Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

ik ga eens uitpluizen of ik met een 808 vs een daw (met samples vd 808 ) een opmerkelijk verschil kan laten horen tussen 't zelfde pattern. Als ik eens tijd heb. Om te zien of de vintage lovers gek zijn of de rest gaan verbazen. Ik laat 't in 't midden nu

Wat dan ook een rol speelt is je AD converters, zeker bij de 808 waar juist het analoge sonische bereik juist de meerwaarde rechtvaardigt komt dat niet helemaal tot zijn recht bij reguliere prosumer spul (lijkt me). Dat is overigens ook de reden dat ik dan nog liever Goldbaby 808 samples gebruik.

TR-808 heb ik niet omdat die vintage is maar omdat niets in de buurt komt qua klank, timing en workflow. Dat heeft ook te maken met het soort muziek dat ik maak waarbij de authentieke 808 sound erg bekangrijk is.
Ik heb alle klonen geluisterd en niets komt in de buurt van het origineel. Zelfs de kloon die Roland zelf gemaakt heeft klonk dun en clean in een A/B vergelijking die ik gedaan heb. Maar nogmaals.....het staat iedereen vrij om te gebruiken wat hij wil, het zijn tenslotte maar tools om muziek te maken.
Yocto 808 ook beluisterd? Maar goed ook geen TR808 klinkt hetzelde

ik ga eens uitpluizen of ik met een 808 vs een daw (met samples vd 808 ) een opmerkelijk verschil kan laten horen tussen 't zelfde pattern. Als ik eens tijd heb. Om te zien of de vintage lovers gek zijn of de rest gaan verbazen. Ik laat 't in 't midden nu
Is al zo vaak gedaan. En ik haal de echte 808's 909's er zo uit.
Maar goed ik weet waar je naar moet luisteren en het is maar een klein verschil.

Ik zou kringloopwinkels proberen...Ik heb in onze lokale kringloop een tr-808 voor €15,0 op de kop getikt... ding moest wel flink schoongemaakt worden. Later heb ik daar ook nog eens een oude minimoog voor €20,- gescoord en een solina string ensemble voor €45,-. Die laatste kraakte wel als je aan de knopjes zat en er zaten stickers op dus dat was flink balen...
Serieus maar dan gewoon langs gaan of online gevonden op kringloop winkels?

Serieus maar dan gewoon langs gaan of online gevonden op kringloop winkels?

Ik denk in een online kringloopwinkel. Daar kan het wel behoorlijk druk zijn, met name in de kringloopwinkels met vintage synths voor spotprijzen. Dan moet je eerst in de virtuele rij gaan staan en, sinds corona in ieder geval, virtueel je virtuele handen ontsmetten. Maar goed... als je dan eenmaal binnen bent, dan kun je echt alles vinden waar je altijd al naar hebt gezocht - 808's, 909's, Jupiters, Oberheim... gewoon een paar tientjes meenemen, dat is dan genoeg... pinnen kan vaak niet.

ik heb geen mening. Wel analoog, digitaal, hybride en een daw.
Verder l*llen jullie wel erg veel. Moet je geen muzak maken?
Na een bepaalde tijd zijn we allemaal vintage incl het nodige onderhoud en gebreken.
Muzak op t werk is nogal moeilijk. Dan lukt lullen alleen :) in t beste geval lyrics schrijven.

“Betaalbare” (lees: te goedkope) vintage gear bestaat bijna niet meer. Dat komt doordat het internet de markt transparant heeft gemaakt. Een ieder kan opzoeken wat een stuk nu waard is. Het is waard wat een grote groep mensen bereid is te betalen. Iets is alleen nog “betaalbaar” wanneer een verkoper niet 1 minuut de tijd nam voor een Google actie, of jij - misschien wel vooruitlopend op de troepen - een apparaat meer waard vindt dan wat je er in het heden gemiddeld voor betaalt.

In een kringloopwinkel ga je 100% zeker geen interessant vintage apparaat vinden. Denk ff na. Een uitbater van zo’n zaak heeft zijn beroep gemaakt van doorverkopen van de troep van een ander. Die weet tot op de cent wat iets waard is.

En zelfs die dingen zullen omhoog gaan in waarde door die mentaliteit in combi met nostalgie en GAS van kopers. Enkele tientjes. Maar wie weet....

Anyway, weet iemand waar ik betaalbare Bitcoins kan krijgen?

• Duimpje
Duimpjes: Sto
Het is toch heel simpel,,,, Dre spreekt even. Wanneer je niet aan de potmeters draait veranderd de timing niet .. wanneer je aan een potmeter draait veranderd de timing ... de meeste zouden zeggen dat het niet kan door het kwartsklok. Ik heb het zelf als test gedaan dussss . Ik vind het niet zo interessant eigenlijk. Het is wel zo dat het volume en pitch van elke sound elke keer weer anders is. Dat vind ik zelf ook wel cool. Bv de zoals ik het maar noem “de rattlesnake “

De bass drum is het grootste struikelblok omdat deze gecompressed wordt. Dit heeft de rd8 ook maar hij doet het gewoon toch op een andere wijze. Tja dan is het niet een 1 op 1 Cloon.

De prijs is natuurlijk afhankelijk van de populariteit.. als je op insta kijkt zijn om de drie filmpjes de sound van een tr-808 te horen. Dan kan je verwachten dat het stijgt. Daardoor zouden ze nog wel ff een 4 k meer waard worden. Gewoon hype dus.

Gelukkig heb ik al een hele zwik 808s Anders zou ik zelf lekker een akai S1k kopen en die triggeren.

Mensen horen duidelijk dingen die er helemaal niet zijn zodra ze weten
wat de bron is (aangetoond) en dat ze andere bronnen menen te horen zodra ze blind zijn. Zien is een zintuigelijke waarneming die het gehoor bewezen beïnvloed.
Waarom blijven mensen dan bij hoog en laag het tegendeel beweren ?

Het zou kunnen in sommige gevallen,toestanden of onwetenheid.

Bvb: met die video van de Oberheim 8voice Cherry Audio VSTi,waren ze aan het spelen op een echte terwijl de audio uit de vsti kwam.

Ik had niet door daat het een vsti was maar ik hoorde meteen dat er iets niet klopte,nu net omdat ik een vintage 4voice heb,ik dacht eerst dat is een heel slechte opname van de sound ,kan niet anders,op het einde van de video zegt men dan dat de sound uit een vsti komt,nou ik was dus niet verwonderd...,natuurlijk al de kijkers en luisteraars die geen vintage bezitten die weten niet beter dan te menen dat het net als een vintage klinkt.

Als ik nu geen Oberheim 4 voice had gehad dan was ik er natuurlijk ingetrapt omdat ik niet weet hoe het origineel klinkt.

Wat ik dus wil zeggen is dat je het keert en draait hoe je wil,als je het origineel toestel hebt en weet hoe die klinkt,dan zijn al je pogingen toch zinloos,klinkt het als het origineel ja of nee,dat is de enige wetenschap. En tot nu toe klinkt het altijd anders,ook plugins van dure HW reverbs etc.

Of je het beter of slechter of even goed vind maakt niet uit,fact is ,het is niet hetzelfde,dat is het punt en dat is geen mythe!

In een kringloopwinkel ga je 100% zeker geen interessant vintage apparaat vinden. Denk ff na. Een uitbater van zo’n zaak heeft zijn beroep gemaakt van doorverkopen van de troep van een ander. Die weet tot op de cent wat iets waard is.
mis hoor, ik weet zeker dat er nog zaken te vinden zijn. Ik kocht een mixer voor 15 euro, paar revox b77's, vriend een hi end reel to reel met grote doos alu reels voor 50 euro... De sleepers die niet gehyped zijn vind je voor prikjes met geluk.

Ik wou dat ik vintage muziek kon maken. Aan de spullen ligt het niet.
Ja... Vaak gebruik ik een synth en dan speel ik iets en dan bedenk ik me,dit bad in 1978 (zum Beispiel) iemand sonisch kunnen produceren. Maar dan denk ik ook: het gebeurde niet omdat de tijd er niet voor was. Stijl is echt zeer tijdsgebonden en bepaald door de "groep". Zo zijn er nu de tools waarmee de muziek van morgen nog moet gemaakt gaan worden. Vaak vraag ik me dan af..............

Mooi voorbeeld is de scène in de film "Elysium" waarin het hoofdpersonage doorheen de ghetto loopt in het jaar 2154. Je hoort dan muziek van die tijd ik vraag me af vaak hoe de 808 dan gebruikt gaat worden.

Vergelijk nou eerst zelf maar eens een TR-808 met een kloon of je 808 VST'je 😂
Tja, ik verkocht mijn 808 als de meeste commentatoren hier nog een natte pamper droegen... :beard:
En het VST'tje waar ik het over heb komt nl. wel van de originele 808 bedenkers. Die - ik zal het nog eens herhalen - zelf aangeven dat hun soft nu pas doet wat de 808 helemaal niet kan...
Mss eens zelf lezen op hun website. (maja, dat doet uiteraard pijn)
Op voorwaarde dat je een premium DAC (nee geen Motu, Presonus of RME) gebruikt kan ik je verzekeren dat dynamiek en spectrum van hun Reacreate soft de 808 héél ver achter laat als een
roestige ijzeren doos waar in vette letters VINTAGE op staat. Maar meer helaas ook niet. Get real dude. Misschien moet jij idd eens geconfronteerd worden met die software over Lavry DAC's in een echte professionele studio en geen Youtube sound over 3de rangs monitortjes... Sorry hoor.

Laatst gewijzigd:

Als ik het goed begrijp

1. is dit geen vst
2. klinkt het erg fijn en bruikbaar en kun je er prima 808 of 909 achtige sounds mee maken
3. is de distortion nou niet van hoge kwaliteit
4. stroomt er bloed uit mijn oren bij de open hihats
5. Ja ik weet dat het van youtube komt maar deze issue het ik niet met 808's van youtube.
6. vind ik je pleidooi dat je wel een highend dac moet hebben erg grappig.
7. ik wil het ding testen maar hij crached gelijk.
nou ja zal het nog eens proberen.

voor de rest boeit het geen r**t. een goede producer en engineer doet gewoon toffe dingen met wat die ter beschikking heeft.
Hij weet hoe de dingen van binnen werken en kan objectief luisteren.

De rest van de grote kudde schapen is door de commmercie verkeerd ingelicht en geloven nu heilig in de door bedrijven gehersenspoelde fud.
ik ga er vanuit dat dit ten dele ook voor mij geld na jaren te zijn opgeleid door sos en future muzak. :-)

Net als dat Andrew Sheps nu volledig ITB werkt. ja idd maar het moet er wel in. en hij maakt geen house maar bv de Red hot Chili pepers..
Waves verkoopt u dan ook een mic pre-amp vst die ook 48v phantom heeft? hahaha
Dit is een beetje misnomer want hij gebruikt tijdens de tracking sessies wel hardware.
en het moet dan al zo goed mogelijk klinken. en oversturing en kleuring word in die fase gedaan. achteraf evt meer.

De discussie heeft weinig voet aan aarde om dat de context, toepassing en applicatie ontbreken en het allemaal maar subjectieve epenis discussies zijn.
Als we dit naar een hoger niveau willen brengen zullen dubbel blinde luistertests nodig zijn.
en 100% zeker haal ik de 808's, 909's er zo uit
tenzij iemand roundrobin samples gebruikt.

wat is mijn punt? f*ck de tools leer objectief te luisteren. al dat gegeil op synths, 808's etc. het doet mij niets.

wel jammer @BasicSystem dat je mijn eerdere punt negeert. yocto 808 is echt de beste kloon.
is dat omdat je heel veel geld hebt neergelegt voor je tr808. wil je hem daarom niet horen😂

Die RC-808 klinkt erg goed, leuk om klanken mee te maken voor percussie en drum samples. Mooie tip.

Hardware vs software, fijn toch al die keuzes die er zijn. Ik geef geen maling om de 808/909 en zal dan ook genoegen nemen met samples, waar nodig.

Maar kan mij ook in denken als ik verzot zou zijn op de 808 sound en werkwijze . Dat het bezitten van een originele 808 dan gewoon erg tof is.

Niet zo zaniken over elkaars keuzes zou ik zeggen.

Back