Mac of pc?

Phat'nPhunky

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

Zouden jullie voor 1400 euro een een tweedehands mac of een audiopc (eventueel zelf samengesteld) kopen? En weet iemand wat voor mac je voor dit bedrag kunt krijgen. Ik hoor van veel mensen dat mac altijd betyer is dan pc maar ben daar zelf niet zeker van. Wat vinden jullie?

Bedankt voor jullie reactie!!!!!!!!:okdan:

Re: Mac of pc?

Origineel geplaatst door Phat'nPhunky
Hallo iedereen,

Zouden jullie voor 1400 euro een een tweedehands mac of een audiopc (eventueel zelf samengesteld) kopen? En weet iemand wat voor mac je voor dit bedrag kunt krijgen. Ik hoor van veel mensen dat mac altijd betyer is dan pc maar ben daar zelf niet zeker van. Wat vinden jullie?

Bedankt voor jullie reactie!!!!!!!!:okdan:

Hangt er helemaal vanaf met welk software pakket (lees sequencer) je wilt werken.

Voor 1400 euro kan je een top pc kopen. Geen moeilijk keuze. PC gewoon.

en ja, nu gaan de MAC fanse weer een MAC aanraden en dan de PC fans weer de PC. :dubbel:

In ieder geval reason. Daarnaast Cubase sx en misschien Protools. En een aantal mooie plug-ins (waves/TC) plus een paar softsynths (NI/ Waldorf).

In ieder geval reason. Daarnaast Cubase sx en misschien Protools. En een aantal mooie plug-ins (waves/TC) plus een paar softsynths (NI/ Waldorf).

protools lite, neem ik aan en geen logic audio lees ik.

oke, makkie, koop een PC.

Weet je al welke geluidkaart het wordt?

bouwse,

Ik heb op dit moment een Creamware Luna. Maar daar komt zeker binnenkort een andere voor in de plaats. Welke weet ik nog niet want na aankoop van een computer is mijn budget voorlopig niet toereikend. Maar een motu of rme lijkt me erg mooi (en helaas duur). Misschien andere suggesties?

Ik heb op dit moment een Creamware Luna. Maar daar komt zeker binnenkort een andere voor in de plaats. Welke weet ik nog niet want na aankoop van een computer is mijn budget voorlopig niet toereikend. Maar een motu of rme lijkt me erg mooi (en helaas duur). Misschien andere suggesties?

luna is toch een ada convertor?

voor rond de E. 700,- heb je al een hele goeie PC hoor.
Heb je ook nog geld over voor een goeie kaart. inderdaad RME bijv.

Hé (mede)Brabo,
(welkom op het forum trouwens nog!)

MAC of PC blijft altijd een verhitte discussie, dus zal je toch zelf moeten beslissen wat je wil. Maar het ligt er ook veel aan wat je nog meer met je computer wil doen. Ik gebruik Mac en PC, maar voor de muziek (en andere PRO creatieve dingen) zweer ik bij mac. Daarnaast voor kantoordingetjes of voor veel gratis software(plugins) heb je weer meer aan een PC. Ieder z'n voor- en nadelen. Maar op dit forum staan vast en zeker nog meer mac vs. pc discussies, dus lees die maar ff door en doe er je voordeel mee om tot een goed overwogen oordeel te komen.

Suc6

Origineel geplaatst door Mattijs Janssen
Hé (mede)Brabo,
(welkom op het forum trouwens nog!)

MAC of PC blijft altijd een verhitte discussie, dus zal je toch zelf moeten beslissen wat je wil. Maar het ligt er ook veel aan wat je nog meer met je computer wil doen. Ik gebruik Mac en PC, maar voor de muziek (en andere PRO creatieve dingen) zweer ik bij mac. Daarnaast voor kantoordingetjes of voor veel gratis software(plugins) heb je weer meer aan een PC. Ieder z'n voor- en nadelen. Maar op dit forum staan vast en zeker nog meer mac vs. pc discussies, dus lees die maar ff door en doe er je voordeel mee om tot een goed overwogen oordeel te komen.

Suc6

Verhitte discussie???

welnee, we werken hier met mac's en pc's en sommige zijn zelfs met elkaar gelinked.
Ik zweer nergens bij, vroeger was het wel anders, toen was de mac gewoon de meest voor de hand liggende Computer.
Maar nu alang niet meer.

Als hij met cubase werkt is het niet verstandig dat op een mac te doen.
Steinberg is gewoon niet zo goed op de mac en ook nooit geweest.
Op de pc daarentegen weer wel (tot op zekere hoogte)

Als die nu met logic had gewerkt (origineel) dan zou ik hem de mac aanraden.

Al met al gaat het mij echt niet om een of andere oninteresante duffe discussie of een mac beter is dan een pc is.
Het gaat tegenwoordig erom met welke software je werkt.

Trouwens, ik zag dat je met een G3 werkt. Wordt het niet tijd voor een G5:D

Origineel geplaatst door Errol
Verhitte discussie???

Ja, die zijn hier al genoeg geweest over dit onderwerp :)

welnee, we werken hier met mac's en pc's en sommige zijn zelfs met elkaar gelinked.
Ik zweer nergens bij, vroeger was het wel anders, toen was de mac gewoon de meest voor de hand liggende Computer.
Maar nu alang niet meer.

Ik werk ook met beide en weet dus waar ik over praat, maar blijf toch zeker een voorkeur houden...

Als hij met cubase werkt is het niet verstandig dat op een mac te doen.
Steinberg is gewoon niet zo goed op de mac en ook nooit geweest.
Op de pc daarentegen weer wel (tot op zekere hoogte) Als die nu met logic had gewerkt (origineel) dan zou ik hem de mac aanraden.

Klopt. Is inderdaag goed om ook mee te nemen in de overweging. Apple heeft inmiddels Emagic overgenomen dus in de toekomst zou het heel aannemelijk kunnen zijn dat de sequenser voor mac logic is en voor pc cubase. Klinkt wel heel zwart/wit, maar daar gaat het voor mijn gevoel wel naar toe.

Al met al gaat het mij echt niet om een of andere oninteresante duffe discussie of een mac beter is dan een pc is.
Het gaat tegenwoordig erom met welke software je werkt.

Ik vind die discussies anders altijd wel leuk (en soms interessant...) ;)

Trouwens, ik zag dat je met een G3 werkt. Wordt het niet tijd voor een G5:D

Daar wordt het binnenkort zeker tijd voor! Nog even de tests afwachten en misschien een 2e revisie, maar dan gaat die G3 toch echt vervangen worden. (werkt trouwens nog goed hoor voor zo'n oud beestje, maar ja, dat heb je met Mac, hè) 8)

Origineel geplaatst door Mattijs Janssen
Ja, die zijn hier al genoeg geweest over dit onderwerp :)

Daar wordt het binnenkort zeker tijd voor! Nog even de tests afwachten en misschien een 2e revisie, maar dan gaat die G3 toch echt vervangen worden. (werkt trouwens nog goed hoor voor zo'n oud beestje, maar ja, dat heb je met Mac, hè) 8)

hahahaha dat klopt.

Ik had nog een oude mac 8100 met een protools1 kaartje met 2x tdm aan boord staan.
Stond zeker al zo'n 6 jaar in onze opslag.

iemand wilde hem kopen dus dat was even schrikken:D

In ieder geval na de stof ervan af gehaald te hebben deden we de stekkers in het stopcontact en hupakee.
No problem at all.

Zelfs mn oude spelletje wolfenstein deed het nog.

Over die G5 nog effe. houd ons op de hoogte want zodra het hier zover is, komt er gelijk een dikke G5DP te staan.
Weet je nu ook gelijk dat ik je serieus neem en dat ik weet waar je over praat8)

Tja... is het een hobby of je vak?

Tja... is het een hobby of je vak?

:) Als je lekker een beetje wil klooien, wat sampletjes loopen en housedeuntjes uit je magic musicmaker wil halen koop dan een PC. kun je ook nog leuk spelletjes op spelen.

:duivels: Maar

Als je professioneel werk wil maken ga dan op de mac aan de slag. met een 2e hands G4 ofzo!
Ik ben het wel eens met de vorige opmerking dat cubase niet zo lekker loopt op mac, Logic audio daarintegen
duzzz wel!

De nieuwe G5 is erg snel maar begin steeds meer pc onderdelen te bevatten... laat ik zo zeggen,
ik kan niet het risico nemen om op pc te werken en mijn audio opnames niet meer te kunnen vinden omdat windows
het nodig vind om de zoveelste virusscan uit te voeren!

:doei: en voor uw info ik heb ook een PC met tig ram, 2 Gh en de fx5200 voor call of duty, MOH en Bf1942. maar als ik ff moet photoshopen ga ik toch echt weer achter mn mac zitten!

:dj:

Origineel geplaatst door Errol
luna is toch een ada convertor?

Heb je ook nog geld over voor een goeie kaart. inderdaad RME bijv.

Sinds wanneer is de Luna geen goede geluidskaart meer dan??

Vanmuit chicago kan ik meedelen dat alle techno 773 producers adviseren : cubase sx op pc...

btw...
cubase heeft a een minder stijle leervurve dan logic...logic heeft geen ontwikkelingsinitiatief meer voor een pc...wel op de mac...
maar jij kiest voor cubase...dan koop je een emagic of midiman midi kaart en een dikke geluidskaart...ik las al rme m audio is ook top maar dat moet je maar uitzoekn..
dus eenh pc...scheelt je heel veel euro's en kan je makkelijker communiceren m,et mesnen op sf...de meesten zijn pc...niet mac wel macdonalds...allemaal

Re: Tja... is het een hobby of je vak?

Re: Tja... is het een hobby of je vak?

Origineel geplaatst door Quadruplo
:) Als je lekker een beetje wil klooien, wat sampletjes loopen en housedeuntjes uit je magic musicmaker wil halen koop dan een PC. kun je ook nog leuk spelletjes op spelen.

:duivels: Maar

Als je professioneel werk wil maken ga dan op de mac aan de slag. met een 2e hands G4 ofzo!
Ik ben het wel eens met de vorige opmerking dat cubase niet zo lekker loopt op mac, Logic audio daarintegen
duzzz wel!

Hier begint dus de onzin. Er zijn duizenden mensen die professioneel werken met PC's, zowel als met Macs.
Het échte verschil zit 'm niet in de "professionaliteit" natuurlijk, maar in de prijs en de manier van werken.
Een PC heeft over het algemeen wat meer toezicht en onderhoud nodig dan een Mac. De verschillen in werkwijze is een kwestie van wennen (je moet mij niet achter een mac zetten want dan wordt ik gillend gek van de interface en de ontbrekende rechter muisknop). PC's zijn echter goedkoper en makkelijker uit te breiden en te upgraden.

De nieuwe G5 is erg snel maar begin steeds meer pc onderdelen te bevatten... laat ik zo zeggen,
ik kan niet het risico nemen om op pc te werken en mijn audio opnames niet meer te kunnen vinden omdat windows
het nodig vind om de zoveelste virusscan uit te voeren!

Volgens mij heeft windows geneens een ingebouwde virusscan. En als het dat al heeft dan kun je het altijd uitschakelen. En zelfs al kon dat niet dan zou het nog geen bestanden kwijtmaken.
Dit soort verzinsels kom je altijd tegen bij mensen die hun Macs willen ophemelen t.o.v. PC's. Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook bestanden kwijtraken op een Mac, maar dan geef ik wel toe dat het komt omdat ik niet met een Mac om kan gaan.

:doei: en voor uw info ik heb ook een PC met tig ram, 2 Gh en de fx5200 voor call of duty, MOH en Bf1942. maar als ik ff moet photoshopen ga ik toch echt weer achter mn mac zitten!

Photoshoppen doe ik al jaren achter mijn PC (terwijl we op de academie lokalen vol met G4's hebben staan), net als internetten, gamen, en muziek maken. Tuurlijk heeft het ding wel eens een probleem maar dat is meestal snel opgelost.

Beste tip voor PC's: Windows tweaken en geen zooi installeren. Koop geen merkloze flutcomponenten dan heb je al een stuk minder problemen. En anders zijn er altijd wel mesnen op het internet die kunnen helpen.

Ik denk dat je hier weer de eeuwige vraag gesteld hebt.Mac of PC.

ikzelf vind cubase sx op mac maar nieks, vind de timing niet zo strak.

Zal nu aan de slag gaan met logic, want het nieuws van de overname door mac vind ik enkel maar goed nieuws. Muzieksoftware op maat gemaakt voor je computer, wat wil je nog meer?

Kijk gewoon wat je liever wil.
Werk eens een uurtje op een mac, en een uurtje op een pc, test eens uit.

Een mac zal wel even frustratie zijn als je windows gewend bent, maar eens je mac gewend bent zal windows een frustratie worden.. (zo is het bij mij toch).
Nuja ik geloof wel, als je windows zo strak mogelijk configureerd, en al die zever dat ze erbij geven er gewoon af smijt, dat je toch wel een stabiel systeem zou moeten krijgen.. Oppassen voor virussen wel.
En op je mac? Ja, dan trek je je daar geen bal van aan.. Gewoon geen epson printers ofzo kopen, en alles zal wel goed aflopen. :okdan:

Hihi, d'r trappen toch weer mensen in die discussie he.

Re: Re: Tja... is het een hobby of je vak?

Re: Re: Tja... is het een hobby of je vak?

Origineel geplaatst door King of Snake
(je moet mij niet achter een mac zetten want dan wordt ik gillend gek van de interface en de ontbrekende rechter muisknop).

hmm over die interface gesproken, ik heb 1 iets nooit begrepen bij windows..
Sinds het begin is er 1 macos al text-smoothing; hierbij bedoel ik dat alle tekst in venstertjes, opstartscherm,enz; mooi rond is. Bij windows XP is het nog steeds pixel-hokjes die overal te zien zijn.. waarom is dit?
Begrijp trouwens niet wat je tegen de interface kan hebben. IK geef wel toe, op mijn oude mac (OS8) had ik een applicatie genaamd GOMAC, dit was een soort startbalk imitator. Dit vond ik heel handig om snel applicaties te wisselen (de finder vond ik niet zo handig)

en die ontbrekende rechtermuisknop? :gaap:
oftewel, CTRL-klikken, dan houd je je linkerhand steeds bij het toetsenbord en ben je ook produktiever (bewezen door mijzelf)
oftewel, een USB muis met scrollwiel (HOERA) en rechtermuisknop aanschaffen. dan kan je lekker de luiaard uithangen, weggedommeld in de stoel. met 1 hand op de muis..

en hier gaan we weer :doei:

Back