Wat heb ik nodig als beginnende DIY'r?

Het hangt er ook vanaf welk budget je in gedachten hebt om hiermee te beginnen. Als je wat te besteden hebt, dan is een scoop zeker geen slecht idee. Als je eerst de elektronica-kat uit de boom wilt kijken, dan kun je beter iemand in jouw omgeving zoeken die je verder op weg kan helpen.

Edit:
Ach, dit is er 1 van random source. Die is al half afgebouwd. Blijft dat het nu zeker nog te tricky is voor me.
Uit de beschrijving lees ik dat alle SMD-componenten er al op zitten, er hoeft niet zo heel veel meer op gesoldeerd te worden? Met wat extra spullen (een scoop is dan inderdaad heel handig) moet het toch lukken. Maar het is wel van belang dat je tot op redelijke hoogte begrijpt hoe zo'n module werkt. Lees over hoe elektronica werkt, speel wat met componenten op een breadboard, maak wat eenvoudige schakelingen, zodat je meer kennis opdoet. Dat helpt ook om het gemakkelijker te maken.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je er wel eentje kunt vinden voor minder dan 20 euro, als je nieuw moet kopen. Dan is het bij elkaar nog niet zo heel veel, deze liefhebberij kost altijd wat geld.

Ik heb zelf de eerste kitjes ook allemaal zonder scope gebouwd, dus echt essentieel hoeft dat nog niet te zijn. Ik vind zo’n 3e hand wel handig, vooral het vergrootglas. Mijn ogen zijn blijkbaar toch niet zo goed... Multimeter is wel fijn, bij kitjes zit meestal alles wel netjes geordend in zakjes, maar ik vond het toch wel handig om bv weerstanden eerst te meten of ze wel de juiste er in hadden zitten. (Ik ben kleurenblind dus kan niet zoveel met de kleurcodering die er op staat). Desoldeerlint vind ik uiteindelijk fijner werken dan een soldeerpompje, maar kan zijn dat ik gewoon een slechte gekocht had.

Tja, ieder moet het voor zich weten en als je kit werkt is het prima. Maar wat als het niet werkt of er moet nog van alles afgesteld worden? Zonder scoop ben je nagenoeg blind in de elektronica.

Probes van een tientje gebruik ik zelf ook (TME of Aliexpress). geen probleem.

Back