Atari/PC Sequense vraagje

Kevin

Tis niet te gleuven
Ik had een vraagje met betrekking tot sequensing op de PC met een Atari Emulator..
Ik hoor weleens hoe strak het is om te sequencen met een Atari maar ligt dit nu aan de programmatuur of aan de Atari zelf ?
Is het dus mogelijk om via een Atari Emulator op PC strakker te sequensen ?
Heeft er Uberhaupt iemand ervaring met sequensing via een Atari Emulator op PC ?

Het is oude software... dus zal da op een pentium 4 van vandaag vermoedelijk wel vliegen.
Natuurlijk, ik stel me vragen bij compatibiliteit. Het zal nie evident zijn om alles op de pc aan te sluiten dat je
deed aan de atari, onder de atari software, zo denk ik. Waarom? Veel van die programma's die emuleren zijn
ofwel onvolledig, hebben bugs, ondersteunen geen usb... maar dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
en als die pc nie strak werkt, maar je zet een strak progje er op, dan gaat dat mijns inziens nie zo veel veranderen.
Hou er immers rekening mee dat win98/winme/winxp zo hun bugjes hebben.

Slotconclusie: nothing beats the real thing. Maar deze mening is gefundeerd op een visie van software
en hardware en het samenwerken er van. Wie weet bewijst er mij iemand het tegendeel?
(dat is een uitdaging mensen! :D )

maar goed, succes met het experiment. en hou ons op de hoogte!

greetz

cloudy

Nou ben nu wel tevreden over het werken met SX maar zit er aan te denken om straks misschien SX puur voor het audio gebeuren te gebruiken...
Ach was ook gewoon een vraag..ga geen SX de deur uitdoen voor een Atari met Cubase (werkt trouwens ook niet met VST's dus..)

hehehehe wat een humour
volgens mij heeft de atari een dedicated chip voor midi
en daar zou ook de strakheid vandaan komen ...

moet er toch wel een beetje om lachen :D

Het heeft puur met het multitasking OS te maken.

Atari was ook gewoon een single tasking OS.

Daarom is Cakewalk 3 onder DOS ook zo strak.
(geheim wapen van veel bekende artiesten geweest)

Origineel geplaatst door MadR
hehehehe wat een humour
volgens mij heeft de atari een dedicated chip voor midi
en daar zou ook de strakheid vandaan komen ...

moet er toch wel een beetje om lachen :D

Ach ja ik probeer muziek te maken en ben niet bepaald een Computernerd (met alle respect voor de Computernerds overigens ;) ) Dus vandaar mijn misschien rare vraag.. ben ik ook weer wat wijzer en kan ik straks mensen die ook deze vraag stellen het antwoord geven en erom lachen !! 8o)

Lachen is goed voor de gezondheid!!

volgens mij heeft steinberg iets van een vst rack. Hier in kun je dus al je VST's in laden en met midi aansturen. Ff een Atari kopen met zo'n gare kleine monitor en je bent klaar. Back to the old days toen ik alleen nog maar mocht kijken. Maar hoe gaan we nu de FX regelen? of kan dit ook met dat rack dat er iets van een mixer achtig iets in zit? Toch vraag ik me af wat verstaan wordt onder strak. Als je XP optimaliseert moet het toch ook goed gaan? midi is idd een background proces maar die kan je gewoon ook prioriteit geven.

Origineel geplaatst door fuse
Het heeft puur met het multitasking OS te maken.

Atari was ook gewoon een single tasking OS.

Daarom is Cakewalk 3 onder DOS ook zo strak.
(geheim wapen van veel bekende artiesten geweest)

onder dos ? dat ken ik niet .. is dat gewoon een midi file afspelen ?
en je bedoeld hier gewoon pc toch ?

ik dacht dat bij atari dat ook mogelijk was .. dus midi afspelen in een commandline omgeving
dat zou nog strakker zijn ..

Om even terug te komen op de sarter post.

Als je een Emulator gaat gebruiken dan is ten eerste de kans dat midi onder steuning in de Emulator zit erg klein. Ten tweede heb je weer het probleem dat het OS hogere prioriteiten aan systeem processen geeft. Je krijgt dan als nog iets wat niet strak is.. Als er een Atari emu voor dos is met midi ondersteuning is het allemaal een ander verhaal. Maar waarom niet gewoon de real thing kopen?

Even wat anders:

Wat wij eignelijk willen is een eigen geschreven OS door bijv. steinberg. En dan lekker alleen Cubase. Denk alleen dat drivers voor de verschillende onderdelen in een PC dit zo moeilijk maakt om dit te realiseren. Lijkt me wel echt vet. Een dual boot met Cubase OS en Windows. En wat nou start balken mouse pointers met schaduw en een desktop enz.
Handtekening actie beginnen en dan Steinberg lief aankijken?

Kijk ook eens in deze thread met ervaringen met het emuleren van Atari ST / sequencers op de PC.
Midi werkt gewoon prima middels de geprobeerde emulator.
@ 4-tune: Misschien wel handig om niet zomaar wat te roepen als je 't nog nooit geprobeerd hebt?

Is leuk als je de functionaliteit van een sequencer mist in de huidige uitvoeringen; dat was voor mij de overweging om Dr. T's KCS te emuleren. Maar ik denk dat 't er geen meter 'strakker' van wordt. Je bouwt ten slotte op een kaartenhuis van PC hardware -> Windows XP -> Atari Emulator -> Atari GEM -> Sequencer.

Aan de andere kant snap ik het 'strak' verhaal niet zo (aub geen flauwe grapjes :o: ).
Heb nog nooit (in enige setup) last gehad van fluctuerende tracks of drums die serieus uit sync gingen lopen.
Merk ook weinig verschil met m'n (toevallig hier rondslingerende) Roland MC hardware sequencer.
Ik denk dat 'strak' misschien wel ligt aan je eigen midi setup; gebruik niet teveel midi-thru daisychains, liever meer aparte midi-out.

Maar goed, emuleren van andere OS'en is een lollige hobby, houdt je van de straat, goed voor nostalgische buien en.... Your Mileage May Vary (misschien werkt 't voor iemand anders wel 'strakker').

@ 4-tune: wat betreft dat aparte OS, ik denk dat je dan liefst gewoon een hardware-sequencer wil hebben.
Geef je in ieder geval weinig hoop dat iemand een apart OS gaat schrijven puur voor midi sequencing...
(moet je toch weer al die verschillende hardware ondersteunen enzo, dus alsnog veel geklooi en instabiliteit).

Kortom: ga dan toch gewoon voor die Akai MPC of Roland MC, etc. etc. :geslaagd:

Origineel geplaatst door Hanz
Aan de andere kant snap ik het 'strak' verhaal niet zo (aub geen flauwe grapjes :o: ).
Heb nog nooit (in enige setup) last gehad van fluctuerende tracks of drums die serieus uit sync gingen lopen.

Uit sync lopen is dan ook weer een ander verhaal, met "niet strak lopen" bedoelt men dat er een soort van onbedoelde "swing" , zweving in de timing zit. Dat loopt en klinkt gewoon niet lekker...
Wel eens met Music-X op een Amiga gewerkt overigens ? Dan weet je wel wat ik bedoel :r

Hahahaha... Music-X ----> Nostalgie ;{ Wat dacht je dan van Bars & Pipes? ;)
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar wie heeft daar tegenwoordig serieus last van?
(de dagen van 7.14 MHz liggen ver achter ons...)

Vraag me af of 't niet een soort Hifi Stroomsnoer danwel MP3-achtige discussie wordt. (dwz psycho-akoestiek! :geslaagd: )

En 't leukste is dat de zo immer bejubelde Roland TR's gewoon enorm onstrak zijn. En dat is dan weer goed... :confused:
It ain't mean a thing if it ain't got that swing... ;)

Ja, 7.14 Mhz.....maarreh, nu in de 2.66 GHz tijd....heb ik ook verdomde veel last van timingsprobs.....m'n Layla20 geluidskaarten, met ingebouwde midi interface....er zijn (voor XP) alleen beta-drivers voor. Kweenie of het daaraan ligt, maar het klinkt niet bepaald strak. Achja, ik moet toch maar eens een usb midi-interface aanschaffen denk ik ....

Tsja, eigenlijk zou je dan moeten weten wat een OS nou precies is.

Maar kort door de bocht kun je zeggen dat een Atari gewoon een computer is wat uit vaste onderdelen is gebouwd en een PC uit diverse onderdelen. Videokaart, geluidskaart, midi controller etc etc etc. En dat kost meer moeite om het stabiel te krijgen.

En op Atari draait geen Windows natuurlijk. ;)

Volgens mij komt er wel zoiets als een PC om enkel Cubase/Nuendo of iets anders te draaien. Met die embedded windows XP (zoals in de Mackie DxB) moet dit denk ik al mogelijk zijn.

Dat Atari strakker was dan de huidige PC's heb ik toch m'n twijfels over. Wat ik wel ergens gelezen heb is dat een Cubase bestand van bv. 120bpm op de Atari 119.97 bpm op PC was, dit door een programmeer fout in Cubase op de Atari (weet niet of dit bij alle versies van Cubase was). Ook dat Atari's bij teveel controller data helemaal niet strak meer liepen.

Origineel geplaatst door Toon
Ook dat Atari's bij teveel controller data helemaal niet strak meer liepen.

hehehehe daar kunnen zeer weinig bakken tegen en nummer 1 probleem van timings problemen in het algemeen ...
er wordt ook vaak gezegd met midi dat je zoveel mogelijk uit moet zetten als je het niet gebruikt . .aftertouche en dat soort rotzooi ....

Back