Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Multi timbraal hoeft overigens niet te betekenen dat je 8 ouputs tegelijk hoeft te gebruiken maar je kan wel makkelijk gebruik maken van verschillende signaalpaden die je in je (destijds) hardware keten al aangesloten hebt voor de verschillende sounds.

Ik associeer multitimbraal toch vooral met die oude Nikkelen Nelis romplers/arrangers waar je dan met een hoop midi kanalen een heel orkest uit trok. Bij een 8 voice synth kan het wel handig zijn als je bijvoorbeeld een baslijntje en een pad oid wil combineren met een split. Maar juist als je akkoorden wil spelen raakt bij multitimbraal het aantal voices bij een 8 voice dan snel op.
Ja, romplers waren hier goed in, maar ook een modern workstation zoals de Fantom-serie heeft een hoop parts (16 maar liefst). Dat maakt 't echt een studio-in-a-box. Veel VA-synths zoals een Jupiter X, Virus of Nord Lead hebben meerdere parts en soms extra outputs, maar die hebben natuurlijk wel veel meer voices dan deze Wave. Ik vind het zelf vooral fijn als een synth de mogelijkheid biedt om te kiezen tussen layeren of losse parts, afhankelijk van wat je nodig hebt in een track. Bij layering heb je de extra outputs minder nodig.

Bij layering heb je de extra outputs minder nodig.
Ben ik niet met je eens.
Stel dat je een pad sound hebt en bij een hardere aanslag een plucksound wil triggeren, dan is het handig dat die via een andere output door een andere FX unit dan de pad gestuurd kan worden. (Zoals bij live optredens)

vroeg me alleen af waarom 8...
@Akikaze heeft dat goed beantwoord.
Het is rechstreeks van de Wave 2.3 overgenomen.
Ze hadden er ook prima 4 outs op kunnen doen en dan kun je ook al die fratsen doen..

Ben ik niet met je eens.
Stel dat je een pad sound hebt en bij een hardere aanslag een plucksound wil triggeren, dan is het handig dat die via een andere output door een andere FX unit dan de pad gestuurd kan worden. (Zoals bij live optredens)
"Minder" staat niet gelijk aan "nooit". Er zijn natuurlijk wel layering-scenario's waarbij extra outputs waardevol kunnen zijn, zoals in het voorbeeld dat je omschrijft.

Dat heet "het maximale uit je apparatuur halen", maar dat concept kent veel jeugd niet meer want je kan natuurlijk ook gewoon 8 synths kopen.
Ik heb een Yamaha TX816 met 8 modules en 2x de MV802 line mixer.
Ik snap het heel goed, hoe je multi-timbraliteit kan benutten met verschillen FX, panning, of composed sounds, round-robin scenarios met bv de midihub.
multi-timbraliteit is bv ook veel flexibler op een modular.
Dat is wat wij jonkies doen.
Op de Wave heb je er weinig aan.
Ik Iig niet.

Mocht je daarmee op mij doelen, ik reageerde puur op de opmerking over 8 outputs, dan is het ook logisch dat ik alleen dat citeer.
Nee, ik doelde niet op jou.
Behringer lokt nu eenmaal sneller een lollige reactie uit dan Moog en daar is, zoals @Nap al zei dit draadje ook voor bedoelt. Waarom maak je je daar altijd (ik zie je wel vaker zo reageren) zo druk over? Er wordt volgens mij niks ergs gezegd over behringer of over de Wave, behalve misschien een grapje dat naar het verleden van krakende behringer mixers/outboard refereert (gokje).
Er is behalve Behringer ook geen ander merk die zo'n draadje heeft, dat zegt al iets natuurlijk.
Het is meer dat er meteen vanaf het eerste clipje alweer grappen worden gemaakt, je kan ook beginnen met datgene wat wel okay is of goed klinkt bijv.
ik hou zelf wel van geintjes maar ik heb sterk het vermoeden dat dit vooral bij Behringer gebeurt en bij weinig andere merken, soms zitten ze door hun historie wat eerder in het verdomhoekje en is er soms de bias dat wat ze doen toch niet goed is of weerzin op zich en grappen maken over een merk is toch een manier om te zeggen dat het eigenlijk niet veel is en dan ga je te snel door de bocht denk ik.
Dat er gezien hun hoge output af en toe dingen mis gaan is niet goed maar wel begrijpelijk op die manier.

Aan de andere kant brengen ze ook weer dingen uit die anders alleen voor de verzamelaars waren geweest en soms onbetaalbaar voor de meesten, dus grappen okay maar ik vind het soms wat eenzijdig want er is geen fabrikant die oudjes weer opnieuw uitbrachten (uitzonderingen daargelaten) ook al vroegen mensen er om en betaalbaar voor de meesten en niet zoals Korg bijv een reïssue uitbrengt in beperkte oplage die aan de dure kant is en daar hoor je de meesten dan niet over, da's wel prima zo lijkt het?
Dat Uli in sommige gevallen twijfelachtig bezig is dat zie ik ook maar het gegeven dat hij ik weet niet hoeveel minder of meer legendarische synth enz uitbrengt vind ik op zich wel bewonderenswaardig, nu nog hopen op wat meer eigen modellen want op een gegeven moment zijn de meeste interessante oudjes wel uitgebracht.

Denk wel dat de haters nu in de minderheid zijn ivm met de tijden rond de Model D release,

Heb je die post onder een sneltoets zitten?
:D
Ik heb 'm opgeslagen want iedere keer hetzelfde herhalen als elke keer dezelfde mensen weer de gebruikelijke afgezaagde grappen maken is toch wel veel werk.

Denk wel dat de haters nu in de minderheid zijn ivm met de tijden rond de Model D release,
Denk het ook maar sommige mensen blijven redeilijk standvastig in hun overtuigingen.

Maar goed, nog een keer de samenvatting waarom er grapjes gemaakt worden over Behringer:

- Ze hebben vooral vanuit het verleden de reputatie hardware te maken die niet erg degelijk is
- Ze hebben de reputatie het niet nauw te nemen met rechten of welzijn van hun medewerkers
- Ze hebben de reputatie geen/nauwelijks service te bieden aan hun klanten. Gedupeerden die hierover op social media verhaal halen worden geblokkeerd.
- Ze kondigen 10 nieuwe dingen aan voor ieder ding dat daadwerkelijk uitkomt en vervolgens duurt het eeuwen voor het er is
- Ze maken voornamelijk schaamteloze kopieeën waarbij ze constant de randjes opzoeken en zelfs namen/logo's gebruiken als ze ermee weg komen
- Ze maken kopieën die niet altijd even goed lukken, sommige hebben zelfs een mk2 nodig omdat de eerste versie niet erg goed gelukt was
- Ze profileren zich graag als Robin Hood achtige underdog maar zijn een enorme multinational die pestgedrag vertonen en zelfs met advocaten en rechtszaken schermen als ze tegengas krijgen

Dus ja, het is in die zin een dankbaar onderwerp. Verder is het natuurlijk helemaal leuk dat ze mooie synths uitbrengen voor een habbekrats en vrijwel onbereikbare classics terugbrengen. Het zet de rest van de markt ook een beetje op scherp en meer keuze is altijd goed.

Laatst gewijzigd:
Maar goed, nog een keer de samenvatting waarom er grapjes gemaakt worden over Behringer:

- Ze hebben vooral vanuit het verleden de reputatie hardware te maken die niet erg degelijk is
- Ze hebben de reputatie het niet nauw te nemen met rechten of welzijn van hun medewerkers
- Ze hebben de reputatie geen/nauwelijks service te bieden aan hun klanten. Gedupeerden die hierover op social media verhaal halen worden geblokkeerd.
- Ze kondigen 10 nieuwe dingen aan voor ieder ding dat daadwerkelijk uitkomt en vervolgens duurt het eeuwen voor het er is
- Ze maken voornamelijk schaamteloze kopieeën waarbij ze constant de randjes opzoeken en zelfs namen/logo's gebruiken als ze ermee weg komen
- Ze maken kopieën die niet altijd even goed lukken, sommige hebben zelfs een mk2 nodig omdat de eerste versie niet erg goed gelukt was
- Ze profileren zich graag als Robin Hood achtige underdog maar zijn een enorme multinational die pestgedrag vertonen en zelfs met advocaten en rechtszaken schermen als ze tegengas krijgen

Dus ja, het is in die zin een dankbaar onderwerp. Verder is het natuurlijk helemaal leuk dat ze mooie synths uitbrengen voor een habbekrats en vrijwel onbereikbare classics terugbrengen. Het zet de rest van de markt ook een beetje op scherp en meer keuze is altijd goed.
lunchnotlaunch.jpeg

De Behringer Wave kan je eigenlijk niks kwaads over zeggen. De originele bedenker Hermann Seib bedenker van de PPG Wave heeft met Behringer samengewerkt en zijn visie en feedback gegeven op het design.

Zo zijn er meerdere oorspronkelijke bedenkers van synths die samen met Behringer een clone willen ontwikkelen of persoonlijke feedback willen geven. De Polyvox is ook zo'n voorbeeld.

Hier een artikeltje over de Wave:
Behringer WAVE - 5/25/22 Update

Back