Yamaha PSS-570 opknappen

CheshieCheshire

Nieuwkomer
Hoi,

Ik heb laatst een PSS-570 gekocht, nu ben ik deze aan het opknappen maar loop ik tegen het volgende aan.

De percussie werkt niet, en de ingebouwde ritmes doen het ook niet. Nu wil ik deze repareren maar heb ik geen idee waar ik moet beginnen, ik heb al wat met een multimeter weerstanden gemeten van verschillende sporen en weet dat de - pool en de gnd pin een werkend spoor hebben.

Eventueel als extra wilde ik kijken of ik wellicht een mod kan maken waarbij ik de pcm omzeil en de YM3812 gebruik voor percussie.

Kan iemand mij een idee geven hoe en waar ik kan beginnen? Momenteel liggen alle pcb's nog los van elkaar en de ribbon kabels zijn allemaal los gesoldeerd.

Ik ga het binnenkort even proberen, mij benieuwen wat eruit komt.
Ik neem aan dat er of geluid (PCM -> Speaker pins) uit gaat komen of een zooi pieptonen (data pins/stroom pins)?

Update:

Zojuist alles weer aan elkaar gesoldeerd, toen gelijk (met alle PCBs nog uit de behuizing) een drumritme te starten. Had in de tussentijd de printplaat en alle contactjes voorzichtig schoon gemaakt met een tandenborsteltje, keukenrol, en een beetje Alcohol Ketonatus. Beetje pielen om alles aan te krijgen en toen ik het uitprobeerde was er een ritme te horen :D

Ik ben superblij dat het schoonmaken van de contactjes, en de zwarte baantjes van de schuifknopjes (grafietbaantje?) de oplossing is geweest. Nu nog de plastic behuizing eens goed schoonmaken, alles in elkaar schroeven en spelen maar :D

Ik ga later wel kijken of ik een switch kan maken tussen de YM3812 drum kit ("downgrade" naar PSS-560) en de extra PCM chip zodat ik ook lekker die old-school drumkit kan gebruiken.

Back