"warme" mix? wat voor device?

Origineel geplaatst door cadra

ik vraag me overigens af of je die quantisatie van een signaal onbewust opmerkt als je naar een cd luistert, maar het is een intrigerende gedachte.

Ken je het boek Nada Brahm?

hier een paar links'
http://fusionanomaly.net/worldissoundnadabrahma.html

http://www.gnostic.ca/nada.htm

Ook al menen we na 12/13/14/15/16 Khz niets meer te horen toch is het er wel
CD gaat maar tot 20Khz.

Het boek is interessant omdat het is gebasseerd op feiten en die zijn niet mis.

Origineel geplaatst door cadra
fatar, al aan TL Audio gedacht? een Fat-1 bijvoorbeeld is een redelijke "budget" buizencompressor.. :eureka:

overigens, om even in te haken op dob's post en de discussie digitaal vs. analoog (gaan we weer)... wat digitaal nooit zal kunnen nabootsen is de pure oneindigheid van analoge signalen. een analoog signaal heeft op ieder tijdstip een zeker voltage, en daarin heeft het een eideloze resolutie. een audio CD heeft 44100 keer per seconde een niveau, en 65536 mogelijke niveaus (16 bit)... in feite gooi je in het digitale domein een raster over je geluid.

ik vraag me overigens af of je die quantisatie van een signaal onbewust opmerkt als je naar een cd luistert, maar het is een intrigerende gedachte.

allemaal fijn, leuk en aardig, maar hoe denk je dat je eindmix aangeleverd wordt bij bv RI als ie op vinyl wordt geperst? jazeker meer de hypotheker, op een CD-r of DATje.....weet niet eens of ze nog wel 2tracks ofzo accepteren... en dan heb ik het helemaal nog nie gehad over de CD markt ;)

ieder z'n ding, maar ik bedoel maar te zeggen dat het om de *complete* keten gaat als je over zulke kleine issues gaat hebben....

Origineel geplaatst door Errol
Ken je het boek Nada Brahm?

hier een paar links'
http://fusionanomaly.net/worldissoundnadabrahma.html

http://www.gnostic.ca/nada.htm

Ook al menen we na 12/13/14/15/16 Khz niets meer te horen toch is het er wel
CD gaat maar tot 20Khz.

Het boek is interessant omdat het is gebasseerd op feiten en die zijn niet mis.

geloof dat er ook wat japanners mee bezig waren..ze hadden wel iets gevonden, maar kweetnie of daar verder nog iets is uitgekomen..... dubieuze was wel dat het een gesponsord onderzoek was door een fabrikant die toevallig net bezig is met "super" CD en audio technieken.....dus het komt hun wel goed uit

Origineel geplaatst door olafmol
geloof dat er ook wat japanners mee bezig waren..ze hadden wel iets gevonden, maar kweetnie of daar verder nog iets is uitgekomen..... dubieuze was wel dat het een gesponsord onderzoek was door een fabrikant die toevallig net bezig is met "super" CD en audio technieken.....dus het komt hun wel goed uit

Eigenlijk waren ze in India er het eerste mee bezig. (is ook zo'n beetje het oudste land met de rijkste cultuur)

De indiase klassieke muziek bestaat uit zogeheten raga's.
Je hebt ochtend raga's middag raga's, avond raga's en nog veel meer soorten raga's.

Wat het verschil tussen al die raga's zijn is dat er in bijv. een ochtend raga bepaalde tonen (lees frequenties) niet mogen worden gespeeld die wel weer in een avond raga worden gespeeld.

Als je het boek nada brahma zou lezen is het vrij logisch waarom dat was.

Als je er voor open staat is het echt heel interessant.

Origineel geplaatst door Errol
Eigenlijk waren ze in India er het eerste mee bezig. (is ook zo'n beetje het oudste land met de rijkste cultuur)

De indiase klassieke muziek bestaat uit zogeheten raga's.
Je hebt ochtend raga's middag raga's, avond raga's en nog veel meer soorten raga's.

Wat het verschil tussen al die raga's zijn is dat er in bijv. een ochtend raga bepaalde tonen (lees frequenties) niet mogen worden gespeeld die wel weer in een avond raga worden gespeeld.

Als je het boek nada brahma zou lezen is het vrij logisch waarom dat was.

Als je er voor open staat is het echt heel interessant.

Oooooooooh, dat doe je dus altijd in India. De hele dag raga's luisten.

Dat verklaart een hoop. :D

Wanneer het eindresultaat slechter klinkt dan je voor ogen had, dan zal dat niet beter worden met bijv. een hardware compressor. Je zal naar je bronnen moeten kijken vermoed ik. Zijn je bronnen wel goed, dan worden ze wel beter met een buizencompressor.
1 synth of workstation is ook niet aan te raden. Het dient aanbeveling om diverse bronnen te gebruiken, omdat je mix daardoor gaat leven.

Wat nog meer een voordeel is van hardware. Je kan veel makkelijker een eigen sound creeeren. Met digitaal is dit moeilijker, want juist beperkingen kunnen een zeer creatieve uitwerking hebben. Ik ben van mening dat je met software meer moet zoeken naar een plezierige sound, terwijl de sounds uit 1 van mijn workstations (zelfs uit 1992) mij sneller inspireren.

Er komt een moment dat men terug gaat verlangen naar die hardware sound. Ik ben ook van mening dat het wat blikkig klinkt dat software gedoe. Maar de 2 softsynths die uit hetzelfde doosje komen klinken anders dan 2 digitale hardware synths. Juist omdat er sprake is van vershil in AD/DA conversie. Dit geeft leven aan je mix en dat bedoel je waarschijnlijk met de warme sound.

Ook heb ik van verschillende mensen vernomen dat je went aan het digitale waardoor je niet meer goed het verschil kan horen met de analoge sound. Achteraf klinkt het cassette bandje heus zo slecht nog niet. Eigenlijk beter, maar doordat we aan de cd gewend zijn geraakt wordt dat de maatstaf. Digititaal heeft weer andere voordelen. Het snelzoeken bijv. gaat weer veel makkelijker. Alles heeft zijn voordelen en nadelen. Maar ik blijf bij de conclusie dat je qua sound met hardware alleen maar voordelen hebt. Je hoeft minder te zoeken naar een sound, die ontstaat vanzelf met hardware.
Mensen proberen met software de oude analoge sound te benaderen. Belachelijk. Tot nu toe is de huidige techniek alleen maar gericht op "hoe bootsen we het oude na"

Origineel geplaatst door Fatar
Ik geloof daar niet zo in joh, sorry. ben echt opzoek naar hardware. 'k heb wel meer van dat soort geprobeerd en vond het eigenlijk allemaal maar niks.. "nep buizen" gevallen, "super bass" dingen, noem maar op...pfff toch bedankt hoor.. iemand anders?

Je kunt er heel goede resultaten mee behalen, vooral met de top-produkten
(T-Racks, PSP Vintage Warner). Je moet er echter wel mee leren omgaan... en dat
is met hardware niet veel anders.

Origineel geplaatst door Catalunya

Er komt een moment dat men terug gaat verlangen naar die hardware sound. Ik ben ook van mening dat het wat blikkig klinkt dat software gedoe. Maar de 2 softsynths die uit hetzelfde doosje komen klinken anders dan 2 digitale hardware synths. Juist omdat er sprake is van vershil in AD/DA conversie. Dit geeft leven aan je mix en dat bedoel je waarschijnlijk met de warme sound.

Goh, echt? Hier is een link naar wat van mijn muziek:

http://www.electronicscene.com/kat_yidaki

Probeer maar eens te raden wat ik met hardware en wat ik met software
heb gemasterd. Veel succes...

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Goh, echt? Hier is een link naar wat van mijn muziek:

http://www.electronicscene.com/kat_yidaki

Probeer nmaar eens te raden wat ik met hardware en wat ik met software
heb gemasterd. Veel succes...

Inderdaad met dat suffe Mp3 geluid hoor je het verschil nauwelijks. Ik zal de echte master moeten horen om het verschil te kunnen horen. Ik zeg ook niet dat software niets is. Een combi lijkt me perfect.

hmm we gaan een beetje van hot naar her in de tread, maar goed. ik denk dat het idd gewoon een kwestie aan het worden is van goed je geluiden uit software maken en het liefst deze te combineren met hardware. ik heb ook een andere tread gelezen van volgens mijn errol en daar was ook al discussie gaande over mixen op een digitale mixer. denk dat dit er ook wel een beetje mee te maken heb. digitaal zal wel weer een lastiger zijn, om het enigszins wat "warm" aan te laten voelen. Een discussie hardware of software is met mij ook een beetje moeilijk te voeren hoor. ik vind software nog meer nadelen hebben zoals crashen van mijn sequencer. CPU die vol stroomd, enz. Conclusie voor mij tot dusver is:

gewoon nog meer lezen over diverse zaken en toch lekker door blijven sparen voor hardware ;)

Dan nog een supertip:

beter digitaal nabewerken van iets analoogs dan iets digitaals analoog bewerken.

Teninste mijn ervaring is dat als iets het niet is, het dat ook nooit wordt. En dat als iets iets is... dan maakt het niet meer uit of het via CD op plaat wordt gezet.

"geluid uit software maken" is .... als je naar "warmte" toe wilt af te raden.

Laatst gewijzigd:
Back