Het is natuurlijk wel lastiger een product 'from scratch' te ontwerpen en te supporten dan te zeggen: dit is het origineel, maak iets goedkoops wat er op lijkt en klaar.
Maar op zich is het niet fout dan de keuze er tenminste is al zal ik niet meer zo snel iets van B aanschaffen.
Ik heb zelf geen instrumenten van Behringer, maar wel een X32 en XR18 en die fijne kleine koptelefoon mixertjes.
Instrumenten is niet omdat ik anti B ben, maar omdat ik andere voorkeuren had qua geluid enzo.
Dat hadden ze (en hebben ze) nog niet.
Mijn punt is ook meer dat ik blij ben dat ze een goedkoop alternatief bieden voor mensen die wel wat met hardware willen, maar niet direct € 1000,- of meer voor een synth neer willen leggen.
En bij de X32 en XR18 hebben ze echt wel wat neergezet waar de markt op dat moment op zat te wachten.
Volgens mij is het heel lastig te bepalen hoeveel winst ze maken: Uli roept dat ze alles in de toko investeren dus de winst zal niet hoog zijn. Maar 90m omzet op 4000+ werknemers is niet veel (al helpt productie in China en de Fillipijnen natuurlijk wel de loonkosten te drukken).
En dan is er nog het doolhof Behringer + diverse Music Tribe holdings. Als je voor je synths spul van Klark Technik en Midas van de plank kan trekken ben je ook sneller klaar met nieuwe producten bouwen
Met die cijfers is het altijd lastig om er doorheen te prikken, het is maar net wie je tevreden wilt houden.
Aandeelhouders, investeerders, je eigen familie, de fiscus etc. etc.
Ik denk dat ze een prima model hebben om geld te verdienen en qua 'moraal' kunnen we nog wel wat meer bedrijven boycotten die dingen doen die 'echt' niet kunnen (net doen alsof je product niet kankerverwekkend is, maar ondertussen weten dat het wel zo is bijvoorbeeld)
Dus daar ga ik mijn keuze niet teveel door laten beïnvloeden, als ze iets verkopen wat ik goed kan gebruiken, komt het zonder twijfel de studio in.