Roland JD-990

Virtual-Analog

Stamgast
Ik heb een vraagje over de roland JD-990

Telkens wanneer ik vanaf mijn masterkeyboard deze module bespeel en de bender gebruik verspringt de 990 regelmatig ineens naar een andere willekeurige patch
Ik weet zeker dat het masterkeyboard geen programchange verstuurd en ook de sequenser stuurt geen cc

Ook blijven er regelmatig noten "hangen", maar dit is dacht ik een bekende 990 kwaal

Mischien een andere JD990 gebruiker die de oplossing weet :doei:

Ook blijven er regelmatig noten "hangen", maar dit is dacht ik een bekende 990 kwaal

Hier heb ik op mijn beide 990's heel erg weinig last van. Niet meer dan andere synths denk ik.
Hoeft overigens niet per definitie aan de 990 te liggen, maar kan natuurlijk ook aan de sequencer of aan de bekabeling liggen. Je eerste probleem is iets wat ik nog helemaal nooit heb meegemaakt.
Check de bekabeling eens of de instellingen van je Sq-er eens zou ik zeggen.
Probeer ook zo min mogelijk met het MIDI-thru te werken (zo min mogelijk synths op één MIDI-out van je Sq-er of MKB dus).

Als trotse bezitter van intussen 4 stuks JD 990 (wat een prachtige apparaten vergeleken met al die VA rommel !) kan ik ook niet meepraten over de problemen die jij hebt.
De kans lijkt me groot dat dit wordt veroorzaakt door de sequenser of controller keyboard.
Beginnen met alles wat sys-ex is af te zetten.
Hangende noten worden meestal veroorzaakt door het ontbreken van een note-off commando.

Lijkt me ook dat het iets met rotte kabels en omvallende bitjes ofzo te maken heeft.

In ieder geval de kabels verwisselen/vernieuwen lijkt me een eerste stap.

En gebruik vooral MIDI-kabels.
Ik heb in het verleden eens audiokabels met van die 5-polige DIN-stekkers gebruikt en had toen wél problemen.
Overigens, als je je 990 aanzet met Dec en Inc ingedrukt, kun je een MIDI-test doen.
Let wel even op dat je Utility en Exit indruk om alles te behouden. Als je op Utility en F4 drukt om uit de diagnose te gaan gaat ie terug naar z'n Factory Presets.

Als trotse bezitter van intussen 4 stuks JD 990
Heb je deze in "stack"staan, sKeLeTvM?
Ik heb dat wel eens gedaan met die 2 van mij, maar toen ging er toch het één en ander mis, meen ik me te herinneren.

Ik heb inderdaad meerdere apparaten via midi-thru door verbonden (max. 4 in serie) toch heb ik bij mijn andere apparaten nooit geen last, het is enkel de 990 die deze poblemen geeft
Boviendien zou je probleeemloos max. 5 apparaten via midi thru in serie moeten kunnen zetten (althans volgens het roland "guidebook to midi" :geslaagd:)

Uiteraard gebruik ik enkel midi connectoren en geen din ofzo. Dat van die hangende noten zou inderdaad door ontbrekende note-off commando's kunnen komen, toch raar dat m'n andere modules hier nooit last van heben

Verders trouwens erg tevreden over m'n 990, zelf zonder het vintage expansionboard klinkt ie erg goed. Wereld van verschil ook met bv. de jv1080, terwijl ze toch kwa structuur hetzelfde zijn opgebouwd

cheers :mega:

En die MIDI-test in het diagnose scherm volstaat ie glansrijk? Heb het zelf echter nog nooit gedaan hoor, weet dus niet of het nu maar net is om een MIDI-kabel te testen of dat ze er wat anders mee bedoelen. Op mun JD-800 is het in ieder geval alleen om een kabel te testen....

Je zegt dat je wel meerdere synths op één out heb aangesloten middels Thru.
Ik weet niet op welke plaats de 990 hangt, maar ik zou hem eens eerste prio geven. Of nog beter, Alleen op de out aansluiten. Zo kun je misschien al uitsluiten dat het komt doordat er meedere synths aan één lijntje hangen......

Origineel geplaatst door ZmokE
Heb je deze in "stack"staan, sKeLeTvM?
Ik heb dat wel eens gedaan met die 2 van mij, maar toen ging er toch het één en ander mis, meen ik me te herinneren.

Ik wist dat je de JD's idd in "stack" mode kon zetten, maar heb het nooit geprobeerd.
Eigenaardig genoeg hoor ik af en toe wel eens over kleine, vooral domme probleempjes.
Vooral als je de in en out verbind met een computer durft ie wel eens flippen.
Zelf ben ik een beetje freaky-fan van deze apparaten omdat ze zo ontzettend goed klinken.

Een aantal minpuntjes zoals niet-syncbare lfo en de volumes van de tones hadden ook in vector gekunt. Meer waveforms hadden ook gemogen maar dat kan je goedmaken door een expansion board. Bezitters weten dan ook dat je met een expansion in de JD990 zo maar liefst 512 extra patches hebt. Verdeeld over JD en jawel "JV" patches.

Ik vind het waardevol dat Roland hier duidelijk gekozen heeft voor een apparaat met minder voices dan de JV, maar wel met DA convertortjes om u tegen te zeggen. Als toegeving kan je dan wel JV patches spelen. Naar mijn mening zijn Orchestral en Vintage de beste keuzes voor dit toestel.

Er zitten net zoals bij de meeste synths een hoop "preut" klanken in als ie uit de doos komt.
Maar mits idd voldoende kennis weten JD990-eigenaren dat dit toestel zich vingervlug laat editten en dat je er snel "wonderschone" klanken mee kan maken. Op alle gebied. Van power-trashsynths tot en met tinkly-winkly zijdezachte dreamscapes...

Om al die bovenstaande reden vind ik dat de JD soms te goedkoop worden aangeboden! Dus Zmoke, het is NU het ogenblik om er bij te kopen :) Ik maak er mij niet druk om en weet dat mensen op langere termijn zullen beseffen dat het 1 van Rolands beste toestellen is naast de Jup8 en de MKS 80. Schiet de prijs zo weer omhoog.
Tja, je bent fan of je bent het niet hé.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik wist dat je de JD's idd in "stack" mode kon zetten, maar heb het nooit geprobeerd.
Eigenaardig genoeg hoor ik af en toe wel eens over kleine, vooral domme probleempjes.
Vooral als je de in en out verbind met een computer durft ie wel eens flippen.
Zelf ben ik een beetje freaky-fan van deze apparaten omdat ze zo ontzettend goed klinken.

Een aantal minpuntjes zoals niet-syncbare lfo en de volumes van de tones hadden ook in vector gekunt. Meer waveforms hadden ook gemogen maar dat kan je goedmaken door een expansion board. Bezitters weten dan ook dat je met een expansion in de JD990 zo maar liefst 512 extra patches hebt. Verdeeld over JD en jawel "JV" patches.

Ik vind het waardevol dat Roland hier duidelijk gekozen heeft voor een apparaat met minder voices dan de JV, maar wel met DA convertortjes om u tegen te zeggen. Als toegeving kan je dan wel JV patches spelen. Naar mijn mening zijn Orchestral en Vintage de beste keuzes voor dit toestel.

Er zitten net zoals bij de meeste synths een hoop "preut" klanken in als ie uit de doos komt.
Maar mits idd voldoende kennis weten JD990-eigenaren dat dit toestel zich vingervlug laat editten en dat je er snel "wonderschone" klanken mee kan maken. Op alle gebied. Van power-trashsynths tot en met tinkly-winkly zijdezachte dreamscapes...

Om al die bovenstaande reden vind ik dat de JD soms te goedkoop worden aangeboden! Dus Zmoke, het is NU het ogenblik om er bij te kopen :) Ik maak er mij niet druk om en weet dat mensen op langere termijn zullen beseffen dat het 1 van Rolands beste toestellen is naast de Jup8 en de MKS 80. Schiet de prijs zo weer omhoog.
Tja, je bent fan of je bent het niet hé.

Wij hebben hier ook een jd990 al jaren. Standaard in de studio. Inderdaad de outputs zijn lekker fel.

Het lijkt erop dat je batterijtje in je JD mischien op is.
Ik heb zelf wel eens met onze tx7 (ook al een standaard) zo'n niet verklaarbaar probleem gehad en na een nieuwe batterij was het probllem opgelost.

Mischien heb je er wat aan.

succes

Dus Zmoke, het is NU het ogenblik om er bij te kopen
Jahaha...praat eens met mijn vrouw.
Nee serieus.....aan 2 heb ik voorlopig voldoende.
Er hangt ook nog een JD-800 aan, heel errug leuk om de 990's daar mee te editten (al doe ik dat maar een enkele keer).
In de ene zit idd het "ultieme" vintage synth expansieboard...de andere is nog leeg. Misschien dat ik (als Jarre fan) ooit nog de Vocal erin steek.

En om even op het probleem terug te komen, het voltage van de batterij kun je dus ook checken d.m.v. diagnostic-mode.

Jahaha...praat eens met mijn vrouw.
Nee serieus.....aan 2 heb ik voorlopig voldoende.
Er hangt ook nog een JD-800 aan, heel errug leuk om de 990's daar mee te editten (al doe ik dat maar een enkele keer).
In de ene zit idd het "ultieme" vintage synth expansieboard...de andere is nog leeg. Misschien dat ik (als Jarre fan) ooit nog de Vocal erin steek.

En om even op het probleem terug te komen, het voltage van de batterij kun je dus ook checken d.m.v. diagnostic-mode.

tjezus, zit iedereen hier onder de plak ofzo:D

Ik niet hoor....heb een fantastisch vrouwtje...
Maar als vader van 2 kids heb je gewoon minder te besteden.
En ik heb genoeg staan om me mee te vermaken, heb natuurlijk wel wensen, maar ik doe er ook weer te weinig mee om nog meer aan te schaffen. Komt bij dat ik gewoon wat heb staan voor de phun...verdien er geen cent mee...maar kan er soms lekker mee bezig zijn.

Tja, die hangende noten heb ik ook last van.
gelukkig zit er op mn XV een panic funktie op:
Een keer drukken en weg is het probleem.

En wat heb ik een spijt dat ik ooit die JD heb verkocht. Als haren op mn kop!
en dat is nogal wat.
Wees er maar trots op. Want ze blijven geweldig! die JD's
:halleluja

Vreemd, ik kan geen panic op m'n XV zien.

Maar ehm, die JD's klinken goed ja. Vooral die 880.
Weet toen nog wel toen ik ze voor het eerste zag.
"GADVERDAMME WAT LELIJK!" kwam er als eerste bij me op.
Die zijn zo ongelovelijk 80ies niet normaal meer. (sorry bamse)

Maar ja, klinken als een klok.
Altijd nog 10x beter als een overgewaardeerde JV2080 (waarvan ik de prijzen de laatste tijd weer heb zien stijgen, onterrecht)

Maar op de XV zitten ook nog wat JD voices en daar kun je ongelovelijk heerlijk mee scheuren. ;)

Maar ehm, die JD's klinken goed ja. Vooral die 880.

880? Die ken ik niet

Ik niet hoor....heb een fantastisch vrouwtje...
Maar als vader van 2 kids heb je gewoon minder te besteden.
En ik heb genoeg staan om me mee te vermaken, heb natuurlijk wel wensen, maar ik doe er ook weer te weinig mee om nog meer aan te schaffen. Komt bij dat ik gewoon wat heb staan voor de phun...verdien er geen cent mee...maar kan er soms lekker mee bezig zijn.

ben blij voor je zmoke dat je een fantastisch vrouwtje hebt.
maarre dat kunstgebit moet je me effe uitlegge.
mondharp???:D

Ga eens flink tekeer met een mondharp, en je snapt de rest vanzelf :bekdicht:

Back