wat dan natuurlijk vaak erg lijkt op datgene wat is aangeleerd). Als je wel talent hebt EN je hebt de basiskennis, dan kunnen er hele leuke dingen ontstaan.

Daarom is muzikant zijn een vak, geen kunst.

sommige mensen hebben de bouw om sportman te worden, andere kunnen ook wel een recreatief potje volleye, maar echt inzicht / talent/ feeling etc , zal er niet in zitten, kunnen ze oefenen tot ze een ons wegen.
verder mag iedereen denken wat ie wil en hoeft niemand zich te laten overtuigen , m.i.
maar dat boek is wel aardig
oeps val in herhaling

alvorens muziek te gaan maken steek ik een vinger diep in mijn poepert en houd hem daarna ongeveer een minuut lang onder mijn neus.. werkt zeer inspirerend

( jomanda mode )
zou dieper gaan als ik jou was, vol ervoor in .
je hebt onmiskenbaar het talent er voor
er wacht jou een glorieuze toekomst da's zeker
wel eerst even een filmpje ervan maken en op youtube zetten

alvorens muziek te gaan maken steek ik een vinger diep in mijn poepert en houd hem daarna ongeveer een minuut lang onder mijn neus.. werkt zeer inspirerend

Eindelijk dat mysterie van je naam in bruine letters opgelost.

(Bij sunny is het zonnebrand, aan de bodyshake te zien.)

(Bij sunny is het zonnebrand, aan de bodyshake te zien.)

griekse stranden he,

mogelijk dat dit enige lieden ook wat inspiratie oplevert :D

Toch ben ik ervan overtuigd dat je het moet leren. Daarna komen de talenten om de hoek kijken. Maar de basis is altijd aan te leren. Zo is het ook met muziek.

ja, niks gaat vanzelf. maar dat voorbeeld van dat mannetje tekenen ging wel over tekenen en dan ook specifiek. is een bekend verhaal in de psychologie.
Als jij goed kunt leren en onthouden maar je hebt geen ruk talent, dan nog kan je redelijk aardige muziek weten te produceren (wat dan natuurlijk vaak erg lijkt op datgene wat is aangeleerd). Als je wel talent hebt EN je hebt de basiskennis, dan kunnen er hele leuke dingen ontstaan.

ik heb best veel muzieklessen (gitaar, bas, piano, studio, solfege, theorie, alle soorten stijlen muziek) gegeven en moet zeggen dat sommige personen echt helemaal geen talent hadden.
Hoe veel ik ook iemand leerde, het zat er helemaal niet in. niks Nada 0 %.
dus het is niet alleen leren. er is toch wel een basis nodig van enig talent. aanvoelen van dingen. En sommige konden heel goed leren. deden precies wat ik zei. meer ook niet,......maar iets creatiefs kon er niet uitkomen, dus weer bleek je wel iets van nature in huis te moeten hebben.

daarom is het ook het leukste om les te geven aan iemand met enig talent. dan vind ik het echt heel leuk om te doen!

beetje rare zin...mischien bedoel je iets anders dan wat er staat?
iets of iemand zijn is nooit kunst. bedoel je kunstenaar?
een kunstenaar creeert en is een muzikant/musicus wel degelijk een kunstenaar
en muziek is een kunstvorm

maar ja....het zijn maar letters en woorden.dat is mooi van muziek" het is in principe abstracte taal!
een taal om te voelen.

ik heb best veel muzieklessen (gitaar, bas, piano, studio, solfege, theorie, alle soorten stijlen muziek) gegeven en moet zeggen dat sommige personen echt helemaal geen talent hadden.
Hoe veel ik ook iemand leerde, het zat er helemaal niet in. niks Nada 0 %.
dus het is niet alleen leren. er is toch wel een basis nodig van enig talent. aanvoelen van dingen. En sommige konden heel goed leren. deden precies wat ik zei. meer ook niet,......maar iets creatiefs kon er niet uitkomen, dus weer bleek je wel iets van nature in huis te moeten hebben.

daarom is het ook het leukste om les te geven aan iemand met enig talent. dan vind ik het echt heel leuk om te doen!
dit vind ik maar vreemd, natuurlijk kun je iedereen iets bij leren als je als leraar maar inspeelt op het niveau en vermogen van de leerling en het punt waar die is. Talent staat daar los van, talent is alleen maar handig om met je geleerde dingen buiten de paden te gaan denken die je geleerd hebt, de rest kun je via oefeningen die een goede leraar op je afstemt prima onder de knie krijgen uiteindelijk.

Ik ben het met Arv eens, je kunt iedereen leren om muziek en songs te maken, er zijn zat truukjes die je mensen kunt meegeven om te starten met muziek. Niet iedereen hoeft een Prince of Stanley Clarke te zijn. Zolang je maar op je eigen niveau jezelf weet te verbeteren door middel van de truuks van een goede leraar ben je altijd op een goede manier bezig.

Ik heb best veel verschillende pianoleraren gehad voor verschillende stijlen, maar je kon duidelijk wel verschil merken in kwaliteit van het overbrengen van de lessen.

hallo quister. wel goed lezen:

ik zeg: sommige...of te wel: er zijn toch echt wel mensen die het gewoon niet in zich hebben.
en ik zeg enig talent....niet op het niveau van Mozart.
dit om duidelijk te maken dat er nu eenmaal mensen zijn die bijvoorbeeld niet geboren zijn om een gitaar in hun handen vast te houden. of een baslijn te bedenken. Of hun gehoor te trainen (solfege).

dat heeft verder niets met mij of mijn lesgeven te maken en daar wil ik het ook helemaal niet over hebben.
ook niet dat ik alleen maar mensen met talent les wou geven. zeg ik ook nergens.
je insinueert iets, maar daar ga ik maar verder niet op in.

en ja, tuurlijk kan ik ook op punnik-niveau mensen leren iets creatiefs te doen met muziek. dat kan.
kinderen van 8 jaar en dan toch al hun eigen liedje maken. ja, leuk was dat!

precies, papagaaien kunnen veel mensen wel, maar gewoon spelen...

dom naspelen van noten zonder te begrijpen en aanvoelen, herhalen zonder veel eigen inbreng
zoiets

hallo quister. wel goed lezen:

ik zeg: sommige...of te wel: er zijn toch echt wel mensen die het gewoon niet in zich hebben.
en ik zeg enig talent....niet op het niveau van Mozart.
dit om duidelijk te maken dat er nu eenmaal mensen zijn die bijvoorbeeld niet geboren zijn om een gitaar in hun handen vast te houden. of een baslijn te bedenken. Of hun gehoor te trainen (solfege).

dat heeft verder niets met mij of mijn lesgeven te maken en daar wil ik het ook helemaal niet over hebben.
ook niet dat ik alleen maar mensen met talent les wou geven. zeg ik ook nergens.
je insinueert iets, maar daar ga ik maar verder niet op in.

en ja, tuurlijk kan ik ook op punnik-niveau mensen leren iets creatiefs te doen met muziek. dat kan.
kinderen van 8 jaar en dan toch al hun eigen liedje maken. ja, leuk was dat!

ik insinueer helemaal niets, ik weet hoe gevoelig je op mijn posts reageert en reageer ook op 99 procent van je posts bewust niet. Maar ook hier weer, ik ga gewoon een discussie aan omdat dit onderwerp mij aanspreekt. Dat ik een andere mening heb moet je je NIET persoonlijk aantrekken.

Mijn mening is dat je iedereen iets op zijn niveau kan leren en dat dat helemaal niet met je eigen verwachtingspatroon hoeft te stroken. Wat is er nou belangrijk voor iemand die les neemt? Mijn mening is dat die persoon het gevoel heeft dat die ietsje meer kan dan voorheen en ik vind dat een leraar daar verantwoordelijk voor is.

Als iemand graag wil leren papagaaien en daar enorm plezier aan beleeft dan is dat toch prima? waarom zou dat niet goed zijn?

dom naspelen van noten zonder te begrijpen en aanvoelen, herhalen zonder veel eigen inbreng
zoiets

ah...dat!

dat wat ik mijn hele leven..al sinds seconde 1 dat ik een instrument in mijn bezit heb zoveel als mogelijk probeer te vermijden.

hallo Quisfer:

ik heb best veel les gegeven. heel veel prive, op scholen workshops, bij een stichting, ook veel lessen aan de HKU. en nog meer...ik praat uit ervaring niet over een mening.

je mag van mij best niet eens zijn met mijn ervaring maar dat heeft natuurlijk weinig zin! :-)

als iemand iets niet kan dan kan iemand iets niet. hoe hard een leraar of die persoon zelf het ook probeert. Daar kan ik niks aan doen en die persoon ook niet. dat is mijn ervaring en dat was het enige wat ik te zeggen had.
omdat dat aangeeft dat een zekere mate van talent toch wel handig is. dat is alles....

verder voel ik helemaal niks persoonlijks omdat je niks persoonlijks zegt. dat kan niet want je kent me niet. je hebt ook nooit les gehad van me...of..? eh..was jij die jongen die....hoe die ook probeerde en oefende...erh...hmm...

en verder lees je mijn post niet goed en reageert dan met dingen die mijn post helemaal gaat tegenspreken terwijl ik die dingen helemaal niet zeg..eh..ja, laat maar eigenlijk ook. ik ga de zomerse zon in! :mexico:

Back