nieuwe synthesizer

D-man

blub
Ik ben me een beetje aan het orienteren om een nieuwe synthesizer te kopen. Ik speel namelijk 6 jaar piano en ik heb een heel simpel keyboard om wat dingen mee op te nemen op de computer e.d. Nou speel ik sinds kort in een school bandje en ik kan natuurlijk de apparatuur op school gebruiken, maar ik vind het toch wel prettig om zelf iets te hebben om mee te nemen of voor optredens o.i.d. Ik zat zelf te denken aan iets als de Roland RS-50. Wat ik er mee wil doen is:
-op de computer aansluiten (MIDI poort)
-evt mee optreden/in een bandje spelen
-en gewoon thuis gebruiken
M'n budget ligt eigenlijk rond de 800 euro. Wat zou dus een goeie synth voor mij zijn?
Groeten,
Dumky

Wil je graag piano-toetsen of moeten het (zachtere) synthesizer-toetsen zijn ?

Voor piano-toetsen zou ik mss. een tweedehands Roland XP-80 aanraden; workstation met oa MIDI (uiteraard), hamer-toetsen, 76-key klavier, heleboel goeie overall sounds, 64-voice polyphony, 16-part multitimbraal, ingebouwde eenvoudige sequencer (als ik me niet vergis; ik heb slechts een XP-30 - die is zonder sequencer en heeft zachte toetsen). Voor EUR 800 kan je die wel al vinden.

Daarnaast is het natuurlijk van belang wat voor soort genre muziek je wil maken. Wil je natuurlijke geluiden, retro, of trance... Ook ligt het er aan of je alleen nieuw wil kopen of ook 2e hands wil kijken.

Ik vind pianotoetsen eigenlijk wel het prettigst spelen. En de muzieksoort, ik wil sowieso een 'gewoon' piano geluid, maar daarnaast ook wel wat echte synthesizer geluiden.

Er is heel veel spul op de markt een Roland RS-50 is geen slechte keuze..

Heb zelf nu een EX5R te koop dan wel geen keyboard maar wel een top module
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=21189

Als je piano speelt met strings dan kan dat veel stemmen kosten bij
de EX5R geen probleem heeft maar liefst 128 stemmen dus die stustian pedaal
kun je gewoon inhouden...:D

koop je een los masterklavier erbij ...

optreden? koop dan het liefst iets lichts.

kijk behalve naar de Roland RS50 ook eens naar de:
yamaha S03
E-MU PK6 of vintage keys

deze zijn nieuw voor ver onder de 800 te koop.

Origineel geplaatst door THM
Wil je graag piano-toetsen of moeten het (zachtere) synthesizer-toetsen zijn ?

Voor piano-toetsen zou ik mss. een tweedehands Roland XP-80 aanraden; workstation met oa MIDI (uiteraard), hamer-toetsen, 76-key klavier, heleboel goeie overall sounds, 64-voice polyphony, 16-part multitimbraal, ingebouwde eenvoudige sequencer (als ik me niet vergis; ik heb slechts een XP-30 - die is zonder sequencer en heeft zachte toetsen). Voor EUR 800 kan je die wel al vinden.

Niet waar! De XP-80 heeft een synth-toetsenbord hoor! Speelt erg fijn, dat wel, maar hamers zijn het niet!
Maar goed, voor 800 euro moet die wel te vinden zijn ja.. Persoonlijk zou ik er in dat geval 200 euro bij op gooien en een Roland Fantom (opvolger van de XP 80 toch?) kopen eigenlijk. Maar ja dat is wel weer 25% meer natuurlijk.
Een board met gewogen toetsen voor 800 euro lijkt me trouwens wel lastig... Misschien lukt het om een tweedehands roland JV1010 te kopen (zelfde sounds als de XP80 + meer) en daar een fatar SL880 of SL990 bij? Die fatar speelt in ieder geval wel lekker.

roland jv1010:
ofert5.jpg

fatar sl880:
sl-880.jpg

die fatar is dan puur je toetsenbord en de roland is dan je klankbron. de fatar maakt dus van zichzelf géén geluid maar stuurt een signaaltje door naar je module.

Die Yamaha S03 ziet er ook wel goed uit, en als die ook nog onder de 800 euro is, zou dat helemaal mooi zijn. Maar hoe zit dat nou precies met die fatar sl880 en die module erbij? Heb je dan gewoon een toetsenbord (die fatar sl880) en daar sluit je dan die module op aan en die zorgt dan voor het geluid en daarmee is alles dan in te stellen. En die module sluit je dan weer op de versterker/boxen aan (ik ben nog een beetje een n00b op synthesizer gebied ;))? En wat kost zoiets bij elkaar?
Die Roland G-1000 is een leuk ding, maar ik zie daar staan dat 'ie 1200 euro kost, en dat is me toch echt iets te veel.
Ik bedacht me trouwens opeens dat ik voor thuis niks heb om een synth aan te sluiten, dus wat kost een stel huis-tuin-en-keuken boxen ongeveer?

Volgens mij zoek je een breed inzetbare synth (redelijke geluiden uit alle klassen) met pianotoetsen. Een leuke combinatie natuurlijk, maar nogal moeilijk als het maximaal 800 euro mag kosten. Nieuwe synths zijn dan te duur (anders had ik je de S90 aangeraden), oude synths hebben of geen gewogen klavier (XP's en JV's van Roland) of zjin nogal beperkt qua geluiden en synthesizer-sectie (Yamaha S80 en S08). Maar als je een goed bespeelbare digitale piano kunt vinden voor weinig (zoals die Fatar van Ic3glOvE), dan ben je er al bijna, aangezien er zat goede modules (in feite een synth zonder toetsen, en bespelen via een ander keyboard heb je zo ingesteld; da's een eitje) te vinden zijn. Alleen goede digitale piano's kosten ook snel een hoop geld, en zeker een echte pianist zal veel eisen van z'n toetsen, dus dan is het niet snel goed. Want tussen digitale 'hamerklavieren' betsaan enorm grote verschillen, dus zelf proberen wat het beste bij je past is een absolute must.

Als je echter toch geen pianotoetsen nodig hebt, dan kun je proberen een Roland XP-30 of Korg X5d te vinden: beide hebben een enorme berg geluiden, een redelijke synthsectie (niet bijzonder uitgebreid, maar voor je eerste synth is dat toch niet zo nodig/nuttig) en niet allerlei extra's die je toch niet gebruikt als je 'm thuis op je computer aansluit (zoals een sequencer).

Trouwens: als je 'keyboardje' (zoals je zelf zegt) een (op zich) goed genoeg toetsenbord heeft, kun je ook alleen een module kopen. Dan kun je een betere krijgen, omdat je geen geld meer kwijt bent voor je toetsen.

Keuzes, keuzes...

Als je zowel 'n breed inzetbare synth zoekt als gewogen toetsen, zou ik ipv voor de roland rs-50 gaan sjoppen voor 'n
roland rs-9. Ik heb zelf de rs-5, zowel voor in m'n hok als voor op het podium. De geluiden zijn gewoon goed, type: voor elck wat wils, en de toetsen spelen erg lekker, maar dat is voor jou niet belangrijk, de rs-5 (voorloper van de rs-50) heeft nl geen gewogen toetsen.
De rs-9 is exact hetzelfde als de rs-5, heeft alleen gewogen toetsen (en 'n knopje om 'm in 1 x te laten denken dat het 'n piano is), en gaat bij sommige winkels nieuw voor dumpprijzen weg, omdat de opvolger (rs-70, rs-90) onderweg is.
800 euro moet te doen zijn.

De combinatie masterklavier+module vind ik niet geweldig op het podium: nou weegt een jv-1010 wel helemaal niks, maar het is wel weer 'n extra bakje om mee te slepen, met de nodige kabels. (veel (zo niet alle) geluiden van de jv-1010 zitten trouwens ook in die rs-9)

Hier zijn veel nuttige dingen gezegd! Daar moet je wel uit kunnen komen.

Zo'n RS-50 klinkt goed...zo'n combi "module & keyboard" klinkt als licht (weinig sjouwen bedoel ik dus), maar misschien niet ideaal.

Ik moet toch effe over die Roland Fantom zeggen: ALS je het kan missen, dan heb je een hele vette bingo...(ik heb namelijk de XP30, heel lang heel tevreden over geweest...maar de Fantom is duidelijk een stap hoger).

Maar nogmaals: Ik zou zeker de genoemde suggesties checken!
Succes & Groet! Slope

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Niet waar! De XP-80 heeft een synth-toetsenbord hoor! Speelt erg fijn, dat wel, maar hamers zijn het niet!

Sorry dan maar; ik heb de XP-80 vroeger nog uitgetest en ik was ervan overtuigd dat het zwaardere gewogen toetsen waren. Vermensen is gisselijk... :frons:

Ik ga vandaag ff naar de muziekshop om wat dingen uit te proberen, en te kijken wat ze allemaal hebben. 't lijkt me zelf ook gewoon het belangrijkste om te voelen hoe het speelt. Als 't goed is hebben ze daar ook wel wat 2dehands instrumenten staan, dus ik zie wel wat daar allemaal te vinden is. I'll keep you informed

Is dat dan niet semi-gewogen?

En een S08 voor 800 tweedehands zou ook te doen moeten zijn dacht ik.

Als je Roland, Yamaha noemt moet je ook Korg noemen denk ik. Maar die piano's zijn niet zo goed.
Wel dat een Triton LE wellicht interessant is.

En dan gewoon met deze modellen in je achterhoofd naar de winkel stappen en ze daar eens goed uitproberen. ;)

Ja, semi-gewogen zou je het kunnen noemen; Roland zal zelf waarschijnlijk adverteren met 'weigthed keys', maar met een hamerklavier of echt gewogen toesten heeft het echt niks te maken. Het zijn ook niet de rechthoekige blokken die bij een pianotoetsenbord horen, maar de dunne toetsen die elke synth heeft. Dus een XP-80 zou ik nooit nemen in dit geval; hij kost meer omdat-ie semi-gewogen is (maar dat is dus vrij nutteloos, hoewel het bredere toetsenbord natuurlijk handig is) en een sequencer heeft (maar thuis hangt-ie 'm aan z'n computer, dus dan is dat vrij overbodig, en in een band gaat een echte muzikant ook niet sequencen natuurlijk :duivels: ).

Triton LE, RS-serie en Phantom zijn ook goede suggesties trouwens. Maar als je binnen de E800,- wilt blijven zul je waarschijnlijk verplicht aan de 2e-handsen moeten, en dan is er wat die synths betreft nu nog minder keus misschien.

Origineel geplaatst door Cycloop
Heb eens rondgekeken en ik denk dat dit een mooie optie is: http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/synthesizers/8015.htm. Lees de review door SOS op http://www.soundonsound.com/sos/feb00/acticles/yamahas80.htm

UIt eigen ervaring kan ik hier aan toevoegen dat de S80 dezelfde sound enging heeft als de yamaha CS6x (Zijn presets en front controllers zijn erg dance/trance/techno georienteerd) M.a.w. de geluiden/presets zijn (grotendeels)uitwisselbaar. Zelf heb ik de CS6x en laad zonder problemen de (meeste) S80 presets in het geheugen. Als je dus voor de s80 zou kiezen heb je een goed klavier met een breed scala aan geluiden en de mogelijkheid om Plug-in boards te plaatsen. Zeker als beginnende producer is dit een goede keuze. Naast leads, string etc. beschikt hij ook over drumkits hij is dus instaat om een "complete" productie te maken met één instrument (nl 16 midi kanalen tegelijk).

Naast Yamaha zijn er natuurlijk veel meer instrumenten die dit kunnen, maar wellicht heb je iets aan deze informatie. Een bezoekje aan http://www.soundonsound.com, http://www.vintagesynth.org/ of http://www.yamahasynth.com/ geeft ook vaak duidelijkheid. Daarnaast koop je, zoals hierboven al eerder is opgemerkt, 2e hands veel meer synth voor het zelfde geld.

Suc6 in je speurtocht :walker: naar jouw synth!!

Laatst gewijzigd:
Hij is geen producer hoor. Maar gewoon bandlid. :)
(Iedere keer als ik producer lees schiet ik weer in de lag)

En vergeet ook geen standaard. Die kunnen ook nog wel aantikken qua prijs. :)

Back