Akai S1000 ano 2018?

Gehoormatig vind ik bijvoorbeeld de Akai S1100 lekker klinken, ook de Akai S3200.
Ik heb tevens een Akai S6000 in het rack hangen maar deze vind ik een beetje ongezout
klinken zal ik maar zeggen :)
Kijk je naar de specs ja dan klinkt de Akai S6000 beter maar dit wil niet
zeggen dat dit de beste sampler is, dit vind ik namelijk de S1100 / S3200,
maar ja dit in mijn persoonlijke mening al delen heel wat mensen deze mening ;)

Komt wel ongeveer overeen met wat ik ook vind ja. Ik vind de specs van S6000 super en vooral het feit dat ie via USB nog werkt met mijn huidige computer vind ik top. Qua sound vond ik de S3200 heel nice. Zelf helaas nooit gehad, maar wel mee gewerkt.

Uiteraard gaat alles om persoonlijke smaak. Mooi dat er zoveel keuze is. En dan met name ook buiten Akai.

Ik wens de TS-starter veel plezier met de S1000 :okdan:

Hifi zoek ik niet in de oude bakken hoor. Eerder wat 'karakter' en iets om lekker te experimenteren.

Voor lofi, karakter en experimenteren is de S612 een leuke optie. Opslag is dan alleen niet zo makkelijk en snel.

De S612 vind ik ook een leuke optie, maar ook de SU10 die Furious5 noemt - die ik nog niet kende - lijkt me best tof. Niet de beste keuzes (vind ik) voor een hardware sampler, maar (zeer) bruikbaar voor een prijs die nog leuk is. :)

Op de vraag "Wat is de mooist klinkende sampler" krijg je (vele!) antwoorden die afhankelijk zijn van smaak.
Beter is de vraag "Wat is de beste sampler voor (kick)drums van (bijv.) 80's techno". Maar ook op die vraag zijn meerdere goede antwoorden mogelijk (die deels afhankelijk zijn van smaak).

Voor lofi sound laatst een zoom mrs4 gekocht. Beats een beetje overstuurd opnemen en @ 32khz klinkt het heerlijk.
Das net als ds su10 een goedkope optie.
Voor een sampler gaat het voor mij meer om hoe melodische sounds over het keyboard klinkt. Vooral in de lage regionen. Ik bedoel voor beats alleen lofi / gritty te maken zijn er andere goedkope opties.

hier bv de beat en bass uit de mrs4.

@ Steve303

En niet te vergeten vintage outboard (multi) FX's..
Ben je (helemaal) tevreden met je MidiVerb II?
Een vintage SPX90 vind ik (bijv.) ook nog steeds een aanrader. Deze is nog steeds in veel studio's te vinden. En (nog) voor weinig te koop....

Wel als we het dan over smaak en ‘sound’ hebben liefst 90’s techno...

Als het Akai moet zijn, dan zie je in de tijdlijn van Akai samplers welke er begin jaren 90 waren:

S950, S1000: 1988
S3000, S3200: 1992

Probeer er gewoon eens wat, is de enige manier om echt voor jezelf te checken of de sound en workflow je bevalt.

KatieMusic; Ik heb hier inderdaad al wat oude fx bakken staan:
Dep-5, Lexicon LXP-1, Boss SE-50, Midiverb2 en een lexicon Alex die ik van een vriend (definitief) mag gebruiken.
Midiverb2 bevat wel een paar hele leuke presets hoor; ik denk dat dit wel een blijvertje is. Ik ben momenteel aan het wachten op een paar zware adapters qua stroomsterkte om verschillende toestellen met 1 adapter te kunnen voeden als gevolg van een overdosis stekkerblokken :), dus de fx sectie ligt momenteel deels plat :erm:.

j0ris; ik had hetzelfde idee en ben dus begonnen bij een S1000.

Verschillende units op 1 adapter met voldoende vermogen is in principe geen verkeerd plan, maar let op: je kan hiermee ook gedoe op je hals halen. Soms ontstaat er brom of ander gedoe.
Niet dat dat per se erg is, maar dan weet je dat alvast mocht je ineens geluiden horen die je niet eerder hoorden en misschien in opperste staat van paniek denken dat de FX bakken in kwestie kapot zijn.
Ff terug naar de oude adapters om te kijken of het weggaat.. ;)

Wat betreft de vraag welke sampler het beste klinkt heb ik ook een mening:
Don't go there.
Nastreven dat je de best klinkende of het vetste exemplaar hebt is zoooo onvruchtbaar.
Gewoon iets kopen waarvan je denkt dat het zinvol is om aan te schaffen en pielen, pielen, pielen.
Als je geluk hebt heb je iets gekocht waarmee je blij bent en vette dingen maakt
En als je pech hebt heb je pech en moet je gaan klagen op de social media over je miskoop ;)
Of hier op Synthforum, dat kan natuurlijk ook.

Ik vind zelf overigens de S1000/1100 en de S950 erg mooi, maar ook de andere vind ik mooi.
Eigenlijk vind ik ze allemaal wel mooi :D

De S612 vind ik ook een leuke optie, maar ook de SU10 die Furious5 noemt - die ik nog niet kende - lijkt me best tof. Niet de beste keuzes (vind ik) voor een hardware sampler, maar (zeer) bruikbaar voor een prijs die nog leuk is. :)

Vergis je niet, het was destijds al een budgetsampler en dat merk je wel aan alles. Heel weinig geheugen, geen opslagmogelijkheden (dan wel weer flashgeheugen) en echt ontzettend lo-fi - ik meen me te herinneren dat het een 8 bit engine is die er in zit. Wat wel erg leuk is is de control ribbon die je ook kunt gebruiken om realtime geluid te bewerken (bijvoorbeeld een filter op inkomend signaal).

Ik heb er ooit 1 gehad (een nieuwe van de fabriek!) maar ik vond het eigenlijk niet echt een werkbaar ding. Dan zou ik nog eerder een Volca Sample pakken ofzo als het goedkoop moet zijn/klinken.

Ah, ik gebruik die su10 enkel om samples te kleuren, ik sample de su10 vervolgens.. Om er op te werken is niet lekker, weinig stemmen, hoop beperkingen. Maar de lo-fi sound is lekker, en zoals ik al zei, je kan 12 semitones gepitcht spelen met de pads.. Dan kan praktisch geeneen phrase sampler (enkel de Sampletrak).

Eigenlijk vind ik geeneen hardware sampler echt lekker werken, het blijft toch omslachtig in menu's duiken en keygroups aanmaken etc. De meest makkelijke en leuke vind ik de s950 en de Zoom Sampletrak. Die zijn straigtforward en klinken fijn.

Tegenwoordig gebruik ik m'n iPad als sampler (en tja, een sampler is ook gewoon een computer in een 19" doos) en dan vooral de app Caustic. Klinkt goed en werkt supersnel! En er mee werken voelt als een hardware sampler. Ik maak nog wel een video'tje om te laten zien hoe geniaal het is en dan vooral als je een externe audiointerface aansluit en de output op de input aansluit voor easy (re) sampling :)

Een paar handige dingen:
- wifi server in de app: via wifi samples droppen vanaf je computer
- bpm detectie van een sample, en vervolgens timestretchen, pitch shiften.
- stereo naar mono (L, R of L+R)
- leest .sf2 files
- non destructieve sample slices maken
etc. etc.

Laatst gewijzigd:
Als het mijn eerste hardware sampler zou zijn - én geld een issue is - dan zou ik een S2800i kopen. Volgens mij heb ik ze weleens te koop gezien voor 75 euro. Dan heb je weliswaar 'slechts' 2 extra outputs en 'slechts' 16 MB RAM ter beschikking, maar dit hoeft geen bezwaar te zijn. Of misschien toch ca. het dubbele betalen voor een S1000...

Ik heb hier inderdaad al wat oude fx bakken staan: Dep-5, Lexicon LXP-1, Boss SE-50, Midiverb2 en een lexicon Alex die ik van een vriend (definitief) mag gebruiken.
De Dep-5 en de Boss SE-50 ken ik alleen van naam. Lexicon Alex ken ik wel, maar vind ik niet heel bijzonder. Lexicon LXP-1 en MidiVerb II vind ik beide blijvertjes. :)

Gewoon iets kopen waarvan je denkt dat het zinvol is om aan te schaffen en pielen, pielen, pielen.
Kijk, daar ben ik het dus helemaal mee eens! :okdan:
En dat pielen, pielen, pielen doet vrijwel iedereen op een ander manier. Er zijn nl. vele wegen die naar Rome leiden...

Vergis je niet, het was destijds al een budgetsampler en dat merk je wel aan alles. Heel weinig geheugen, geen opslagmogelijkheden (dan wel weer flashgeheugen) en echt ontzettend lo-fi - ik meen me te herinneren dat het een 8 bit engine is die er in zit. Wat wel erg leuk is is de control ribbon die je ook kunt gebruiken om realtime geluid te bewerken (bijvoorbeeld een filter op inkomend signaal).

Ik heb er ooit 1 gehad (een nieuwe van de fabriek!) maar ik vond het eigenlijk niet echt een werkbaar ding. Dan zou ik nog eerder een Volca Sample pakken ofzo als het goedkoop moet zijn/klinken.
De S612 is inderdaad een heel beperkte sampler, echter wel een die veel karakter heeft qua sound. Maar ik geloof je direct dat het niet een echt werkbaar ding is.
Volca Beats ken ik, en daarvan vind ik de kick vrij goed. De overige drumgeluiden ben ik niet zo enthousiast over. Volca Sample heb ik geen mening over (nog).

De S-612 is overigens 12-bit...
Een S-612 zal nog niet eens makkelijk te vinden zijn. En ik zag ook ergens staan dat er 400-500 euro voor gevraagd wordt. Dat zijn bedragen die ik niet voor een S-612 over heb.

Ik heb er nu dus een, en vind 'm toch wel erg leuk. Maar je moet dan wel bewust voor de lofi sound gaan. Het is een karakterbak voor erbij, geen werkpaard natuurlijk. Kan me goed voorstellen dat jij er eind jaren 80 niet super blij mee was.

Volgens Akai is het een 12 bit sampler, vandaar de 612: 6 stemmen, 12 bits. Als je in de service manual kijkt dan zie je echter een 8 bits ADC. Misschien companden ze dan nog.

Opslag is inderdaad de achilleshiel. Mijn Quickdrive doet het nog prima na vervangen van de belt, maar ik heb geen zin in een berg quickdisks. Opslaan gaat wel over midi met een Atari programma trouwens, maar duurt ca. 25 seconden voor 1 sample.

Volgens mij had von naphoven het over de su10 en niet over de s612.

Haha inderdaad.

De Su10 heb ik ook toevallig.. Vind 'm veel minder leuk dan de S612 alleen al omdat je chromatisch maar 1 octaaf kan spelen. Het is echt meer een mini phrase sampler.

Leuk, ik heb er ook een paar gehad,

S1000kb, S2800, S3000, S5000, mpc1000 en de mpc5000. Het meest heb ik de s3000 gebruikt, als kick en drumsampler naast de 909. Ik heb ze bijna allemaal weg gedaan. De s5000 en mpc5000 heb ik nog maar ik pak tegenwoordig de simpler in ableton, lekker makkelijk.

Verschil in sound, ja ik hoorde verschil als ik switchte tussen a>b>c en ze hadden allemaal wel een iets andere sound wat vooral naar boven kwam bij de juiste drumkitjes maar eigenlijk viel de "magische" sound van een dedicated hardware sampler mij nogal tegen in vergelijking met NI maschine, en als ik dan nog het gebruiksgemak van software meerekende had ik eigenlijk geen reden meer om ze nog te houden.

De s5000 is naast de mpc5000 eigenlijk ook overbodig, de mpc5000 heeft een bijna volwaardige keygroup sampler. Komt nog bij, de USB kaart van de s5000 werkt ook niet op Intel Mac. Ik had er een winxp netbook voor om samples in de s5000 te schieten maar dat was ik al snel zat.

Recent Kontakt gekocht. Hoewel Apogee als DAC kan ik niet anders dan vaststellen dat de S5000 beter klinkt, ondanks het feit dat die uit een heel ander tijdperk stamt...

Komt nog bij, de USB kaart van de s5000 werkt ook niet op Intel Mac.
Toch wel. Tot OS 10.6.8
Dus idd voor een prikje koop je een oudere Macbook met Snow Leopard en die hang je aan je grote Mac.

Laatst gewijzigd:
Ik heb ooit een yamaha a3000 gehad. Kan me herinneren dat het samplen van vinyl heerlijk klonk. De a3000 had best een hevige kleuring maar niet lofi.
Kan me ook herinneren dat Junky XL een vst voorsteld die hoogwaardige DAC emulaties kan doen.
Hier ergens:

Wat ik niet helemaal snap is als je bv in ableton bitreducer 8bit aanzet en je dat bv vergelijkt met de 8 bit van de mirage dat dit helemaal niet op elkaar lijkt. 8 bit op de mirage klinkt veel hoogwaardiger.

Los van het feit dat bitreductie slechts één van de vele factoren is die bepalend is voor de sound kan de manier waarop bitreductie wordt toegepast ook nog verschillen.

Voorbeeldje:
Stel je hebt bits 1 t/m 16 en je wil daar 8 bits van maken dan kan je er voor kiezen bits 9 t/m 16 weg te halen maar je kan ook bits 1 t/m 8 weghalen.
Als je 9 t/m 16 weghaalt haal je bijna het hele dynamisch bereik weg en krijg je een verrotte sound. (vooral in deze moderne tijden waarin alles kapot wordt gecompressed om een zo hard mogelijke sound te krijgen op de radio).
Haal je bits 1 t/m 8 weg dan hoor je bijna geen verschil want in in die lage volume-regionen gebeurt bijna niets.

Op deze manier heeft bijvoorbeeld Roland zijn samples, ik meen in de JV1080 generatie, weggeschreven. Het zijn op papier 16 bit samples, maar de eerste bits zijn weggepleurd want die waren toch niet nodig. En bij het afspelen van de samples worden deze bits er door de synth weer "bij verzonnen" zodat het weer 16 bits worden.

Mogelijk gebeurt ook zoiets in de Mirage.

Misschien zijn er nog meer methodes of variabelen die een rol spelen? Anyone?

Back