Wat heb ik nodig als beginnende DIY'r?

koediman

--<{(OoO)}>--
Ik wil binnenkort beginnen met het zelf in elkaar steken van wat eurorack modules. Het enige wat ik momenteel in huis heb is een redelijke soldeerbout.

Ik zat in ieder geval te denken aan de aanschaf van een doormeetapparaat (hoe dat ook mag heten). Welke kan ik het best kopen?

En wat raden jullie aan om nog meer te kopen voordat ik begin?

Deze week bestel ik al wat bij Conrad dus het leek me handig als ik daar direct de dingen die ik nodig heb mee bestel. Als een andere winkel beter is hoor ik het graag natuurlijk, anders is een linkje naar artikelen bij Conrad uitermate welkom.

(en ja, ik ga heel simpel beginnen en wil pas als dat goed gaat overstappen naar iets ingewikkeldere projecten, echt moeilijke dingen blijf ik vandaan, dat laat ik aan de pro's over)

Dit gebruik ik altijd:
- kleine zijkniptang (om pootjes af te knippen)
- desoldeerdraad
- loep / vergrootglas
- kleine schroevendraaiers (maar die heb je vast al)
- een 3e hand

Soms nodig:
- multimeter

Echt noodzakelijk naar mijn idee is dat je leert om goed te soderen. Juist omdat het zo makkelijk lijkt. :)

Thanks man!

Ja een multimeter, dat bedoelde ik. ;)

Solderen kan ik vrij aardig al zeg ik het zelf maar ga het filmpje toch wel even bekijken.

Tangetje en schroevendraaiers heb ik. Loep en derde hand niet. Heeft die derde hand nog een bepaalde "echte" naam zodat ik erop kan zoeken bij Conrad?

Ga je beginnen met het bouwen van kits waarbij alle onderdelen bijzitten? Een multimeter is inderdaad een goed idee. Er zijn veel verschillende soorten te koop. De meeste kunnen sowieso spanning, stroom en weerstand meten. Wat duurdere kunnen ook de capaciteit van condensatoren meten, en bv. de hFE van transistoren en nog meer. Dat kan soms handig zijn, maar misschien in het begin niet nodig. Het hangt ook af wat je budget is. Soms kun je voor niet al te veel geld toch een redelijk complete multimeter kopen.

Het hangt ook af van waar je het precies voor nodig hebt. In sommige ontwerpen heb je bv. transistoren nodig die gematcht moeten zijn. Dan is het handig om een multimeter te hebben die nauwkeurig kan meten, die hebben dan ook meer cijfertjes in het display. Maar ik neem aan dat bij kits dit al voor je is gedaan, dan heb je zo'n nauwkeurige meter misschien niet onmiddellijk nodig.

Een ander handig apparaat is een oscilloscoop. Ook niet iets wat je misschien onmiddellijk nodig hebt, het is wel een reuze handig apparaat. Voor het doel waar je het voor wil gebruiken kan dit een simpel model zijn. Een oude tweedehands die prima voldoet koop je soms voor minder dan vijf tientjes.

Maar je zou 'ns eerst met een kit kunnen beginnen en het simpel houden, gaandeweg kom je die dingen wel tegen die je nodig hebt.

Ja, ik ga kits waar alles bijzit doen. Wil het een beetje basic houden dus multimeter hoeft ook niet te fancy te zijn.

Enige tips welke ik dan het best kan aanschaffen? (bijvoorbeeld bij conrad)

Oscilloscoop staat ook al een tijdje op m'n verlanglijstje maar die ga ik inderdaad tweedehands scoren. Een nieuwe is me te duur voor hoe vaak ik'm ga gebruiken.

Voor je eerste DIYs is het fijn om full kits te kopen met niet al teveel onderdelen, en zonder (veel) SMT/SMD.

Je hebt ook DIYs zoals van Random * Source, waarbij je alleen nog het grove werk hoeft te doen.

Een leuke analoge scope scoren bij een krinloop of marktplaats. Probeer dan een 2 Channel (XY) te vinden, zodat je ook lol met Lissajous kan hebben : )

Ik heb zoiets, maar die zijn niet geweldig https://www.conrad.nl/p/toolcraft-zd-10d-derde-hand-3-delig-588221

Ik zie steeds vaker op YT mensen zoiets gebruiken en dat lijkt mij veel fijner werken,
https://alexnld.com/product/proskit...uO3JUZ5fZcdUGYVGqru2SSamrVPit1REaAv2hEALw_wcB
Deze shop ken ik overigens niet, kan zomaar een K shop zijn.

Conrad is prima zeker omdat ze veel hebben, maar als het kan koop ik liever bij kleinere shops.
https://www.floris.cc/shop/en/
https://www.kiwi-electronics.nl/?lang=en
https://hackerstore.nl/

https://www.thonk.co.uk/

Laatst gewijzigd:
Ja, ik ga kits waar alles bijzit doen. Wil het een beetje basic houden dus multimeter hoeft ook niet te fancy te zijn.

Enige tips welke ik dan het best kan aanschaffen? (bijvoorbeeld bij conrad)

Oscilloscoop staat ook al een tijdje op m'n verlanglijstje maar die ga ik inderdaad tweedehands scoren. Een nieuwe is me te duur voor hoe vaak ik'm ga gebruiken.

In dat geval zou ik gewoon voor een goedkope gaan, bv. deze. Later kun je altijd nog 'ns kijken naar iets anders, mocht dat nodig zijn.

Ja, wat betreft de scoop, gewoon 'ns een tijdje rondkijken wat je tegenkomt tweedehands voor weinig geld. Nog een tip, soms kan het handig zijn om ook een ouderwetse analoge multimeter te hebben. Het gaat dan niet zozeer om iets nauwkeurig te meten, maar je kunt er wel snel mee werken. Digitale multimeters zijn vaak wat langzaam, als je bv. wilt weten of ergens wel of geen spanning op staat, dan is zo'n analoge meter handig. Die kom je misschien ook wel tegen tweedehands voor weinig.

Trouwens, helemaal top dat je zelf gaat bouwen! :okdan:

Synth DIY is een hele mooie hobby, maar er komt wel wat meer bij kijken dan een multimeter en een soldeerbout.

Hoe ga je je bouwsels testen? Je hebt een voeding nodig en vaak ook andere functies, zoals mixer ( simpele summing amp), iets van een audiogenerator (oscillator of white noise), lfo en iets van een inverterende buffer tussen je 10v signalen en de line ingang van je audio apparatuur. Ik weet niet of je al een eurorack synth hebt, maar het lijkt me geen goed idee om je eerste bouwsels hierin te testen. Een (voor beginners) veilige voeding, kun je bouwen volgens het principe van de "wall wart power supply" (zie website MFOS) Je hebt dan wel een adapter nodig met 12v wisselspanning op de uitgang. Die vind je alleen tweedehands.

Zonder oscilloscoop kun je bijna niet troubleshooten (en dat zul je in het begin vaak moeten..) Gelukkig is voor onze hobby 15-20mhz al voldoende, dus een oude scoop voldoet. Maar koop geen buizen-scoop uit 1960. Een van de belangrijkste dingen die je moet meten zijn de signaal nivo's en dat kan een multimeter niet.

Werk een half jaartje flink door om te leren schema's te lezen en bouw simpele dingen op breadboard of stripboard, voordat je dure kits aanschaft en mogelijk een kostbare teleurstelling hebt. Een eurokaart (stripboard van 10x16cm) kost 1,50 en een eurorack pcb snel 25-40 euro.

Leer troubleshooten. 1 slechte soldeerverbinding kan al onvoorspelbare gevolgen hebben en het doelloos zoeken naar fouten, terwijl je niet weet wat je doet, is zeer frustrerend (geloof me, ik weet het..)

Vergeet Conrad, bestel elektronica bij zaken als Reichelt of TME, tenzij het geld je niet uitmaakt.

Het advies van stripboarder is een goede, je zou eerst iets simpels kunnen proberen op een stukje stripboard. Ik worstel een beetje met het advies over voeding, een generator en oscilloscoop. Dat is op zich ook een goed advies, maar het is allemaal wel een beetje veel in één keer. Zijn er geen hele eenvoudige kits van Eurorack-modules waarbij je dat niet per se nodig hebt? Een voeding zou inderdaad heel handig zijn, maar is er niks waarbij voor een beginnersproject niet meteen een generator en scoop aan te pas moet komen?

Een andere mogelijkheid, misschien woont er iemand bij jou in de buurt die deze spullen wel heeft? Tenminste voor een eerste module om het te testen en af te regelen. En die kan jou ook adviseren hoe verder te gaan.

Mutable Module Tester is voor Eurorack wel handig. Voeding en functiegenerator in 1.

En een derde hand, wat ik hierboven las, vind ik zelf een onding en ook niet nodig.

Goed advies van iedereen hierboven, bedankt (ook voor het meedenken!).

Ik zit nu te kijken naar die mutable module tester maar die moet je dus ook zelf in elkaar zetten en ziet er een stuk lastiger uit als een simpele module. Tsja...

Jammer dat het bouwclubje in Rotterdam er mee gekapt is, anders zou ik daar weer aankloppen (ik ging weleens buurten). Ik zal eens een van die jongens contacteren.

Het ligt er inderdaad aan of je een keer voor de grap een buffered multiples wil bouwen, of dat je serieuze plannen voor een synth hebt.

50 euro voor een scoop lijkt mij in elk geval een van de beste investeringen die je kan doen, als je serieus wat met SDIY wil. En ook het zelf bouwen van een voeding, daar moet je je niet door af laten schrikken. Het simpelste wat er is (met een wallwart supply dan). En dat geldt ook voor circuits als mixers, lfo, noise... Maar iedereen hier weet hoe lastig het kan zijn als je net begint.

De leerfase kun je niet overslaan of omzeilen door kits te kopen.;)

En ja, die module tester van Mutable Instruments is veel te complex.

Die kun je ook gewoon kopen natuurlijk. Heb er nog een liggen, mocht je interesse hebben.

Bedankt stripboarder, ik ben niet van plan om een synth te gaan bouwen maar wil uiteindelijk wel uitkomen bij het nivo dat ik iets als dit in elkaar kan zetten.

Genoeg stof om over na te denken...

edit: ik pb je even search

Nou, dat is een erg hoog nivo. Tegen de tijd dat je Serge modules in elkaar zet, kun je letterlijk alles maken. Als dat je doel is zul je serieus aan de bak moeten;)

Ik kan het advies van stripboarder om een oscilloscoop te kopen beamen. Ik beschouw mezelf als een beginner en in al mijn bouwsels zitten slechte soldeerverbindingen. Ik ben vaak net zoveel tijd kwijt aan achteraf problemen oplossen als aan het bouwen zelf. Daar komt heel veel schema's lezen bij kijken, en dingen nalopen met de scoop.

Het heeft bij mij wel lang geduurd voordat ik begreep hoe een oscilloscoop werkt en ik heb het er nog steeds moeilijk mee. Kan ook liggen aan het model wat ik heb...

Wat mij ook erg geholpen heeft is om het boek 'The Art of Electronics' te kopen. Ik volg dat vaak maar half maar de stukjes die ik begrijp zijn vaak een hele openbaring, over wat er eigenlijk gebeurt of hoe iets ongeveer werkt. Moet wel zeggen dat ik dat boek pas na een jaar gekocht heb, ik weet niet of ik er in het begin wat aan gehad had.

Laatst gewijzigd:
Back