Waar halen julie je inspiratie vandaan????

muziek namaken is heel leerzaam

maar als vorm van inspiratie zou het zo moeten werken dat muziek van een ander jou weer op ideeën brengt en dat je dan helemaal los van die andere muziek je eigen muziek maakt..

inspiratie is natuurlijk niet imitatie....nadoen..klinkt als...

ik val graag in herhaling (dar ben ik muzikant voor tenslotte..)
maar Igor (Stravinsky) zei:

een goede componist steelt....een slechte leent..van een ander

..gewoon beginnen met produceren joh.. :)

is hetzelfde als dat geouwehoer als 'vanaf dit moment ga ik alleen nog tracks maken met blablabla..'. Daar komt dan vervolgens een hele discussie over waarom de vorige setup niet werkte enzo..... een hoop gelul en uiteindelijk komen de voorgenomen tracks er nooit...

Gewoon tracks maken dus :D

Laatst gewijzigd:
gewooon beginnen inderdaad!

en dan zet je de boel (je studioo) aan en start je computer op. leeg scherm...eh..hoeveel tracks? 10 om te beginnen..ok, eerst een beat....wat zullenwe is gaan maken? ik heb wel zin in een hiphop-groove! (ah ha, daar begint de z.g. inspiratie al!
(tenminste..is dit dan wel inspiratie of misschien gewoon een simpele bewuste wens: ik wil een hippe hiphop beat maken?)

ok..eerst de kick..hebben we dat alvast gehad...ja hoor twee kicks..wow! en nu een snare..ik wil een vette snare op de 2 en op de 4! ja hoor..te gekke beat wordt dit..ik zit nu helemaal in de flow...ik ben bezig! ik heb inspiratie, yeh!
dit wordt een vette track!

basje er bij, enzvoort....

eh..ok..ik heb een beat met bas maar wat nu?

tot hier noem ik dat dus niet geïnspireerd muziek maken. er is nog niks gebeurd wat echt creatief was.slechts volgens een boekje wat handelingen verricht.

ja, gewoon dus dus... (??)

wat aardig zou zijn is een test. experiment hier op het forum..wat is inspiratie? ik ga daar over nadenken.
u hoort nog van ons....

tot hier noem ik dat dus niet geïnspireerd muziek maken. er is nog niks gebeurd wat echt creatief was.slechts volgens een boekje wat handelingen verricht.
Ben ik weer :D

Dat is dus absoluut wel creatief, immers er was voorheen niets, en nu staat er al een beat en een baslijn vanuit het niets gecreeerd. Creatief betekend voortbrengen of scheppend en is afgeleid van creatie.

En zelfs als iemand iets naspeelt en maar 1 noot veranderd dan nog kun je spreken van inspiratie want blijkbaar is die persoon door iets geinspireerd om die ene noot te veranderen.

Handelingen verrichten vind ik dus geen goede term, want zonder handeling krijg je namelijk niets. Wat iemand maakt staat los van de definitie inspiratie of creativiteit, dit is namelijk een subjectieve mening van iemand, kijk bijvoorbeeld naar mondriaan, die kleurde een paar vakjes, kan iedereen in principe, maar toch wordt hij gezien als een groot kunstenaar.

inspiratie is gewoon een bewuste actie ondernemen naar aanleiding van een impuls..

Volgens mij wordt er veel te moeilijk gedacht en probeer je nu de gouden methode te vinden om van je blokkade af te komen waardoor je geen inspiratie hebt.
Ik denk dat er vele factoren zijn die je vermogen tot inspiratie beinvloeden ik denk oa aan het volgende

- fit of vermoeid zijn
- zin hebben om te maken
- ruimte in je hoofd, onstpanning
- je omgeving
- je instrumenten, de wijze waarop alles is afgestemd op elkaar
- je tot nu toe gebruikelijke werkwijze kan je ineens blokkeren (behaalde resultaten in het verleden..)
- je muziekervaring / kennis en talent
- wat wil je maken, waar ben je naar op zoek (waar sta je voor open op dat moment)

Dit zijn allemaal dingen die direct invloed hebben op je flow

Maar ook andere factoren spelen een grote rol

- de mate van gevarieerdheid van je leven en hoe breed is je belangstelling voor allerlei zaken
- je persoonlijk ervaringen
- hoe sta je op een bepaald moment in het leven
- waar ben je op dat zelfde moment allemaal mee bezig in je leven
- dit is iets wat je zelf deels goed kan beinvloeden
- soms moet je misschien de deur eens uit voor korte of langere tijd, even ontsnappen aan de dagelijkse sleur en verplichtingen, andere ervaringen op doen.

Dit zal verschillen van persoon tot persoon, dus ik denk niet wat we echt een stappenplan gaan vinden die voor iedereen even goed werkt.

Inspiratie is iets wat de meeste mensen zowiezo maar beperkt kennen, alleen zij die iets van uit het niets moeten maken zullen geconfronteerd worden met de noodzaak tot inspiratie.

Mogelijk moeten we niet te veel van ons zelf eisen en accepteren dat een hoeveelheid inspiratie meestal maar in beperkte mate aanwezig is. Benut de inspiratie die je hebt maar push jezelf niet tot het uisterste, ik denk dat dat niet gaat werken en is iets waarmee je je zelf meer mee kwelt dan goed voor je is.

dat is allemaal zeker waar, Demian
heel veel heeft invloed op jezelf en je inspiratie. en je moet maar er op vertrouwen dat
je /de omstandigheden gunstig zijn, want je kan dat inderdaad zeker niet allemaal controleren.

maar een ding weet ik wel:
als je je creatieve hersen-knobbel op de juiste manier kietelt, gaat ie vanzelf creatieve kopjes teruggeven
en dat is volgens mij inspiratie. en ook volgens de beschrijvingen in woordenboeken en op websites.

je moet je openstellen voor een fantasierijke creatieve flow. als je dat wilt afdwingen, lukt dat niet.
je moet eerst in die flow terecht komen. en dan zijn er zeker een aantal dingen die je kunt doen om het te bevorderen. zoals er ook een aantal don'ts zijn.

zolang je in een bewuste staat concrete beslissingen neemt en handelingen verricht dan zit je nog niet in die flow. het kan elkaar wel heel snel opvolgen en afwisselen maar niet tegelijkertijd je van dienst zijn.

toen ik mijn eindexamencompositie moest schrijven had ik het zeer zwaar eerst. je komt met een idee en plan bij je docent. je praat er over, thuis weer verder brainstormen. nog meer overleg met docent.
er komen moeizaam schetsen.......dit gedeelte is zoeken. zoeken naar iets. ik raak wat in paniek. ga luisteren naar andere componisten om mijn eigen ideeën er naast te leggen. nog steeds ben ik helemaal leeg vanbinnen.geen ideen die me iets doen. ik doe net alsof ik hard bezig ben maar krijg het spaans benauwd. de eerste deadline nadert. of te wel: nog geen enkele vorm van inspiratie bemerkt!

uit pure frustratie begin ik op mijn piano dan maar even boze muziek te improviseren. boos maar met een cynische ondertoon......puur om me frustraties te uitten.
Grrrrr! en ja, hier weer een akkoord..en he, dat klinkt lekker..grrr...ja nu een melodie...en..? he, wacht even ,..maar dat klonk goed..wat deed ik ook al weer? ok. meteen opschrijven. goed idee..en misschien ook deze noten erbij..en dan kan dit ook als thema dienen later...en ha, hier een slot midden stuk sfeertje met trage bassen .envozooort.
in eens heb ik drie themas zo maar uit de lucht gegrepen en ze staan op papier. ze zijn van mij en ik heb ze bedacht. gecomponeerd.
dat is dus pure inspiratie!

en bijna ziekelijk maar waar: ik kon die periode gewoon gaan zitten en schreef dan in een keer hele vellen vol met mooie noten...dit was bijna een soort goddelijke ervaring. dus, ja..het kan.
je moet alleen eerst op pad gaan, je deuren openen en de inspiratie toelaten.

zo zie ik op het moment zeg maar inspiratie en inspiratiebron.

en waar komt die notie dan vandaan dat iets de beste muziek is... erm...

ja, precies!

ergens naar luisteren wat heel goed is prikkelt mischien de behoefte ook zoiets te willen maken maar dat is geen inspiratie maar een potentiële inspiratiebron. het is zo als 6 trak zegt; het ego wat spreekt.

de noten zomaar gratis en voor niets binnen krijgen dat is pas de echte inspiratie lijkt me. en dan doet het ego juist even niet mee want die schreeuwt dat ie van alles wilt en dat het toch nooit goed is ..envoozoort..

maar je kan natuurlijk wel iets heel moois horen en daarna in een flow komen met je eigen geovnden muziek

Hehe, humor dat 'gewoon beginnen' steeds terug blijft komen, lees het nu al voor de vijfde of zesde keer inmiddels.. :D

De opmerking van smackos zie ik hier ook terug komen, de lat lager leggen, (Perfectionisme, hup weg er mee) een hele goede idd.

Bij mij klopt het ook echt, hoe pretentielozer ik te werk ga, hoe meer er uitkomt meestal.

Back