Compacte studio

bazziman

Ouwe rot
Binnenkort ga ik zeer waarschijnlijk verhuizen - naar een stuk groter huis, maar gek genoeg wel met een veel kleinere studeer kamer / studio. Echt 2 x 2.3 meter zeg maar. Genoeg voor een bureau en een iMac - maar ook genoeg voor apparatuur? Momenteel staat alles lekker ruim opgesteld - maar ik ben bang dat ik:

- Apparatuur zal moeten verkopen.
- Een deel in opslag zal moeten doen.
- Heel, heel creatief met de ruimte om moet gaan.

Wat betreft dat laatste - wie heeft hier ervaring mee of inspiratie voor?
Ik heb redelijk wat rackspul, twee redelijk grote keyboards (An1x en Radias KB) en een hele batterij drumdozen. (Jomox 888, Machindrum, Analog Rytm, TR8, TR8S) Zeker die drumdozen wil ik graag nog lang plezier van hebben....

Wie heeft er zelf een mooie (want?) constructie bedacht om zelfs in een kleine ruimte aan de slag te kunnen?

Mijn ruimte was niet veel groter vroeger denk ik. Ikea keukenkasten met jasper stands er op en in de hoogte ermee.

https://ibb.co/cqK9mc

Stapelen of uitdunnen lijkt me. Mijn setup is nu vele malen compacter dan vroeger omdat ik veel minder hardware gebruik en veel meer 'in the box' doe. Dit scheelt veel ruimte omdat ik naast al die apparatuur ook geen grote mixer meer heb staan. Nu heb ik een mooi setje hardware helemaal binnen handbereik die ook echt iets toevoegt, en de rest doe ik op de computer en met controllers (zoals bijvoorbeeld Push 2 en Maschine)

Binnenkort ga ik zeer waarschijnlijk verhuizen - naar een stuk groter huis, maar gek genoeg wel met een veel kleinere studeer kamer / studio. Echt 2 x 2.3 meter zeg maar. Genoeg voor een bureau en een iMac - maar ook genoeg voor apparatuur? Momenteel staat alles lekker ruim opgesteld - maar ik ben bang dat ik:

- Apparatuur zal moeten verkopen.
- Een deel in opslag zal moeten doen.
- Heel, heel creatief met de ruimte om moet gaan.

Wat betreft dat laatste - wie heeft hier ervaring mee of inspiratie voor?
Ik heb redelijk wat rackspul, twee redelijk grote keyboards (An1x en Radias KB) en een hele batterij drumdozen. (Jomox 888, Machindrum, Analog Rytm, TR8, TR8S) Zeker die drumdozen wil ik graag nog lang plezier van hebben....

Wie heeft er zelf een mooie (want?) constructie bedacht om zelfs in een kleine ruimte aan de slag te kunnen?

Kwam laatst op Muff Wiggler een thread daarover tegen onder de naam 'Your spaarde studio:' https://muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=148784&start=all&postdays=0&postorder=asc

Nee, je bent niet de enige die bewust een in volume kleine studio ambieert. Heb zelf indertijd een aantal kantoorkasten van IKEA over kunnen nemen uit een partij waarmee ik nog aan het stoeien ben voor mijn synthesizers c.q. modules. Heb liever niet alles open en bloot staan in de ruimte waar ik tevens eten maak.

Mijn jaspers? Dat zijn de breedste die ik 2e hands kon vinden. En ik heb ze anders gemonteerd in functie van de nodige breedte. Dus de poten worden de dragers en andersom. Kan je lekker breed gaan. Bovenop een kast heb je geen meter 50 nodig.
Jaspers is toch makkelijk te snappen? Kleur en breedte zit in t type nr.
Ik raad planken aan om te besparen op aparte gear dragertjes. Jaspers kan je zelfs aanpassen zonder helemaal af te breken. Die klemmen kan je over de buis trekken. Enkel durven.

Dit was trouwens de inspiratie. Filmpje op YT van n kerel die allles op maaat deed.
https://www.flickr.com/photos/43043415@N04/9743373456/

Ik heb een tijdje terug een rek gekocht bij Gamma voor 25 euro met 5 planken en ondertussen heb ik er 4 planken tussen geplaatst.
Gewoon van die boekenplanken die je op maat laat zagen en je koopt voor elke plank 4 schroeven en moeren bij als plankdragers.
Ik kan nog wel een stuk of 4 planken erbij plaatsen en zo heb je weinig ruimte nodig voor heel veel hardware.
Ik zet op het moment dat ik met bepaalde hardware wil werken het op tafel en sluit het aan en als je weer wat anders nodig hebt zet je het op de plank en sluit je wat anders aan.
Zo blijft je tafel opgeruimd en heb je weinig ruimte nodig voor veel spullen en kost het weinig.
Je geeft je monitors een goede plek en koopt wat isolatiemateriaal, ik heb toen een paar van dit soort platen gekocht;
https://www.thomann.de/nl/the_takus...ae4b0f05aa166ad35a4bc63&ref=glp_alar_315594_0

Op dit moment is het rek bij Lidl in de aanbieding;
https://www.lidl-shop.nl/POWERFIX-S...MI4_CO_smg2gIVo7XtCh2PbAvhEAQYBSABEgIF-vD_BwE

Zijn er geen andere ruimtes beschiibaar? En, als je verhuist, dan heb je een afweging gemaakt wat belangrijk
is neem ik aan.. ;)

De oude Ikea Jerker (jah, ik weeet het....) bureaus zijn ook ideaal om de hoogte in te gaan. Ikea heeft ze niet meer maar op marktplaats kan je ze vanaf 25 euro vinden. Ideaal om boven je werkblad nog een paar lagen te installeren. Als je er 2 of 3 koopt kan je onderdelen combineren en zo 2 meter de hoogte in.

Winkel stellingen kunnen ook handig zijn voor synths. Je hebt van die metalen stellingen met planken die schuin naar voren hellen. Ideaal voor synths en andere knoppen-dozen. Deze zijn alleen wat lastiger te vinden. Nieuw zijn ze veel te duur maar in faillisements-verkoop kan je ze wel betaalbaar oppikken.

En anders die goedkope houten ikea stellingkasten. Zijn helaas maar 80cm breed. Dus een echt full size keyboard past er niet in.

Dank voor alle tips...heel fijn als mensen zo leuk meedenken. Uitdunnen en / of Ikea zijn niet mijn ding....

Inmiddels de tip van ARV maar ter harte genomen en een iets groter huis gekocht...althans: eentje met een zolder die omgebouwd kan worden tot een mooie studio met de maten (ongeveer) die ik nu ook heb...

En met (echt waar) apen voor de deur... (Samplen dus!)

Je blijft in Rotterdam. Bij Blijdorp in de buurt. Heb je die MPC nog ?

Duraline F-rail is ook erg prettig voor aan de muur

Niet Blijdorp, maar een andere 'Dierentuin' (is meer een speeltuin) - ik woon straks aan de oude ingang (voor de kenners) naast het apen, uilen en hertenverblijf. MPC heb ik niet meer.... :(

Mijn jaspers? Dat zijn de breedste die ik 2e hands kon vinden. En ik heb ze anders gemonteerd in functie van de nodige breedte. Dus de poten worden de dragers en andersom. Kan je lekker breed gaan. Bovenop een kast heb je geen meter 50 nodig.
Jaspers is toch makkelijk te snappen? Kleur en breedte zit in t type nr.
Ik raad planken aan om te besparen op aparte gear dragertjes. Jaspers kan je zelfs aanpassen zonder helemaal af te breken. Die klemmen kan je over de buis trekken. Enkel durven.

Dit was trouwens de inspiratie. Filmpje op YT van n kerel die allles op maaat deed.
https://www.flickr.com/photos/43043415@N04/9743373456/

Een rack van Jaspers kun je ook laten customizen via hun eigen website. Kies een model en geef bij het plaatsen van de bestelling de breedte-maten door zoals je het hebben wil. Je kunt ook "from scratch" een rack samenstellen met allemaal losse onderdelen, maar het aanpassen van een bestaand model is goedkoper.

Ik heb een kamer van 4,2 bij 2,2 meter waarvan ik 2,0 bij 2,2 meter gebruik voor mijn werkkamer en studio.

De echte studio is maar 1,2 meter bij 1,6 meter.

Ik heb van Ikea een groot U vormig bureau blad gemaakt uit de volgende delen.

1x blad van 60 cm diep bij 80 cm breed.
1x hoekbureau van 120 cm diep bij 160 cm breed.
1x blad van 80 cm diep bij 60 cm breed.
1x blad van 60 cm diep en 80 cm breed.

Op en onder het bureau heb ik twee 19” racks en 1 master keyboard.
Aan de muur heb ik met element systems beugels 3 grote keyboards.

Mijn studio / werkkamer is 2 bij 2,2 meter en mijn studio oppervlak is 1,2 bij 1,6 meter.

Ik gebruik montage rails en plankdragers van Element Systems met daarop 3 grote keyboards.

Mijn bureau is een oude IKEA L-vormig bureau met een extra zij blad van 1,6 bij 0,6 meter.

Onder en boven het bureau staat een 19” rack staan en een master keyboard.

Ps. Kan iemand mij uitleggen hoe ik een foto van mijn iPad kan plaatsen?!

Back