Nieuwe pc>nieuw moederbord

De Voorman

Ouwe rot
Re: Nieuwe pc>nieuw moederbord

Origineel geplaatst door De Voorman
http://www.tomshardware.com/motherboard/20030707/i875p-47.html

het moederbord van msi blaast alles eruit met een intel 865 chipset...
volgens mij moet je leren tests te interpreteren

op o.a. applicatie niveau, direct X en audio en video compressie doet die msi niks bijzonders
(daar kan die asus trouwens prima meekomen ...)
alleen op cpu, fsb en opengl benchmarks scoort ie hoog maar zolang je in de praktijk .. applicaties enzow .. niet sneller is denk ik mmmmmm

en dan hebben we het over een 5 procent winst ...
wat ik niet blazen noem ...

me pa zei altijd .. het scheelt in de praktijk toch niks
dus wrm de snelste en vaak de duurste pakken ?

btw ik werk met een cheap ass jaton dual gf3(of 2) mx 440
die blaast netzo hard als me ati 8500 in mac g4
kost volgens mij nu 20 euro ofzow als je hem nog kan vinden

dus ...

Ik heb niet kunnen ontdekken wat er met DOC bedoeld wordt, iemand? (dit zie je in de benchmarks terug. De NEO 2 DOC wint overal dik, maar zonder DOC is het niet spectaculair)

En met tomshardware heb ik het een beetje gehad. Er is veel kritiek op THG, omdat ze zich partijdig lijken op te stellen. Eerst wil ik testen van andere site's zien.

Mobo's

Mobo's

Om nog even iets toe te voegen over het belang van mobo's kan je wel stellen dat het nog weinig uitmaakt welk mobo de beste keuze is op voorwaarde dat je kiest voor de betrouwbare merken en héél veel leest over de chipsets zelf.
(ICH5, Via, KT, SiS...)
Ik de afgelopen 5 jaar enkel nog met high-end mobo's van Intel, Asus, MSI en Gigabyte gewerkt (en verkocht) en daar nauwelijks probs mee gehad op één enkele keer na en dan betrof het nog kleine produktiefoutjes die onmiddellijk door de fabrikant werden rechtgezet (vervangen).
Er werd hier al beweerd dat het geen ééne moer uitmaakt welk bord je kiest. Mensen die dat geloven raad ik ten stelligste een AMD-bordje aan van Soltek of Chaintech zo rond de prijs van 60 euro.(liefst Via of KT)
Net evengoed zit daar alles op wat je wil, en de problemen krijg je d'r ook nog gratis bij ...
Ik ga niet zitten verkondigen dat deze borden "slecht" zijn, maar klanten die mij vragen om een "audioworkstation" te bouwen op basis van dit soort spul zijn bij mij helaas aan het verkeerde adres. Ik weiger dat resoluut.
Puur omdat ik uit ervaring weet dat ik teveel werk heb om die dingen ook behoorlijk te laten werken en ik achteraf meer aan de telefoon hang met boze en ontevreden klanten dan wat anders...
En dat geldt ook voor randhardware. Iemand vroeg hier op het forum of LSI goeie SCSI controllers maakt. Ongetwijfeld, al kies ik in dat geval onvoorwaardelijk voor Adaptec. Om dezelfde reden. Ontzettend betrouwbaar en goede service als er toch een probleem is.
Ik ga niet opnieuw opsommen welke huidig de meest betrouwbare en snelste borden op de markt zijn.
Maar een mobo op basis van 865 of 875 chipset van MSI , Intel, Giga of Asus zijn allemaal sluitende en betrouwbare keuzes. De rest, daar blijft ik liever af. Tenzij het puur om een mailtje sturen en internetten gaat. Dan kan Soltek ook nog mee...

Er werd hier al beweerd dat het geen ééne moer uitmaakt welk bord je kiest. Mensen die dat geloven raad ik ten stelligste een AMD-bordje aan van Soltek of Chaintech zo rond de prijs van 60 euro.(liefst Via of KT)

??

bedoel je daar mijn opmerking mee ?
want we hebben het hier over 1 chipset ..

volgens mij moeten huidige kt en via's ook wel oke lopen trouwens
zelf ga ik ook alleen voor intel of nvidea chipsetjes

belangrijkste aan een board is dat ie stabiel is ... dus altijd eerst effe goed zoeken alvorens een board te kopen

en nieuwe intel chipset kan natuurlijk ook problemen geven omdat het nieuwe technologie is die nog helemaal uitgekristaliseert is ....

maar tot nu toe zijn die intel chipset boardjes altijd wel goed bevonden voor audio stuff

Als ik jou was zou ik voor muziektoepassingen een bord nemen waarop een Intel CPU gaat.
AMD heeft wat audio beteft niet echt de topnaam. Ik heb zelf veel ervaring met AMD en vind het absoluut
geen verkeerd systeem, maar maak, voordat je een mobo kiest eerst de keuze welke processor je neemt. Ik geef je
het advies mee om echt naar Intel te kijken.

Wat mobo betreft. Lees veel specs, zoals op Toms Hardware.com .
Daar vind je veel goede testen m.b.t. mobo's. Ik zelf heb een MSI board en ben er erg tevreden over.

Maar, laat je goed informeren d.m.v. onafhankelijke tests en laat je niet leiden door voorkeuren die mensen hebben,
want het is al lastig genoeg om een goede keuze te maken! ;)

Back