Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg

Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-

Last edited by a moderator:
Er gaan al jaren geruchten dat de Moog One discontinued zou worden, vooral omdat retailers geen exemplaren meer hebben en dan 'niet meer leverbaar' op hun site zetten, waarna de fora en social media meteen conclusies trekken. Maar telkens komen er weer nieuwe, waarschijnlijk kleine batches op de markt. Normaal gesproken kondigt Moog ook het einde van een product aan, zoals onlangs de Subsequent 25. Dat is bij de One nog altijd niet het geval. Voor de waardeontwikkeling zou het niet slecht zijn, maar ik heb liever dat er nog een tijdje updates blijven komen :)

Oh, heb het helemaal fout voor dan, dacht dat de muse een soort van vervanger was.

Op zich geen gekke gedachte hoor, de One is al jaren regelmatig niet leverbaar geweest en er zijn jarenlang niet of nauwelijks mededelingen gedaan over eventuele toekomstige firmware updates of andere support. Met de komst van de Muse en de overname door inMusic en het afvloeien van een deel van het personeel van Moog zag het er allemaal ook wel vrij somber uit.

Spijtig dat je van een 8 voice in geen 16 kunt veranderen, want 8 voices zie je wel op eens tweedehands markt.De vraag is wat betaal je dan bij?

Er staan in de US best veel 16 voices te koop voor relatief lage bedragen, maar met verzending, BTW en eventuele invoer erbij zullen die uiteindelijk ook wel duur zijn. De 7735eu die ik voor mijn nieuwe 16 voice betaalde is nog altijd een superdeal geweest ondanks dat het een berg centen blijft.

De import en btw doen hem de das om als je hem in de US koopt... tenzij je een manier hebt om dit te vermijden,...

Er staan in de US best veel 16 voices te koop voor relatief lage bedragen, maar met verzending, BTW en eventuele invoer erbij zullen die uiteindelijk ook wel duur zijn. De 7735eu die ik voor mijn nieuwe 16 voice betaalde is nog altijd een superdeal geweest ondanks dat het een berg centen blijft.
Vraag me af wat die mensen bezielen.Iets duurder bestaat niet.Een dure synth wilt niet zeggen dat je überhaupt instant succes gaat scoren.Oploskoffie smaakt soms beter dan dure vers gemalen koffie.En dat is proefondervindelijk persoonlijk vastgesteld.

Sja, aan een laptopje met plugins heb je in principe genoeg als je muziek wil maken. De rest is gewoon vet/gaaf/mooi/leuk. Sommige mensen kopen horloges, schoenen of tassen die duurder zijn dan een Moog One en daar komt niet eens geluid uit.

Wellicht is een correlatie tussen je duurste synth en de huidige waarde van je auto. Ik rij een gebutste Opel Vectra Wagon uit 2006 (waarde ~ 1200 euro, zonder deuken). Mijn duurste synth was een nieuwe Moog Voyager Electric Blue.

Ik rij momenteel gematigd deftig maar da's lease. De duurste auto die ik zelf ooit kocht was een afgereden Golf Diesel van 3500eu. Ik vind 2k voor een auto eigenlijk meer dan genoeg.

Ik rij momenteel gematigd deftig maar da's lease. De duurste auto die ik zelf ooit kocht was een afgereden Golf Diesel van 3500eu. Ik vind 2k voor een auto eigenlijk meer dan genoeg.
Ja,de uitstoot is een equivalent van de GAS die je uitgeeft.Erg ongezond.😁

Sja, aan een laptopje met plugins heb je in principe genoeg als je muziek wil maken. De rest is gewoon vet/gaaf/mooi/leuk. Sommige mensen kopen horloges, schoenen of tassen die duurder zijn dan een Moog One en daar komt niet eens geluid uit.
Moest even op ‘show ignored messages’ klikken om deze reactie te begrijpen. Weet gelijk weer waarom dat aan staat.

Vraag me af wat die mensen bezielen.Iets duurder bestaat niet.
De Schmidt is nog duurder. Het is dat het geluid me niet beviel anders had ik die misschien ook gekocht. Ik heb niet eens een auto, mijn vriendin wel, maar zij heeft geen studio.

De Schmidt is nog duurder. Het is dat het geluid me niet beviel anders had ik die misschien ook gekocht. Ik heb niet eens een auto, mijn vriendin wel, maar zij heeft geen studio.
En wat dacht je van vintage spul? Een Jupiter 8 of een Yamaha CS80? En zo zijn er nog wel een paar te noemen.
En daar heb je dan ook nog eens regelmatig gedoe mee, wat ook weer geld kost.
Ik ben het er 100% mee eens dat je het niet nodig hebt. Je kan net zo goed in software werken.

Als je wat meer te besteden hebt gaan de meesten wat verder (duurder) kijken.
Ik heb zelf behoorlijk wat duur en vintage spul gehad. Ook de Moog One.
Ben inmiddels wel zo ver dat ik (veel) hardware in veel gevallen lastiger vind dan software.
En de reparaties van het vintage spul werd ik ook behoorlijk zat.
Heb inmiddels 2/3 van de studio verkocht en dat voelt enorm bevrijdend.
Ik heb alleen de spullen gehouden waar ik lekker op kan werken en welke ik regelmatig gebruik.
(nu maar hopen dat ik GAS de baas kan blijven)

(nu maar hopen dat ik GAS de baas kan blijven)
Ik denk dat we daar het antwoord wel op weten :D

Ik ben ook aan het uitdunnen. Afgelopen jaar ben ik vrij diep de externe effecten rabbithole ingegaan, maar merk dat ik de hardware daar amper een meerwaarde vind hebben. Integendeel, vooral de complexere bakjes nodigen helemaal niet uit om op te pielen. Dus blijven ze veelal in dezelfde stand staan en/of ongebruikt. En gebruik ik de (prachtige) plugins gewoon die ik daarvoor ook al gebruikte. Weg ermee dus. Focus, overzicht, lekker.

Een beetje van het onderwerp af maar ik heb juist de laatste maanden veel hardware gekocht en het afgelopen jaar - na 35 jaar zonder - veel software. Het idee is dat ik hoop nog zo'n twintig jaar muziek te kunnen maken met de spulletjes die ik heb. Een aantal ervan moet ik nog leren gebruiken of nog inensiever, zoals de Moog One. De twee kamers zijn bijna vol dus veel meer kopen heeft geen zin. Als mijn Tascam SX-1, een digitaal werkstation van begin deze eeuw voor mensen die niet van computers houden, niet kan worden gerepareerd, ga ik het meeste met Cubase doen. Dan gaan er een paar apparaten voor mastering en effecten weg of ik sla ze op. Vintage had ik al weinig en een aantal is verkocht.

Een redelijk belangrijke update: firmware versie 1.8.1 is zojuist released, omdat er in 1.8 best een stevige bug zat die presets kon vernaggelen. Als ik het goed begrijp zijn ze niet destructief kapot, maar las de firmware de oscillator hard sync niet goed in, zou nu gefikst moeten zijn.

Back