Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Heb best wat behringers mogen proberen sinds ze de clone wars begonnen zijn. Ze laten altijd dezelfde generieke smaak achter als McDonalds doet. Maakt niet uit wat je besteld alles proeft hetzelfde. Even los van wat het kost, het is het allemaal net niet.

Met de Behringer apparaten die ik heb ben ik dik tevreden (DeepMind 12, Neutron, Wing compact), maar de GAS bij hun klonen sterft na een aanvankelijk enthousiast moment altijd weg.

De details van hoe een prijs tot stand komt vind ik allemaal niet zo interessant.
Uiteindelijk draait het voor mij om de vraag of ik het er voor over heb of niet.
En ja soms heb ik het geld er niet voor over of ik heb het domweg niet, maar nu lijkt er een soort algemene verontwaardiging te zijn als iets 'te duur' is.
Naar mijn gevoel heeft Behringer dat op zijn minst zichtbaarder gemaakt.

De Moog One was teveel geld voor mij indertijd, maar daarmee zou ik niet willen zeggen dat ding het te duur was en al helemaal niet dat ik of wie ook recht heeft op dure spullen. Wat mij soms wel ergert is dat nieuwe spullen van bekende fabrikanten meteen worden vergeleken met de Behringer varianten en als te duur worden weggezet.
Gelukkig ook niet te lang, want eigenlijk boeit het me niet wat een ander vindt, doet en koopt als het daar op aankomt.
Als ik Espen Kraft mag geloven koop ik met de TR-1000 een regelrechte scam, dus als ik me daar iets van aan zou moeten trekken. ;)

maar nu lijkt er een soort algemene verontwaardiging te zijn als iets 'te duur' is.
Naar mijn gevoel heeft Behringer dat op zijn minst zichtbaarder gemaakt.
Niks Behringer, dat is allemaal het gevolg van social media 'influencer' cultuur. Lekker populistisch roepen dat fabrikanten slecht zijn omdat ze geld verdienen dus als iets ook maar enigszins geld kost is het 'te duur' en een scam. Dat soort gefabriceerde schandalen trekt de aandacht, vooral bij de wat jongere populatie die de spullen gewoon nog niet kan betalen en aandacht levert weer geld op voor de influencer.
Zelfde zie je bij alle tech/gaming forums ook, mensen die schuimbekken omdat computergeheugen prijzen stijgen terwijl ik alleen maar denk: over 3 jaar is het vast wel weer goedkoper, waar maak je je druk om...

Je hebt sowieso altijd recht op minstens 2 jaar garantie in de EU, daarvoor is je factuur van de winkel voldoende. Dat is gewoon regelgeving. Vaak zijn er wel acties dat je extra, niet wettelijke, garantie kunt krijgen bij registratie, dat het dan 3 jaar of 5 jaar wordt ofzo.

Overigens zijn daar ook nog discussies over, want ook de verwachte levensduur / economische waarde telt mee, al kom je dan wel snel in juridische moerassen terecht waar niet altijd even duidelijk is waar precies de grens ligt. Zo mag een wasmachine het eigenlijk niet begeven na 2 jaar als je garantie voorbij is, maar zou minstens 5-7 jaar mee moeten gaan en kun je dus aanspraak maken op garantie als ie er na 4 jaar mee kapt. Maar ja, of een fabrikant dan ook meewerkt is altijd weer een tweede.
Dit is te kort door de bocht.

Garantie van de producent is onderdeel van de overeenkomst. Is het niet gegeven dan heb je het niet.

De "wettelijke garantie" komt voort uit dat een product dat je koopt moet voldoen aan hetgeen je mag verwachten dat het aan voldoet. Dit is onderdeel van de overeenkomst tussen de koper en de verkoper. De twee jaar komt uit dat wanneer het product niet voldoet aan hetgeen je mag verwachten je in die eerste twee jaar recht hebt op kosteloos herstel of vervanging. Na die twee jaar kan het zo zijn dat je een deel van de kosten moet betalen wanneer de verwachten levensduur door herstel of vervanging wordt verlengd. Bijvoorbeeld product heeft verwachten levensduur van 5 jaar en gaat na 2,5 jaar kapot. Dit wordt vervangen en heb je nieuwe levensduur van 5 jaar. Dan kan het redelijk zijn dat de consument 50% van de kosten draagt.

Belangrijk hierbij is dat een product dat voor de verwachten levensduur kapot gaat niet automatisch niet voldoet aan hetgeen je mag verwachten en dus recht hebt op herstel of vervanging. De consument heeft in het eerste jaar na levering hier wel een sterke bescherming in. Je hoeft in het eerste jaar als consument enkel aan te tonen dat er een gebrek (gaat om juridisch gebrek dit kan vooral bij bijvoorbeeld tweedehands auto's een belangrijk verschil zijn) is en de verkoper moet aantonen dat dit niet aan het product ligt, maar bijvoorbeeld aan hoe het is gebruikt door de consument. Het tegendeel moet bewezen worden dus niet dat het zou kunnen dat iemand het onjuist heeft gebruikt. Dit is lastige bewijspositie voor de verkoper. Na het eerste jaar ligt deze bewijslast bij de koper. Dit maakt het voor de koper dus lastig.

Garantie van de producent kan helpen doordat de voorwaarden meenemen dat het qua bewijspositie beter wordt voor de consument en in praktijk ook doordat producent of verkoper makkelijker hierdoor de verantwoordelijkheid neemt en het oplost.

De Chinezen produceren al een tijdje auto's van bijzonder hoge kwaliteit en zijn geen kopiëen, ik kan veel namen noemen maar merken als Byd en Nio zijn wel topsegment en beslist geen "redelijke kwaliteit"
Voorlopig zijn de Duitsers op een achterstand gezet en behoorlijk bezorgd;

China is technisch inderdaad prima in staat om kwaliteit te produceren als het moet, maar krijgt (vanuit het Westen) juist vaak de opdracht om de kosten laag te houden (zodat de opdrachtgevers concurrerend kunnen zijn). Dan krijg je inzet van goedkopere/dunnere materialen, mindere afwerking, minder gekwalificeerd personeel, ruimere toleranties, etcetera, en onder de streep dus minder kwaliteit. En dat kleeft vervolgens weer aan het imago van China.

Belangrijk hierbij is dat een product dat voor de verwachten levensduur kapot gaat niet automatisch niet voldoet aan hetgeen je mag verwachten en dus recht hebt op herstel of vervanging. De consument heeft in het eerste jaar na levering hier wel een sterke bescherming in. Je hoeft in het eerste jaar als consument enkel aan te tonen dat er een gebrek (gaat om juridisch gebrek dit kan vooral bij bijvoorbeeld tweedehands auto's een belangrijk verschil zijn) is en de verkoper moet aantonen dat dit niet aan het product ligt, maar bijvoorbeeld aan hoe het is gebruikt door de consument.
Dit klopt inderdaad. Maar leidt toch tot bizarre discussies. Zo had ik een keramische kookplaat die na 11 maanden een barstje had. Ik was me zelf van geen kwaad bewust tijdens gebruik van de kookplaat, hij was ineens gebarsten zag ik. Ik belde de verkoper en herhaalde dat de bewijslast bij hen ligt. Verweer is: "Ja dat kunnen we bewijzen. Die glasplaten zijn zo hard dat als het breekt het per definitie door de gebruiker is veroorzaakt. U zou de eerste ter wereld zijn." Misschien had ik mijn gelijk kunnen krijgen, maar dat was een lang verhaal geworden. In je recht staan en het krijgen zijn toch twee verschillende dingen.

China is technisch inderdaad prima in staat om kwaliteit te produceren als het moet, maar krijgt (vanuit het Westen) juist vaak de opdracht om de kosten laag te houden (zodat de opdrachtgevers concurrerend kunnen zijn). Dan krijg je inzet van goedkopere/dunnere materialen, mindere afwerking, minder gekwalificeerd personeel, ruimere toleranties, etcetera, en onder de streep dus minder kwaliteit. En dat kleeft vervolgens weer aan het imago van China.
Inderdaad. Uiteindelijk geldt 'you get what you pay for' net zo goed voor Chinees spul, alleen zijn de prijzen daar over de hele linie lager dan hier. Behringer geeft zelf aan dat het hun strategie is om zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk te produceren, omdat ze zo goedkoop mogelijk hun producten willen kunnen verkopen. Dat betekent automatisch ook dat de kwaliteit van het instrument en hun nazorg niet de eerste prioriteit heeft. Daar is duidelijk een markt voor en dat is prima. Ik word er alleen niet enthousiast van, maar ook dat is prima.

Via Ali kun je ook hoogwaardige Chinese producten kopen, maar die zijn dan ook niet spotgoedkoop. China is de fabriek van de wereld die alles produceert van goedkope rotzooi tot high tech. Behringer valt bij mij vooral in de categorie 'een redelijke kwaliteit voor een habbekrats'. Het volstaat, het is absoluut bruikbaar, maar het is nooit geil. En het blijven vooral beetje sneue kopieën (vooral dat ze de precieze look / logo's etc proberen na te maken zover ze ermee wegkomen krijg ik een nare smaak van in de bakkes) van dingen die origineel veel mooier zijn/waren met een enkele uitzondering als de Neutron (die dan wel weer een paar amazing design flaws had)/Proton of de Wing serie etc.
Over alle Behringer synths was ik wel te spreken. Ze zijn niet allemaal super-gaaf, en ik snap je punt wel.
MAAR ik moet zeggen dat de Odyssey toch echt wel een indrukwekkend ogend en aanvoelend instrument is. Geen 13-in-en-dozijn rackformaat, maar een full-size metalen bak die enigszins in de buurt komt van een vintage seventies synth bespelen. Dat gevoel heb ik nog nooit gehad bij enige andere moderne synth, ook de high-end synths niet.

Er zijn ook non behringer eurorack ontwikkelaars die hun modulles volledig in china laten maken.

Inderdaad. Uiteindelijk geldt 'you get what you pay for' net zo goed voor Chinees spul, alleen zijn de prijzen daar over de hele linie lager dan hier. Behringer geeft zelf aan dat het hun strategie is om zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk te produceren, omdat ze zo goedkoop mogelijk hun producten willen kunnen verkopen. Dat betekent automatisch ook dat de kwaliteit van het instrument en hun nazorg niet de eerste prioriteit heeft. Daar is duidelijk een markt voor en dat is prima. Ik word er alleen niet enthousiast van, maar ook dat is prima.
Behringer lijkt qua productie-optimalisatie en kostenreductie wel wat op IKEA, behalve dat IKEA niet opzichtig andermans ideeën jat maar gewoon een eigen design-afdeling heeft ingericht die hele creatieve dingen doet binnen haar missie van functionele en betaalbare meubels.

Laatst gewijzigd:
Afgelopen week dure Alpha potmeters in NL shop besteld stond er ook gewoon made in China op

Zo dacht ik ook toen ik 'm voor het eerst zag... tot ik 'm even aan de tand voelde, ding klinkt verdomd goed.
Aan mijn soundpalet kan ie niks toevoegen maar als eerste "echte" synth voor een starter is het een dikke aanrader.

Sound van de Messenger was dik in orde, echt wel klasse anders dan de Basstation; UI en bouwkwaliteit daarentegen....

Ik denk dat Behringer domweg de baseline neerzet: de laagste prijs waarvoor je spullen nog zo'n beetje kan verkopen. De rest van het bedrag betaal je dus voor kleinschaligheid, origineel design en custom onderdelen, niet de hardware an sich.

O nee hoor, daar kan je altijd nog onder duiken met een fake-Duitsklinkende synthnaam, dumpprijsjes en (blijkbaar) dito kwaliteit.

Sound van de Messenger was dik in orde, echt wel klasse anders dan de Basstation; UI en bouwkwaliteit daarentegen....
Dat de feature-set en bouwkwaliteit minder zijn in een lager prijssegment is niet zo gek, maar met een goed team zou binnen iedere prijsklasse een goeie UI voor een synth moeten kunnen ontwerpen. Want uiteindelijk verkoopt een synth met een goeie UI beter. Vaak zijn de uitgeklede synths zelfs simpeler qua UI-design (denk aan de SH-101), omdat je minder knoppen en scherm-info kwijt moet. Tenzij je natuurlijk veel software-based features en menu-diving introduceert om hardware-kosten te besparen.

Afgelopen week dure Alpha potmeters in NL shop besteld stond er ook gewoon made in China op
Waarschijnlijk is het merendeel van de electronica die je in huis hebt in China gemaakt. Apple en Samsung etc. laten er ook veel produceren (en waaieren vanwege de invoerperikelen uit naar andere landen in de regio). Bedrijven die in de US of EU produceren kopen meestal ook componenten en PCBs in China. Denk maar aan dat Nexperia relletje onlangs.
Dat de feature-set en bouwkwaliteit minder zijn in een lager prijssegment is niet zo gek, maar met een goed team zou binnen iedere prijsklasse een goeie UI voor een synth moeten kunnen ontwerpen. Want uiteindelijk verkoopt een synth met een goeie UI beter. Vaak zijn de uitgeklede synths zelfs simpeler qua UI-design (denk aan de SH-101), omdat je minder knoppen en scherm-info kwijt moet. Tenzij je natuurlijk veel software-based features en menu-diving introduceert om hardware-kosten te besparen.
Goedkopere gear heeft vaak minder controls, dus komt er steeds meer onder shift toetsen etc. te zitten. Dat maakt een goede UI wel een uitdaging. Het aardige van die Behringer clones is omdat ze vaak volledig analoog zijn (dus ook geen presets etc.) ook iedere parameter een eigen knop heeft. Op een Waldorf Protein, die ook een beetje in dat prijssegment zit, is dat toch wel even anders. Daar hangt veel meer aan shift functies en menu's.

Ik weet overigens niet precies wat het probleem is met de Messenger, of is dat het ontbreken van een scherm bij presets laden/saven en config dingen enzo? Ik heb er bij Volt eens mee zitten spelen, maar toen vond ik de synth zelf wel logisch ingedeeld.

Laatst gewijzigd:
Een messenger heeft toch amper UI? Of is dat het probleem?

O nee hoor, daar kan je altijd nog onder duiken met een fake-Duitsklinkende synthnaam, dumpprijsjes en (blijkbaar) dito kwaliteit.
Die vissen inderdaad in dezelfde markt, maar vind ze redelijk vergelijkbaar geprijsd.

Bij de OB-X8 heeft men een hoop belangrijke sound design features onder Page 2 gezet, omdat Oberheim features wilde toevoegen en tegelijkertijd dichtbij de originele OB-X look wilde blijven. Persoonlijk vind ik dat een domme keuze (met hier een hoop UI-frustratie tot gevolg). Roland heeft ook niet de TR-1000 features op een TR-909 interface geplakt, maar het ding van de grond af opnieuw ontworpen (hebben ze toch wat lessen getrokken uit hun Jupiter X/Xm design :D). Met de Messenger heb ik geen ervaring, maar die zou qua UI door de traditionele sound design mogelijkheden redelijk triviaal moeten zijn.

Goeie en slechte UIs vind je bij alle merken en in alle prijsklassen, en Behringer begrijpt in ieder geval heel goed dat hands-on control gewaardeerd wordt.

Back