Akai S1000 ano 2018?

Herkenbare verhalen lees ik hier.
De studententijd en samplerwens viel bij mij ook samen.
Helaas was een S3000xl toen voor mij geen haalbare optie en ben ik voor een tweedehands S2000 gegaan. Ik heb heel veel aan die machine gehad toen. Ik zou nu geen S2000 meer hoeven.
Een S3000xl is een stuk mooier met zijn grote display en makkelijkere bediening.

Kwa klank vind ik de S1100/1000 een stuk mooier dan een S3000xl (nou, ja..."een stuk" is misschien wat overdreven). De S1000 klink directer en opener is mijn mening.
Een S3000 (not xl) of S3200 heb ik nooit gehad. Dat "probleem" moet ooit nog eens opgelost worden.
Ik zou dan graag een S3200 hebben ivm de extra opties.

Nog een dingetje wat ik de moeite waard vind: de EB16 FX kaarten. Die zijn wat mij betreft een zeer fijne uitbreiding :)

De s900 is ook erg leuk. vooral als je een sound triggerd met een electro signaal. Dan heb je eigenlijk een beetje wat een analoog apparaat doet. Elk elektra signaal is niet helemaal gelijk in spanning en strakheid. DAT geeft mij dat echte HUman Feel gevoel. Daar kan midi niet tegen op. dat heb ik ook met de cv gate vs midi van de Arp Odyssey. Maar het is allemaal smaak.

Nog een dingetje wat ik de moeite waard vind: de EB16 FX kaarten. Die zijn wat mij betreft een zeer fijne uitbreiding :)

Klinkt die goed? Ik heb destijds ook nog overwogen om het fx-board te kopen, maar uiteindelijk niet gedaan. Later heb ik nog eens een MPC4000 gehad. Ik weet niet of die standaard effecten aan boord heeft, maar ik vond die eigenlijk heel erg slecht klinken. Ik was toen blij dat ik nooit die uitbreiding voor de S3000XL had gekocht, maar weet eigenlijk niet of die effecten vergelijkbaar zijn.

Ik heb als student ook een s2000 gehad met EB16 en heb daar niet echt heimwee naar. Vergeleken met nul effecten is de EB16 natuurlijk een upgrade, maar er zijn zoveel betere outboard fx. Ik ben benieuwd wat jij er leuk aan vond, Matthew?

Een S1000 zou ik nog wel eens willen hebben.

K heb ondertussen zelf een kleine verzameling op gebouwd qua samplers, oa mpc60, mpc2500, octatrack, s1000key, ensoniq16+,sp404, en vind dat ze allemaal wel hun eigen “iets” hebben, met name wat wil je samplen? Drums pak ik zelf de mpc60 voor, en voor stereo samples de s1000, en daar fijn in pielen voor een leuke sample. Kan uren zoet mee zijn B-)
Een van de leukste dingen van de wat oudere samplers vind ik het downpitchen van samples, de s1000 kan links en rechts onafhankelijk van elkaar wat ik echt briljant vind. (Wellicht kunnen meer samplers dit hoor, dat weet ik niet)

Dacht dat er ondertussen voor de s2000 ook een vst editor was ontwikkeld??? Of via cntrlr??

Ik heb als student ook een s2000 gehad met EB16 en heb daar niet echt heimwee naar. Vergeleken met nul effecten is de EB16 natuurlijk een upgrade, maar er zijn zoveel betere outboard fx. Ik ben benieuwd wat jij er leuk aan vond, Matthew?

Dit verdient inderdaad een nuancering:

Als ik een mooie reverb/delay nodig heb ik de studio gebruik ik natuurlijk liever een Lexicon of Space Echo oid..

Ik vind een EB16 leuk om een paar redenene:
- Hij is geintegreerd en vormt dus onderdeel van de geluidsbron (zo "bekijk" ik dat dan).
- Het is een goedkoop/lofi FX ding wat uitnodigt tot uitbuiten van zijn tekortkomingen door extreme settings te gebruiken.
- Het is inderdaad een toevoeging t.o.v. geen effecten.

Een voorbeeld:
Transponeer je sample 2 octaven naar beneden met midi en vervolgens pitchshift je deze weer 2 octaven omhoog met de EB16. Op deze manier introduceer je een hoop artefacten die leuk kunnen zijn (of volkomen klote klinken maar dan moet het dus gewoon weer uitzetten :P ).
Op deze manier experimenteren doe ik graag met een EB16 en vind ik met een outboard Lexicon zeg maar minder leuk of makkelijk.

Wat de S3000/S3200 betreft...
Hou er rekening mee dat de S3000/S3200 een 3U module is (en geen 2U module, zoals de S3000XL).
En probeer een 32 MB te vinden, want standaard worden deze samplers met 8 MB geleverd. 3x 8 MB los kopen gaat je nl. ca. 180 euro kosten. [Het zijn niet de goedkope SIMM's zoals bij de S3000XL]
Bij veel exemplaren zal het backlight vervangen moeten worden.
En SCSI, AES/EBU en SMPTE boarden zijn bij de S3000 niet standaard. Bij de S3200 wel, maar soms/vaak zijn er 1 of meer boarden verwijderd. Verwijderd om reden dat dit mogelijk meer geld oplevert dan verkopen met alle opties. Maar los moeten kopen gaat je veel extra geld kosten.
Probeer er dus een te vinden - S3000 óf S3200 - met de opties die je wenst.
Kwa klank vind ik de S1100/1000 een stuk mooier dan een S3000xl (nou, ja..."een stuk" is misschien wat overdreven).
Ja, mooier (en "een stuk" zou ik idd dan weglaten).
Niet voor de S3000/S3200 (het EB16 board is daar nl. niet compatibel mee > wel bijv. met de S3000XL)
De S3000/S3200 heeft standaard al een aantal effecten.

Ik weet overigens ook niet of het de moeite waard zou zijn. Maar wellicht beter dan helemaal geen effecten.
...en vind dat ze allemaal wel hun eigen “iets” hebben, met name wat wil je samplen?
Mee eens / + 1

Laatst gewijzigd:
Ah, voor dat werk begrijp ik je helemaal, Matthew. Behalve dan dat de EB16 volgens mij nu niet echt super goedkoop is volgens mij.

Ik moest het een tijd doen met de EB16 voor al m'n fx. Dat was geen succes, de reverbs vond ik behoorlijk kut (lelijke metalige tail) en de meeste andere fx vond ik erg digitaal klinken. Dat je midsweeps met een lfo kon doen vond ik wel leuk, maar ook dat klonk digitaal.

Ik snap jouw argument ook J0ris en herken het ook.

Zo maakte ik in de jaren 90 keygroups aan om te voorkomen dat samples teveel getransponeerd werden en er teveel bijgeluiden of vervorming optrad.
Nu maak ik ook wel eens keygroups aan, maar nu juist om over het gehele klavier veel vervorming te hebben (door bijvoorbeeld een keygroup van c2 - c3 te laten lopen met een sample erin dit is opgenomen op c5 en de keygroup c3 - c4 te voorzien met een sample die is opgenomen op c6).
Hetzelfde doe ik met die FX dingen zoals een EB16 (of andere "goedkope fx zoals een Zoom 1201 :) )
Juist die goedkope FX geven veel resultaat als je ze tot de max pusht. :)

Leuk hoor :D:D

Ik heb de S1000 deze middag toch al even aan de tand gevoeld nadat ik eerst een slaapje deed na een hele nacht rijden.
Eerste indrukken:
- degelijk gebouwd, knobby interface met lekkere encoders.
- mijn exemplaar heeft 2Mwords geheugen. Ik zat te twijfelen om er een scsi kaart in te steken maar denk dat ik gezien de kleine hoeveelheid geheugen (4mb) beter en gotek kan nemen toch? Ik wil hem vooral gebruiken voor drums en vage geluiden. Geen afgeborstelde sounds; vuiligheid wil ik.
Dus ik denk dat ik met 4mb een heel eind kan springen. Voorlopig lekker met floppy’s klooien.
- input oversturen (deze namiddag Ff snel 909 kick) geeft lekker effect.
- Hoewel ik hem nog niet goed ken heb ik het gevoel dat ik er vrij snel met overweg zal kunnen.
- display is werkbaar; via contrast knob is bij te regelen maar op internet zie ik foto’s van betere display’s.
Backlight kit of kan je dat lampje alleen bestellen en zelf iets knutselen?
- o.s. chips op mobo zijn 1.1. O.s op startupdisk is 4.4.
Vermoedelijk altijd eerst opstarten met die o.s. disk en dan eventueel een andere erin gooien?

Je kan er een gotek in steken maar je kan natuurlijk ook eerst ff een paar weken met diskettes werken. En duistere is zo opgezet naar Gotek/HXC image

Let op met die Gotek dat je geen standaard exemplaar (20 euro) van internet kan trekken hè. Je moet deze flashen meer HXC firmware of een reeds geflasht exemplaar kopen (vindbaar voor rond de 50 tot 70 euro)

Thx Matthew, ik had via een topic van jouw al gelezen dat je inderdaad een HXC exemplaar moet hebben. Bedankt voor de moeite trouwens om dat hier te posten!
Is het nodig om die o.s. chips op het moederbord te vervangen of wordt dat elke keer opgeladen via die opstartdisk met versie 4.4 op?

Volgens mij wordt dat elke keer geladen. Het fijne van een chip is dat hij opstart zonder diskette erin. Maar als je een gotek erin doet kan je het eerste disk image die van de OS diskette laten zijn en de Gotek zo programmeren dat hij bij opstarten altijd meteen het eerste disk image laadt. Zo staat het OS 4.4 ook altijd klaar voor de sampler als je hem aan zet.

Met een eprom met OS 4.4 erop start de sampler wel sneller op (lijkt mij niet zo belangrijk maar dat vind ik dan...). Zo'n nieuwe eprom kost ongeveer 25 denk ik.

Misschien moet je van het display het EL-Foil vervangen van het display. Heb ik ook eens gedaan bij een Akai VX-600 waarvan het display heel wazig was en de contrast knop nauwelijks nog functie had. Ik ben totaal niet technisch, maar dat lukte me vrij gemakkelijk. Daarna weer een strak helder display.

http://www.midi-rakete.de/eng/elfolie.htm

Ik zou ook doen wat doctorandus Analog voorstelt. Ik denk dat je dan gewoon prijs hebt een dus een mooi display krijgt.

Als iemand een compleet vervangend display met LED backlight weet dan hoor ik dat graag. Ik weet dat namelijk niet. (Behalve een bijna 200 euro kostende kant en klaar oplossing uit Engeland meen ik. Ik vind dat te duur.)

Keek ff vlug,. maar volgens mij gaat in een S1000 ander geheugen als in een S3000. Anders heb ik nog een 2 MB kaartje liggen. Akai EXM 3002

Die nieuwe led display's staan nu voor 150 euro incl verzending op ebay maar das inderdaad veel te duur in verhouding tot het apparaat... .
Eerst het toestel uitproberen en dan zien we wel verder maar ik weet graag waar ik aan begin.
Daar mag je wel de kosten voor een EL-foil vanaf trekken...
Maar dan kost een LED display nog steeds ca. 120 euro meer. Of dit het waard is moet een ieder denk ik voor zichzelf beslissen. Op zich is er met een EL-foil backlight prima te werken, maar een modern LED display is natuurlijk veel helderder c.q. duidelijker afleesbaar.
Voor mij zou bepalend hoe zijn hoe frequent ik het apparaat gebruik.

Ik zou het eerst even met het display doen wat je nu hebt en dan pas later beslissen voor backlight óf LED display.

Een display is ook vrij simpel te vervangen (mits je een beetje handig bent). De maten zijn meestal niet exact hetzelfde, waardoor je een beetje creatief moet zijn om het te fixen. En soms moet je soldeerpunten met tape afplakken om kortsluiting de voorkomen. Maar er zijn genoeg instructies op internet te vinden die dit duidelijk uitleggen.

Back