Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Ik heb de kalibratie van de stemkaarten achterwege gelaten en de presets van mevrouw Bella Donna beluisterd. Er zitten een paar mooie bij en dat is al meegenomen maar zelf knutselen blijft het leukst al is het resultaat minder overdonderend.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Wat een prachtige

Moet aan de bassline van deze track denken.

Echte een mooie classic!
Hoorde 'm destijds bij For Those Who Like To Groove en was meteen verkocht. Jaren later kon ik deze bemachtigen van een maat van me.
Dit weekend maar weer eens na lange tijd uit de bak trekken :okdan:

Wat een zalig nummer die paradise deep groove, kende ik niet

Doe me denken aan een andere nummer (zelfde genre en era) maar kom er niet op

Wat mis je als je geen 16 voices hebt en alleen maar 8 voices?
Waarom niet uitbreidbaar van 8 naar 16 Moog?
Soms zie je wel eens een 8 voice 2dehands te koop staan, maar denk ik tja een 8 voice maar,en ik speel wel veel overmatige,andersoortige akkoorden, die je in de problemen brengt als je begint te laveren.Zeg het al jaren wat heb ik een goesting om er eentje aan te schaffen en nu met die OB-X8 wordt het niet makkelijker op.

Je mist 8 voices. Wat in de praktijk vooral betekent dat je vrij snel door je polyfonie heen bent als je ambitieuze patches met layers, splits en/of unison gaat gebruiken. Stel dat je een patch hebt met 3 lagen, dan zit je op de 16 Voice nog op polyfonie van een Prophet 5 (16/3 = 5 en een bietje). Op een 8 Voice ben je na 2 noten al uitgekakt (8/3 = 2 en een bietje). Wat naar mijn idee erg jammer is bij een synth die juist schier oneindige mogelijkheden biedt en uitnodigt tot experimenteren. Ik heb in elk geval geen moment spijt gehad dat ik voor een 16 voice heb gekozen, en ik denk dat ik met een 8 voice toch wel gebaald zou hebben. Je geeft toch al een bom duiten uit, dus waarom niet dat laatste stukje erbij voor de Full Experience®.

Als het genoeg is, is het genoeg natuurlijk, maar hou er rekening mee dat je in tegenstelling tot de Prophet Rev 4 niet later alsnog een uitbreiding kunt plaatsen om het aantal voices te verhogen. Dus je zit er wel aan vast. Beetje zuur als je er vanuit gaat dat 8 voices genoeg is en het voor jouw specifieke geval (omdat je van layers houdt, wilt experimenteren met allerlei evolvende sounds op meerdere lagen, en graag epische akkoorden aanslaat, etc) niet voldoende blijkt. Dan heb je een dure miskoop te pakken.

Ik heb amper genoeg aan 16v, het hadden er 24 mogen zijn om minder dropouts te hebben in bi en tritimbrale modus.

Maar ik kan me voorstellen dat velen genoeg hebben aan 8v.
En idd 8v is beter dan geen.

Ik kom met zestien wel uit. Acht was geen optie voor mij. Ik hoop maar dat de zestienstemmige versie net zo lang meegaat als de achtstemmige. Tenslotte zit er dezelde koeling in en het is behoorlijk vol daarbinnen. Volgens mij is de onmogelijkheid van uitbreiding van acht naar zestien stemmen een marketingtruc van Moog. Een van de eerste die in Nederland werden uitgeleverd (zestienstemmig) is met toestemming van de eiganaar in de winkel opengemaakt en daardoor konden we een goede indruk krijgen. Moog houdt dat beleid tot nu toe vol dus ik neem aan dat ze voldoende verkopen.

Grappig dat er dus zo’n verschil zit tussen gebruikers.

Zal te maken hebben met een andere manier van aanpak/gebruik. Zoals ik al eerder aangaf heb ik nog nooit het dak bereikt met “slechts” 8v. Maar wellicht als je multitimbraal te werk gaat met enorme tapijten / pads dat je er in rap tempo doorheen bent.

Ik ken nog 5 andere met een Moog One, allemaal 8v. Heb nog nooit iemand horen klagen over het hebben van te weinig voices.

T'zal wellicht temaken hebben,voorwat je de 8 of 16 kiest.Pad layers of veel sequenzen,solo geluiden, en niet te vergeten de centen, je wilt er één maar de 16 is teveel en ga je maar voor de 8.

Zijn de eigenaars nog (dik)tevreden over hun one?Zouden jullie het overdoen?Zouden jullie zelf meer willen betalen?
Betrouwbaarheid?

Ik vind het een prachtige synth
Echter heb 2 (vd16) stemmendie te luid zijn( valt onder de garantie ), hij blijft vaker hangen bij fors tweaken, vaker dan bij bv een A6 en als ik forse frequentiemodulaties doe en daarna weer terugdraai dan blijven sommige voices ontstemt
De effecten worden aan de master bijgevoegd en geven, behoudens de galmen, bijgeluiden ( brom en ruis vooral hoorbaar met koptelefoon , dus die gebruik ik maar niet .)
De golfvormen van de oscilatoren geven ook bijgeluiden , brom bij zaagtand en ruis bij square, daar is omheen te programeren maar je hoort het wel mn met koptelefoon )

Los van dit is het een beest en ben ik er erg blij mee

Back