E-MU Command Station - vragen ivm Channel Assign

steffie268

Stamgast
Hallo,

Ik heb onlangs een E-MU XL-7 gekocht, o.a. om mijn andere synthjes te sequencen...

Vanaf pagina 79 tot en met 81 gaat het in de handleiding over het toewijzen van MIDI-kanalen en daar gingen sommige dingen toch mijn petje te boven, en dit ondanks meerdere lezingen van de tekst...

Tot daarstraks ging ik uit van het volgende (hypothetisch voorbeeld):
- track 1 voor drums, MIDI-kanaal 1, intern gerouted zodat ik een drumkit van de XL-7 kan gebruiken voor de percussie
- track 2 voor bas, MIDI-kanaal 2, extern gerouted om mijn Acidlab Bombass aan te sturen
- track 3 voor lead, MIDI-kanaal 3, extern gerouted om mijn SH-32 aan te sturen
- track 4 voor pads, MIDI-kanaal 4, extern gerouted, ook naar de SH-32
-...

En nu komt de kat op de koord...

In de voorbeelden in de handleiding wordt track 1 over MIDI-kanaal 1 zowel intern als extern gerouted... Is het dan de bedoeling dat dezelfde noten tegelijkertijd gespeeld worden vanuit de XL-7 als vanuit een externe synth? Of wat is hier de bedoeling/toepassing van?

En nog "erger": track 3 bevat in het voorbeeld MEERDERE MIDI-kanalen die als "multi" extern gerouted worden - hier begrijp ik al helemaal niks meer van... Is het dan mogelijk om in 1 track bepaalde informatie te programmeren voor de ene externe synth en tegelijkertijd in dezelfde track andere info te steken die naar een andere synth moet?

Kan iemand aub uitleggen hoe de vork in de steel zit, liefst met praktijk-gerelateerd voorbeelden? Of hebben deze dingen geen nuttige toepassing voor huis-tuin-en-keuken gebruik?

Alvast eeuwige dankbaarheid aan degene(n) dit mij dit kunnen helpen begrijpen...

op alle vragen een volmondig ja
je kan (alle) MIDI info uit een track zowel naar de MIDI outs als naar de interne synt sturen - bv. om je drums extra vet te maken - of om MIDI cc naar verschillende synths tegelijk te sturen
ik denk dat je misschien zelfs de MIDI naar beide outs tegelijk kan sturen

de CS is ook een multitrack sequencer, dus je hoeft je niet te beperken tot 1 MIDI kanaal - alhoewel dit standaard zo ingesteld staat om de werking te vereenvoudigen
dus je kan een multitimbrale synt aansturen mbv 1 track op de CS, of verschillende synts op elk hun eigen MIDI kanaal vanuit 1 track
het enige wat lastig is nadien is om eea te editten ; omdat er dan veel info (kan) zitten in de track

alle tools om dit beheren zijn ook aanwezig ; merge (verschillende kanalen naar 1 track) en explode (verschillende MIDI kanalen op 1 track uitsplitsen naar verschillende tracks)

Laatst gewijzigd:
op alle vragen een volmondig ja
je kan (alle) MIDI info uit een track zowel naar de MIDI outs als naar de interne synt sturen - bv. om je drums extra vet te maken - of om MIDI cc naar verschillende synths tegelijk te sturen
ik denk dat je misschien zelfs de MIDI naar beide outs tegelijk kan sturen

de CS is ook een multitrack sequencer, dus je hoeft je niet te beperken tot 1 MIDI kanaal - alhoewel dit standaard zo ingesteld staat om de werking te vereenvoudigen
dus je kan een multitimbrale synt aansturen mbv 1 track op de CS, of verschillende synts op elk hun eigen MIDI kanaal vanuit 1 track
het enige wat lastig is nadien is om eea te editten ; omdat er dan veel info (kan) zitten in de track.

Een hele dikke merci aan tiger001!
Voorlopig hou ik het maar bij 1 MIDI-kanaal per track en per timbre - de SH-32 krijgt dus 4 tracks/MIDI-kanalen toegewezen...
Maar het is inderdaad best denkbaar dat deze technieken in bepaalde situaties heel nuttig kunnen zijn.

Back