Beats maken op de PC (het lukt me maar niet)

Origineel geplaatst door Slope Creations

Ik zal een track pakken die uitsluitend gemaakt is met:

- Stylus (drums)
- Roland XP-30 (de rest van de sounds)
- PSP Vintage Warmer
- EQ van Cubase SX

Ik zou niet weten hoe ik de beat nog vetter krijg dan hij nu is...aangezien ik niet geweldig thuis ben in 'dimensies' creeëren in je mix...

Slope

Dit is 'm dan. Een paar uur werk op een doordeweekse dag...na het werk. Ben er trouwens nog niet hoor!

Om in je topic te blijven: Ik heb mezelf nog even teruggelezen en ik probeer hier dus niet te zeggen dat ik wel effe vette shit maak op de pc....:halleluja begrijp me aub niet verkeerd

Als je bijgevoegde 'beat hoort...zou een klankbron als dit niet vet materiaal kunnen voortbrengen? Met de nodige extra'tjes toegevoegd? Ik denk dat pc- klankbronnen als deze en de juiste inspeelwijze in de juiste handen hele vette dingen voort kunnen brengen.

Als iemand trouwens nog een tip heeft...

Attachments

• naamloos-stylusdrums-xp30-derest-envst.mp3
    700,4 KB · Bekeken: 129
zo leuke beat wel met stylus. heb al wat meer demo´s gehoord en zit er zelf ook aan te denken om het pakket aan te schaffen. bezit zelf atmosphere en die roeleerd ook:)

Origineel geplaatst door Slope Creations
Dit is 'm dan. Een paar uur werk op een doordeweekse dag...na het werk. Ben er trouwens nog niet hoor!

Om in je topic te blijven: Ik heb mezelf nog even teruggelezen en ik probeer hier dus niet te zeggen dat ik wel effe vette shit maak op de pc....:halleluja begrijp me aub niet verkeerd

Als je bijgevoegde 'beat hoort...zou een klankbron als dit niet vet materiaal kunnen voortbrengen? Met de nodige extra'tjes toegevoegd? Ik denk dat pc- klankbronnen als deze en de juiste inspeelwijze in de juiste handen hele vette dingen voort kunnen brengen.

Als iemand trouwens nog een tip heeft...

Styles is een mooi programma maar je kunt het ook gewoon met loopjes en losse beats doen hoor!
Hier een loopje wat ik in elkaar gedraaid heb met het knippen en verkrachten van loopjes van sampel cd's in combinatie met losse hits.
Daarna de juiste plugins eroverheen en je wordt errug blij....

gr. Tom

p.s. Als ik m'n loopje binnenkort in een productie hoor dan sue ik je!

en zoals altijd vergeet ik altijd de attachement erbij te zetten....lol:D

gr. Tom

Attachments

• voorbeeld.mp3
    26,7 KB · Bekeken: 132
Origineel geplaatst door bobaphat
is trouwens die logic compressor een beetje ok??? of zijn er betere??

Ik gebruik op dit moment alleen maar logic plugins

Ik ken eigenlijk ook alleen maar de Logic compressors (gebruik ook nauwelijks plugins buiten die van Logic zelf) maar ik vind ze absoluut niet vet of zo....vergeleken met analoog (zelfs de goedkopere).
Ze zijn wel verrotte handig om op vocalen o.i.d. te zetten, je kan leuke dingen doen met automatisering...
En als je dan toch een vette(re) sound wil, kan je altijd nog èn de Logic compressor, èn een analoge compressor in serie gebruiken ;)

Origineel geplaatst door Tom Thomas
.....Daarna de juiste plugins eroverheen en je wordt errug blij....

Wat zijn de juiste plugins, volgens jouw dan?

PSP vintage warmer, renaissance compressor, L2 maximizer, (eigenlijk alles van waves is erg goed )
Ohmboys, quadrafuzz om er een paar te noemen. Natuurlijk gebruik je ze niet altijd, dat ligt weer aan de sound/situatie.
Belangrijk is om in ieder geval elke sound apart te pakken en wat kunstjes op los te laten en vooral goed te eq'en om z'n eigen plaats te geven.
Wat 'die kunstjes' betreft. Er staat zat op het net over dit soort dingen, in dit forum maar bijvoorbeeld ook magazines die hun workshops op het web zetten.
Ik heb altijd alles opgeschreven aan 'truukjes' en onorthodoxe praktijd dingetjes die ik tegenkwam. Ik kan er op het moment een heel boek mee vullen. Geen oppervlakkig studio 'gelul' om het zo maar eens te noemen maar echt to the point praktijk handelingen die 'het verschil' maken.
Ik denk dat zo'n boekje een gat in de markt is....

De juiste tools hebben dus en vooral veel lezen en uitproberen.

Succes,

gr. Tom

p.s. Ik blijf ook nog steeds bijleren.

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Styles is een mooi programma maar je kunt het ook gewoon met loopjes en losse beats doen hoor!

Dat had ik inderdaad al door ja :W maar ik ben geen loop-jongen. Sample uiteraard wel regelmatig mezelf . Ik heb de vetste dingen met sampled loops gehoord, maar ik vind het gewoon leuk om van scratch te beginnen.

PS: Ben heel benieuwd naar Atmosphere...en Trilogy ook. Mijn pet gaat diep af voor Spectrasonics.

hmmm,ik weet niet wat voor softsampler je gebruikt ('k zie dat nergens staan) maar als je vette filters wilt zou ik de Kontakt 1.5 van NI eens proberen,die filters zijn aardig gruwelijk...
okey wat betreft de basis,feit is dat je gewoon samples moet hebben die al goed klinken vanuit zichzelf,geen bijgeluiden enzo,je zult dus even wat samplecd's moeten beluisteren en kopen,en dan kom je al een heel eind(let wel er zitten vooral kwa kicks erg slechte cd's tussen met kicks die niemand ooit vet kan krijgen)
verder raad ik je 1 plugin aan.... DiscoDSP Thrill Me!!!!!

als je nu nog geen vette beats uit je pc kan halen,dan moet je bij jezelf te rade gaan,want dan is er iets mis met je skills.... :D

HAHA je hebt helemaal gelijk, ik heb alleen maar gare samples, ik was een paar dagen geleden bij een vriend van mij. Hij liet me toen die Wizoo electronic drums kit horen ivgm mijn gare kutsamples. Het verschil was zo gigantisch, dat je nog beter die wizoo samples over een soundblaster kan gebruiken, dan mijn samples in pro tools haaaaaaaaaa.

Ik weet in iig waar het probleem nu zit.

Ik gebruik nu tijdelijk de EXS24 maar daar gaat verandering in komen, mischien dat ik die Mach5 of Kontakt ga gebruiken,

HAHA je hebt helemaal gelijk, ik heb alleen maar gare samples, ik was een paar dagen geleden bij een vriend van mij. Hij liet me toen die Wizoo electronic drums kit horen ivgm mijn gare kutsamples. Het verschil was zo gigantisch, dat je nog beter die wizoo samples over een soundblaster kan gebruiken, dan mijn samples in pro tools haaaaaaaaaa.

Ik weet in iig waar het probleem nu zit.

Ik gebruik nu tijdelijk de EXS24 maar daar gaat verandering in komen, mischien dat ik die Mach5 of Kontakt ga gebruiken,

ehhhhhh..ik durf het bijna niet te vragen, maarre welke samples gebruikte je dan in je Akai, dat die wel zoveel beter klonken? als je die zelfde samples nou ff in je PC ramt ben je toch klaar lijkt me?

Die akai heb ik niet eens meer, het viel me gewoon op dat het beter ging toen ik nog met die akai werkte.

Je moet niet vergeten dat dat 3 jaar geleden was en dat de productiestandaard ondertussen nog eens flink is opgeschoeft, en mijn eisen aan sound natuurlijk ook.

Die akai heb ik niet eens meer, het viel me gewoon op dat het beter ging toen ik nog met die akai werkte.

Je moet niet vergeten dat dat 3 jaar geleden was en dat de productiestandaard ondertussen nog eens flink is opgeschoeft, en mijn eisen aan sound natuurlijk ook.

ik snappum, dat kan idd behoorlijk een issue worden....je groeit natuurlijk zelf ook naar een hoger niveau, tenminste als het goed is....soms gaat dat ongemerkt...herken het wel...mooi dat het in ieder geval duidelijk is nu ;)

Nog even een andere opmerking. Ik heb ooit gelezen hoe strak de MPC-60 wel of niet kan klinken. Afhankelijk van of de timing intern via midi verloopt (latere software versies) of op een andere manier(eerste software versies) klinkt hij strakker. Het kwam er eigenlijk op neer dat midi (soms) gewoon niet strak kan klinken omdat het gewoon te traag is!? Dit samen met potentiele PC problemen kan er hoop ellende geven lijkt mij.

Origineel geplaatst door dekzster
Nog even een andere opmerking. Ik heb ooit gelezen hoe strak de MPC-60 wel of niet kan klinken. Afhankelijk van of de timing intern via midi verloopt (latere software versies) of op een andere manier(eerste software versies) klinkt hij strakker. Het kwam er eigenlijk op neer dat midi (soms) gewoon niet strak kan klinken omdat het gewoon te traag is!? Dit samen met potentiele PC problemen kan er hoop ellende geven lijkt mij.

tja dit verhaaltje......... ik zeg altijd maar: je hebt zelf toch oren? als het goed klinkt dan IS het goed, zo niet, op zoek naar een alternatief dat jou wel goed in de oren klinkt..

Dat is niet helemaal waar. Ik ken iemand die ook alles deed in de PC en het goed vond klinken. Nu weet hij beter, hij gebruikt een MPC2000 en dat is toch strakker. Je oren zijn niet altijd zo objectief, zeker niet vals het gaat om eigen gemaakte trackjes................;)

Origineel geplaatst door dekzster
Dat is niet helemaal waar. Ik ken iemand die ook alles deed in de PC en het goed vond klinken. Nu weet hij beter, hij gebruikt een MPC2000 en dat is toch strakker. Je oren zijn niet altijd zo objectief, zeker niet vals het gaat om eigen gemaakte trackjes................;)

zelfde argument kan je natuurlijk voor de MPC2000 bedenken ;) cognitieve dissonantie heet dat ;)

Olaf, ik kan enkel in mijn geval spreken.
Neem CubaseSX/Nuendo op PC (win2000, miditerminal) en sync de MPC60 daaraan.
Als je dan in de PC een track strak quantized zodat ie deel uitmaakt van de groove, hoor je gewoon dat de timing niet klopt. Ik kan het ook niet helpen, maar het ergert me mateloos omdat het mijn drums net niet exact in de groove kreeg. Het gaat hier niet om een kick en snare die scheef loopt, maar om die kleine fill/accent nootjes die de subtiele perceptie van een groove bepalen. Iets dat ik zelf nog maar recent leeerde. In een groove gaat het om milliseconden. Als je daar dan niet zuiver in kan gaan werken, is dat storend.

Verder is het bv zo, dat wanneer je bv een mpc2000xl master maakt over een pc (via MTC bv), dat de kans groot is dat de PC na verloop van tijd uit sync gaat wegens interne klok niet accuraat/compatibel van de pc....
Mac heeft op dit punt veel minder last.

De miditiming onaccuraatheid en dat sync probleem zijn volgens mij niet direct op te lossen. Het is een (mijn) redenen om naar mac over te stappen.

Ter illustratie onderstaand mailtje dat ik ontving van Roger Linn:

Hi Ken,

I know what you mean about PC timing instability. I finally gave up and
if I do computer recording, I use a Mac.

I'm surprised that Nuendo doesn't accept MIDI clock, as MIDI clock is a
strong standard. I don't know Nuendo but you might want to check that
again.

The MPC3000 does output MTC in real time. However, you can think of MTC
as being SMPTE encoded over MIDI. (Only hours, minutes, seconds, frames
and sub-frames are sent.) The trouble with this is that no musical tempo
info is sent, so you must enter tempos into both devices and hope they
have the same internal math accuracy; if not, they'll slip out of sync
over time. MIDI Clock doesn't have this problem because it sends musical
tempo info (bars, beats and ticks).

Further, MIDI Song Pointer isn't compatible with MTC. MIDI Song Pointer
is merely an extension to MIDI Clock that tells the receiving device
which 1/16 note within the song to start on. Since MTC contains no
musical tempo info, it won't know what a 1/16 note is. Nuendo may
contain some tricks around this, but I doubt it if it doesn't read MIDI
clock.

If you can figure out how to get Nuendo to receive MIDI clock, I'd say
that's your best bet.

Roger Linn

Origineel geplaatst door nick nova

I know what you mean about PC timing instability. I finally gave up and
if I do computer recording, I use a Mac.

Roger Linn

Toch sterk. Als ik een jaar geleden een thread post over de timing verschillen tussen PC en Mac werd dat door velen weg gelachen en als absurd beschouwd (niet door de Mac users, die weten beter)
Echter, mits een aantal ingrepen en de juiste hardware loopt een PC net zo strak als een Mac of een MPC.
Grappig dat meneer Linn het daar niet over heeft

windows2000 en miditerminal..tja ;)

maar alle gein op een stokje...we hebben het hier toch over muziek maken ofnie? straks heb je je biets loeistrak lopen op je roger linn MPC220923209039202 versie 3 customised drumding en dan wil je ineens weer die lekkere "human" timing omdat het te strak klinkt etc.etc...... fok man, ik las gisteren nog in de SOS dat het album van the doors in 1 week werd opgenomen, soms wel 3 nummers per dag....... waar zijn we eigenlijk mee bezig dan? het gaat toch om de essentie, de kern van een nummer, niet om die mierenneukerige details? tenminste da's mijn mening...en als iemand straks begint te piepen dat mijn beats "sloppy" klinken zeg ik gewoon dat ik daar a la BT 3 maanden mee bezig ben geweest om die timing op de milliseconde zo te krijgen, dat het allemaal onderdeel van mijn muzikale masterplan is ;)

Back