Mobo's
Mobo's
Om nog even iets toe te voegen over het belang van mobo's kan je wel stellen dat het nog weinig uitmaakt welk mobo de beste keuze is op voorwaarde dat je kiest voor de betrouwbare merken en héél veel leest over de chipsets zelf.
(ICH5, Via, KT, SiS...)
Ik de afgelopen 5 jaar enkel nog met high-end mobo's van Intel, Asus, MSI en Gigabyte gewerkt (en verkocht) en daar nauwelijks probs mee gehad op één enkele keer na en dan betrof het nog kleine produktiefoutjes die onmiddellijk door de fabrikant werden rechtgezet (vervangen).
Er werd hier al beweerd dat het geen ééne moer uitmaakt welk bord je kiest. Mensen die dat geloven raad ik ten stelligste een AMD-bordje aan van Soltek of Chaintech zo rond de prijs van 60 euro.(liefst Via of KT)
Net evengoed zit daar alles op wat je wil, en de problemen krijg je d'r ook nog gratis bij ...
Ik ga niet zitten verkondigen dat deze borden "slecht" zijn, maar klanten die mij vragen om een "audioworkstation" te bouwen op basis van dit soort spul zijn bij mij helaas aan het verkeerde adres. Ik weiger dat resoluut.
Puur omdat ik uit ervaring weet dat ik teveel werk heb om die dingen ook behoorlijk te laten werken en ik achteraf meer aan de telefoon hang met boze en ontevreden klanten dan wat anders...
En dat geldt ook voor randhardware. Iemand vroeg hier op het forum of LSI goeie SCSI controllers maakt. Ongetwijfeld, al kies ik in dat geval onvoorwaardelijk voor Adaptec. Om dezelfde reden. Ontzettend betrouwbaar en goede service als er toch een probleem is.
Ik ga niet opnieuw opsommen welke huidig de meest betrouwbare en snelste borden op de markt zijn.
Maar een mobo op basis van 865 of 875 chipset van MSI , Intel, Giga of Asus zijn allemaal sluitende en betrouwbare keuzes. De rest, daar blijft ik liever af. Tenzij het puur om een mailtje sturen en internetten gaat. Dan kan Soltek ook nog mee...