de beste stringklanklen op synthesizer

rietschoten46

Nieuwkomer
Goedenavond,

Ik heb inmiddels al best een aantal synthesizers o.a. roland d50, roland xp 30, stagepiano met ook stringklanken maar ik zoek eigenlijk of een module of een synthesizer waar ik eenvoudig de meest waanzinnige stringklanken vandaan kan toveren...

wie weet dit?

Beetje specifiëren wat je zoekt. Zoek je realistische strijkers of synth strings? Wil je ze zelf kunnen aanpassen/maken of eerder presets oproepen?

Voor realistische strijkers waar je niet veel zelf aan doet (beetje effecten erover instellen) is een Nord Electro de beste combi van realistisch en makkelijk.

Wil je daarentegen synth strings die je zelf kan bouwen dan zal je naar iets helemaal anders moeten kijken.

Met de Streichfett zeg je ook wel een goede! Tenminste, als het niet akoestisch realistisch moet zijn maar lekkere seventies elektronische oranjebruine hoogpolige wandtapijten.

De streichfett
En anders een goede chorus a la elkochorus, laat iedere simpele synthtone als een stringensemble klinken
Denk dat een 106 van roland of de nieuwe bouqetteversie ervan ook veel biedt in die richting

De D-50(D-05)
Jupiter-8 (JP-08 )
JD-800(990),JD-08(future?).

Last edited by a moderator:
Gewoon wachten tot de topicstarter wat extra input geeft, want we zijn onderhand op het punt dat er synths voorgesteld worden die hij al gehad heeft en blijkbaar niet goed waren voor het niet nader gespecifieerde dat hij dan wel zoekt..

de streichfett lijkt wel wat, maar een wat complex apparaat als je snel stringklanken beschikbaar wil hebben lijkt me..of vergis ik me?

Eenvoudiger dan dat wordt het niet, dat bakje dient enkel en alleen maar om jaren 70 analoge stringklanken voort te brengen.

Het kost je een avondje om het apparaat helemaal te beheersen, en een half uur voor enkel de linker "strings" helft. Eens je het bakje snapt, maak je de gewenste stringklank in zo'n 2 seconden: knop linksboven naar gewenst timbre draaien, met de knop ernaast ensemble aanzetten, klaar. De rest is opsmuk.

Je kan er ook 12 klanken in opslaan die je met een druk op de knop oproept. Eenvoudiger dan dit wordt het echt niet tenzij je viool kan spelen. ;)

Voor mezelf wacht ik nog even af welke polysynth ik ga kopen, maar als die me op stringgebied niet helemaal biedt wat ik zoek, komt er zonder nadenken een Streichfett bij.

StrijkVet idd! Kost geen drol, instant resultaat en klinkt 70’s... Wat wil je nog meer?:halleluja

Voor realistisch en zo min mogelijk uitgeven kun je ook kijken of er nog ergens een SR/JV Orchestral II bord te krijgen is.

http://www.synthmania.com/sr-jv80-16.htm

Definieer “waanzinnig” trouwens maar eens - Hans Zimmer cinematische stijl? De meest moderne rompler heeft het meeste geheugen, of je moet aan de laptop en dan Kontakt + 8.DIO of Spitfire, maar dat loopt nogal in de cijfers.

De D50 kan echt waanzinnige diepe strings maken, programmeer de 4 oscs met ieder andere PWM modulatie, beetje overtonen op de 2e, 3e en 4e osc, detunen en wat envelopes variaties (lagere gepitchte oscillatoren iets langere release geven etc.) en je bent binnen op string gebied

Eh ok dit is misschien niet eenvoudig maar wel het proberen waard ;)

Back