Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

wel jammer @BasicSystem dat je mijn eerdere punt negeert. yocto 808 is echt de beste kloon.
is dat omdat je heel veel geld hebt neergelegt voor je tr808. wil je hem daarom niet horen😂
In het heetst van de strijd was ik vergeten te reageren😂

Ik heb mijn TR-808 al iets van 20 jaar. Ooit geruild tegen een Micro Modular met kleine bijbetaling van mijn kant. Mooie deal was dat. Het is het enige vintage apparaat dat ik momenteel nog heb omdat ik er een enorme klik mee heb. Die klik had ik niet met de TR-909 en de TB-303 die ik een tijdje gehad heb. Als ik nu geen TR-808 zou hebben zou ik zeker alle klonen gaan proberen waaronder die Yocto. Eerlijk gezegd denk ik dat ik vanwege de prijs nu geen TR-808 meer zou kopen.

Idem hier, ik heb mijn 808 nét gekocht voor de prijzen totaal debiel werden. Ik wou nog een 909 en een linn maar dat gaat zo hard niet meer gebeuren...

Dat het bezitten van een originele 808 dan gewoon erg tof is.
Kan ik volledig begrijpen. Ik heb ook hardware. En ik ken zelfs iemand die zijn Minimoog on display in z'n woonkamer heeft gezet
en zich verder behelpt met plugins - LOL (omdat de mini geen programma's kan opslaan)

Gelukkig zijn er mensen met een iets nuchtere kijk op die dingen, wars van de mythologie want anders hadden Behringer en Roland nu met magazijnen vol onverkochte 808 clonen gezeten. :dubbel:
Ik vond in die optiek een heel mooi geschreven antwoord van een nogal bekend Youtube figuur (gekend soundengineer en sofwtare ontwikkelaar) dat stemt tot nadenken :

"I'm 50 years old and I don't know much but I do know this: surrender ALWAYS leads to something better. Every. Single. Time.
But it involves confronting a certain pain, the death of a mythology, a fantasy identity that our ego constructed and which, with the best of intentions, our younger self agreed to become at all costs..."

Ik kan hier niets zinnigers meer aan toe voegen.

(gaat trouwens over een soortgelijke microfoon discussie waar hij uitlegt hoe het mogelijk is dat een 85€ micro zelfs beter presteert dan eentje van 4k - helaas ook in die afdeling heb je believers die zweren bij vintage micro's die ook al even idiote prijzen gaan)

En idiote prijzen kan ik nog inkomen omwille van erg beperkte produktie-aantallen. Maar dat de mythologie daar dan nog een kwak onterechte waarde bovenop gooit, daar kennen we nu het resultaat van...

Laatst gewijzigd:
Ik las net dat de rente weer begint te stijgen, dan kunnen mensen weer gewoon sparen ipv te beleggen in vintage apparatuur ;)

Al kun je vintage apparatuur tegenwoordig ook wel als VA schrijven...als je ziet wat nu gevraagd wordt voor VA synths. Bijvoorbeeld €1000,- voor een Access virus C. In topconditie...ik kocht die van mij jaren geleden voor €625 in topconditie (heb hem overigens niet meer). En zo zijn er nog vele voorbeelden.

Kocht 15 jaar geleden een Juno 60 mint conditie voor 600,- (gemiddeld gingen ze toen voor 400,-) en een Jupiter 6 voor 900,-. Vijf jaar geleden verkocht voor respectievelijk 1250,- en 2400,-. Als ik nu die prijzen zie... . Wanneer je verzamelaar bent, ala. Dan kan ik nog enigzins begrijpen dat je het ervoor betaald maar ga je voor produceren dan overbetaal je mega veel voor wat het biedt. De Juno 60 is gaaf met die chorus bas maar in welke productie zet je een bas met een stereo chorus en blijft je mix overeind? Ik heb m'n 7 beste bas patches van de juno note voor note (key voor key) gesampled via een erg goede A/D (Lavry), 3 seconden per noot. De jupiter 6 een aantal (super)saw patches noot voor noot, 3 seconden en de ini patch die wonderbaar ook erg goed klinkt. Heb nu dus het beste van die synths in m'n DAW in een softsampler zitten. LFO erop die de pitch moduleert en niemand van jullie hoort of het rechtstreeks uit de synths komt of afgespeelt wordt via een soft sampler. Je bent compleet maf om zoveel geld uit te geven voor die dingen (afgezien van de verzamelaar). Je kunt voor dat geld zoveel meer productie materiaal kopen waar je te samen veel meer mee kunt doen. Wat ondergewaardeerd is zijn goede oude fx bakken zoals de Sony DPS v77, Sony hr MP5 of de Yamaha d5000. Ze zijn moeilijk te vinden maar als je er een hebt dan maakt zo'n apparaat (kost een paar honderd) van elke synth een VETTE bak. Luister eens wat de Sony hr MP5 met je Juno 60 doet (en nee, die sound krijg je niet met je triljoen software delay en reverb plugins). Synthmania heeft hier een vid van gemaakt. Die Juno 60 kost nu 3k en die Sony hr MP5 rond de 450,- (prijzen van die oude fx-bakken gaan omhoog want steeds meer mensen krijgen het in de gaten maar zijn nu nog goed te betalen wanneer je ze vind). Liever twee synths van Behringer met een Sony hr MP5 erop en een compressor dan een kale juno 60. EN die 2600 van Behringer is écht ongelooflijk muzikaal goed. En dat komt uit mijn mond terwijl ik apparaten als distressors, C2 en Manley heb gehad. Hou dat geld lekker in je zak en koop twee goede speakers, een goede geluidskaart, twee behringer synths en twee van die vintage fx bakken. Voor de rest je pctje met wat soft plugs en je kunt dikke vette muziek maken. Oh ja, en plak ook wat bass traps en spons aan je muur and you are good to go.
TvT (Tip van Tom) :L

Laatst gewijzigd:
Ik zie het punt niet om een software 808 te gaan gebruiken gemaakt door de ontwerpers van de TR-808 die beter klinkt en 'zoals het zou moeten' als je de sound van een TR-808 nastreeft terwijl er dus meteen word toegegeven dat het niet zoals een TR-808 klinkt.

Zijn de kerels in hun oude dagen dan dom geworden ofzo lol.

Of moeten we in hun onzin meegaan zoals sommigen schapen volgen omdat het 'de originele ontwerpers' zijn,haha nog dommer!

Kocht 15 jaar geleden een Juno 60 mint conditie voor 600,- (gemiddeld gingen ze toen voor 400,-) en een Jupiter 6 voor 900,-. Vijf jaar geleden verkocht voor respectievelijk 1250,- en 2400,-. Als ik nu die prijzen zie... . Wanneer je verzamelaar bent, ala. Dan kan ik nog enigzins begrijpen dat je het ervoor betaald maar ga je voor produceren dan overbetaal je mega veel voor wat het biedt. De Juno 60 is gaaf met die chorus bas maar in welke productie zet je een bas met een stereo chorus en blijft je mix overeind? Ik heb m'n 7 beste bas patches van de juno note voor note (key voor key) gesampled via een erg goede A/D (Lavry), 3 seconden per noot. De jupiter 6 een aantal (super)saw patches noot voor noot, 3 seconden en de ini patch die wonderbaar ook erg goed klinkt. Heb nu dus het beste van die synths in m'n DAW in een softsampler zitten. LFO erop die de pitch moduleert en niemand van jullie hoort of het rechtstreeks uit de synths komt of afgespeelt wordt via een soft sampler. Je bent compleet maf om zoveel geld uit te geven voor die dingen (afgezien van de verzamelaar). Je kunt voor dat geld zoveel meer productie materiaal kopen waar je te samen veel meer mee kunt doen. Wat ondergewaardeerd is zijn goede oude fx bakken zoals de Sony DPS v77, Sony hr MP5 of de Yamaha d5000. Ze zijn moeilijk te vinden maar als je er een hebt dan maakt zo'n apparaat (kost een paar honderd) van elke synth een VETTE bak. Luister eens wat de Sony hr MP5 met je Juno 60 doet (en nee, die sound krijg je niet met je triljoen software delay en reverb plugins). Synthmania heeft hier een vid van gemaakt. Die Juno 60 kost nu 3k en die Sony hr MP5 rond de 450,- (prijzen van die oude fx-bakken gaan omhoog want steeds meer mensen krijgen het in de gaten maar zijn nu nog goed te betalen wanneer je ze vind). Liever twee synths van Behringer met een Sony hr MP5 erop en een compressor dan een kale juno 60. EN die 2600 van Behringer is écht ongelooflijk muzikaal goed. En dat komt uit mijn mond terwijl ik apparaten als distressors, C2 en Manley heb gehad. Hou dat geld lekker in je zak en koop twee goede speakers, een goede geluidskaart, twee behringer synths en twee van die vintage fx bakken. Voor de rest je pctje met wat soft plugs en je kunt dikke vette muziek maken. Oh ja, en plak ook wat bass traps en spons aan je muur and you are good to go.
TvT (Tip van Tom) :L
Haha... Je hebt wel gelijk, maar kan het niet laten op te merken dat het een goeie sales pitch is om je Sony op MP te verkopen. No harm intended. Het is een leuk bakje. De FX van de S1100 ook trouwens.

Haha... Je hebt wel gelijk, maar kan het niet laten op te merken dat het een goeie sales pitch is om je Sony op MP te verkopen. No harm intended. Het is een leuk bakje. De FX van de S1100 ook trouwens.

Ik heb net 2 weken geleden, na lang zoeken, eindelijk een Sony Hr-MP5 gevonden en gekocht, dus goede opmerking... .

Jouw reactie herinnert me eraan waarom ik lang geleden ben gestopt met het posten op synthforum.

Veel succes met je posts...

Ik heb net 2 weken geleden, na lang zoeken, eindelijk een Sony Hr-MP5 gevonden en gekocht, dus goede opmerking... .

Jouw reactie herinnert me eraan waarom ik lang geleden ben gestopt met het posten op synthforum.

Veel succes met je posts...
Het lag niet in mijn bedoeling je boos te maken. Wellicht had ik beter enkele smilies gebruikt (ben ik niet zo een held in 😉), en beter nog had ik gewoon gezwegen daar mijn post van geen enkele toegevoegde waarde is. Mijn oprechte excuses, maar dat zijn natuurlijk vijgen na Pasen, of mosterd na de maaltijd.

Zijn de kerels in hun oude dagen dan dom geworden ofzo lol.

Of moeten we in hun onzin meegaan zoals sommigen schapen volgen omdat het 'de originele ontwerpers' zijn,haha nog dommer!
Lekker respectvolle discussie zo…

Lekker respectvolle discussie zo…
Meer is het ook niet waard wat dat betreft...het gaat hem om wat ze jou willen doen geloven namelijk.

Vervang het woord dom door naief,klinkt meer respectvol maar wil eigenlijk hetzelfde zeggen lol

Laatst gewijzigd:
"I'm 50 years old and I don't know much but I do know this: surrender ALWAYS leads to something better. Every. Single. Time.
But it involves confronting a certain pain, the death of a mythology, a fantasy identity that our ego constructed and which, with the best of intentions, our younger self agreed to become at all costs..."

(gaat trouwens over een soortgelijke microfoon discussie waar hij uitlegt hoe het mogelijk is dat een 85€ micro zelfs beter presteert dan eentje van 4k - helaas ook in die afdeling heb je believers die zweren bij vintage micro's die ook al even idiote prijzen gaan)
Dat is natuurlijk het punt. zoals gezegt het zijn maar tools.
Hardware, software, duur of goedkoop veranderd daar niets aan.

Hardware jams worden ook steeds groter en dat lijkt wel na vinyl, cd's het nieuwe dj formaat te worden.
Wat bijdraagt aan een grote markt dus meer vraag.

Dan zijn er ook een hoop studio's die de industrie standaard apparaten moeten hebben. dus nog meer HD3000's, juno's, jupiters etc.. nog meer vraag

prijs -->>

De hele reden dat 'vintage' nu zo duur is komt idd door de mythologie daar omheen.
Die is sterker geworden door youtube, internet.
- Als Prince het gebruikt moet het wel goed zijn.
- Iedereen heeft een U87 dus moet ik die hebben.
- Ik hoef geen kloon geef me een Originele model D.
- Alle bekende house sjappies hebben een Juno dus moet ik er ook een.
- commersie speelt hier ook op handig op in

Die movement is zo sterk dat de prijzen stijgen en stijgen.

Maar goed heb je het geld en ben je ergens fan van waarom niet.
Of als je echt die specifieke klank nodig hebt omdat je weet waar je mee bezig bent.
Moet iedereen voorzichzelf bepalen.

Vind een J6 fijn maar niet zo fijn als de huidige prijs.
Mijn Prologue kan ook j6-ish klinken. Maar die is niet cool want die kun je nog kopen.
ik gebruik liever mijn oren. das al moeilijk zat.

Dus waar vind je betaalbare vintage gear? die vind je in de hoek van niet populaire apparatuur. Apparatuur waar geen mystiek omheen zit.
zoals bv mijn Sony MX-P42 4 kanaals mixer met pre's die mee kunnen met Neves, APi's en koste me 300 euro.
Ok ooit was die serieus 20K. dus ga maar zoeken :)

vintage is overal goedkoop te koop, tot morgen, wanner Espen Kraft, synthmania retrosynth, dr mix er een yt filmpje over maakt, dan ben je te laat.
Ik zag dat mijn boss dr sample sp 202 al 400 euro staat op marktplaats, de nieuwe next hype?

vintage is overal goedkoop te koop, tot morgen, wanner Espen Kraft, synthmania retrosynth, dr mix er een yt filmpje over maakt, dan ben je te laat.
Ik zag dat mijn boss dr sample sp 202 al 400 euro staat op marktplaats, de nieuwe next hype?
Ja precies dat is hoe het werkt. Meeloperij.

De SP202 is populair omdat de SP303 dat ook is en die heeft de SP202 mee omhoog getrokken. Daar heeft J-Dilla voor gezorgt toen hij op zijn sterfbed in het ziekenhuis met een SP303 het Album 'Donutz" heeft gemaakt.

De SP202 en SP303 zijn leuk maar 100euro leuk :)

<<Lang verhaal>>

Kijk sommige dingen worden nu niet meer zo goed als vroeger gemaakt omdat nu bijvoorbeeld arbeid heel duur is, of bepaalde grondstoffen heel duur zijn geworden. Vroeger kregen gevangenen iedere dag kreeft en aten bouwvakkers oesters. Als je kijkt naar de detaillering in zelfs een simpel arbeidershuisje van voor de oorlog dat is allemaal niet meer te betalen, daarom zijn moderne huizen vierkante strakke bakken. Daarentegen kan een Behringer blijkbaar voor de fractie van de nieuwprijs en dan reken ik de inflatie niet eens mee een meestal* goed geslaagde kloon kopen. Dus ja waarom dan die oude bakken? Ik heb er zelf een aantal, zou ze nooit meer weg doen, maar heel eerlijk gezegd zou ik echt geen MC-202 voor 1000 euro kopen of zo. Vond het voor 400 euro nog wel okee maar voor 1000 euro, inclusief de investering die ik bedrijfsmatig zeg maar "terug verdien" betekent dat nieuw kopen veel interessanter is.

* Mono/Poly klonk echt bagger.

Kijk sommige dingen worden nu niet meer zo goed als vroeger gemaakt omdat nu bijvoorbeeld arbeid heel duur is, of bepaalde grondstoffen heel duur zijn geworden. Vroeger kregen gevangenen iedere dag kreeft en aten bouwvakkers oesters. Als je kijkt naar de detaillering in zelfs een simpel arbeidershuisje van voor de oorlog dat is allemaal niet meer te betalen, daarom zijn moderne huizen vierkante strakke bakken. Daarentegen kan een Behringer blijkbaar voor de fractie van de nieuwprijs en dan reken ik de inflatie niet eens mee een meestal* goed geslaagde kloon kopen. Dus ja waarom dan die oude bakken? Ik heb er zelf een aantal, zou ze nooit meer weg doen, maar heel eerlijk gezegd zou ik echt geen MC-202 voor 1000 euro kopen of zo. Vond het voor 400 euro nog wel okee maar voor 1000 euro, inclusief de investering die ik bedrijfsmatig zeg maar "terug verdien" betekent dat nieuw kopen veel interessanter is.

* Mono/Poly klonk echt bagger.
rond de 400 euro lijkt voor mij ook de sweetspot.
Een goede prijs voor veel dingen. Matrix 6, 400e, DX11 100euro, Mirage 250 euro, TG33 300 euro
Maar goed ik kocht mijn Matrix 6 gewoon om hoe die klonk. wist verder niet wat het was ofzo.
Die zie

Ook heel blij met mijn Model D, en Pro One van bh.
Ken de echte niet en deze klinken mij goed in de oren en broek :)

Ik vind dit zo een mooie reactie van iemand die veel met electronica bezig is en een schatting maakt wat een TR-808 zou moeten kosten 2e hands (doorspoelen naar 11m 45s), gewoon op basis van het apparaat (los van de vraag, nostalgie etc.)

Deel 2 staat er nu ook voor de liefhebber.

Geen probleem natuurlijk. Je moet zijn “stijltje” kunnen hebben, maar ik begrijp ook dat mensen het verschrikkelijk vinden.

Ik vond deze wel interessant om te kijken hoe ze de clap modden van de Tr-808.

Back