Welke synth i.p.v. bassist?

EVO

Hapje?
Welke synth kan een bassist vervangen?
En dan bedoel ik een levende bassist met een gitaar (4,5 of 6 snarig) in een (prog)metal, folk metal band.
Zou bijvoorbeeld een Novation basstation 2 een optie kunnen zijn?
Ervaringen?

Doe als The Doors :okdan:

Moog sub 37

TT-303. Staat bekend als felrealistische bassistvervanger. Nu overigens voor een prikkie te koop op het marktplaatssubforum :))

Begrijpelijk dat jullie zeggen dat een bassist (vooral in deze stijl) niet te vervangen is door een toetsenist. Ik deel die gedachte ook. Maar bij een chronisch gebrek aan een geschikte bassist ga je kijken naar alternatieven.
Dank voor de tips. Meer tips zijn welkom!

Trouwens, misschien kun je wel wat met de Spectrasonics Trillian vst, als tussenkomst van een computer geen probleem is.

Het gaat niet om programmeren maar "hands on" live spelen.

Roland M-BD1
Als ik te lui ben om mijn bassgitaar te pakken gebruik ik deze.

hmmm, wordt eens tijd dat ik die bassgitaar eens uit de hoes haal, volgens mij al meer dan 8jaar geleden. :D

Je hebt van die moog taurus bass pedals.
Dan bedien je de moog met je voeten en hou je je handen over voor het gewone synthwerk.
Tis ff wennen misschien maar zo doen hammond spelers het ook.
Maar of dat geschikt voor metal is?

Laatst gewijzigd:
Een bass station gaat niet veel indruk maken vrees ik.

Nee? Waarom niet? Ik heb zo'n ding hier staan en het is een van mijn meest gebruikte synths. Ook voor baspartijen. Het is zeker geen moog maar heeft een heel eigen geluid wat erg bruikbaar is. En heet zeker niet voor niks bassstation. En juist de filter overdrive en distortion kunnen erg bruikbaar zijn voor metal-bas. De eerste versie bass-station zou ik idd niet gebruiken. Niet vanwege het geluid maar meer dat ik met zo'n gammel apparaat niet live zou willen spelen.

Volgens mij kan je uit iedere synth prima bas halen, sommige beter dan andere, maar het zal bij basstations en moogs als een synth bas klinken en niet als een basgitaar. Voor prog metal lijkt me dat niet meteen een probleem. Je hebt ook synthesizers met bas-samples erin die veel meer als een bas gitaar klinken maar dan heb je vaak zo'n glad jaren 80/90 pop-bas geluid.

Het kan een goed idee zijn om de bas-toetsenist wel door een basversterker te laten spelen. Dan beperk je de klank wat meer tot het bereik van een normale basgitaar en zullen zang en gitaarpartijen wat minder snel in de knoop komen zitten met de hogere frequenties die ook uit zo'n synth komen.

De meeste synths die genoemd zijn zijn analoge mono-synths. Dus een noot tegelijk. Volgens mij is dat voor baspartijen prima.

De DSI Mopho is misschien ook een goede keuze. Veel laag en kan lekker scheuren als dat nodig is. Bovendien is deze ook in een vier-stemmige versie te krijgen dus iets flexibeler.

Het gaat niet om programmeren maar "hands on" live spelen.

Maar je kunt natuurlijk een MIDI-keyboard aansluiten op een laptop met Trilian of een andere sample library.

TT-303. Staat bekend als felrealistische bassistvervanger. Nu overigens voor een prikkie te koop op het marktplaatssubforum :))

Een grapje neem ik aan.

Nee? Waarom niet? Ik heb zo'n ding hier staan en het is een van mijn meest gebruikte synths. Ook voor baspartijen. Het is zeker geen moog maar heeft een heel eigen geluid wat erg bruikbaar is.

Het is een geweldige synth, heel veelzijdig, maar qua bas vind ik hem niet indrukwekkend. Blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Het volstaat, meer niet. Hij blinkt eerder uit in het mid-laag. En in die frequenties zitten de elektrische gitaren ook. Maar goed, het valt altijd te proberen natuurlijk, voor het geld hoef je het niet te laten. En o ja, dan doe ik ook maar meteen het obligate verkooppraatje: ik heb een BS2 te koop staan als EVO die zou willen proberen.

Je hebt van die moog taurus bass pedals.
Dan bedien je de moog met je voeten en hou je je handen over voor het gewone synthwerk.
Tis ff wennen misschien maar zo doen hammond spelers het ook.
Maar of dat geschikt voor metal is?

Je hebt ook de minitaur, een t3 standalone
Hang er een keyboardje aan en genoeg bassen voor de hele tent

De Roland SH-101 was een (destijds goedkope) bas synth die erg populair werd in de House. Hij is er nu in een redelijk betaalbare (< € 400) mini her-uitgave zonder keyboard: de Roland Boutique SH-01a. In de recente Youtube review van Socicstate werd gezegd dat dit één van de weinige Boutique heruitgaven is waar de kleine knopjes en schuifjes niet al te veel af doen aan de "bedienbaarheid". Zoals gezegd: veel gebruikt in de House, maar misschien ook bruikbaar in een band.

Het is een geweldige synth, heel veelzijdig, maar qua bas vind ik hem niet indrukwekkend. Blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

Daar kan ik inkomen. En het is inderdaad een kwestie van smaak. Net als met alle andere suggesties die ik hier voorbij zie komen. Van dure klassiekers tot DX7s tot laptops met software.

Misschien is het handig als als we iets meer weten welke richting EVO uit wil. Zo realistisch mogelijk? Of juist synthesizer bas, en wat voor stijl dan?

kan je zelf een beetje bassen, dan zou ik voor een loop sampler gaan waarmee je makkelijk kan switchen tussen verschillende loops, dan heb je in ieder geval het echte basgitaar geluid

In de lijn van Soul C.. spelen met clicktrack en baspartij vooraf inspelen, door jezelf/iemand anders in de band of bevriende bassist ofzo? Zou dat een optie zijn?

Back