Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

198 euro vs 6000 euro... eigenlijk is het allebij schandalig :)
Mijn Uli Moog is een blijvertje.
Is met de jaren ook wat stabieler kwa tuning geworden.
Uberhaubt een wonder dat hij geen issues heeft na al die 5 jaren gebruik.

De Minimoog is al een tijd 5250 ipv 6k, nog een kortingsbonnetje erbij en.... :D

Blijft natuurlijk een bak geld voor toch een heel eenvoudige synth, aan de andere kant is het ook bijna een soort van meubel.

Ik hoef ze geen van beiden :)

Ja is wel echt een meubel daar heb ik ook geen plek meer voor.
Mijn TX816 das ook een meubel. letterlijk want die zit in een flightcase met 2 mixers en is mijn nachtkastje.
Anyhow die boog neem lekker maar een klein stukje rackruimte op. :)

Ik kan mezelf niet overtuigen dat een OBX8 boven de UBXA staat.
Het zijn alletwee remakes.
klank is bij beiden heel goed.
De UB bied meer voor minder €

Ik hoef nu geen van beiden :) daar niet van.

De OB-X8 klinkt exact als een klassieke Oberheim. De UB-Xa klinkt redelijk als een klassieke Oberheim. Als je geen purist bent zal het verschil je niets boeien en ga je waarschijnlijk voor de lagere prijs en extra features. Als het je holy grail sound is, is alleen de OB-X8 goed genoeg (of een van de oude bakken uiteraard als je die kunt betalen en de ellende van vintage erbij wil nemen). Allebei valide.

De OB-X8 klinkt exact als een klassieke Oberheim. De UB-Xa klinkt redelijk als een klassieke Oberheim. Als je geen purist bent zal het verschil je niets boeien en ga je waarschijnlijk voor de lagere prijs en extra features. Als het je holy grail sound is, is alleen de OB-X8 goed genoeg (of een van de oude bakken uiteraard als je die kunt betalen en de ellende van vintage erbij wil nemen). Allebei valide.
Deze dingen lees je vaker bij de klonen van Uli en ik ken de OB-X8 niet goed genoeg om het verschil te horen.
Toch kan het zo zijn dat de net iets andere sound op sommige momenten je goed kunnen bevallen en dat je best happy ermee kan zijn, voor de purist kan het dan soms juist tegenvallen, zelfde als toen met de 2600 en de kloon.

Het lijkt wat dat betreft een beetje op de Porsche 911 discussies, sommigen vinden juist dat wat onberekenbare en spartaanse karakter van die oudjes veel leuker en kopen het liefst een model uit de seventies met z'n "losse" achterkant en anderen vinden het wel prettig dat tegenwoordig een 911 door elke gemiddelde automobilst goed kan worden bereden met al z'n electronische hulpmiddelen en meer luxe, het is maar net waar je voorkeur ligt natuurlijk.

(of een van de oude bakken uiteraard als je die kunt betalen en de ellende van vintage erbij wil nemen). Allebei valide.
Dus de OB8X en de UB-XA zijn hierbij al vrijgesteld van deze vintage status ooit te kunnen bereiken?? Mooi vooruitzicht. :D

Nou ja, die zullen op enig moment ook oude bakken zijn maar starten in elk geval niet met 40 jaar voorsprong :D

Nou ja, die zullen op enig moment ook oude bakken zijn maar starten in elk geval niet met 40 jaar voorsprong :D
Met een aantal nieuwe producten in het bezit hebbend. En wat bekender met bepaalde tolerantienormen voor gebruikte componenten zeg ik ff niks.. Wegwerp cultuur toch?? :D
Maar hopelijk blijven alle SMD printjes nog lang en gelukkig werken.. En wellicht is de gemiddelde synth Dr. tegen die tijd ook voorzien van micrososcoop, loads of stock components, vintage CPUtjes en veel geduld om deze te vervangen in geval van defect. De tijd zal het leren. Maar ain't nothing out there like the harskern-soldeertin-damp 'high'.. :)

Mja, SMD is inmiddels ook al meer dan 30 jaar onder ons, het is niet iets nieuws of spannends ofzo. Lijken niet echt structurele issues met betrouwbaarheid mee te zijn.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Het lijkt wat dat betreft een beetje op de Porsche 911 discussies, sommigen vinden juist dat wat onberekenbare en spartaanse karakter van die oudjes veel leuker en kopen het liefst een model uit de seventies met z'n "losse" achterkant en anderen vinden het wel prettig dat tegenwoordig een 911 door elke gemiddelde automobilst goed kan worden bereden met al z'n electronische hulpmiddelen en meer luxe, het is maar net waar je voorkeur ligt natuurlijk.
Leuke metafoor! Die houden we er in :)

Wat mij op de vraag brengt of Behringer synths/modules zelf ooit vintage zullen worden als het betreffende model niet meer gemaakt wordt. Als bijv. een TD3 niet meer gemaakt wordt...
Ik verwacht het niet. Te hoge verkoopaantallen een te lage verkoopprijzen. De DX-7, D-50 en M1 prijzen liggen ook stukken lager dan de bekende analoge vrienden uit de 80”s.

Als je geen purist bent zal het verschil je niets boeien en ga je waarschijnlijk voor de lagere prijs en extra features. Als het je holy grail sound is, is alleen de OB-X8 goed genoeg (of een van de oude bakken uiteraard als je die kunt betalen en de ellende van vintage erbij wil nemen). Allebei valide.
Goed vewoord. Tegenwoordig behoor ik ook tot de later genoemde categorie die niet zeurt over allerij verfijningen. Zo niet? dan blijf je je eindeloos ergeren en dat is nergens voor nodig.

Mja, SMD is inmiddels ook al meer dan 30 jaar onder ons, het is niet iets nieuws of spannends ofzo. Lijken niet echt structurele issues met betrouwbaarheid mee te zijn.
Ik heb een aantal IC's moeten vervangen in wat vintage Oberheims. Electronica heeft niet het eeuwige leven helaas. Ik zeg niet dat SMD slechter is. Maar als je het over ellende met vintage hebt, iedereen komt aan de beurt. :D

OBX8 inside:
Innenleben.jpg

of een van de oude bakken uiteraard als je die kunt betalen en de ellende van vintage erbij wil nemen).
OB-Xa inside: IC's demonteerbaar. Waarom dan?
1.jpg

Enkel de toen dure (Cem) ic’s staan op voetjes bij de voice cards.

Een oude Oberheim is in idd altijd te maken. En hoewel ik de obx8 echt fan-tas-tisch vind qua klank. Hij tipt toch niet aan de ouwetjes. Zowel in geluid als in beleving niet.
is ook totaal niet belangrijk, want alle oberheims zijn waanzinnig. De goede man heeft met z’n obx/a/8, matrix12, en de SEM (1,2,4,&) zo’n beetje de best klinkende mono en polys ooit gefabriceerd

Back