Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

je moet gewoon vintage kopen wat niemand wil hebben, oude orgels bijvoorbeeld, keyboardjes uit de 80's, er zijn er zat van.

je moet gewoon vintage kopen wat niemand wil hebben, oude orgels bijvoorbeeld, keyboardjes uit de 80's, er zijn er zat van.
Ja precies, gewoon kijken op mp bij Casio en Medeli, begint al vanaf 10 euro tweedehands.
Vooral die met die vintage drumritmes erin, nu nog goedkoop maar over een paar jaar vast en zeker duizenden euro's waard door al die gekte op het internet. :D

Soms denk ik dat de influencers zelf video's maken ifv wat ze nog allemaal meermaals in de kast hebben liggen dat niet dient :D - ben trouwens gestopt met video's kijken over spul dat ik niet heb. Kan de GAS missen.
Espen grapt daar zelfs over in een van de comments 'let's see how high we can make it go pricewise' of zoiets - in chat met zijn makker die net verhuisd is en hem destijds een boel spul leende

8 pagina's maar nu ben ik er nog steeds niet achter waar ik goedkoop die vintage bakken kan kopen!

Bij mij! En dan ga je misschien denken "2k voor een Korg 01W/FD, goedkope vintage bak?" Maar je moet het op de lange termijn bekijken. Binnen x (5-5000) jaar is zo'n prijs een koopje!

Soms denk ik dat de influencers zelf video's maken ifv wat ze nog allemaal meermaals in de kast hebben liggen dat niet dient :D - ben trouwens gestopt met video's kijken over spul dat ik niet heb. Kan de GAS missen.
Espen grapt daar zelfs over in een van de comments 'let's see how high we can make it go pricewise' of zoiets - in chat met zijn makker die net verhuisd is en hem destijds een boel spul leende
Ja dat doen ze zeker, of een vette demo maken en daarna op ebay gooien :)

Voor een DX7 geeft men tegenwoordig blijkbaar ook al significant geld. Je vraagt je af waarom. Voor de zeldzaamheid moet je het echt niet doen. Ik vind het een leuke synth, maar de interface blijft toch ietwat vermoeiend. En dan ben ik nog iemand die de synthese grotendeels begrijpt en er gericht op kan proggen. Maar 250 vind ik toch wel al echt goed betaald. Nu zie ik ze vlot naar 500 en een stuk meer gaan. Wat zoek je dan als je dat geld eraan geeft? Als het om de e-piano's gaat heeft elke moderne bak daar een selectie van ingebakken. Als het om vage soundscapes gaat heb je leukere moderne bakken. Ze waren leuk toen ze 150 waren en er geen moderne FM bakken waren.

Ik denk echt dat de tijd om vintage te kopen compleet achterhaald is. Toen ik rond 2000 een juno 6 kocht voor circa 150 of 200 euro, was de verkoper al wanhopig, want hij zag niet in hoe iemand die prul zou willen kopen.

Laten we eerlijk zijn, veel vintage synths horen nu thuis in een museum waar ze onderhouden kunnen worden en hopelijk ook bespeeld door wie die drang voelt. Als je het geld ervoor hebt en een stukje geschiedenis in huis wil halen en er goed voor wil zorgen, doen, maar verwacht niet dat het ooit weer goedkoop gaat worden, het aanbod wordt namelijk onvermijdelijk altijd maar kleiner. Dat heeft niets te zien met intrinsieke waarde, want veel software emulators zijn gelijkwaardig qua geluid (zelfs superieur als je geen goede A/D hebt), geen ruis, volledig automatiseerbaar, geen herstellingen enz. Het werkt gewoon veel handiger, kost veel minder, neemt geen ruimte in, en je kan je concentreren op muziek maken. En wil je hardware, dan koop je gewoon een re-issue.

En wil je hardware, dan koop je gewoon een re-issue.
Vroeger of later komt er een tijd dat zelfs Uli z'n remakes vintage worden.
Nu gewoon een stuk of wat ervan kopen zou over een jaar of 30 wel 'ns interessant kunnen zijn.
Zal nog ff duren maar die tijd komt....

wat 'vintage' is zal altijd verschuiven.
Er is altijd een periode van waar de apparatuur nog goedkoop is te krijgen.
En op een bepaald punt eindigt die persiode en stijgen sommige dingen uit die persiode enorm.

eens het huidige wanted onbetaalbaar is stijgt de level er onder. jp8xx0 alpha juno de yamaha's zijn up next - of ze slaan die over en het worden de latere VA's
Nog 10 jaar en iedereen wil weer aan de (denon DN) CD? Of aan de classic ipod :D Nee joh, de multitrack minidisc mixers.
Volca's worden de nieuwe vintage, 20 jaar geduld. En de dominion en tanzbar. de speeltjes van Koma. Wie weet komt de mc303 toch nog n keer aan de beurt ook :D Je ziet al verkopers proberen...
Je ziet het ook bij de mixers van Rodec, die verkopen nog massa's frontplates om de oude te reviseren... Maar dat is een Belgies dingetje, te laat, reeds quasi onbetaalbaar, die mx180's

Voor een DX7 geeft men tegenwoordig blijkbaar ook al significant geld. Je vraagt je af waarom. Voor de zeldzaamheid moet je het echt niet doen. Ik vind het een leuke synth, maar de interface blijft toch ietwat vermoeiend. En dan ben ik nog iemand die de synthese grotendeels begrijpt en er gericht op kan proggen. Maar 250 vind ik toch wel al echt goed betaald. Nu zie ik ze vlot naar 500 en een stuk meer gaan. Wat zoek je dan als je dat geld eraan geeft? Als het om de e-piano's gaat heeft elke moderne bak daar een selectie van ingebakken. Als het om vage soundscapes gaat heb je leukere moderne bakken. Ze waren leuk toen ze 150 waren en er geen moderne FM bakken waren.
Een DX7 koop je voor de looks. De achterkant is nog altijd de beste achterkant van een synth ooit. En die infantiele membraantoetsjes met jaren-80 architectuur kleuren. Heerlijk! En leuk om een inbreker mee neer te hoeken.

ik kreeg 100 euro all in voor de mijne op ebay destijds. Maar mijne was niet vergeeld en eigenlijk schadeloos.

eens het huidige wanted onbetaalbaar is stijgt de level er onder. jp8xx0 alpha juno de yamaha's zijn up next - of ze slaan die over en het worden de latere VA's
Nog 10 jaar en iedereen wil weer aan de (denon DN) CD? Of aan de classic ipod :D Nee joh, de multitrack minidisc mixers.
Volca's worden de nieuwe vintage, 20 jaar geduld. En de dominion en tanzbar. de speeltjes van Koma. Wie weet komt de mc303 toch nog n keer aan de beurt ook :D Je ziet al verkopers proberen...
Je ziet het ook bij de mixers van Rodec, die verkopen nog massa's frontplates om de oude te reviseren... Maar dat is een Belgies dingetje, te laat, reeds quasi onbetaalbaar, die mx180's
Wat is de hype van die Rodec, in welke scene werden ze gebruikt en wat zou hun sterke punt zijn? Ik zie er ook weer puike bedragen voor gaan, terwijl het op het zicht gewoon de zoveelste kleine trouwfeestendjmixbak is.

Rodec was clubstandaard in België. Modulair opgebouwd en hoge kwaliteit. Belgische trots ook. Kan je bier over gieten en blijft werken. Mijn eerste rodec kocht ik op 17 en verkocht ik op mijn 40 enkel om de nieuwe te kopen. Die dingen gaan mee zoals een sl1200. Maar een NLer snapt dat vast niet. Ik heb nooit en zal ook nooit dj en op Pioneer.

zodra de productie stopt en interesse blijft toenemen gaat de prijs omhoog.
Kan je bier over gieten en blijft werken.
Tsja, ik vind dat persoonlijk geen voorwaarde om iets te kopen, maar voor anderen kan dat misschien wel een dingetje zijn ja. :D

Het gaat m over de bouw he. De prints zitten er zo in dat vocht ernaast loopt ipv er op blijft staan. Ik mixte ooit met dateq in NL. Paar keer per maand... na n poos toch mijn rodec en dn2600 mee ipv hun vast spul. Die dateq viel ook zowat uit elkaar. Aansluiting was geschroefd en duidelijk niet geborgd.

Back