Waar halen julie je inspiratie vandaan????

Tuurlijk, voor jou werkt dat.. Ik legde ook alleen maar uit hoe het voor mij het beste werkt.

Dwang? Nee hoor, misschien had ik beter het woord "discipline" kunnen gebruiken (klinkt ook niet lekker, maar ach, what's in a word, nietwaar?). We vinden het heel leuk om samen te werken en juist die regelmaat zorgt er voor dat er altijd wel iets uitkomt.

tsja, waar-0-waar, ik maak/bedenk vaak pas wat als ik bezig ben, soms heb ik wel vantevoren wat in m'n hoofd maar meestal is het dat ik pas wat kan bedenken als ik bezig ben, al is het meestal niet echt super ofzo, al ben ik wel blij met mn idee bij I have moustache, ik doe de bassline, als je benieuwd bent, hij staat wel bij tracks, Disko Moustache - I have moustache.
dat was mijn verhaaltje.

Precies! En als je je er niet toe zet om daadwerkelijk aan de slag te gaan om te zien of er iets uit komt, wordt vaak het excuus "niet geïnspireerd" te zijn gehanteerd.

Inspiratie omzetten in transpiratie, is mijn motto.

De laatste tijd haal ik ook inspiratie uit het feit dat ik m'n studio setup echt netjes heb gemaakt.

Alles op patcbay, alle dynamics en effecten makkelijk patchbaar. Alle inputs e.d. van synths makkelijk te patchen..... super is dat gewoon!

Niet meer achter synths of mixers klimmen maar gewoon in 2 seconden je routing in orde hebben. Gebruik meteen m'n outboard veel en veel meer en kan snel starten met muziek en geluiden maken i.p.v. kabels zoeken enzo.

Op de 1 of andere manier werkt deze georganiseerde methode voor mij veel beter. Had ik nooit gedacht....en de investering valt best mee.

randimize inspireert

Origineel geplaatst door Acidfever
De laatste tijd haal ik ook inspiratie uit het feit dat ik m'n studio setup echt netjes heb gemaakt.

Alles op patcbay, alle dynamics en effecten makkelijk patchbaar. Alle inputs e.d. van synths makkelijk te patchen..... super is dat gewoon!

Niet meer achter synths of mixers klimmen maar gewoon in 2 seconden je routing in orde hebben. Gebruik meteen m'n outboard veel en veel meer en kan snel starten met muziek en geluiden maken i.p.v. kabels zoeken enzo.

Op de 1 of andere manier werkt deze georganiseerde methode voor mij veel beter. Had ik nooit gedacht....en de investering valt best mee.
ik vindt het knap dat je zonder VEEL kabels te verandere precies krijgt wat je wil .Ik ben altijd uren bezig met stekkeren. aan de een kant vind ik het erg vervelend maar aan de andere kant krijg je ook dingen die je niet zou verwachten. moet je het wel gelijk opnemen want het zelfde krijgen lukt je dus niet mee :D
meestal haal ik mijn inspiratie uit een akkoestische gitaar dan gaat het wel alleen oom de melodie dan*D

Origineel geplaatst door Acidfever
Klopt als een bus!! Een goed georganiseerde werkruimte werkt ALTIJD beter.. Ik zie het al in onze oefenruimte - we kunnen nu gewoon onze spullen opgesteld laten staan. Dus: binnenkomen, inpluggen en gáán! Dat werkt!

smack of coke , als dat uitgewerkt is speed met lsd , met een kopje paddestoelen thee en een plakje hasjcake. verder hangt mijn studiotje vol met lachgas ballonnen en papertrip slingers , twee koelkasten met bier en een paar flessen jack . in het weekend lik ik daar nog een kikker bij . xtc krijg ik hartklopingen van . 8o) (zo zie ik er dan meestal uit , wit met een rooie neus)

maar nu ff serieus .

het werkt idd goed om je boel aan kant te hebben . niet zozeer alles in en op een rackie gemonteerd (werkt bij mij toch niet met 2 bandjes en mijn eigen ding) maar gewoon ff je hokkie uitmesten . losse kabels ff opruimen , los slingerende fx doosjes enz. opbergen . alle papieren die rondslingerren met flardes aantekeningen en teksten opruimen , koffie kringen wegpoetsen van je bureau . enz enz.
dan kan je als het ware weer met een schone lei beginnen . en zit je niet tijdens het muziekale proces je kabels uit de knop te halen , of aantekeningen van een vorig nummer door te lezen als je een papiertje zoekt .
ook werkt het (bij mij dan , als ik weer eens een tijdje vast zit met ideeen) je spullen af en toe wat anders neer te zetten .

Ja voor sommigen is een HBO opleiding gear menegment geen overbodige luxe.

Origineel geplaatst door dr.DRé
ik vindt het knap dat je zonder VEEL kabels te verandere precies krijgt wat je wil .Ik ben altijd uren bezig met stekkeren. aan de een kant vind ik het erg vervelend maar aan de andere kant krijg je ook dingen die je niet zou verwachten. moet je het wel gelijk opnemen want het zelfde krijgen lukt je dus niet mee :D
meestal haal ik mijn inspiratie uit een akkoestische gitaar dan gaat het wel alleen oom de melodie dan*D

Echt waar.....koop 1 of 2 patchbays en een tas kabels. Het werkt echt!

Ik denk dat ik moet concluderen dat ik een inspiratieloze zak ben 8o)

Maar het schijnt te helpen wanneer je 'hok' niet alleen efficient ingericht is, maar ook de juiste sfeer heeft. Lekker veel licht, planten, gewoon waar je je thuis voelt (m'n huiskamer studio is wat dat betreft ideaal :D )

Andere muziek vind ik ook inspiratievol. Niet dat je letterlijk alles na gaat apen, maar ik ben ervan overtuigd dat goede muziek je moter in gang zet.

Maar tja, echte muzikale inspiratie ontstaat tussen je oren; Er zijn mensen die muziek 'genereren' terwijl ze half dromen, of terwijl je speelt. Mja, helaas lukt mij dat niet. Een instrument gaan bespelen is volgens mij hier een oplossing voor :geslaagd:

Oh ja, wat ik ook fijn vind is tijdens het wandelen dingen die je ziet met muziek te associeren. Bepaalde sferen oppikken. Observeren.

Oh ja, wat ik dus wel weet:

TV (vooral met xbox) is DE inspiratie-killer.

Wat ik al eerder zei - maar waar eigenlijk niemand op in gaat - zoek ook eens contact met iemand die een ander instrument bespeelt! Mijn beste vriend is gitarist en we werken al weer bijna 25 jaar samen.. En als hij dingetjes speelt, krijg ik ideeën en omgekeerd werkt het precies hetzelfde. Arrangementen die hij in zijn eentje dichtkoekt met een zooi gitaren, kan ik weer openbreken door er toetsen in te weven (na wat sloopwerk) en datzelfde doet hij met mijn stukken. We vullen elkaar aan en de inspiratie vloeit als vanzelf (samen met de witte wijn..).

Sinds enige tijd werken we samen met Ivar de Graaf (vroegere drummer van Within Temptation) en die gozer speelt zo'n beetje alle instrumenten zelf.. En niet slecht, hoor - nee, speelt -naast uiteraard de trommels- met name op gitaar en bas de sterren van de hemel. Zijn toetsenpartijen zijn echter niet zo sterk, en daar kom ik dus weer binnen. Maar ook Ivar laat mijn vriend Bram graag eens een partijtje overdoen, toch weer een frisse blik op de zaak, dat werkt goed..

Met andere woorden, ga niet altijd in je uppie muzikaal zitten onaneren op je zolderhokje, maar haal er eens een paar andere muzikanten van klasse bij. Doet wonderen voor je en haalt zelfs inspiratieloze zakken uit de put!! ;)

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Wat ik al eerder zei - maar waar eigenlijk niemand op in gaat - zoek ook eens contact met iemand die een ander instrument bespeelt! Mijn beste vriend is gitarist en we werken al weer bijna 25 jaar samen.. En als hij dingetjes speelt, krijg ik ideeën en omgekeerd werkt het precies hetzelfde. Arrangementen die hij in zijn eentje dichtkoekt met een zooi gitaren, kan ik weer openbreken door er toetsen in te weven (na wat sloopwerk) en datzelfde doet hij met mijn stukken. We vullen elkaar aan en de inspiratie vloeit als vanzelf (samen met de witte wijn..).

Met andere woorden, ga niet altijd in je uppie muzikaal zitten onaneren op je zolderhokje, maar haal er eens een paar andere muzikanten van klasse bij. Doet wonderen voor je en haalt zelfs inspiratieloze zakken uit de put!! ;)

Ja maar dan moet je wel de mensen kennen waarmee je dat kunt doen. Ik ben er zeker van dat 99% van de mensen hier niet die luxe hebben.
Ik ken wel mensen om me heen die andere instrumenten bespelen, maar het jammere is weer dat ze niet zo happig zijn op electrionische klanken/synths.
Ook nog, Ik heb vaak genoeg samen met een bevriende gitarist beetje zitten 'jammen' met als doel, een nummer schrijven. Op een of andere manier werkt dat dus niet. Ik ben van mening dat voor het schrijven van een nummer/song 1 persoon het voortouw moet nemen en het hele zwikkie moet schrijven, waarna samen alles uitgewerkt kan worden.. Als je dat niet doet dan zit ej alleen maar zamen een beetje te pielen in een ruimte en er komt *niets* uit.

Ik denk inderdaad ook dat dat een beetje mazzel is, als je elkaar zo goed aanvult.

Aan de andere kant is het wel weer verfrissend...

Ik weet zelf niet waar ik inspiratie uithaal, maar het valt me wel op dat als ik een aantal weken op vakantie ben geweest en eigenlijk erg weinig met muziek in aanraking ben geweest, dat dan de ideeen als paddestoelen uit de grond schieten als ik de studio weer in ben gedoken.

Probleem is dan weer echter dat ik in korte tijd met een hoop tracks zit, die half af zijn.

Ik ga gewoon achter me PC zitten als ik zin heb in muziek maken en dan komt er van zelf wel wat, wil niet zeggen dat dat track wordt ofzo, kan ook de hele avond bezig zijn met een kick of een leadje.
Geen idee eigenlijk waar me inspiratie vandaan komt, (voor zover ik het heb) soms raak ik wel eens geinspireerd door muziek maar meestal kloot ik gewoon wat en komt er soms wel eens iets leuks uit.
Maar het is wel afhankelijk van hoe ik me voel, als ik me kut voel heb ik geen zin en komt er ook nix zinnigs uit.

Spelen hier werkelijk zo weinig mensen in een muzikaal teamverband (band, writers collective, o.i.d.)??

Verbijsterend...

Ik zou daar wel eens een poll aan willen wijden... Ga het maar doen ook!

ik ben dus echt een dinosaurus - ik heb nog nooit iets anders gedaan dan samenwerken in één of ander teamverband. Nogmaals, verbijsterend... en jammer ook! :confused: =(

Back