Voor ik de goegemeente als advocaat van de Duivel weer over me heen krijg moeten we toch even de volgende aspecten op een rijtje zetten en ons afvragen waar de kunst en de moeilijkhidsgraad zitten van :
A: 2,3 of 4 draaitafels waar TEGELIJK vinyl platen draaien en die AFLOPEN en waarvan de muziek wijzigt doorheen de plaat. Dus dat moet je voortdurend in het oog houden en voorbeluisteren. Ik bedoel dus niet het eene naar het andere plaatje mixen, maar 2 of 3 platen waarvan de ene bassdrum speelt, de andere HH's, de derde een thema en de vierde de bass !!
Zorgen dat die verschillende platen sync blijven lopen, enkel met pitch en het afremmen of pushen van de draaischijf. Daarbij volumes, EQ's en mutes voortdurend bijsturen. Ondertussen andere platen zoeken, voorbeluisteren en hopen dat die wat matchen zodat je daarmee een volledig nieuwe track bouwt, met inbegrip dat de toonhoogte wijzigt zodra je de pitch aanpast en je verder niets dan een grafische eq en faders hebt. Niks scherm met BPM maar enkel een Rodec MX180. Laat ons eerlijk wezen : met CD's, USB sticks, 2 of 4 Pioneers CDJ 2000 Nexus en een DJM NX2 mixer vol met FX is daarmee vergeleken kinderspel...MPC's, laptops en aanverwanten vormen daar geen uitzondering in.
B: Voorgeprogrammeerde loops die al identiek van BPM zitten, meestal al op dezelfde toonhoogte afgestemd en opgeslagen in een laptop, sampler en/of sequenser aan en afzetten en wat aan Cutoff, Resonance en effectjes draaien. Iets wat je bovendien ook thuis nog vooraf kan programmeren...
Toegegeven, die loops moet je zoeken (samples) of in het ergste geval zelf programmeren alwaar je ook de kans krijgt om die thuis op voorhand in toonhoogte en Bpm te matchen.
Het vereist enorm veel oefening en er kan vanalles mis gaan.
Niet akkoord dus want alles is thuis netjes geprogrammeerd en elk 125 Bpm loopje zit onder een knopje ... de electriciteit kan wel uitvallen ja. Of je kan het verkeerde knopje indrukken. LOL
Nee, ik zie vinyl DJ's hard werken, een plaat opleggen, voorbeluisteren en dan weer opbergen en zoeken naar een andere plaat...
Komaan jongens, laat ons een kat een kat noemen... Ik zet een laptop of MPC5000 neer en geef je graag 10 verschillende loops. Die welteverstaan van toonhoogte en bpm verschillen en dan instant moeten worden gemixed. Dan wil ik graag zien wat er
live nog mogelijk is...
Onderstaande video toont wat Live is en hoe hard het werken is om met 3 vinyls 1 track te bouwen (bv vanaf 16:16), in tegenstelling tot het indrukken van een knopjes waar mooie voorafgestemde loopjes onder zitten...niks handjes in de lucht of lachen naar het publiek. Geen tijd voor. Nog een fijne dag verder.