The Band gear.

pjeut

Ouwe rot
Hieronder een foto van de door mij bewonderde Garth Hudson, toetsenspeler van de door mij verafgode groep The Band. Ik kan me voorstellen dat velen deze groep niet kennen; begonnen begin jaren 60 en gestopt midden jaren 70; inmiddels ligt de helft van de groep ook al onder de groene zoden (pushing up the daisies).
De muziek die ze maakten is een soort folk-rock, maar hield door de belangrijke inbreng van de toetsenist toch een moderne punch. Maatgevend voor de muziek van The Band is hun afscheidsconcert "The Last Walz". Daar is in 1976 een prachtige film van gemaakt. Als je de kans hebt, zou je die 'ns moeten zien. Vooral het nummer "The Night they drove Old Dixie down" is gewoon onsterfelijk.

Genoeg retrologie. Wie oh wie herkent op de foto de gear van de heer Hudson? Ik zie een Rhodes en ik weet dat 'ie met z'n dikke buik voor een Lowrey orgel staat (dit orgel was zo ongeveer het alter ego van Garth; vormde de basis van zijn massieve geluid). Maar de rest herken ik niet; mogelijk wat voor-oorlogse synths. De foto is dus uit de eerste helft van 70-er jaren.

Roept u maar!

Attachments

• garthhudsonset.jpg
    garthhudsonset.jpg
    30,6 KB · Bekeken: 128
Hee! Te gek,

Ga naar je bieb en scoor 'Across the Great Divide' daar staan alle avonturen van dhr Hudson in mbt. keyboards. Alles wat ie gebruikte op welk album en tour enz. Ook dat ie werkte als adviseur voor allerlei fabrikanten. Ik heb het niet allemaal onthouden. Kan het nog eens opzoeken.

edit: die daar schuin links zou zo'n vroege roland kunnen zijn?

'King Harvest Has Surely Come'!

Ik neem aan dat dat een boek is, Imipolex. 'k Ga vanmiddag gelijk kijken.
Wat sneue ontwikkelingen rond Garth. Ik heb begrepen dat hij failliet is en zijn prachtige huis met studio in de Appalachen (uiteraard niet Big Pink) moet verkopen. Op allerlei forums wordt Robbie Robbertson (eigenlijk het echte "talent" van de groep) nu verketterd omdat hij zijn voormalige band-buddy niet financiëel tegemoet is gekomen.

Naar mijn idee valt Garth Hudson in de categorie van geniale artiesten die de wereld aan hun voeten konden hebben, maar het niet helemaal hebben gered. Nog zo iemand is Joni Mitchell (schitterende vrouwv (inmiddels wel een beetje oud) die onwerelds mooie muziek heeft gemaakt).
Misschien een idee voor een thread.

En nu hou ik gauw op met m'n folklore voordat de moderator me van het forum afmaait.

Aan de rechterkant, zo schuin, staat in ieder geval een Yamaha SY2...

En aan de linkerkant, zo schuin, lijkt op een Roland SH1000...

Origineel geplaatst door pjeut
Ik neem aan dat dat een boek is, Imipolex. 'k Ga vanmiddag gelijk kijken.
Wat sneue ontwikkelingen rond Garth. Ik heb begrepen dat hij failliet is en zijn prachtige huis met studio in de Appalachen (uiteraard niet Big Pink) moet verkopen. Op allerlei forums wordt Robbie Robbertson (eigenlijk het echte "talent" van de groep) nu verketterd omdat hij zijn voormalige band-buddy niet financiëel tegemoet is gekomen.

Naar mijn idee valt Garth Hudson in de categorie van geniale artiesten die de wereld aan hun voeten konden hebben, maar het niet helemaal hebben gered. Nog zo iemand is Joni Mitchell (schitterende vrouwv (inmiddels wel een beetje oud) die onwerelds mooie muziek heeft gemaakt).
Misschien een idee voor een thread.

En nu hou ik gauw op met m'n folklore voordat de moderator me van het forum afmaait.

Ja, als je die boeken leest kom je er wel achter: Robbie was eigenlijk nogal een eikel die zo nodig glossy moest gaan in Hollywood en zich dus wel wou distancieeren van z'n 'hillbilly' kornuiten. Pffh.
Er is ook een mooie BBC 'classic albums' DVD over The Band, waarin Garth van alles voorspeelt en uitlegt. Die man is vergroeid met z'n keyboards.

Duidelijk pre-Quik Lok zo te zien. Het lijkt de toren van Pisa wel !

En volgens mij is de 'Rhodes' aan de rechterkant een RMI Electric Piano of iets dergelijks van dat merk...

...Robbie was eigenlijk nogal een eikel die zo nodig glossy moest gaan in Hollywood en zich dus wel wou distancieeren van z'n 'hillbilly' kornuiten. Pffh....

Tsja, dat klopt wel. Aan de andere kant is hij wel degene die dingen schreef als:

Now I don't mind choppin' wood, and I don't care if the money's no good.
Ya take what ya need and ya leave the rest,
But they should never have taken the very best.

Like my father before me, I will work the land,
Like my brother above me, who took a rebel stand.
He was just eighteen, proud and brave, But a Yankee laid him in his grave,
I swear by the mud below my feet,
You can't raise a Caine back up when he's in defeat....

Uit "The Night they drove Old Dixie down"

Wie geïnteresseerd is in de betekenis en herkomst van dit nummer, kijk 'ns op deze link
http://theband.hiof.no/articles/dixie_viney.html

Voor wie daar geen zin in heeft; Robbie Robertson (zelf afkomstig ui Canada) vertolkt de gevoelens van de gewone country-man in het zuiden van de verenigde staten. Naar het schijnt worden die er nog steeds op aangekeken dat destijds het zuiden de slavernij hoogtij vierde, terwijl de slavernij alleen een zaak was van grote landeigenaren en de gewone country-men moeite hadden om het hoofd boven water te houden, maar ondertussen tijdens de burgeroorlog wél de prijs mochten betalen. Deze dubbele moraal wordt in dit nummer zo perfect vertolkt, waarmee het, honderdvijfitg jaar na dato, één van de onofficiële volksliederen van het zuiden van de verenigde staten is geworden (de voormalige "confederates").

Is dit nou een synth-forum of een naaikransje!
Pjeut, kappen nou met die seventies-shit.

The Band als Confederate soldaten.

Attachments

• rock_dreams_dixie.jpg
    rock_dreams_dixie.jpg
    15,2 KB · Bekeken: 100
Quik lock

Quik lock

Origineel geplaatst door conso

Klopt Conso, 't was gewoon stapelen. En dat Orgel heeft van zichzelf ook een wat ronde indeling, dus alles bij elkaar leek het nog het meest op een vliegtuig-cockpit. Voor zijn manier van spelen eigenlijk zo gek nog niet, want hij hoefde alleen z'n romp bij te draaien om de toetsen op precies de goede plek voor z'n vingers te hebben.

Attachments

• garthwails75.jpg
    garthwails75.jpg
    22,1 KB · Bekeken: 113
Is de piano geen Wurlitzer? Misschien met een wat lichtere voorkant?

Vorr mij, ouwe rocker en Dylan adept, waren Rick Danko en Garth Hudson degenen die The Band body gaven. Ik draai hun platen nog regelmatig, al is 'Music from Big Pink' nog altijd mijn favoriet. En natuurlijk dat verhaal van Hudson, hoe hij zijn ouders overtuigde van het spelen in een rockband... ze kregen les van hem en betaalden de man een dollor per maand. Natuurlijk wilde Robertson hem niet helpen ;) Maar het mooie vond ik vooral hun naam: 'The Band' en dat waren ze ook. Helaas nooit life gezien :(

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Is de piano geen Wurlitzer? Misschien met een wat lichtere voorkant?
Wout

In een interview dat ik via Google heb gevonden sprak Garth over een RMI Keyboard waar hij de naam niet meer van wist. Een latere setup bestond uit een Rhodes Chroma, een Rhodes 54key Piano en een CS80...

Wat een beetje Googelen al niet opleverd...

Als je Garth Hudson echt lekker aan het werk wilt horen, luister dan naar het eerste nummer "the genetic method" van kant 4 van de live _LP_ "rock of ages". Op de CD is dit er dus helaas uit gelaten =(
Dit is m.i. een van de mooiste keyboard solo's van het millenium

groet
Joost

Origineel geplaatst door conso

Zouden die synths die zo schuin staan nooit aan het schuiven gegaan zijn?

Ik denk trouwens ook niet dat die rechtse daar een rhodes is, lijkt idd meer op een wurlitzer. Alhoewel ... zo een openklapbaar deksel heb ik nog nooit opgemerkt.

Digitaal in 1975 ? Get out a' town!

Attachments

• rmi%20electra%20piano.jpg
    rmi%20electra%20piano.jpg
    16,4 KB · Bekeken: 108
Re: The Band gear.

Origineel geplaatst door pjeut
Hieronder een foto van de door mij bewonderde Garth Hudson, toetsenspeler van de door mij verafgode groep The Band. Ik kan me voorstellen dat velen deze groep niet kennen; begonnen begin jaren 60 en gestopt midden jaren 70; inmiddels ligt de helft van de groep ook al onder de groene zoden (pushing up the daisies).
De muziek die ze maakten is een soort folk-rock, maar hield door de belangrijke inbreng van de toetsenist toch een moderne punch. Maatgevend voor de muziek van The Band is hun afscheidsconcert "The Last Walz". Daar is in 1976 een prachtige film van gemaakt. Als je de kans hebt, zou je die 'ns moeten zien. Vooral het nummer "The Night they drove Old Dixie down" is gewoon onsterfelijk.

Genoeg retrologie. Wie oh wie herkent op de foto de gear van de heer Hudson? Ik zie een Rhodes en ik weet dat 'ie met z'n dikke buik voor een Lowrey orgel staat (dit orgel was zo ongeveer het alter ego van Garth; vormde de basis van zijn massieve geluid). Maar de rest herken ik niet; mogelijk wat voor-oorlogse synths. De foto is dus uit de eerste helft van 70-er jaren.

Roept u maar!

grappig, ik heb een paar jaar geleden de manager van the band leren kennen op Ibiza.
Daar woont die tegenwoordig en is met pensioen.

Hij heeft me een paar aardige anekdotes verteld over the band.

Voor de draad ermee, Errol.

Nog één aardige foto. En meteen een verandering in de thread: wie herkent de gear van Richard Manuel?

Attachments

• band2.jpg
    band2.jpg
    48,6 KB · Bekeken: 111
Rock of Ages, ook 'n prima live album...lag laatst nog in de uitverkoop.

Back