"warme" mix? wat voor device?

Fatar

Drum Pad?
hallo ik heb een beetje een rare vraag. ik zit me weer wat af te vragen. ik draai op het moment bijna compleet op software en heb alleen een nova desktop module. ik ben nog niet in het bezit van een mixer wat naar mijn mening ook nog niet veel zin heeft met maar 1 hardware device. ik heb wel een beetje het probleem dat mijn tracks soms een beetje "koud" klinken. nou zijn er wel software nep buizen plugins en weet ik allemaal wat meer, maar ik geloof daar niet zo in. ik zat te denken. als ik nou een equalizer aanschaf. bijv een analoge of misschien een buizen en mijn soundcard alvast lekker route door dat ding en weer terug mijn soundcard in, zou dit wat wonderen doen? of misschien een ander mastering device en het daar door jakkeren? ik heb het liefst iets wat een mooi warm randje geeft aan de mix. na mijn idee kan ik straks altijd nog een mixer fixen als ik meer synths enzo heb. en bijv een equalizer of ander device kan ik dan gewoon blijven gebruiken. dit moet dus tevens een goede zijn.

mijn vragen samengevat.

a. is dit bovenstaande een goed idee?
b. wat voor apparaat kan ik daar het beste voor gebruiken?
c. wat moet het desbetreffende apparaat ongeveer kosten? kan ik trouwens ook opzoeken ;)

thx alvast,

Fatar

Origineel geplaatst door Musicmaker
Met software kan het ook best wel hoor.

Ik geloof daar niet zo in joh, sorry. ben echt opzoek naar hardware. 'k heb wel meer van dat soort geprobeerd en vond het eigenlijk allemaal maar niks.. "nep buizen" gevallen, "super bass" dingen, noem maar op...pfff toch bedankt hoor.. iemand anders?

ow en dan check ik net die site en dan lees ik dit alweer giving back some warmth and life to your source by modelling classic analog equipment

nou ik zoek dan toch liever die analoge apparatuur zelf. iemand een idee?

Eigenlijk wel humor dit. Je draait (bijna) volledig met software maar toch mis je iets qua sound. En dat wil je oplossen met niet software.
Oorzaak en gevolg lijkt me. En dit meer symptoom bestrijding.

Iets externs kan wel wat opleveren maar verwacht er geen wonderen van.
Je zou evt iets heel goeds kunnen kopen van een top merk en je gaat zeker het verschil merken.
Maar dan hebben we het over 2000+ euro's.

Lijkt me dat je kritischer met je sound om moet gaan en daar zoveel mogelijk in proberen te verbeteren. Daarbij helpt ook een goede geluidskaart uit eigen ervaring. En dan kun je ook externe effecten gebruiken als hulpmiddel.

gewoon blijven oefenen he...tot het wel "warm" klinkt....daar gaat hardware je niet ineens mee helpen, da's echt flauwekul.... ga eens naar de www.sospubs.co.uk website en zoek eens op "warmth" dan krijg je een aantal zinnige artikelen te lezen...

je zou ook eens naar de UAD1 kunnen kijken..of koop een buizen pre-amp en (re)sample tracks of submixen daar doorheen.....de presonus tubepre is wel erg goed naar het schijnt en kost ook niet teveel..ca 150 oiro...

Olaf

..gewoon goede hardware synths/mengtafel en je oren gebruiken om te mixen...

dan hoef je al die artificiele meuk niet te gebruiken...

Origineel geplaatst door Bass
..gewoon goede hardware synths/mengtafel en je oren gebruiken om te mixen...

dan hoef je al die artificiele meuk niet te gebruiken...

zal ik jou eens een paar bijzonder beroerd klinkende mixen opsturen die 100% op "goede hardware synths en mengtafels" gemaakt zijn? je zult verbaasd zijn ;)

sorry hoor..maar het gaat er echt om wat je met je apparatuur doet, niet om de apparatuur zelf...

maargoed, 1 tip: koop een oude 2track bandrecorder, en mix daarnaar af.....als het dan nog niet warm klinkt moet je het echt ergens anders zoeken ;)

Origineel geplaatst door olafmol
zal ik jou eens een paar bijzonder beroerd klinkende mixen opsturen die 100% op "goede hardware synths en mengtafels" gemaakt zijn? je zult verbaasd zijn ;)

Tja dan is degene die heeft gemixed gewoon niet goed !

Maareeh tja analoog op tape met 38 cm/s klinkt nog steeds het beste ja...ZONDER buizen emuleer blabla onzin!

Origineel geplaatst door Bass
Tja dan is degene die heeft gemixed gewoon niet goed !

Maareeh tja analoog op tape met 38 cm/s klinkt nog steeds het beste ja...ZONDER buizen emuleer blabla onzin!

smaak is subjectief he...een term als "warm" alleen al.......dat zegt compleet nix

sorry hoor..maar het gaat er echt om wat je met je apparatuur doet, niet om de apparatuur zelf...

maargoed, 1 tip: koop een oude 2track bandrecorder, en mix daarnaar af.....als het dan nog niet warm klinkt moet je het echt ergens anders zoeken ;)

Dat is waar ik ook meteen aan dacht,
neem het op band op, klinkt het erna
nog kut, dan kan je altijd nog voor een ander
vak/hobby kiezen.

Let wel ,ik kan "warm"analoog ook kil koud blikkerig
laten klinken.
Gebruik een favoriete cd die jij als referentie beschouwd
wbt "warm klinken", probeer dit te benaderen,
dit is de beste manier om op gehoor de goede weg
te kiezen, ongeacht waarmee je werkt.

Als je met software werkt, maak er dan gebruik van zeg ik altijd zelf. Extreem dynamisch bereik, veel makkelijker werken, lekker open, verse, directe klank. Ik zou niets anders willen.
Ik heb deze aangeschaft maar 't is niks voor software: de mic 100 (voor andere toepassingen is ie wel handig)
Als je 100% software matig werkt HOOR je gewoon dat alles uit de computer komt, sommigen vinden dat een nadeel, ik vind het een voordeel , zie de bovengenoemde punten. Het gaat er mij meer om: wat is de inspiratiebron voor de muziek, niet zozeer hoe t gemaakt is.

Attachments

• mic100.jpg
    mic100.jpg
    17,9 KB · Bekeken: 95
Re: "warme" mix? wat voor device?

Origineel geplaatst door Fatar
hallo ik heb een beetje een rare vraag. ik zit me weer wat af te vragen. ik draai op het moment bijna compleet op software en heb alleen een nova desktop module. ik ben nog niet in het bezit van een mixer wat naar mijn mening ook nog niet veel zin heeft met maar 1 hardware device. ik heb wel een beetje het probleem dat mijn tracks soms een beetje "koud" klinken. nou zijn er wel software nep buizen plugins en weet ik allemaal wat meer, maar ik geloof daar niet zo in. ik zat te denken. als ik nou een equalizer aanschaf. bijv een analoge of misschien een buizen en mijn soundcard alvast lekker route door dat ding en weer terug mijn soundcard in, zou dit wat wonderen doen? of misschien een ander mastering device en het daar door jakkeren? ik heb het liefst iets wat een mooi warm randje geeft aan de mix. na mijn idee kan ik straks altijd nog een mixer fixen als ik meer synths enzo heb. en bijv een equalizer of ander device kan ik dan gewoon blijven gebruiken. dit moet dus tevens een goede zijn.

mijn vragen samengevat.

a. is dit bovenstaande een goed idee?
b. wat voor apparaat kan ik daar het beste voor gebruiken?
c. wat moet het desbetreffende apparaat ongeveer kosten? kan ik trouwens ook opzoeken ;)

thx alvast,

Fatar

Ik vraag me af of je niet iets anders bedoeld maar het gewoonweg niet kan omschrijven.
Je gevoel zegt blijkbaar dat je iets mist en dan denk je mischien dat het iets te maken kan hebben met buizen warmte of zo.

Wist je trouwens dat er ook buizen zijn die totaal niet kleuren?

Dat "randje" waar je het over hebt kan ik me best wel voortstellen.

Als ik een virus, nordlead naast mn andromeda zet hoor je heel duidelijk het verschil tussen analoog en virtueel analoog.
de andromeda klinkt gewoonweg behaaglijker.

Toch kun je met digitale synths best wel een "warme" productie maken.
Toch zal het nooit (tot nu toe) dat randje hebben wat een minimoog of een andromeda heeft.

Maar als ik mn nordlead door een sherman filter heen jas wordt die ook een stuk levendiger.

Een analoge mixer om je synts te routen is zeker geen slecht idee. (om mee te beginnen)
Houdt wel in de gaten wat olaf zei. er zijn ook mixen die analoog gemixed zijn die voor geen meter klinken.

het antwoord van errol en olaf zijn de twee die het diepst gaan in mijn gevoel ;) Kijk psies wat errol zegt. ik heb namelijk een home-studio gehad met een analoge tafel. nu ben ik noodgedwongen overnieuw begonnen en heb alleen een nova desktop module en een paar softsynths. Ik geloof idd dat je het misschien allemaal best nog wel leuk kan laten klinken met software, maar mij lukt dat gewoon (nog) niet. Eerder met mijn homestudio lukte dat wel. Ik vind het gewoon errug verrot die software. soms klinkt het gewoon net als geluid door een blik. ik weet ook wel zeker dat als ik het op zou nemen op tape dat het wel "warmer" wordt trouwens. het licht niet aan het feit of ik wel of niet muziek kan maken. ik twijfel daar niet aan. trouwens de mensen waarvoor ik heb opgetreden ook niet :P
Ik wil dolgraag weer een zooi synths en het liefst ook een nette analoge tafel zoals de ghost (die op mijn verlanglijstje staat), maar tot die tijd moet ik het met dit doen en langzaam opbouwen. Ik zat gewoon te brainstormen en dacht. als ik nou alvast bijv een device regel wat mijn mix wat meer warmte geeft, dan kan ik die later ook nog gewoon houden als ik meer apparatuur heb ;) Een equalizer is altijd handig en misschien een goede kan wat meer wartme geven aan het geheel (bijv een analoge of misschien met buizen). Ik had ook al eerder gelezen in een thread waar errol in reageerde dat het randje wat bijv buizen geeft ook niet altijd te gebruiken is, maar het gaat me net om dat "vergulde" randje waardoor ik niet meer gelijk het idee heb van leuk, maar ik hoor gelijk dat het met software gemaakt is.

misschien wordt het zo wat duidelijker en ik ga iig alvast de site van olaf bekijken... alvast bedankt voor de reactie en graag hoor ik meer

"als door een blik"? mmmmmmmmmm..dan doe je echt iets niet goed hoor.... het verschil tussen digitaal en analoog is er natuurlijk wel, maar het is vrij subtiel, de meesten kunnen het niet eens horen/omschrijven..... wat errol al zegt: goed spul is meestal echt heel subtiel en niet-kleurend....

de meesten kunnen het niet eens horen/omschrijven.....

Digitaal mist gewoon de "oneindige natuurlijke variatie" van analoog en de "natuurlijke physics" waar ons mensenhersenen aan gewend zijn en de voorkeur aan geven.

Het is gewoon psychologie, kom op jongens! Je brein is gewend vanaf dat de oren kunnen horen in de moederbuik aan analoog geluid, dag in dag uit.
Het brein staat er om bekend de voorkeur te geven aan dat wat het kent.
Hoe analoger, hoe vertrouwder dus. En hoe vertrouwder, hoe intiemer, hoe "warmer".
Ik vind die term niet zo slecht, hoor, "warm".
Daarom kun je zoiets hebben van "wat mis ik toch???" als je puur digitaal werkt. Het mist de variatie in geluidskleur, subtiele filteringen, subtiele geluidsverlopen, etc.... alles waar je tot nu toe aan gewend bent.

Je hersenen kennen weliswaar wel een mate van "zelf dingen invullen die er niet zijn", maar ook dat heeft zijn grenzen. In ieder geval gaat digitaal daarin helaas nog lang niet ver genoeg.
B.v. Als je zeg maar probeert te zien wat er zo'n 70 graden naast het focuspunt van je ogen zich bevind, dan is dat feitelijk ontzettend blurrig. Het is dat je meestal WEET wat er staat en je hersenen maken dat er dan van. Daarom kun je ook als je van iets schrikt ff iets anders gezien hebben in een ooghoek. "Ow ik dacht dat het een konijntje was, maar het is een stukje papier!!"

Maar "vertrouwd" zou het ultieme woord zijn voor analoog geluid.
En hoe dichter digitaal in de buurt komt van analoog, en hoe vroeger mensenoren in contact komen met digitale geluiden, des te meer zullen je hersenen het... eigen maken en accepteren.

Maar persoonlijk merk ik dat muziek me sneller en gemakkelijker raakt als het vertrouwd klinkt vanaf de eerste noot.

Schiet me ook ineens te binnen dat dat hele beroemde analoge orgel...
die doet ook iets waardoor het geluid veel variatie kent he? Met een wiel ofzoiets?

Origineel geplaatst door dob
Digitaal mist gewoon de "oneindige natuurlijke variatie" van analoog en de "natuurlijke physics" waar ons mensenhersenen aan gewend zijn en de voorkeur aan geven.

Het is gewoon psychologie, kom op jongens! Je brein is gewend vanaf dat de oren kunnen horen in de moederbuik aan analoog geluid, dag in dag uit.
Het brein staat er om bekend de voorkeur te geven aan dat wat het kent.
Hoe analoger, hoe vertrouwder dus. En hoe vertrouwder, hoe intiemer, hoe "warmer".
Ik vind die term niet zo slecht, hoor, "warm".
Daarom kun je zoiets hebben van "wat mis ik toch???" als je puur digitaal werkt. Het mist de variatie in geluidskleur, subtiele filteringen, subtiele geluidsverlopen, etc.... alles waar je tot nu toe aan gewend bent.

Je hersenen kennen weliswaar wel een mate van "zelf dingen invullen die er niet zijn", maar ook dat heeft zijn grenzen. In ieder geval gaat digitaal daarin helaas nog lang niet ver genoeg.
B.v. Als je zeg maar probeert te zien wat er zo'n 70 graden naast het focuspunt van je ogen zich bevind, dan is dat feitelijk ontzettend blurrig. Het is dat je meestal WEET wat er staat en je hersenen maken dat er dan van. Daarom kun je ook als je van iets schrikt ff iets anders gezien hebben in een ooghoek. "Ow ik dacht dat het een konijntje was, maar het is een stukje papier!!"

Maar "vertrouwd" zou het ultieme woord zijn voor analoog geluid.
En hoe dichter digitaal in de buurt komt van analoog, en hoe vroeger mensenoren in contact komen met digitale geluiden, des te meer zullen je hersenen het... eigen maken en accepteren.

Maar persoonlijk merk ik dat muziek me sneller en gemakkelijker raakt als het vertrouwd klinkt vanaf de eerste noot.

Schiet me ook ineens te binnen dat dat hele beroemde analoge orgel...
die doet ook iets waardoor het geluid veel variatie kent he? Met een wiel ofzoiets?

het zal allemaal wel, maar zolang mensen mixen van mij die 100% in en met software gemaakt zijn bestempelen als "lekker analoog, ik kan vooral die juno zo goed eruit pikken" omdat ze ooit een foto van een roland juno hebben gezien die in mijn studio staat, zal het mij allemaal om het even zijn...de ene keer dit, de andere keer dat ;)

het zal allemaal wel, maar zolang mensen mixen van mij die 100% in en met software gemaakt zijn bestempelen als "lekker analoog, ik kan vooral die juno zo goed eruit pikken" omdat ze ooit een foto van een roland juno hebben gezien die in mijn studio staat, zal het mij allemaal om het even zijn...de ene keer dit, de andere keer dat ;)

Jullie hebben allemaal gelijk. Over smaak valt niet te twisten.

1 ding waar we met zn allen voor moeten oppassen is dat we niet vergeten hoe analoog ook alweer klonk.

Dat vergeten we nl heel snel.

Kijk maar wat er nu gebeurt.

Aan de ene kant moet ik investeren in een DSD/sacd en DVD-Audio systeem omdat het zgn beter klinkt dan gewoon PMC en aande andere kant zitten de kids met MP3 files te kloten.

Altijd de realiteit voor je houden zoals Olaf het zo mooi verwoorde, terwijl die stiekum toch die juno heeft gebruikt met een millennia compressor (ipv behringer) eroverheen:duivels:

Origineel geplaatst door Errol
Jullie hebben allemaal gelijk. Over smaak valt niet te twisten.

1 ding waar we met zn allen voor moeten oppassen is dat we niet vergeten hoe analoog ook alweer klonk.

Dat vergeten we nl heel snel.

Kijk maar wat er nu gebeurt.

Aan de ene kant moet ik investeren in een DSD/sacd en DVD-Audio systeem omdat het zgn beter klinkt dan gewoon PMC en aande andere kant zitten de kids met MP3 files te kloten.

Altijd de realiteit voor je houden zoals Olaf het zo mooi verwoorde, terwijl die stiekum toch die juno heeft gebruikt met een millennia compressor (ipv behringer) eroverheen:duivels:

er gaat nix boven behringer! lang lebe Der Ulli! Am stamtisch! jawohl!

fatar, al aan TL Audio gedacht? een Fat-1 bijvoorbeeld is een redelijke "budget" buizencompressor.. :eureka:

overigens, om even in te haken op dob's post en de discussie digitaal vs. analoog (gaan we weer)... wat digitaal nooit zal kunnen nabootsen is de pure oneindigheid van analoge signalen. een analoog signaal heeft op ieder tijdstip een zeker voltage, en daarin heeft het een eideloze resolutie. een audio CD heeft 44100 keer per seconde een niveau, en 65536 mogelijke niveaus (16 bit)... in feite gooi je in het digitale domein een raster over je geluid.

ik vraag me overigens af of je die quantisatie van een signaal onbewust opmerkt als je naar een cd luistert, maar het is een intrigerende gedachte.

Back