dat is allemaal zeker waar, Demian
heel veel heeft invloed op jezelf en je inspiratie. en je moet maar er op vertrouwen dat
je /de omstandigheden gunstig zijn, want je kan dat inderdaad zeker niet allemaal controleren.
maar een ding weet ik wel:
als je je creatieve hersen-knobbel op de juiste manier kietelt, gaat ie vanzelf creatieve kopjes teruggeven
en dat is volgens mij inspiratie. en ook volgens de beschrijvingen in woordenboeken en op websites.
je moet je openstellen voor een fantasierijke creatieve flow. als je dat wilt afdwingen, lukt dat niet.
je moet eerst in die flow terecht komen. en dan zijn er zeker een aantal dingen die je kunt doen om het te bevorderen. zoals er ook een aantal don'ts zijn.
zolang je in een bewuste staat concrete beslissingen neemt en handelingen verricht dan zit je nog niet in die flow. het kan elkaar wel heel snel opvolgen en afwisselen maar niet tegelijkertijd je van dienst zijn.
toen ik mijn eindexamencompositie moest schrijven had ik het zeer zwaar eerst. je komt met een idee en plan bij je docent. je praat er over, thuis weer verder brainstormen. nog meer overleg met docent.
er komen moeizaam schetsen.......dit gedeelte is zoeken. zoeken naar iets. ik raak wat in paniek. ga luisteren naar andere componisten om mijn eigen ideeën er naast te leggen. nog steeds ben ik helemaal leeg vanbinnen.geen ideen die me iets doen. ik doe net alsof ik hard bezig ben maar krijg het spaans benauwd. de eerste deadline nadert. of te wel: nog geen enkele vorm van inspiratie bemerkt!
uit pure frustratie begin ik op mijn piano dan maar even boze muziek te improviseren. boos maar met een cynische ondertoon......puur om me frustraties te uitten.
Grrrrr! en ja, hier weer een akkoord..en he, dat klinkt lekker..grrr...ja nu een melodie...en..? he, wacht even ,..maar dat klonk goed..wat deed ik ook al weer? ok. meteen opschrijven. goed idee..en misschien ook deze noten erbij..en dan kan dit ook als thema dienen later...en ha, hier een slot midden stuk sfeertje met trage bassen .envozooort.
in eens heb ik drie themas zo maar uit de lucht gegrepen en ze staan op papier. ze zijn van mij en ik heb ze bedacht. gecomponeerd.
dat is dus pure inspiratie!
en bijna ziekelijk maar waar: ik kon die periode gewoon gaan zitten en schreef dan in een keer hele vellen vol met mooie noten...dit was bijna een soort goddelijke ervaring. dus, ja..het kan.
je moet alleen eerst op pad gaan, je deuren openen en de inspiratie toelaten.
zo zie ik op het moment zeg maar inspiratie en inspiratiebron.