Compressor: wat doet ie eigenlijk???

borchen

Voor vrienden: MENEER
Dit klinkt als een enorme noob-vraag en dat is het ook ! ;)

ik ben al jaaaaren met synth & effecten bezig en ken mijn EQs/Flangers/Phasers & Reverbs etc, maar heb me gewoon nooit bezig gehouden met compressors....

dus: wat doet ie eigenlijk en hoe is ie het beste toe te passen in een mix?

bij voorbaat dank :okdan:

Een compressor zwakt de dynamiek af. (volumeverschillen)
Dit werkt vooral fijn bij zangopnames bij zanger(essen) die de microfoon niet stil kunnen houden.

Hoe gebruik je dit het beste in de mix ? NIET !

Op losse track is het toe te passen, in de eindmix kan ik het je afraden.

sjo.. hoe onwijsveel topics hebben we nu al over compressors en compressie gehad.. echt .. misschien beter om even te zoeken .. zijn echt HEEL VEEL draadjes over. succes!

klinkt misshcien raar maar als ik zelf wat compress gaat het vaka neit echt pompen..integendeel zelfs...

interesante quote van El-Producto(producer van o.a. Cannibal Ox):
Processing the recorded vocals is one of the trickiest aspects of production. A lot of people assume that vocals have to be compressed, but El-P says he's against compression. “Hip-hop music is not meant to be squashed down,” he says. “It's just not a good sound for me. It doesn't have any edge. I like having the imperfections involved in the whole picture.” EI-P does recommend using the best mic preamp you can afford and dialing in a good parametric EQ for vocals. If you have that, he suggests, you won't need much compression. “It's okay to compress vocals here and there to give it a space that you can't get from just a parametric EQ,” he concedes. “My big objection is really when it comes down to compressing drums and compressing bass. The reason so many hip-hop records sound the same is that everyone is using the same drum machine, and every engineer just squashes the shit out of everything.”

zit wel wat in vind ik....

Origineel geplaatst door Christov
klinkt misshcien raar maar als ik zelf wat compress gaat het vaka neit echt pompen..integendeel zelfs...

interesante quote van El-Producto(producer van o.a. Cannibal Ox):
Processing the recorded vocals is one of the trickiest aspects of production. A lot of people assume that vocals have to be compressed, but El-P says he's against compression. “Hip-hop music is not meant to be squashed down,” he says. “It's just not a good sound for me. It doesn't have any edge. I like having the imperfections involved in the whole picture.” EI-P does recommend using the best mic preamp you can afford and dialing in a good parametric EQ for vocals. If you have that, he suggests, you won't need much compression. “It's okay to compress vocals here and there to give it a space that you can't get from just a parametric EQ,” he concedes. “My big objection is really when it comes down to compressing drums and compressing bass. The reason so many hip-hop records sound the same is that everyone is using the same drum machine, and every engineer just squashes the shit out of everything.”

zit wel wat in vind ik....

Hmmm.....vocals zijn nogal moeilijk lekker in de mix te krijgen zonder compressie (ok, die gast had het over "won't need much compression"....) en als je par. EQ gebruikt worden de dynamiekverschillen nog eens groter...maarja, kben ook geen expert natuurlijk.

Ik weet wel dat m'n mixen de grootste vooruitgang hebben geboekt sinds ik op elke subgroep een compressor heb gezet (nouja, nadat ik van een Boss BX-16 op een Mackie 32-8 ben overgestapt dan ;) )

De kracht van compressie schuilt erin dat je het gebruikt wanneer je het nodig hebt.

Als je aan het mixen bent en je bent met compressie bezig dan probeer het eens uit te zetten.
Als het dan beter klinkt dan laat je hem uit. ;)

Allereerst wil ik even duidelijk maken dat ik allang gezocht heb in diverse draadjes over compressors: het probleem is dat er dan zoveel nuttelloze info doorgespit moet worden, dat ik
door de bomen het bos niet meer zie: vandaar een nieuwe thread.... ;)

Toch bedankt voor de reacties! :halleluja

http://www.elmoremusical.com/compress.html

Kijk...dat is een handige/concrete link. 8)

Het 'effect' van een compressor is dus niet zo ingrijpend als bijv. een flanger of een reverb.
Er wordt eerder iets van het geluid 'afgehaald' (volume), dan er wordt toegevoegd. :erm:

nogmaals bedankt! :okdan:

Wil me verder nergens mee bemoeien, maar als iedereen nu een draadje gaat maken over compressors wordt het steeds lastiger om te zoeken voor de volgende omdat er weer een draadje bij is gekomen. En zo vervuilt het forum dus.

Ik heb ook zo'n beetje alle draadjes met het woord compressor op dit forum door gelezen, en heb er een hoop van opgestoken. Dus.. echt handig vind ik dit niet maarja.. ik heb hier ook niks te zeggen, dus bla :)

The Final Word

Compression is a much more subtle process than adding an effect such as delay or reverb, so you may have to play around more before you feel you have enough experience to get the results you want. Dynamic control is a key element in modern music production, whatever the style, so give yourself time to learn, and be aware that different types of compressor can produce very different subjective results. If you have a digital compressor with factory presets, look at the way the presets are set up and try to figure out why the designers chose those parameter values — can you imagine what effects those settings will have on the type of signal they were designed for. You can also learn a lot from listening to commercial records to see how they were mixed and mastered. Most importantly though, learn restraint. Overprocessing is almost always more damaging to a piece of audio than underprocessing.

Kortom: compressie moet met beleid worden toegepast... :geslaagd:

Thanks voor de links! :D

Back