De toekomst van de 19 inch rackmmodules

Mark-T

Budget lid
Ik vraag het mij af. Als je een leuke synth zoekt in modulevorm, kom je altijd uit op een model van voor 200x. Tegenwoordig heb je allerlei desktop-kastjes in diverse maten, maar dat is niet makkelijk in een kist te bevestigen. Wie pleit er, behalve ik, voor nieuwe 19 inch rackmodules?

elektron enz kan je toch voorzien van rack oortjes, Novation peak misschien ook.

de meeste passen gewoon in een rack hoor, behalve die dsi dingen die zijn allemaal net wat breder.

Het zou fantastisch zijn om synths weer in een 19inch versie terug te zien, met een externe controller erbij, net zoals vroeger zeg maar. Het gemis aan fijne synths in een ander formaat dan gameconsole is precies de reden dat ik naar Eurorack ben over gestapt. Alles dezelfde form factor en makkelijk in te bouwen in allerhande kisten.

Ik ben er ook voor, en dan alles gewoon het liefst in 1u/2u en met externe voeding. Lekker compact. Al die desktop dingen tegenwoordig met usb voedingen word een beetje teveel nu

De reden dat ik erop kom, is dat ik vroeger werkte met een GEM S3 Turbo plus Fatar midiklavier en een hele rack vol modules. Dat klonk een stuk beter dan de beste alles-in-een-workstation. Het feit is dat elke klank het beste zijn eigen converters en uitgangen kan hebben, in plaats van alles uit een toestel te halen.
Ik zag een demo van een GEM SK-76 keyboard en dat is een ideale basis voor een setup: hij kan maar liefst 32 midi-parts aansturen via 2 midi-uitgangen, je kunt samples laden, er zit een goede sequencer in en de ingebouwde kazige klanken kunnen sommige dingen aanvullen. Even de floppydrive vervangen voor iets met SD.

Zoek er maar n paar uit.. :D
61cuSTwN4kL._SL1500_.jpg

RolandIntegra7_03-dS291KtBRTLRQ4Cw.WPEd1uB2N77R3ov.jpg

1.jpg

dave-smith-prophet-6-module.jpg

OB-6-Top-1-1024x438.jpg

maxresdefault.jpg

678420d1500259873-novation-peak-live-rig.jpg

Die laatste (Novation Peak) zijn de rack-ears nog niet voor op de markt, zullen er ook wel komen... maar zelfs Behringer rackt zijn deepmind, DSI is even onduidelijk of dat lukt.. maar de P08 was iig wel rackable.. En Acces brengt ook nog steeds mooie synths in rackvorm.
Van Roland en Yamaha is er nog wel wat bruikbaars toch? Maar idd geen Montage in rack. En Korg blijft achter.. die zien het niet zitten kennelijk om een Kronos in rackvorm uit te brengen.

Eigenlijk kun je beter concluderen dat de Rompler van een uitstervend ras is. En dat is ook niet zo gek gezien al die mooie samplelibraries die te koop zijn.. Mensen geven liever veel geld uit aan ouwe analoge synths, en daar wordt het aanbod dan ook op afgestemd.. :)

Ik weet niet of je je S30 inmiddels nog hebt (edit: weer even het draadje erover doorgelezen, je wilde deze kopen) maar als er 1 synth is die ik kan aanraden en heel veel kan is het een Alesis Fusion 6HD. Sampler + VA + FM + Woodwinds modeling.. mega veel polyfonie!!!
Zag er laatst weer 1 op Ebay kleinanzeigen voor 300 te koop, en dan heb je echt een super synth met een goed klavier ook.
Tenzij je gewogen keys wilt... dan moet je de 8HD zoeken.

Laatst gewijzigd:
Ik ben er ook voor, en dan alles gewoon het liefst in 1u/2u en met externe voeding. Lekker compact.
Elke functie een draaiknop / druktoets...en dat past meestal niet in 1u/2u. En liever een interne voeding (mits deze niet te warm wordt).

Ik heb oude opnames teruggeluisterd. De opnames met de modules: JV-880, X-5DR, SG-Rack, Spectrum-Bass, in combinatie met de S3-Turbo klonken veel voller dan latere opnames met alleen een Roland XP-30.
Ik werk nu met een Yamaha S-30 en een Yamaha YP-55 als tweede klavier. In principe klinkt alles goed, maar het is een beetje als MP3. Het kan altijd beter. Het heeft geen haast, maar ik wil die kwaliteit van eerder terug. Ik denk aan een GEM SK-76 met een GEM RP-X, Novation A-Station, Roland JV-1080, Korg 03R/W, in combinatie met de Yamaha S-30.
Een Korg Kronos of Yamaha Montage zal er niet als rack komen. En het voordeel van voordelige modules is, dat je eenvoudiger iets kunt vervangen als je iets beters tegenkomt. Maar alles-in-een heeft ook een voordeel. Dan kun je gewoon wat nieuws downloaden. De Roland Juno-DS lijkt qua mogelijkheden en demo's uitnodigend, maar ik heb een voorloper van de Juno Di gehad, en dat geeft me weinig vertrouwen is de hoorbaarheid van de DS.

Laatst gewijzigd:
Analoog versus rompler vind ik niet interessant. Een rompler heeft ook de traditionele golfvormen, filters en envelopes. Daarmee moet het ook kunnen. Een analoge of VA synth zou het iets beter kunnen, maar dat maakt voor het publiek niet het verschil. De meeste toetsenisten kunnen slechts 1 klank tegelijk bespelen, meestal piano of orgel. Dus daar maak ik al een verschil met mijn 16 splits en layers.

De S-30 klinkt super. Hij kan alles behalve bellen, mondharmonica's kerklokken en pauken.
Het probleem is dat hij niet uitbreidbaar is. Je kunt er amper een module mee aansturen. Daar heb je toch een Gem voor nodig. De Gem S3-Turbo heb ik gehad, de SK-76 kan twee keer zoveel.

Back