Adressen voor demo Filmmuziek?

Origineel geplaatst door dob
Ja zo werkt het gewoon niet he...

Voor zover ik weet hebben normale filmmakers een bepaald beeld v.d. muziek die ze willen gebruiken en stappen dan naar de potentieel geschikte muziekanten/producers om een track/thema te maken, ofwel worden er alleen bestaande tracks gebruikt.

Wat ik wil zeggen is dat het echt niet waar is dat ze dan naar een database lopen waar muziek in zit die door muziekanten is gemaakt gericht op een eventuele film omdat het zo filmisch klinkt!!

Je moet gewoon goeie muziek maken. That's the key :)

Die zijn er dus, een database met cd's die door filmmakers wordt gebruik,
dit heet Library- of stockmuziek.
veel cd's met filmmuziek waar nog geen film bij is gemaakt...

zer zijn er inderdaad, maar je krijgt het nooit zo toegepast en sterk als custom gecomponeerde filmmuziek...

Origineel geplaatst door hansbakker
Als je filmmuziek opstuurt, zorg dan in ieder geval dat het onder het beeld staat, aangezien filmmuziek valt of staat door het gebruik van visuele cues in je muziek....gebruikt je de muziek als contrapunt op het beeld? werkt het spannings-verhogend? enz enz

groet Hans

Een zogenaamde SHOWREEL is niet echt nodig , dat is meer voor
regisseurs het is natuurlijk wel luxe.., maar als de muziek goed
is hoef je daar geen zorgen om te maken..

Origineel geplaatst door hansbakker
zer zijn er inderdaad, maar je krijgt het nooit zo toegepast en sterk als custom gecomponeerde filmmuziek...

Soms nemen ze de muziek mee naar een set en kunnen zo al
beelden schieten die goed bij de muziek past...

Stanley Kubrick heeft dit veel gedaan..

Dit is wel een absolute uitzondering op de regel...

en sowieso kan je je muziek veel beter motiveren als het onder het beeld staat.

zo een uitzondering is dat niet het wordt regelmatig toegepast
een klassiek voorbeeld is 2001:A Space Odyssey

en sowieso kan je je muziek veel beter motiveren als het onder het beeld staat. :confused:

dat is helaas niet waar, muziek kun je zonder beelden goed beoordelen
op zijn waarde, trouwens een goede regisseer heeft geen beelden nodig
die heeft hij al in zijn hoofd

ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel....

Als je bepaalde punten in de film aanpakt en andere laat liggen moet je dit kunnen motiveren, op deze manier heb je vaak ook veel meer duidelijkheid met de regisseur of art-director over wat diegene zich erbij voorstelt.

Filmmuziek

Filmmuziek

=( Ook ik ben een van de vele componisten die muziekjes maken voor films en docu's.
Het is een lastig beroep. In holywood zitten 26 duizend componisten en amerikanen geven de opdracht echt het liefst aan een andere amerikaan. Ik heb in 1998 de opleiding aan de HKU afgerond en ondanks de conservatorium opleiding en een vette studio is het nog steeds aanpoten een veel geluk hebben.

:gaap: ik weet het, maar ook ik moet ff mijn frustratie kwijt.

Johan

Hmmm...

Ik heb de indruk dat als je zogenaamde "Film-muziek" maakt, of dat als je je muziek zo noemt, dat dat dus muziek is waar dan PER SE beelden bijhoren.

MAW dat de muziek op zichzelf dus eigenlijk niet zo bijzonder is....

Dit bedoel ik niet persoonlijk maar vaak als je instrumentale muziek maakt en laat horen, willen mensen er toch beelden bij zien....

( MAW dat de muziek op zichzelf dus eigenlijk niet zo bijzonder is.... ) :confused:

hmmm dan is de muziek van Vangelis 1492 dus niet zo bijzonder...

Filmmuziek kun je best zonder beelden beluisteren.

Wat betreft de filmmuziek in Nederland , er is hier niet echt een
filmcultuur zo als in Amerika, Duitsland of Engeland en de filmmuziek
heeft daar een heel ander aanzien dan hier..

En nee Henny Vrienten is niet de Nederlandse Hanz Zimmer, zelfs
ver van dat..

Als AV-componist kun je in Nederland best opdrachten krijgen wil je voor het
witte doek dan moet je over de landsgrenzen kijken , duitsland , frankrijk
of Engeland..

Een showreel lijkt me wel redelijk essentieel als je als jonge componist voet aan de grond wil krijgen.
Het toont direkt wat je in huis hebt, zonder boe of ba.
Het is ook zo dat ze graag je stijl willen afleiden uit hetgene je doet. Zo kunnen ze later als je jouw soort muziek wensen voor een project, jou contacteren. Iedereen heeft zijn specialiteit zeg maar en als die past, heb je geluk.

Origineel geplaatst door nick nova
Een showreel lijkt me wel redelijk essentieel als je als jonge componist voet aan de grond wil krijgen.
Het toont direkt wat je in huis hebt, zonder boe of ba.

Heb dan zelf wel een showreel maar daar ben je wel een tijdje mee bezig
om deze te maken en als een goed showreel te presenteren.
Als je dan toch van plan bent om 1 te maken doe dat dan meteen op DVD,
vraag ook toestemming om de beelden te mogen gebruiken voor je showreel etc
dit om later problemen te verkomen in verband met beeldrecht.
Gebruik alleen beelden waar je muziek voor hebt gemaakt en deze moeten ook
exclusief zijn, ik bedoel daar mee geen gebruikte beelden en daar je
eigen muziek onder zetten.

Een showreel maken is pas interessant als je beeldmateriaal hebt waar je
muziek onderstaat anders heeft het weinig nut om 1 te maken...

Origineel geplaatst door Digimod
Heb dan zelf wel een showreel maar daar ben je wel een tijdje mee bezig
om deze te maken en als een goed showreel te presenteren.
Als je dan toch van plan bent om 1 te maken doe dat dan meteen op DVD,
vraag ook toestemming om de beelden te mogen gebruiken voor je showreel etc
dit om later problemen te verkomen in verband met beeldrecht.
Gebruik alleen beelden waar je muziek voor hebt gemaakt en deze moeten ook
exclusief zijn, ik bedoel daar mee geen gebruikte beelden en daar je
eigen muziek onder zetten.

Een showreel maken is pas interessant als je beeldmateriaal hebt waar je
muziek onderstaat anders heeft het weinig nut om 1 te maken...

Dat lijkt me nogal logisch..

Het is als filmcomponist natuurlijk ook mogelijk om een stage te gaan doen bij een grote filmcomponist...een vriendin van mij van school gaat in januari dezelfde studio als Hans Zimmer in...contacten leggen is vaak essentieel!

Je zou het hier eens kunnen proberen: L U K E H I T S

Hij regelt scores voor commercials, tv-series en films, hij heeft onder andere de soundtrack voor The Ring aangeleverd. Bij mij had een hij een trackje op internet gehoord en mij benaderd. Ben nu in de race voor de nieuwe commercial van Miller Beer in de VS. Als 't doorgaat kan dat een aardige zak geld opleveren en aardig wat deuren opentrappen.

't Is een erg aardige en behulpzame gozer. Binnen een dag had hij een zangeres voor me geregeld en vocals over mijn trackje heen genomen. Voorwaarde is wel dat je nog geen contract ergens anders hebt, maar het mooie is, is dat alles non-exclusive is.

Maar goed, lees even zijn verhaaltje en dan wordt alles snel duidelijk. Niet geschoten is altijd mis zeg maar, aannemende dat je zelf kritisch genoeg bent op je tracks...

Hey Rino, hartelijk bedankt voor dit adres.( Eindelijk een adres:D )

Hoe zou ik het beste een demo samenstellen, lengte tracks, hoeveel tracks? Gewoon wat vb en wat variaties van een tema samenstellen genoeg? Of speelt dat allemaal gene rol ? (film ;) )

:okdan:

Het belangrijkste lijkt mij talent in dat gebied, een eigen stijl (of de kiem daarvan), en zelfvertrouwen, en heel veel ervaring. En zeker niet te veel willen. Da's nogal wat.
En natuurlijk moet je het geweldig leuk vinden. !:)

Origineel geplaatst door Prophet
Hey Rino, hartelijk bedankt voor dit adres.( Eindelijk een adres:D )

Hoe zou ik het beste een demo samenstellen, lengte tracks, hoeveel tracks? Gewoon wat vb en wat variaties van een tema samenstellen genoeg? Of speelt dat allemaal gene rol ? (film ;) )

:okdan:

Tja, ik denk dat je gewoon een cd-tje met twee of drie van je beste tracks kunt sturen. Hij 'scout' in alle genres, dus een gevarieerd aanbod lijkt me geen slecht idee. Kan ik trouwens ergens iets van je beluisteren?

Back