Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Uli Behringer is een prima vent.

Ik heb wel eens met hem gegeten en het is een echte synthfreak, net als de meeste van ons. Begon als tiener al met het zelf bouwen van synths en heeft daar een heel imperium rond opgebouwd. Als hij alleen zijn eigen synth op de markt had gebracht was het bedrijf binnen een paar jaar failliet geweest.
Ik heb ook flink wat ervaring met politici die heel.minzame personen blijken te zijn, maar als je hoort wat ze publiek uitslaan gaan de wangetjes aan het blozen. In mijn opinie ben je nu eenmaal wat je vertegenwoordigt eens je publiek gaat.

@JugJug Klopt, maar dit hangt van de licentie af. Sommige zijn 'viral' en maken dus alles wat de code aanraakt 'open'. De GPL bijvoorbeeld, als je GPL code gebruikt in je programma is heel je programma opensource. Een addon voor een gpl programma als Blender dus ook, aangezien deze de API gebruikt (start met het importeren van de python library).

Haha, het houdt niet op, om de zoveel tijd gaat de plaat weer op en wordt de boodschap herhaald want we wisten het nog niet.
Ik mis nog steeds het draadje "After Later Audio beschimpen" maar waarschijnlijk kopiëeren die MI op een manier die de gemeenschap op SF wel aanstaat.

Ik mis nog steeds het draadje "After Later Audio beschimpen" maar waarschijnlijk kopiëeren die MI op een manier die de gemeenschap op SF wel aanstaat.
Het verschil zit 'm in ieder geval in het feit dat ALA pas (min of meer) 1-op-1 clones van MI modules is gaan maken nadat MI gestopt was. Daarvoor maakte ze kleinere of grotere varianten van de modules. Dit was in lijn met het idee wat Émilie van open source had, dat het nieuwe ontwikkelingen of evoluties ten gevolg had. Ik heb niet alles gevolgd, maar ik geloof dat Behringer het bijvoorbeeld moeilijk maakt om andere firmware er op te zetten, waardoor het dus closed source wordt. Dat is in strijd met de licentie. ALA laat gebruikers wel die mogelijkheid, dat is een stuk sympathieker. Ook als je kijkt naar de nieuwe module van Grayscale (Helix), dat is een evolutie van Plaits. Behringer gaat over het algemeen voor het makkeljk clonen en weinig/niks nieuws toevoegen. Dus voornamelijk nemen uit de modular community en weinig teruggeven, behalve betaalbaarheid.

Ik blijf zelf voornamelijk bij 1 merk, maar als ik dat niet zou doen zou Behringer waarschijnlijk 1 van de laatste merken zijn die ik zou kopen. Dat heeft voornameijk met dat weinig sympathieke gedrag te maken. Bij het kiezen van een merk/module/winkel gaat het bij mij ook om goodwill. En dat heeft Behringer bij mij gewoonweg niet. Maar iedereen moet zelf die keuze maken uiteraard.

Maar uiteindelijk kijkt iedereen naar elkaar en dat gaat terug naar het gebruik van componenten in een circuit.

In een bepaalde zin haalt Behringer wel een bepaalde illusie weg, ook een stukje romantiek ergens.

Verder ben ik niet voor eeuwig recht hebben op een ontwerp, en vooral voor opensource

Behringer haalt een heleboel exclusiviteit weg en dat is waar sommige mensen moeite mee hebben...
Welke exclusiviteit bedoel je dan precies ?

Als in de mensen die heel graag een model 15 / minimoog / sh5 / Oberheim willen kopen nu ineens een behringer ?

Verder ben ik niet voor eeuwig recht hebben op een ontwerp, en vooral voor opensource
Dat is er ook niet. En het mooie van open source is dat je samen met anderen het ontwerp naar een hoger niveau kunt tillen. Maar sommige (niet alleen Behringer) zien het alleen als makkelijk cashen op andermans ideeën. Dan draag je niks bij behalve dat je de drempel voor instappers lager maakt door goedkopere prijzen. Wat het in negatieve zin bijdraagt is dat ontwerpers daardoor misschien minder snel voor open source kiezen en dat zou jammer zijn.

Als in de mensen die heel graag een model 15 / minimoog / sh5 / Oberheim willen kopen nu ineens een behringer ?
Ik zie dat ook niet zo. Feit dat je een nep-Rolex kunt kopen voor een paar tientjes doet verder ook niets af aan de exclusiviteit van een echte, toch? Ik kan me niet voorstellen dat iemand die een Minimoog heeft staan er ineens minder waarde aan hecht omdat er een goedkope knockoff van te koop is.

Ik heb dat met muziek en andere opnames. Ik vind dat alles 'fair use' zou moeten zijn voor samplen en AI training etc.

Het creëren van betaalbare synths vind ik een mooie missie, net als dat IKEA betaalbare meubels kan leveren door slim en grootschalig te produceren. En prima als daarvoor verlopen patenten ingezet worden. Ik heb vooral moeite met het feit dat Behringer andermans merk en intellectual property jat, en iets pretendeert te zijn wat het niet is. Dat doet IKEA dan weer niet.

Het creëren van betaalbare synths vind ik een mooie missie, net als dat IKEA betaalbare meubels kan leveren door slim en grootschalig te produceren. En prima als daarvoor verlopen patenten ingezet worden. Ik heb vooral moeite met het feit dat Behringer andermans merk en intellectual property jat, en iets pretendeert te zijn wat het niet is. Dat doet IKEA dan weer niet.
Precies, en er zijn zat fabrikanten die betaalbare synths op de markt brengen, maar dan wel iets eigens in plaats van een Temu-als-je-door-je-oogharen-lijkt-het-bijna-het-origineel kopie van een ander. Ik denk aan de Korg Volca's, de Dreadbox analoogjes, Novation Circuits, Elektron Models, Roland Aira Compacts etc. etc. Daarom is het ook een drogreden om te stellen dat je alleen maar kunt kiezen tussen duur premium/origineel of goedkope knockoff.

Als in dat de Behringer klonen massaproducten zijn en voor 200 euro hetzelfde klinken als de synths waar sommige mensen duizenden euro's voor betaald hebben...

Het zou Behringer wel sieren als ze stoppen met klonen en zelf mooie ontwerpen gaan maken.

Precies, en er zijn zat fabrikanten die betaalbare synths op de markt brengen, maar dan wel iets eigens in plaats van een Temu-als-je-door-je-oogharen-lijkt-het-bijna-het-origineel kopie van een ander. Ik denk aan de Korg Volca's, de Dreadbox analoogjes, Novation Circuits, Elektron Models, Roland Aira Compacts etc. etc. Daarom is het ook een drogreden om te stellen dat je alleen maar kunt kiezen tussen duur premium/origineel of goedkope knockoff.
Daarom heb ik een Neutron van Uli naast andere merken en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen een BBG of een UB-XA kopen ipv een oudje voor een berg geld.
Maar de voors en tegens houden ons lekker van de straat elke keer weer want jij hebt ongelijk, nee, ik heb gelijk, een mooie reden om SF weer 'ns te bezoeken en anderen er op te wijzen wat we nog niet wisten dus vertellen we het nog maar een keer.

Het zou Behringer wel sieren als ze stoppen met klonen en zelf mooie ontwerpen gaan maken.

Dat gaat gebeuren als logisch gevolg en gaat ervoor zorgen dat Behringer voor vele tieners nu, zoals de Roland, moog etc voor ons zijn..

Ik heb niet alles gevolgd, maar ik geloof dat Behringer het bijvoorbeeld moeilijk maakt om andere firmware er op te zetten, waardoor het dus closed source wordt. Dat is in strijd met de licentie.
MIT licentie verbiedt totaal niet om code in een gesloten doosje te verkopen. Er zijn open source licenties die daar clausules voor hebben, maar als Mutable Instruments dat had gewild hadden ze een andere licentie moeten kiezen.

Ik vind het niet sjiek wat Behringer doet, maar vind het verkopen van fabeltjes over softwarelicenties als 'munitie' om maar boos te kunnen zijn op een groot bedrijf ook niet bepaald stijlvol.

MIT licentie verbiedt totaal niet om code in een gesloten doosje te verkopen. Er zijn open source licenties die daar clausules voor hebben, maar als Mutable Instruments dat had gewild hadden ze een andere licentie moeten kiezen.

Ik vind het niet sjiek wat Behringer doet, maar vind het verkopen van fabeltjes over softwarelicenties als 'munitie' om maar boos te kunnen zijn op een groot bedrijf ook niet bepaald stijlvol.
Waarom zeg je dit nu weer, het boos zijn op Behringer ging net zo lekker vandaag en nu verpest je het voor sommigen opnieuw.
Er is nog hoop; de dag is nog niet voorbij, er zal vast nog wel iets gevonden worden. :D

Ik denk dat je het in het extreme trekt en chargeert als je het over boos worden hebt. De kern zit in wat je zegt: "niet sjiek van Behringer". Sommige mensen vinden het niet erg als een bedrijf de randen op zoekt van wat wel en niet mag. Dat lijkt me ook prima, iedereen trekt die lijn voor zich. Als het gaat om het kopen van modules dan telt die lijn voor mij als consument wel mee, voor andere niet. Ik koop graag van bedrijven die ik sympathiek vind maar bovenal innovatief zijn. Behringer vind ik niet sympathiek dus dat is 1 van mijn afwegingen. Zoals gezegd, ik vind Behringer behalve het goedkoper maken van spullen weinig toevoegen aan het modulaire wereldje. Eurorack vind ik interessant omdat er nieuwe dingen verzonnen worden. Behringer doet dat niet dus vind ik ze als merk niet interessant.

Waarom zeg je dit nu weer, het boos zijn op Behringer ging net zo lekker vandaag en nu verpest je het voor sommigen opnieuw.
Er is nog hoop; de dag is nog niet voorbij, er zal vast nog wel iets gevonden worden. :D
Ik vind dit soort opmerkingen altijd onnodig en een discussie in de weg zitten. Volgens mij zijn er in deze thread weinig tot geen boze mensen of Behringer haters te vinden. Het is niet zo dat omdat iemand het bedrijf weinig sympathiek vind dat dat afgedaan moet worden als ongefundeerd en vooringenomenheid of elitairisme. Als je een discussie wil dan is een opmerking als deze weinig constructief.

Ik denk dat je het in het extreme trekt en chargeert als je het over boos worden hebt. De kern zit in wat je zegt: "niet sjiek van Behringer". Sommige mensen vinden het niet erg als een bedrijf de randen op zoekt van wat wel en niet mag. Dat lijkt me ook prima, iedereen trekt die lijn voor zich. Als het gaat om het kopen van modules dan telt die lijn voor mij als consument wel mee, voor andere niet. Ik koop graag van bedrijven die ik sympathiek vind maar bovenal innovatief zijn. Behringer vind ik niet sympathiek dus dat is 1 van mijn afwegingen. Zoals gezegd, ik vind Behringer behalve het goedkoper maken van spullen weinig toevoegen aan het modulaire wereldje. Eurorack vind ik interessant omdat er nieuwe dingen verzonnen worden. Behringer doet dat niet dus vind ik ze als merk niet interessant.
De pot die de ketel verwijt, @klaasjan zet hier iets recht en jij vindt dat hij het in het extreme trekt?
Het is toch duidelijk dat er hier een aantal mensen zijn die Behringer gewoon niet zien zitten en geen mogelijkheid onbenut laten om weer wat kritiek te hebben, het gaat door tot in het oneindige en er wordt op alle mogelijke manieren kritiek geuit, da's toch duidelijk, zodra het om Behringer gaat dan wordt geen enkel woord gespaard tot in het extreme.
Deze draad begint steeds meer op een uitlaatklep voor Behringer haters te lijken dan af en toe een kritisch woord over de handel en wandel van een bedrijf.
Ik vind dit soort opmerkingen altijd onnodig en een discussie in de weg zitten. Volgens mij zijn er in deze thread weinig tot geen boze mensen of Behringer haters te vinden. Het is niet zo dat omdat iemand het bedrijf weinig sympathiek vind dat dat afgedaan moet worden als ongefundeerd en vooringenomenheid of elitairisme. Als je een discussie wil dan is een opmerking als deze weinig constructief.
Ik vind jullie opmerkingen soms onnodig en too much en zolang jullie er genoegen in scheppen om als een stel kinderen om tot in den treure steeds weer opnieuw kritiek te hebben voorbij het redelijke en gezonde zolang zal ik met comments komen om op die manier de scherpe randjes er af te halen, soms door relativeren en soms met humor of met redelijke argumenten aangezien er een aantal SF leden zich zo extreem opstellen dat het geen kwaad kan om ze op deze manier een spiegel voor te houden en zo nu en dan het wat luchtig te houden.

Back