hiphop synths?

hmm, Dr.Dre gebruikt studio-electronics omega en se-1x maar die dingen liggen echt te ver uit mijn budget, staat wel een se-1x voor 1300 te koop, is een koopje maar nog te duur.

@Toon,

zo'n waldorf pulse lijkt me echt een intressante bak, maar ik denk dat een synth met toetsen het handigst is, maar ik zal zeker naar die synth uitkijken :)

Als je iets wat digitalers wilt, kan je ook voor een e-mu MK-6 gaan. Deze is niet echt rete-duur vergeleken met de analoge synths (ken de prijzen niet precies).

Als je al meerdere apparaten hebt staan, kan je misschien gaan voor een wat specifieke synth (klank, kwaliteit), maar anders is deze een prima opstapje.

simpel: ik heb hem zelf ook met veel plezier ...... klein toetsen en hoog hobby gehalte met 'n bruute sound.

M I C R O K O R G

microkorg.jpg

progknob.jpg

Je hoeft alleen de presetknop te verschuiven :D
Ik heb hem 2e hands voor € 300 van een forumlid kunnen kopen.

Origineel geplaatst door Niel
simpel: ik heb hem zelf ook met veel plezier ...... klein toetsen en hoog hobby gehalte met 'n bruute sound.

M I C R O K O R G

microkorg.jpg

progknob.jpg

Je hoeft alleen de presetknop te verschuiven :D
Ik heb hem 2e hands voor € 300 van een forumlid kunnen kopen.

Op het album van Jaylib (madlib & jaydee) is die ook veel gebruikt. Ik gebruik zelf de Supernova 1.......erg goede synth voor zowel fijne bassen als schreeuwende leads......

supernova.jpg

Die Microkorg klinkt zeker bruut. Is denk ik geschikt. Voor hiphop staan verder kastjes als de Planet Phatt bekend.

Ik denk alleen dat je je af moet vragen (VOOR HIPHOP) of je "écht een synth" wilt, zoals bijvoorbeeld een Moog (VET!) of de SH-101 (ik heb hem 1 keer in mn handen gehad...kon er niks mee, maar dat zal wel aan mij gelegen hebben), of dat je gewoon op zoek bent naar een goede klankbron, ongeacht de synthese-techniek etc.

Wil je snel je sound hebben of wil je je echt bezig houden met synthese 'van scratch'? Wat ik wil zeggen is: Hiphop wordt vaak als iets gezien wat sample-based is, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn...

En wat voor soort hiphop? WuTang? KRS-One achtige beats? Dre? Neptunes? Timbaland? P Diddy?

Als je het in de hoek van laatste 3 genoemden zoekt, kom je heel ver met bv. een Roland uit de JV / XV series.
Ik heb een Roland XP-30, een veelzijdige Sampling & Synthese-synth. Violen, bassen, orchestra-hits. Het leuke ervan is dat je de expansions SESSION, ORCHESTRAL & TECHNO erbij krijgt. Misschien is de laatstgenoemde expansion niet zo geschikt voor hiphop, maar de anderen staan er vol van. Mensen doen vaak denegrerend over de XP-30, maar je kan er heel wat uithalen, zeker met de juiste FX en compressie enzo. Alleen voor leads vind ik hem best zielig!

wil hiphop in de richting van Eazy E (1989-1994), Dr.Dre(rond 1992), N.W.A(1988-1992) en oude G-funk (ook rond 1992)

maken, ik wil ook gaan samplen maar strip ze dan zo tot ik alleen een kick en snare enzo over houd en filter e.d. ze dan tot een eigen sound, bassen en leads wil ik er zelf over heen doen zdat ik mijn eigen muziek krijg.

Mij lijkt een juno 60 of 106 cool vanwege de sliders die erop zitten en ze niet zo duur meer zijn, die sliders lijken me dope om de sounds die erin zitten te editten, ook weer tot je eigen sound.

off-topic vraagje, wat is chorus op de juno?

Origineel geplaatst door enyo-dog
wil hiphop in de richting van Eazy E (1989-1994), Dr.Dre(rond 1992), N.W.A(1988-1992) en oude G-funk (ook rond 1992)maken, ik wil ook gaan samplen maar strip ze dan zo tot ik alleen een kick en snare enzo over houd en filter e.d. ze dan tot een eigen sound, bassen en leads wil ik er zelf over heen doen zdat ik mijn eigen muziek krijg.

Dat is toch meer het betere samplewerk. Alleen G-Funk gebruikt vooral al dan niet gesamplede Moog en Arp sounds qua synths. Maar je kunt dat soort seventies sounds uit veel meer machines halen.

Mij lijkt een juno 60 of 106 cool vanwege de sliders die erop zitten en ze niet zo duur meer zijn, die sliders lijken me dope om de sounds die erin zitten te editten, ook weer tot je eigen sound.

Synth met sliders en/of knoppen is goed, maar dat hebben alle synths van voor 1982.

Chorus is een effect wat het geluid wat breder maakt. Beetje het zelfde effect als 2 oscillatoren detunen.

Het Chorus effect, wat je ook op 1000 en 1 effectboxen hebt zitten.
Je krijgt er een iets voller geluid door.

Voor dikke moog-achtige bassen zou ik een tweedehands waldorf Pulse op de kop proberen te tikken. Ik heb de mijne al jaaaaren en ik heb synths zien komen en gaan, maar dit is een blijvertje. Zelfs nu ik een M3X heb trek ik nog regelmatig een strak basje uit die Pulse. Ook die heldere maar warme G-funk leads doet ie feilloos, als dat je ding is. De enige synths die die dikke bassen en leads IMHO beter doen zijn de Moogs, Macbeths en Studio Electronics etc. van boven de 1000 euro. Een SH101 doet ook hele dikke bas, maar is niet zo flexibel als een Pulse, en je moet met midi-cv converters aan de slag.

Wat toetsen betreft hou je met die Pulse nog wel 'n paar centen over voor 'n leuk keyboardje; het liefst met een polyfone synth erin. Een Juno 106 misschien of iets VA-achtigs.

Ik zou als ik jou was toch niet voor een synth gaan maar eerder voor een goeie rompler zoals die EMU vintage dingen. Daar zitten naast synth geluiden ook nog hele goeie rhodes, clavinet en andere sounds. Die laatste sounds zijn ook heel belangrijk om te hebben want met alleen een dikke (mischien wel te dik) bassline kom je er ook niet

een dx100 lijkt mij eigenlijk niks, maar das mijn mening,

joh! een korg triton, een MPC en een alesis Ion of macbeth M3x/studio electronics SE1 (afhankelijk of je analoog of VA prefereert) ... dan heb je je sampler, je sequencer, shitload aan bread&butter sounds en een dikke vette synth voor bassen etc.... klaar is klara ;)

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik zeg het nog 1 keer
Ik moet zo huilen maar een sh101 is echt niet dik in vergelijking met een andere SH (09/3a/2/1_

Nauw sorry hoor, maar ik kan zulke dikke bassen maken met de 101, dat dat eigelijk wel dik genoeg is.
Maar in principe kan dat ook met een Juno.

Origineel geplaatst door Toon
Waldorf Pulse + Juno 106 misschien

Van de Pulse weet ik wel niet of ie echt moogy vett klinkt. Een Prodigy zou ik eerder links laten liggen, je betaalt teveel voor de naam Moog en de sound is zeker niet zoals een Mini of Andromeda.

Nee de prodigy klinkt niet als een andromeda..................

Lekkere vergelijking..........

Voor MOOG bassen, moet je een MOOG hebben...............

Heb een prodigy te koop, maar als je 500 al teveel vindt (:

Zoek naar een Moog The Rogue...................vette shit

En die SH101 is kil en steriel....................wel mooi, maar niet warm.

Ok, sorry, ik moet weer effe inspringen op de kritiek van de 101.
Kill en steriel????????????????? Sorry, die van jou zal wel kapot zijn.

sander je heb nog nooit een echte sh gehoord
de 101 klinkt plastiek man
zit geen warmte niks in (ik heb er 3 gehad hoor)
Hij gaat inderdaad laag maar warm?
Neeeeeee

@monopoly Sh-101 kil en steriel, als je altijd met de koptelefoon luisterd misschien wel, sluit hem eens aan op je mengtafel zou ik zeggen...

Maarreh, lekker voor de juno60 gaan. echt mooie bassen en mooie bliebjes en gave leads voor minder dan de prijs die je aangaf, wat wil je nog meer. (een midikitje erbij misschien)

Laatst gewijzigd:
Back