Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Sinds AVG/GDPR is dat niet meer zo, tenzij je expliciet toestemming geeft. En die kun je ook weer intrekken.

Good luck with that, bovendien hebben ze je gegevens voor de eeuwigheid te verhandelen

Dat mogen ze dus niet (verhandelen mag sowieso niet, data moet vernietigd worden binnen een redelijke termijn en je hebt het recht om vergeten te worden), en daar kunnen ze hele dikke boetes voor krijgen. Ik moet ook zeggen dat ik er weinig van gemerkt heb behalve dat ik misschien eens een nieuwsbrief in mijn mail heb gekregen waar ik niet om gevraagd had. Nou, whoop-dee-doo, einde van de wereld. Of je drukt op unsubscribe en dan is het ook klaar. Het is maar waar je je druk om maakt

Overigens zijn daar ook nog discussies over, want ook de verwachte levensduur / economische waarde telt mee, al kom je dan wel snel in juridische moerassen terecht waar niet altijd even duidelijk is waar precies de grens ligt. Zo mag een wasmachine het eigenlijk niet begeven na 2 jaar als je garantie voorbij is, maar zou minstens 5-7 jaar mee moeten gaan en kun je dus aanspraak maken op garantie als ie er na 4 jaar mee kapt. Maar ja, of een fabrikant dan ook meewerkt is altijd weer een tweede.
Ik heb ooit een Kenwood-product gehad dat na bijna 2 jaar kapot ging. De website geeft aan “een levenlang plezier”, maar de fabrikant had zelf een documentje laten maken door een keuringsinstituut dat de verwachte levensduur van het apparaat 2 jaar was. En toen kreeg ik 10% korting op een reparatie die ongeveer de hoogte van de nieuwprijs was. Je begint er weinig tegen.

Je begint er weinig tegen.
Laat je niet naaien. Heb het ooit met een pc het tot en met advocaten volgehouden (voor mij nooit meer Acer). Maar dat was echt een uitzondering, winkels en fabrikanten zitten ook niet te wachten op gezeik.
Consubond heeft lijsten met gemiddelde levensduur voor huishoudspul. Maar daar staat Kenwood (laat staan welke synt ook :-) dan weer niet bij.

• Duimpje
Duimpjes: pip
Na al die jaren nog steeds rete blij met mijn Model D.
Heb echt geen Moog Taurus nodig :)
Ik vind Moog in veel opzichten het tegenovergestelde van Behringer: in plaats van veel voor weinig heel weinig voor veel verkopen. Natuurlijk hebben sommige synths van hun 'de sound' en zijn de meeste degelijk gebouwd (al lijkt dat de laatste jaren ook achteruit te gaan), maar waar ze 4x de prijs vragen zijn ze zeker niet 4x degelijker...

ik vond de productie freeze toevallig gelijktijdig met de Trump tarieven.
Dat is helemaal niet toevallig. Ieder bedrijf met normaal financieel beleid zal een kosten/baten analyse doen. Uitbrengen van nieuwe dingen moet gewoon geld opleveren en als de kosten stijgen stijgt het punt waarop je er aan gaat verdienen ook mee dus wordt er op de rem getrapt.

De meesten onder ons zullen originaliteit en ontwerp van de klassiekers waarderen. Maar slechts enkelen hebben de middelen om deze ook aan te schaffen.
Een lokale synthnerd/artiest hier maakt met Behringer spullen betere muziek dan ik ooit uit mijn vingers krijg whatever de apparatuur. Uiteindelijk zit de originaliteit in de artiest, niet de synth.

Als ik kijk naar hoe mijn instrumenten/keys eventueel kapotgaan, dan zie je:
*Veruit het meeste: Knopjes die niet meer goed reageren, of wispelturige draaiknoppen, of ruisende volumeknoppen
Ja, zoals Elektron of Sequential met hun eindeloze potmeter/encoder problemen. Heb hier ook een Korg met ruisende volumeknop staan.
Behringer staat daar niet alleen in en ik heb geen statistiek of die het beter of slechter doen. In ieder geval is de verwachting gezien de prijs veel lager dus zullen mensen het eerder laten gaan...

Natuurlijk geeft metaal wel wat meer vertrouwen "on the road" dan een plastic keyboardje dat makkelijker van een standaard kan vallen.
Als een fabrikant de moeite neemt een degelijke stalen kast om een stuk electronica te bouwen is de impliciete aanname dat de rest dan ook wel in orde is ;)

Met Arturia afgelopen jaar problemen met m'n Keystep Pro in het derde jaar na aankoop en uiteindelijk stuurde Arturia me een hele nieuwe Keystep Pro op, dat vond ik een prima service en ik heb nu een nieuwe Keylab 49 mk 3 besteld want zo'n bedrijf heeft wel m'n vertrouwen gewonnen.
Ik vind een keyboard wat na 3 jaar defect is anders geen vertrouwen geven. Zo'n ding zou jaren mee moeten kunnen gaan, ook als de garantie verlopen is. (heb ook een defecte Keystep gehad...)

Als het echt om het geld zou gaan dan zouden ze hun prijzen zonder problemen 20% hoger kunnen maken. Dan nog zouden zij net zo veel verkopen.
Maar ik weet geen andere fabrikant die een jaar na de introductie de prijzen verlaagt omdat ze goedkoper produceren (of meer verkopen) dan verwacht bij introductie.
Reken er op dat er exact bekend is bij fabrikanten hoeveel de verwachte verkoop is bij welke prijs. Natuurlijk verlagen ze de prijzen als er daardoor meer verdiend kan worden en wordt daar heel triomfantelijk over gedaan, maar uiteindelijk is het gewoon business.
Ze zouden ook fatsoenlijke customer service kunnen aanbieden voor dat geld...

Ik vind Moog in veel opzichten het tegenovergestelde van Behringer: in plaats van veel voor weinig heel weinig voor veel verkopen. Natuurlijk hebben sommige synths van hun 'de sound' en zijn de meeste degelijk gebouwd (al lijkt dat de laatste jaren ook achteruit te gaan), maar waar ze 4x de prijs vragen zijn ze zeker niet 4x degelijker...
Deze vergelijking gaat niet op. Wat je even vergeet is dat Behringer alles in China produceert. Moog, Sequential en Oberheim worden hoofdzakelijk in de USA gebouwd/geassembleerd. Daar hangt een ander kostenplaatje aan. En dus sowieso ook een veel hogere verkooprijs, nog even los van de build quality. En om die relatief kleine productie naar goedkope loonlanden te verhuizen ga je niet terugverdienen.

Een Moog (nou ja, in de pre-InMusic tijd dan misschien) vergelijken met een Behringer is lachwekkend. Compleet andere league. En daar doet wat anekdotisch bewijs omdat toevallig iemand ook eens een defect had niet zoveel aan af.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Deze vergelijking gaat niet op. Wat je even vergeet is dat Behringer alles in China produceert. Moog, Sequential en Oberheim worden hoofdzakelijk in de USA gebouwd/geassembleerd. Daar hangt een ander kostenplaatje aan. En dus sowieso ook een veel hogere verkooprijs, nog even los van de build quality. En om die relatief kleine productie naar goedkope loonlanden te verhuizen ga je niet terugverdienen.
Nou is het produceren van elektronica zelf, componenten en printplaten dus, niet iets waar je in een non-aziatisch lagelonenland, ineens x keer meer voor betaald. Ja, het is duurder maar het bij die kleine produktie waar je zelf al aan refereert, weegt de rompslomp van lagelonenland wss niet op tegen de bespaarde kosten. Dan houd je dus die assemblage, en kosten daarna over maar of die het produkt 4 keer duurder maken... kweet niet. De essentie van waar het duur wordt zit volgens mij eerder in de enorme volumes van een behringer waarbij ze kosten ook nog eens kunnen uitsmeren over heel veel produkten. Kneiterefficient dus.

Deze vergelijking gaat niet op. Wat je even vergeet is dat Behringer alles in China produceert. Moog, Sequential en Oberheim worden hoofdzakelijk in de USA gebouwd/geassembleerd.

Nope. Onder Inmusic resp Focusrite verschuift de productie naar Azie. Moog Messenger wordt in Taiwan gemaakt, grotendeels met onderdelen uit China. Sequential Fourm wordt helemaal in China gefabriceerd.

Is ook niks mis mee, qua kwaliteit (of gebrek daaraan in mijn geval). Amerikanen maken iig echt geen betere spullen omdat ze meer verdienen dan Chinezen.

Behri bespaart vooral door de productie in China te bundelen (zoals smartphonefabrikanten) waardoor het veel goedkoper is verschillende producten te maken (zeker als je ook nog eens dezelfde formfactor gebruikt). Best kans dat Moog rn Sequentisl dat nu gaan naapen met Messenger- en Fourmfactor (pun intended)

En alle Moogs over 1 kam scheren en wegzetten als veel geld voor weinig sound (en alle Behringers voor het omgekeerde) is wmb volstrekte onzin. En ik ben absoluut geen Moogmind, zeker niet na mijn recente ervaring.

Een Moog (nou ja, in de pre-InMusic tijd dan misschien) vergelijken met een Behringer is lachwekkend. Compleet andere league. En daar doet wat anekdotisch bewijs omdat toevallig iemand ook eens een defect had niet zoveel aan af.
Nu hadden Little Phatties ook wel weer de nodige issues.

Er was zeker een hoge kwaliteitsstandaard bij Moog in theorie, maar als je dan de volgende zaken hebt:
  • Ontwerpfout, waardoor "ground loop issues" ontstaan die ervoor zorgen dat de LED ringen gaan dansen als je de Phatty verbindt met een amp in een ander stopcontact ;) Na veel zeuren kreeg ik van de Moog engineers foto's van hoe dit verholpen kon worden. Bekend probleem dat men verborgen probeerde te houden.
  • Tuning die nooit stopt - meer vintage dan vintage zeg maar
  • Plakkerige plastic zijkantjes na verloop van tijd
... dan is de praktijk dat die hoge kwaliteitsstandaard niet leidt tot betere kwaliteit...

De Muse is ook al langer in ontwikkeling geweest. Ik doel meer op de Messenger die meer op een Novation-achtig iets dan een Moog lijkt.
Precies (ook al ken ik de Messenger niet), en de ene Behringer is de andere ook niet.
Behringer's 2 Voice vond ik best heel goed klinken bijv.

Als je wat geld uitgeeft dan kan je in China prima kwaliteit kopen en vanwege de loonkosten voor minder geld dezelfde kwaliteit krijgen, het is een kwestie van het kaf van het koren scheiden.
Het Made in China van vroeger is niet meer te vergelijken met het Made in China today.
Ze bouwen raketten die naar de maan gaan en allerlei machines voor de zware industrie en weet ik veel wat nog meer, dan kunnen ze ook muziekapparatuur bouwen.
Ik kocht 20 jaar geleden een Chinees buizenversterkertje voor 600 euro, die doet het nog steeds en daar zit een Burr-Brown DAC in, gewoon goed spul.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Als je wat geld uitgeeft dan kan je in China prima kwaliteit kopen en vanwege de loonkosten voor minder geld dezelfde kwaliteit krijgen, het is een kwestie van het kaf van het koren scheiden.
Het Made in China van vroeger is niet meer te vergelijken met het Made in China today.
Ze bouwen raketten die naar de maan gaan en allerlei machines voor de zware industrie en weet ik veel wat nog meer, dan kunnen ze ook muziekapparatuur bouwen.
Ik kocht 20 jaar geleden een Chinees buizenversterkertje voor 600 euro, die doet het nog steeds en daar zit een Burr-Brown DAC in, gewoon goed spul.
De kwaliteit van veel Chinese producten inderdaad steeds beter (tot zeer goed zelfs). Maar die producten vind je niet op temu of shein.
Die producten worden via Westese dealers verkocht die een service en garantie bieden zoals wij dat hier gewend zijn.
Zo heb ik een paar jaar geleden een Chinese IR nachtkijker gekocht voor op mijn PCP buks. Deze kwam in verschillende vergelijkingen als beste uit de bus in prijs/kwaliteit. Kwalitatief doet hij niet onder voor de 'bekende' Amerikaanse merken. Maar wel 30 tot 40% goedkoper.
Dezelfde fabrikant levert nu ook thermische nachtkijkers met rangefinder. Ook die modellen zijn razend populair vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Hetzelfde geldt voor de Chinese auto's, schepen en vele andere producten.
Vergelijk het met Japan die maakten in de jaren '60 en '70 ook goedkope spullen met bedenkelijke kwaliteit. Maar nu staat Made in Japan voor heel goede kwaliteit.

Via Ali kun je ook hoogwaardige Chinese producten kopen, maar die zijn dan ook niet spotgoedkoop. China is de fabriek van de wereld die alles produceert van goedkope rotzooi tot high tech. Behringer valt bij mij vooral in de categorie 'een redelijke kwaliteit voor een habbekrats'. Het volstaat, het is absoluut bruikbaar, maar het is nooit geil. En het blijven vooral beetje sneue kopieën (vooral dat ze de precieze look / logo's etc proberen na te maken zover ze ermee wegkomen krijg ik een nare smaak van in de bakkes) van dingen die origineel veel mooier zijn/waren met een enkele uitzondering als de Neutron (die dan wel weer een paar amazing design flaws had)/Proton of de Wing serie etc.

De Muse is ook al langer in ontwikkeling geweest. Ik doel meer op de Messenger die meer op een Novation-achtig iets dan een Moog lijkt.
Zo dacht ik ook toen ik 'm voor het eerst zag... tot ik 'm even aan de tand voelde, ding klinkt verdomd goed.
Aan mijn soundpalet kan ie niks toevoegen maar als eerste "echte" synth voor een starter is het een dikke aanrader.

Ok, dus je bent het met me eens dat je geen 4x degelijkheid voor 4x de prijs terugkrijgt ;). Ik ben me er zeker van bewust dat je gewoon meer betaalt voor een 'boetiek' instrument. Ik denk dat Behringer domweg de baseline neerzet: de laagste prijs waarvoor je spullen nog zo'n beetje kan verkopen. De rest van het bedrag betaal je dus voor kleinschaligheid, origineel design en custom onderdelen, niet de hardware an sich.

Back