Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Ondertussen weten we eigenlijk toch wel dat de prijzen van Behringer een tijdje na introductie behoorlijk dalen. Wil je één van de eersten zijn die iets nieuws van Behringer in huis heeft, daar betaal je voor. Als je het vermoeden hebt dat je in de toekomst het wil verkopen op de tweedehandsmarkt, dan beter wachten op een latere batch die goedkoper is.

Ondertussen weten we eigenlijk toch wel dat de prijzen van Behringer een tijdje na introductie behoorlijk dalen. Wil je één van de eersten zijn die iets nieuws van Behringer in huis heeft, daar betaal je voor. Als je het vermoeden hebt dat je in de toekomst het wil verkopen op de tweedehandsmarkt, dan beter wachten op een latere batch die goedkoper is.
En in de tussentijd wat reviews kijken.
Je wil voor top dollar geen kanarie in de kolenmijn zijn.

Ik geloof er eerlijk gezegd niks van dat Behringer winst maakt zoals het zou moeten, volgens mij worden ze heavily gesponsored door de Chinese overheid.
Best kans dat Uli één of andere louche grote drugshandelaar is en op die manier z'n geld witwast. :D

Maar ff zonder gein; ik hoop dat ie een keer een mooie MPE controller gaat maken want die dingen zijn flink aan de prijs, een soort Erea Touch bijv voor een paar honderd lijkt me wel tof.

Ik ben blij met Behringer als luis in de pels.
Een goedkoop alternatief kan de markt scherp houden.
Als je er niet tegen op kunt, dan moet je het anders gaan organiseren als bedrijf en zorgen dat je product het waard blijft om veel duurder te zijn.

Als je hun jaarrekening van 2022 mag geloven, maken ze €1.3m winst op €90m omzet.
Ik ben geen accountant, maar wat mij betreft genoeg om van rond te komen dus.

De 'ethische' kwesties laat ik voor wat ze zijn. Als dat echt zo belangrijk was, dan konden we heel veel merken links laten liggen.
Voor de hobbyist zijn het betaalbare alternatieven en soms zelfs beter dan de concurrent (XR18 bijvoorbeeld)
Ik heb geen Behringer instrumenten. Die spreken me minder aan. Maar het is een vrije markt, dus koop wat je wilt kopen en waar je budget voor hebt.

Ik wil reageren, maar ik kan niks zinnigs melden over deze kwestie. Ik weet het antwoord niet.

Het is mogelijk dat Behringer het goedkoop op de markt brengt en daardoor retailers groots kunnen inkopen. Hierdoor retailers mogelijk met overstock zitten.
Als Behringer geen policy hanteert over kortingen dan mag een retailer stunten met de prijzen, want de producten hebben zich ondertussen al populair gemaakt.

Mond tot mond reclame is nog steeds aan de orde van de dag en social media speelt daar tevens in een rol, maar ook op plekken als synthforum. Zelfs negatieve populariteit wekt nieuwsgierigheid :)

Ik vraag me soms af waar Behringer mee bezig is, dat dumpen van hun spul door de retailers constant is echt bizar gewoon (...) Ik begin op een punt te komen dat ik geen Behringer meer wil kopen. Ze maken niet alleen de concurrentie kapot, maar ook de 2e hands markt.
Ik begrijp (nog steeds) die hele Behringerdiscussie niet. Komt het omdat ze 'groot' en 'rijk 'zijn (hetzelfde argument waarmee Roland ooit werd gedisst)? Komt het doordat 'we' boos zijn dat daardoor onze oorspronkelijke synths plots niet exclusief meer zijn of erger nog: minder geld waard?

Deal with it. Met Trumps importheffingen en anti-Chinabeleid zal de komende jaren nog veel meer Behringerspul tegen bodemprijzen in de rest van de wereld worden afgezet. (Da's dan ook weer gunstig voor 'ons': wij kunnen onze overtollige Behri's dan mooi tweedehands slijten in de VS. Totdat Trump ook met vintageheffingen komt).

Waarom wordt wel steevast geklaagd over klonen van Behringer maar zie ik zelden dezelfde discussie bij alle softwareklonen van oorspronkelijke apparatuur, synths en effecten. Die gebruiken 'we' zonder enige discussie al jaren, terwijl de oorspronkelijke fabrikant ze daardoor toch ook niet meer aan 'ons' verkoopt. Qua hardware herkauwt Roland (zoals hierboven aangestipt) toch ook zijn eigen succesnummers en doet Korg ook wel eens een kloon (Arp2600). Maar als het Duitse 'grootkapitaal' het doet, is het plots schande, schande.

Dat Behringer ze tegen bodemprijzen kan verkopen, komt door hun schaalgrootte en doordat alle investeringen in productie inmiddels wel zijn afgeschreven. Hun marketing lijkt mij nog altijd juist hun zwakke punt.

Behringer en de toevoer aan klonen democratiseren de synthmarkt en houden de hardware-synthmarkt relevant. Het is ook zaak te kijken naar andere groepen in de wereld die elektronische muziek willen maken en zich de originelen niet kunnen veroorloven. Is toch een doorbraak dat je voor 800 euro een polyfone analoge synth met poly-at keybed kunt kopen? Mag wmb ook wel eens wat meer aandacht krijgen, in plaats van telkens weer tamelijk voorspelbare Behringer-is-de-duivelrants.

Ik begrijp (nog steeds) die hele Behringerdiscussie niet. Komt het omdat ze 'groot' en 'rijk 'zijn (hetzelfde argument waarmee Roland ooit werd gedisst)? Komt het doordat 'we' boos zijn dat daardoor onze oorspronkelijke synths plots niet exclusief meer zijn of erger nog: minder geld waard?
Volgens mij zijn er genoeg (andere) redenen genoemd in deze draad waarom mensen hun wenkbrauwen fronsen bij de praktijken en/of producten van Behringer om de discussie te begrijpen.

Het is ook zaak te kijken naar andere groepen in de wereld die elektronische muziek willen maken en zich de originelen niet kunnen veroorloven. Is toch een doorbraak dat je voor 800 euro een polyfone analoge synth met poly-at keybed kunt kopen? Mag wmb ook wel eens wat meer aandacht krijgen, in plaats van telkens weer tamelijk voorspelbare Behringer-is-de-duivelrants.
Dat verkopen aan de minder bedeelden in armere landen is niets meer dan poging om zichzelf beter voor te doen. Net zoiets als vervuilende bedrijven die emissierechten kopen en bomen planten, het is een onderdeel van de marketing. Als Behringer winst kan maken door een synth voor 800 te verkopen in een of ander land, dan is dat waar het om te doen was, niet om die arme stakker die maar 800 euro te besteden had voor een nieuwe synth.

Dat verkopen aan de minder bedeelden in armere landen is niets meer dan poging om zichzelf beter voor te doen. Net zoiets als vervuilende bedrijven die emissierechten kopen en bomen planten, het is een onderdeel van de marketing. Als Behringer winst kan maken door een synth voor 800 te verkopen in een of ander land, dan is dat waar het om te doen was, niet om die arme stakker die maar 800 euro te besteden had voor een nieuwe synth.
Die 'arme stakker' vaart er wel bij, net als Behringer zelf.

Natuurlijk gaat het Behringer om het maken van winst, daar is toch ook niks mis mee? Als het gevolg is dat daardoor meer mensen in aanraking komen met hardwaresynths, lijkt me dat alleen maar mooi meegenomen. Waarom zou dat 'arme stakkers' ontzegd moeten worden omdat we moeite hebben met het veelvraatbeleid van Behringer?

Volgens mij zijn er genoeg (andere) redenen genoemd in deze draad waarom mensen hun wenkbrauwen fronsen bij de praktijken en/of producten van Behringer om de discussie te begrijpen.

Gaat mij er in deze post vooral om de kritiek die er steeds is op het klonen door Behringer terwijl dat zelden gebeurt bij softwareklonen van (de exact zelfde) synths. Alle Linndrum VST's en samplepacks moeten dan toch even erg zijn als wat Roger Linn nu over Behringer zegt?

Opmerkingen over discutabele kwaliteit en marketing lijken me volstrekt terecht; ook bij mij is een Behri wel eens compleet vervangen omdat Thomann het niet de moeite vond de boel te repareren. En dat mensen afhaken vanwege de gebeurtenissen rondom Kirn, DSI en Gearslutz kan ik me heel goed voorstellen. Maar ook dat is alweer 5 jaar geleden.

Ach, recentelijk hebben ze een keutel in moeten trekken toen Behringer net deed alsof Oberheim achter hun UB-Xa stond, Roger Linn heeft onlangs nog wat opgemerkt over de manier waarop Uli zonder toestemming de samples uit zijn drummachines heeft geript, of die Mu-Tron lui die het niet chique vinden dat hun complete design inclusief kleuren en lettertypes wordt gelift en Behringer zich daarbij in een promovideo de geschiedenis van het product toeëigent. Daarnaast talloze berichten van mensen die worden geband van de Behringer socials alleen maar omdat ze vragen waarom ze de klantenservice niet kunnen bereiken en nergens terecht kunnen met hun defecte toestellen. Same shit, different day.

Ach, recentelijk hebben ze een keutel in moeten trekken (...)
We agree to agree
Hun marketing lijkt mij nog altijd juist hun zwakke punt.
Citeer ik mezelf maar eens.

Doet niets af aan de rare dissonant tussen voortdurende Behringerbashing vanwege klonen, terwijl met softsynths al jaren niets anders gebeurt, zonder enige kritiek of tegenwerping (ook niet van Tom O., Roger L., of Mu-t.)

Een softwareemulatie is per definitie geen clone omdat het compleet herschreven moet worden in plaats van dat je circuits kopieert. Daarnaast is het een andere vorm, een programma ipv een hokje. Dus een heel andere wereld/product. Lastiger aan te vechten en misschien ook geen echte concurrentie.

Daarnaast zijn er best gevallen van fabrikanten die softwaremakers aanpakken als het design een beetje TE veel lijkt op het origineel (qua uiterlijk) of zonder toestemming de naam gebruikt. Volgens mij heeft Roland ook eens een softsynth van de markt gehaald die de JV-1080 waveforms had geript.

Maar goed, ik vind het clonen an sich ook geen probleem.

We agree to agree

Citeer ik mezelf maar eens.

Doet niets af aan de rare dissonant tussen voortdurende Behringerbashing vanwege klonen, terwijl met softsynths al jaren niets anders gebeurt, zonder enige kritiek of tegenwerping (ook niet van Tom O., Roger L., of Mu-t.)
Wat Behringer doet, moeten ze lekker zelf weten. Dat geldt ook voor de ander fabrikanten die klonen zoals 3rd Wave.
Ik haal ze niet, want ik wil reissues van originele fabrikanten. Voor mij moet het nostalgisch gevoel compleet zijn.

Ik begin op een punt te komen dat ik geen Behringer meer wil kopen. Ze maken niet alleen de concurrentie kapot, maar ook de 2e hands markt.
Dat soort beweringen mag je ook bewijzen: ik zie 'echt' vintage nl niet bepaald goedkoper worden. En gezien het orde grootte verschil in prijzen zijn mensen die Behringer klonen kopen zelden in de markt voor de originelen.

Ik geloof er eerlijk gezegd niks van dat Behringer winst maakt zoals het zou moeten, volgens mij worden ze heavily gesponsored door de Chinese overheid. Ik weet bijvoorbeeld dat Nederlandse bedrijven die Chinese producten verkopen in Nederland / Europa tussen 30 en 50% van de marketingkosten vergoed krijgen van de Chinese overheid, hier vallen ook dure beursstands onder en alles wat onder marketing valt, en mogelijk worden er nog veel meer kosten gecompenseerd.
Ook dat lijkt me moeilijk bewijsbaar. Chinese subsidies zijn vnl gericht op de 'groene energie' industrie dus geen idee of Uli z'n Moog clones er van profiteren. En je kan best wat vinden van het vestigingsklimaat hier, maar ook in Nederland kennen we allerlei start-up en innovatiesubsidies...

Ik ben blij met Behringer als luis in de pels.
Een goedkoop alternatief kan de markt scherp houden.
Als je er niet tegen op kunt, dan moet je het anders gaan organiseren als bedrijf en zorgen dat je product het waard blijft om veel duurder te zijn.
Het is natuurlijk wel lastiger een product 'from scratch' te ontwerpen en te supporten dan te zeggen: dit is het origineel, maak iets goedkoops wat er op lijkt en klaar.
Maar op zich is het niet fout dan de keuze er tenminste is al zal ik niet meer zo snel iets van B aanschaffen.

Als je hun jaarrekening van 2022 mag geloven, maken ze €1.3m winst op €90m omzet.
Ik ben geen accountant, maar wat mij betreft genoeg om van rond te komen dus.
Volgens mij is het heel lastig te bepalen hoeveel winst ze maken: Uli roept dat ze alles in de toko investeren dus de winst zal niet hoog zijn. Maar 90m omzet op 4000+ werknemers is niet veel (al helpt productie in China en de Fillipijnen natuurlijk wel de loonkosten te drukken).
En dan is er nog het doolhof Behringer + diverse Music Tribe holdings. Als je voor je synths spul van Klark Technik en Midas van de plank kan trekken ben je ook sneller klaar met nieuwe producten bouwen ;)

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Het is natuurlijk wel lastiger een product 'from scratch' te ontwerpen en te supporten dan te zeggen: dit is het origineel, maak iets goedkoops wat er op lijkt en klaar.
Maar op zich is het niet fout dan de keuze er tenminste is al zal ik niet meer zo snel iets van B aanschaffen.
Ik heb zelf geen instrumenten van Behringer, maar wel een X32 en XR18 en die fijne kleine koptelefoon mixertjes.
Instrumenten is niet omdat ik anti B ben, maar omdat ik andere voorkeuren had qua geluid enzo.
Dat hadden ze (en hebben ze) nog niet.

Mijn punt is ook meer dat ik blij ben dat ze een goedkoop alternatief bieden voor mensen die wel wat met hardware willen, maar niet direct € 1000,- of meer voor een synth neer willen leggen.
En bij de X32 en XR18 hebben ze echt wel wat neergezet waar de markt op dat moment op zat te wachten.

Volgens mij is het heel lastig te bepalen hoeveel winst ze maken: Uli roept dat ze alles in de toko investeren dus de winst zal niet hoog zijn. Maar 90m omzet op 4000+ werknemers is niet veel (al helpt productie in China en de Fillipijnen natuurlijk wel de loonkosten te drukken).
En dan is er nog het doolhof Behringer + diverse Music Tribe holdings. Als je voor je synths spul van Klark Technik en Midas van de plank kan trekken ben je ook sneller klaar met nieuwe producten bouwen ;)
Met die cijfers is het altijd lastig om er doorheen te prikken, het is maar net wie je tevreden wilt houden.
Aandeelhouders, investeerders, je eigen familie, de fiscus etc. etc.
Ik denk dat ze een prima model hebben om geld te verdienen en qua 'moraal' kunnen we nog wel wat meer bedrijven boycotten die dingen doen die 'echt' niet kunnen (net doen alsof je product niet kankerverwekkend is, maar ondertussen weten dat het wel zo is bijvoorbeeld)
Dus daar ga ik mijn keuze niet teveel door laten beïnvloeden, als ze iets verkopen wat ik goed kan gebruiken, komt het zonder twijfel de studio in.

Ja hoor, ook een aantal Behringers gehad. Als laatste de 2600. Maar ik vind het geen sexy of buitengewoon goed klinkend/werkend spul, dus zodra het nieuwtje eraf is ('goh, ben benieuwd hoe zo'n 2600 nou eigenlijk werkt') ben ik er snel klaar mee. Maar dat heeft verder weinig met principes/overtuigingen te maken. Heb nog steeds zo'n mic preamp van ze ook.

Back