Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Moog was ook Amerikaans maar behalve dat ze mooie dingen produceerden was het niet echt bulk for the masses, na 40 jaar kostte een model D nog steeds een rug of vier en voor veel mensen toch een berg geld.
Die model D was ook uitsluitend op nostalgische boomers gericht. Je had natuurlijk voor veel minder een Mother, Minitaur of voor wat meer een Grandmother of Subsequent kunnen kopen. Die zijn nog enigszins vergelijkbaar geprijsd met andere boetiek spullen. Het is niet dat al hun synths 4k kosten.

De huidige Moog producten zijn ook minder goed gebouwd dan vroeger, slechte pots en schakelaars op de Grandmother en Matriarch. Al vermoed ik dat de nieuwe Minimoog daar een uitzondering op is. "made in USA" betekent niet dat ze ook daadwerkelijk goede producten afleveren.
Waar de synth geassembleerd wordt is minder relevant; de onderdelen worden waarschijnlijk sowieso in China gemaakt.
De Muse wordt helemaal in Taiwan gebouwd.

Die overigens veel langer is dan waar ze mee denken weg te komen.
En nee, de wetgeving gaat boven kleine lettertjes.
Klopt. Het loont alleen niet om te gaan procederen over 100 euro dus veel fabrikanten komen met veel te veel weg.

Dat heb ik ook gemerkt. Twee keer een samplelaar van Roland gekocht allebij goed werkend. Maar een aantal jaren wel bijna een dubbele prijs. Ze leunen op hun reputatie. Verschil heb ik nog niet kunnen merken tussen de twee. Hetzelfde met de Honda OmniChord uit 1984 Na 40 jaar een remake van het succes.
Zonder merkbaar verschil. Op de prijs na natuurlijk.
Het is misschien iets Japans. (Never change a winning team.)
Een markt kan tijdelijk verzadigd zijn.
Maar na een succes alles maar bewaren om de productie als er weer vraag is te hervatten.
Japanners zijn erg conservatief. Ik werk als consultant in de IT. Oa voor een groot Japans bedrijf. Zelf de cloud staat daar nog steeds ter discussie. Voor een Japans bedrijf valt Roland nog wel mee. Yamaha is super conservatief. Maar beiden leveren wel, en zeker in het hogere segment, echt kwaliteit. Op 1 of andere manier waren ze in de jaren 70, 80 en 90 wel innovatief. Na een periode van, idem als China, een copy/cat economie. De Amerikanen zijn door hun gebrek aan innovatie en, gek genoeg, ondernemerschap, kompleet weggevaagd door de Japanners. Een beetje vergelijkbaar met de auto industrie.

Maar ik zie nog geen synths met Chinees IP op de markt….of heb ik iets gemist? Uli zit nog wel even goed denk ik.

De fabriek staat in China, maar volgens mij wordt de R&D en engineering niet door de locals gedaan/geleid.

Elektron heeft ook regelmatig issues zoals nu met de schermen, in het verleden vaak encoder gedoe.
En binnen garantie heb je in principe gewoon een overeenkomst met de winkel en recht op een nieuwe als het ding uitvalt. Of de fabrikant er achter staat is dan nog helemaal niet relevant. Dat komt later pas: ik heb vorig jaar nog een paar legacy onderdelen kunnen bestellen om mijn mk1 Octatrack uit 2012 te fixen. Mijn enige ervaring met Behringer was dat het al een uitdaging is om ĂĽberhaupt met de klantenservice in contact te komen...
Zowel de PEK als de Prophet-X waren buiten de garantie. Wat dat geintje met de PEK heeft gekost, weet ik niet meer. Maar de Prophet-X koste mij 25 EUR, onder de voorwaarde dat je de oude terug stuurt. Als je dat niet doet, kost het 200 EUR geloof. Dat vindt ik echt goede support. Mijn Ableton Push 3 was nog in de garantie. 1 video opgestuurd naar Ableton support, en ik kon de oude terugsturen. En ik kreeg een splinternieuwe. Geen gezeur, helemaal top.

Het probleem bij de kleinere fabrikanten (Sequential, Moog, Oberheim) is, denk ik, het verdien model. Sequential kiest voor productie in de US, hogere kwaliteit, en betere support. En dat betaal je. Ik zou verwachten dat Behringer het verdienmodel beter voor elkaar heeft. Ze zijn commercieel gezien heel clever. Maar dat is Roland ook. Alle ballen op software engines zoals Zen-Core, en daar maak je dan 20 varianten van. Hun FX engines zie je ook overal terug. Heel veel oude wijn en nieuwe zakken. Ook qua muziek en hits zelf trouwens. Het is ook de tijd.
Met je commentaar ga je niet in op wat ik zeg; ze maken ook dingen die geen clonen zijn; een Neutron, de Proton, Deepmind 12, de X-Air serie, de Wing, BCR 2000, de UMC interface series, volgens mij zijn dat hun eigen modelllen, kan zijn dat die tafelmodel mixers ook eigen modellen zijn, weet ik niet want ik doe niets met mixers en ik lees veelal positieve verhalen over deze apparaten maar daar gaat het bijna nooit over, meestal gaat het over de klonen.
Ik heb al eerder gezegd dat ze wel wat meer eigen modellen zouden mogen uitbrengen, dat dan weer wel.

Met je commentaar ga je niet in op wat ik zeg; ze maken ook dingen die geen clonen zijn; een Neutron, de Proton, Deepmind 12, de X-Air serie, de Wing, BCR 2000, de UMC interface series, volgens mij zijn dat hun eigen modelllen, kan zijn dat die tafelmodel mixers ook eigen modellen zijn, weet ik niet want ik doe niets met mixers en ik lees veelal positieve verhalen over deze apparaten maar daar gaat het bijna nooit over, meestal gaat het over de klonen.
Ik heb al eerder gezegd dat ze wel wat meer eigen modellen zouden mogen uitbrengen, dat dan weer wel.

Volgens veel mensen is de Deepmind 12 gebaseerd op de Juno 106.
Het was voor mij mijn eerstemsynthesizer sinds ik eind jaren 80 mijn Korg Poly61 en Crumar Stratus opgeruimd had.
Ik moet zeggen dat ik positief verrast was door het geluid en de modulatie mogelijkheden. Later heb ik de Poly D er bij gekocht die ik qua sound fabtastisch vind.
Een aantal maanden geleden heb ik de UB-XA aangeschavt als vervanger voor de DM. Die laatste vind ik helemaal top door de split en double mogelijkheden. Of het werkeljjk een 1 op 1 kopie is van de OB-XA vind ik niet zo interessant . Het benadert de OB sound goed genoeg voor het gebruik in de band. Mocht ik ooit eens een speciale opname willen maken dan kan ik altijd nog een OB huren.
Verder lees ik veel klachten over de kwaliteit van de keyboards en knoppen/sliders. Het keyboard van de DM is geen topper. Maar die van de andere 2 zijn prima. Zeker de UB-XA met poly aftertouch.
Dat van de knoppen en sliders begrijp ik niet. Ik versleep mijn synths wekelijks naar repetities en optredens. (Deed ik met mijnvroegere synths ook)
Maar ik heb nog nooit beschadiging of storing gehad.

Rssume:
Behringer biedt voor mij een paar goede synths die ik als hobbyist ook nog eens kan betalen.
Tot nu to ben ik er zeer tevreden mee.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Volgens veel mensen is de Deepmind 12 gebaseerd op de Juno 106.
Ik heb nooit geen Juno 106 gehad maar ik geloof best dat ie daar op gebaseerd is al heeft de DM 12 voices en zie ik wel dat door die modulatiematrix en de effects afdeling de DM een goede doorontwikkeling is op de 106 voor zover ik dat kan beoordelen, het keybed klakt een beetje maar verder best een goed ding.

Behringer was bezig met de 'Phat-108' die gebaseerd was op de Juno-106. Uiteindelijk is deze verder doorontwikkeld en de Deepmind 12 geworden.
1729962576386.png

Dat is waar. Ze hebben zeker ook eigen dingen gemaakt. De meest interessante vindt ik de X32 mixer series, en de X-Touch midi controllers. Maar wat bij mij blijft hangen is dat Behringer de randjes opzoekt, en rechtzaken niet schuwt. Ook niet tegen individuele medewerkers van fabrikanten en forum leden, dus klanten van. Er vanuitgaande dat deze informatie klopt. Dat vind ik dan niet OK. Zie deze link. En volgens mij is deze info hier op dit forum al eerder gedeeld.

Dat van de knoppen en sliders begrijp ik niet. Ik versleep mijn synths wekelijks naar repetities en optredens. (Deed ik met mijnvroegere synths ook)
Maar ik heb nog nooit beschadiging of storing gehad.
Ik neem aan dat 'verslepen' niet inhoud dat er mee gegooid wordt en je het spul normaal behandelt. Dan is de kans op problemen ook niet zo groot.
Wat mij stoort aan Behringer is dat ze feitelijk 'niet thuis' geven als er een klein dingetje mankeert. Mijn enkele ervaring is al een paar jaar geleden en hopelijk niet kenmerkend maar ik kreeg toen domweg kastje-muur mails, complexe 'account aanmaken' procedures en niemand aan de lijn die daadwerkelijk iets met service te maken had en een vraag wilde beantwoorden.
Nog gekmakender vond ik overigens dat dit ook mijn ervaring met Nord was (die wijzen ook naar de importeur die alleen dozen schuift), dus Behringer is in goed gezelschap :stupid
In feite ben je helemaal aan de service van een winkel overgeleverd bij veel merken, maar de grote muziekzaken staan nou ook niet zo bekend om hun fantastische service. De kleinere leveren vaak geen Behringer...

Over elk merk valt wel wat te zeggen of wat negatiefs te vinden.. ik zit nu ook met spanning af te wachten op een reparatie, 4 weken lang al. Ding is 1 jaar oud en kuren zijn al een aantal maanden aanwezig.. Hopelijk garantie, ik heb al meer mensen met dezelfde klacht gevonden.. maar dat zegt niets natuurlijk. Ik kan ook nog wel ff doorgaan met ervaring over andere merken trouwens :erm:(......)

Ik heb met Behringer alleen een van de twee V-verb's die een vage klacht heeft. Na onbepaalde tijd het ding aan hebben komt er een of ander bizar geluid uit.. niet eens onbruikbaar qua geluid.. maar je wilt zoiets in controle hebben en om het geluid te stoppen moet ik em resetten.. dus live of bij opnemen van Jams onbruikbaar.
En natuurlijk een fadertje hier en daar wat hapert op een analoge Behringer mixer.. die zijn gewoon duidelijk wat minder goed.. En er waren ook topics over die V-verb kuren geloof ik. Iets met teveel lijm op componenten waar het niet hoort te zitten.. ongewenst geleidend worden misschien? Net zoals de Juno 106 en de pokke coating op die VCA/VCF chips. Die je er eigenlijk af moet pulken. Of de hele chip moet vervangen voor de Dnaab versie.
Ik heb verder wat digi mixers van Behringer. 2 x deepmind, een 2600, een Cat en 'n Uli-D. De ARP2600 stond altijd al op mijn verlanglijstje.. en toen maar voor de blauwe gegaan van hun omdat ie voor een wel heel aantrekkelijke prijs voorbij kwam hier Behringer 2600 Blue Marvin bij Bax, 445 euro

Wat je motief dan ook is om wel of geen Behringer te kopen. Soms moet je het gewoon een kans geven.. Ik heb de kabouter MS20 van Korg ooit gekocht.. wat een onding en vol producteigenschappen die het origineel niet had.. ik stuur niet graag iets terug.. maar na diverse berichten met Bax en hun weer met Korg kreeg ik dit voorstel en mijn geld terug. De 2600 heeft Korg ook een re-issue van uitgebracht.. geen idee welke beter is. Ik heb wel de Korg Odyssey gekocht 'n keer. Ook niet perfect maar wachtend op die 2600 of Odyssey voor een betaalbare prijs is een lastige opgave.. Je zag ze toen al amper aangeboden worden.

Ik heb nooit de originele 2600 aan de (zaag)tand gevoeld maar lees her en der dat die toch iets lekkerder klinkt.. hoe dan ook, het voelde gelukkig toen ik em net binnen had.. meteen inspiratie en een jam opgenomen om mijn vreugde te tonen in het filtstopic.. en leuk dat blauwe kleurtje ook.. ik hou dr van.. :)

Laatst gewijzigd:
Dat ding was tenminste nog poly in tegenstelling tot de meuk op de speelgoedafdeling zo rond de Klaas bij V&D die serieus als synths werden verleund

Ha, de DK700 kwam ook langs... geweldig ding met die midimaster er in
mijne is opgegeten door de accu, zo jammer

Back